Kärsiikö lapsi välttämättä vanhemman alkoholismista?
Jos lapsen hereilläollessa vanhempi juo korkeintaan pari annosta niin, ettei käyttäytyminen muutu. Toisinaan menee päiväkausia, ettei vanhempi juo ollenkaan ja joskus päiväkausia niin, että juo päivittäin sen näkymättä käytöksessä. Kun vanhempi humaltuu, lapsi on jo nukkumassa. Humala on sen verran kevyt, että seuraava päivä hoituu. Kunnon humalassa ollessaan aikuinen on aina poissa kotoa. Toinen vanhemmista ei käytä alkoholia läheskään yhtä paljon ja on humaltuessaan myös aina poissa lapsen silmistä.
Meillä mies juo, mutta en näe, että lapsi kärsisi siitä. En itsekään kärsi, mutta pelkään toki, mitä juominen tekee terveydelle. Näin on jatkunut vuosia. Paheneeko juominen aina vuosien myötä vaikka vielä ei ole lisääntynyt? Kärsiikö lapsi aina jos vanhempi on alkoholisti? Vai eivätkö asiat ole ihan mustavalkoisia?
Kommentit (8)
ainakin lapsi oppii, että alkoholia käytetään ja pitää sitä normaalina ja todennäköisesti lapsesta tulee sitten myös alkoholisti jos elämä vähän enemmän kolhii.
Varsinkin alkoholin käytön piilottelun lapsi huomaa. Jo 3-4 vuotiaat kyllä huomaavat vanhempien piilottelut ja salailut.
Tärkeintä on, että lapsella on turvallinen olo. Eli jos toinen vanhempi ei juo, lapsi voi aina luottaa siihen, että hänestä huolehtii selvä aikuinen. Se viina ei loppujen lopuksi aina ole niin kauhistuttava asia. Suomessa on rappiolla olevia suurkuluttajia ja siksi viinaa pelätään ihan kauheasti. Ei se aina tuhoa. Ei voi sanoa, että esimerkkiperheessä viina ei aiheuta kärsimystä tai aiheuttaa sitä. Pitäisi tuntea perhe kokonaisuudessaan.
aikaisin muistoni pienenä on se kun äiti korjasi minua. He eivät juo viinaa vaan viiniä