Minulla on mennyt eläinlääkäriin tänä vuonna jo lähes 20 000
Mielestäni lemmikkejä ei pitäisi olla niillä kellä ei varaa hoitaa niitä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtunut? Nyt on kolmas koira ja pelkästään rokotuksiin ja joskus hampaiden puhtaukseen on mennyt rahaa.
Hampaat tulisi puhdistuttaa kerran vuodessa. Jos pesee koiran hampaat päivittäin, puolentoista vuoden väli on sopiva. Vain röntgenillä voi todeta kehittyneet vauriot.
Kai ihmisetkin normaalisti käyvät päivittäisen hammashoidon lisäksi hammaskiven poistossa säännöllisesti.
Oletko ajatellut ollenkaan sitä, että se koiran rauhoittaminen ei ole terveellistä sille. Pieni hammaskivi ei haittaa mitään. Se rauhoittaminen sen sijaan vahingoittaa sydäntä ja aivoja.
Koiran rauhoittamiseen liittyy riskejä, mutta terveelle koiralle asianmukaisesti tehty anestesia ei yleensä tarkoita, että se automaattisesti vahingoittaisi sydäntä tai aivoja. Riski riippuu esimerkiksi koiran iästä, terveydentilasta, käytetyistä lääkkeistä ja anestesian seurannasta. Hammaskivi ei myöskään ole harmitonta. Hoitamaton hammassairaus voi aiheuttaa kipua, ientulehdusta ja parodontiittia sekä edetessään vaurioittaa hampaan tukikudoksia. Siksi eläinlääkäri punnitsee hammashoidon hyödyt ja anestesian riskit yksilöllisesti. Ennen anestesiaa voidaan tehdä tutkimuksia ja tarvittaessa verikokeita riskien arvioimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen, ku suomalaiset aina itkee "kuinka paljon" lapset maksavat. Eivät tosin maksa, jos ei oo itsetunto-ongelmainen ja yksinkertaisesti huono vanhempi, jolle tärkeintä on, et on uusimmat Bugabuut yms. Ja rahalla esim. perustellaan usein, ettei haluta hankkia lasta. Silti sama ihminen hankkii koiran tai useammankin, joka elämän mittakaavassa tulee usein jopa vtsti kallimmaksi ku lapsi. Lisäks koira ei opi ite laittamaan ruokaa, eikä käymään vessassa, eikä ylipäänsä kykene tekemään mitään ilman sua, joten sulla on käytännössä taapero sen plusmiinus 15v koiran myötä.
No enpä ole vielä 30 vuoden aikana omistanut sellaista lemmikkiä, jonka elinkaarimenot olisivat olleet sen 150 000 euroa, mikä on ihmislapsen "hinnaksi" laskettu. Tai toisaalta vielä tavannut sellaista lasta, jonka olisi voinut jättää jo muutaman kuukauden iässä yksin kotiin omien menojensa ajaksi.
En ota enää ikinä koiraa. Viimeisen puolen vuoden aikana meni varmaan pari tonnia, muuten kohtuulliset kulut, tosin monta vuotta oli myös vajaa 100 e/kk lääkitys. Hän oli kyllä kaiken tämän arvoinen.
Mielestäni eläinlääkärit ohjaavat tänä päivänä hoitamaan liian pitkään / sairaita eläimiä, tilanteissa, joissa eläimen elämänlaatu on jo kärsinyt ja tilanteet voi käydä omistajille monella tavalla liiankin kuormittaviksi. Joskus vois ell sanoa aiemminkin, että on vielä mahdollista hoitaa, mutta on ihan ok myös päästää jo irti .
Kumpikaan asia, lemmikin tai lapsen hankinta ei ole taloudellisen hyödyn kautta perusteltavissa, ja on niiden "hintaa" myös vähän hassua vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtunut? Nyt on kolmas koira ja pelkästään rokotuksiin ja joskus hampaiden puhtaukseen on mennyt rahaa.
Hampaat tulisi puhdistuttaa kerran vuodessa. Jos pesee koiran hampaat päivittäin, puolentoista vuoden väli on sopiva. Vain röntgenillä voi todeta kehittyneet vauriot.
Kai ihmisetkin normaalisti käyvät päivittäisen hammashoidon lisäksi hammaskiven poistossa säännöllisesti.
Oletko ajatellut ollenkaan sitä, että se koiran rauhoittaminen ei ole terveellistä sille. Pieni hammaskivi ei haittaa mitään. Se rauhoittaminen sen sijaan vahingoittaa sydäntä ja aivoja.
Oujee, asiantuntija linjoilla! Olenkin miettinyt millä mekanismilla rauhoitus vaurioittaa noita elimiä, ja onko aineilla/ yhdistelmillä/ annoksilla merkitystä? Vähentääkö esim. vatinoksaanilisä dexin kanssa riskejä, sehän hillitsee verenkiertoon liittyviä alfa2-agonistien haittavaikutuksia ihan kotimaistenkin tutkimusten mukaan? Entä torpun, midan lisääminen perusdexiin? Pliis selvennä kun en itse kovin hyvin tiedä näitä juttuja!
Vierailija kirjoitti:
En ota enää ikinä koiraa. Viimeisen puolen vuoden aikana meni varmaan pari tonnia, muuten kohtuulliset kulut, tosin monta vuotta oli myös vajaa 100 e/kk lääkitys. Hän oli kyllä kaiken tämän arvoinen.
Mielestäni eläinlääkärit ohjaavat tänä päivänä hoitamaan liian pitkään / sairaita eläimiä, tilanteissa, joissa eläimen elämänlaatu on jo kärsinyt ja tilanteet voi käydä omistajille monella tavalla liiankin kuormittaviksi. Joskus vois ell sanoa aiemminkin, että on vielä mahdollista hoitaa, mutta on ihan ok myös päästää jo irti .
Omistajalla pitää olla sen verran rohkeutta, että avaa suunsa ja kertoo eläinlääkärille esim. tuon, että hoidot ovat liian kuormittavia (ja nehän monesti ovat, sekä omistajalle että eläimelle, jolloin omistajan ja eläimen välinen suhdekin kärsii). Jos omistaja nyökyttelee eikä sano mitään, niin eettisesti eläinlääkäri ei oikein voi ehdottaa eutanasiaa, varsinkaan kun siitä vasta monet omistajat pillastuvatkin, jos nimenomaan haluavat hoidattaa lemmikkiään mahdollisimman pitkään (ja näitäkin omistajia on).
Itse olen oppinut tämän kantapään kautta, kun yhtä kissaani aikanaan hoidatin kauemmin kuin olisi ollut järkevää, koska uskoin vielä silloin, että niin kuuluu tehdä. Lopulta jouduin näkemään, millaiseksi varjoksi omasta itsestään se muuttui, ja lähtökin tuli sitten päivystyksessä, kun kunto romahti niin totaalisesti. Silloin vannoin itselleni, että samaa ei enää tapahdu, ja tämän olen tarvittaessa myös eläinlääkäreille kertonut. Yksikään ei ole vastaan inttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ell kommentoi:
Huonoennusteinen keissi.
Omistaja A repii pelihousut jos mainitset eutanasia-sanan.
Omistaja B saa p.halvauksen jos suustasi pääsee minkäänlaista hoitovaihtoehtoa.
Onneksi suurin osa on kuitenkin ihan järkeviä keskitien kulkijoita ja kaikista vaihtoehdoista voi puhua.
Meillä on koira, ei vakuutuksia. Pari käyntiä eläinlääkärillä, tassussa ja korvassa ollut jotain, lasku satasen luokkaa. Jos tulee vakava sairaus ja koira kärsii ja joutuisi käyttämään jotain kalliita lääkkeitä, koira lopetetaan. Se on tärkeä lemmikki perheessä, mutta eläin, ei ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein juuri lopetettavaksi 15-vuotiaan koiran, joka ei ollut eläessään tavannut eläinlääkäriä kuin muutaman kerran rokotusten vuoksi. Ell vilkaisi siinä suuhun ja totesi "hyväthän nämä ovat, ei ole hammaskiveäkään". Ei se koira hammasharjaa tainnut koskaan nähdäkään.
Miksi veit lopetettavaksi ? Just laskin koira on 14 ja käynyt rokotuksilla jo 7 kertaa, pentuna tulee jo kaksi kertaa. Muuten koira käy joka vuosi eläinlääkärillä, eilen just lääkäri sanoi vuoden päästä viimeistään nähdään, eli koira on 15 sitten. Käytiin resepti uusimassa.
Siksi vein, kun näkö ja kuulo alkoivat olla niin huonot, että ei kuullut edes syömään kutsua eikä osannut varoa mitään. Jotain muutakin vikaa alkoi olla niin, että katsottiin parhaaksi lopettaa ennen kuin sattuu joku kamala tapaturma.
Kannattaako näitä erittäin sairaita eläimiä edes ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että ihan noin tiuhaan ei tarvitse. Kuitenkin hammaskiven puistossa on hyvä ajoittain köydä. Ainakin pienet koirat, joille herkemmin tulee hammaskiveä. Me käydään kolmen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako näitä erittäin sairaita eläimiä edes ottaa.
Ja kenellä mahtaa olla se kristallipallo? Minulla on ollut elämäni aikana melkoinen joukko kissoja, ja niin on nähty molemmat ääripäät. Toisessa syntymästään saakka vialliset tai jo nuorena kroonisesti sairastuneet, toisessa ne tervaskannot, jotka ovat tarvinneet eläinlääkäriä vain rokotuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein juuri lopetettavaksi 15-vuotiaan koiran, joka ei ollut eläessään tavannut eläinlääkäriä kuin muutaman kerran rokotusten vuoksi. Ell vilkaisi siinä suuhun ja totesi "hyväthän nämä ovat, ei ole hammaskiveäkään". Ei se koira hammasharjaa tainnut koskaan nähdäkään.
Nämä hammasriesat taitaa olla enempi pienten ja lyhytkuonoisten vaiva. Itsellä aiemmin lappis, hammashoitoa ei koskaan tarvittu, nyt norwich ja aina löytyy purukalustosta sanottavaa, vaikka muuten terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen, ku suomalaiset aina itkee "kuinka paljon" lapset maksavat. Eivät tosin maksa, jos ei oo itsetunto-ongelmainen ja yksinkertaisesti huono vanhempi, jolle tärkeintä on, et on uusimmat Bugabuut yms. Ja rahalla esim. perustellaan usein, ettei haluta hankkia lasta. Silti sama ihminen hankkii koiran tai useammankin, joka elämän mittakaavassa tulee usein jopa vtsti kallimmaksi ku lapsi. Lisäks koira ei opi ite laittamaan ruokaa, eikä käymään vessassa, eikä ylipäänsä kykene tekemään mitään ilman sua, joten sulla on käytännössä taapero sen plusmiinus 15v koiran myötä.
Kuinkakohan moni koiranomistaja (kertoo jo paljon, että haluaa OMISTAA elävän luontokappaleen) on oikeesti narsisti? Ku haluaa eläimen, joka on täysin alisteinen omille teoilleen ja saavat syvää mielihyvää, ku tää alistettu elävä juoksee ovelle vastaan, ku ei paremmasta tiedä. Kahlittu eläin poloinen, joka vain ja ainoastaan pönkittää narsistin vallantunnetta ja/tai täyttää lapsettomuuden luomaa tyhjyyden tunnetta.
Minä olen vahvasti eri mieltä. Olen maailman empaattisin ja sydämellisin ihminen ja teen kaikkeni koirieni hyvinvoinnin eteen. Saan mielihyvää nimenomaan siitä, että hoidan rakkaat lemmikkini mahdollisimman hyvin ja he saavat elää hyvää elämää. Näen kuinka onnellisia ja hyvinvoivia he ovat. Sama oli lasteni kanssa. Nyt he ovat jo siivillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan moni koiranomistaja (kertoo jo paljon, että haluaa OMISTAA elävän luontokappaleen) on oikeesti narsisti? Ku haluaa eläimen, joka on täysin alisteinen omille teoilleen ja saavat syvää mielihyvää, ku tää alistettu elävä juoksee ovelle vastaan, ku ei paremmasta tiedä. Kahlittu eläin poloinen, joka vain ja ainoastaan pönkittää narsistin vallantunnetta ja/tai täyttää lapsettomuuden luomaa tyhjyyden tunnetta.
Mulla on kissoja ja lain näkökulmasta olen "omistaja", mutta itse en näe suhdettani heihin tällä tavoin. En katso, että minulla on oikeus omistaa toista elävää ja tuntevaa olentoa. Olen ottanut heidät asumaan kotiini ja samalla vastuun heidän kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan. ;inun tehtäväni on parhaani mukaan tunnistaa heidän fyysiset, kognitiiviset ja emotionaaliset tarpeensa ja täyttää ne mahdollisimman hyvin.
En muista mitä uroskissan leikkaaminen maksoi kun eläinlääkäri sen teki navetan pesuhuoneessa lämminvesivaraajan päällä samalla kun tarkisti lehmiä? Kertaakaan ei ole eläinlääkärissä käytetty ja nyt täytti 21v Hampaatkin on suussa, eikä hengitys haise. Toki vähän vanhuuden kömpelö, mutta vielä ihan leikkisä.
Ei tulisi mieleenkään käyttää noin paljon rahaa mihinkään lemmikkiin, ainakaan lääkärilaskuihin. Toki noin tuhat euroa menee vuodessa kissin ruokiin ja kunnolliseen kissanhiekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen alkanut vanhemmiten ajatella noin. Ei ne lemmikit koskaan saaneet itse valita minua, vaan valitsin ne kuin tuotteet kaupasta. Pakotin tottelemaan ja jos ne ei olisi siihen suostuneet, niin ne olisi annettu pois tai jos olisivat alkaneet väkivaltaisiksi niin lopetettu. Tottakai ne kiintyi minuun kun niille ei annettu muuta mahdollisuutta.
Ei eläviä olentoja voi kohdella niin ja ihmisen kohdalla puhuttaisi psykopaatin käytöksestä ja orjuuttamisesta. Olin nuorempana vaan niin itsekäs.
"Olen maailman empaattisin ja sydämellisin ihminen." Ookoo 😄
Sä ootkin niitä normaaleja, fiksuja ihmisille, jotka osaa käyttää rahaa.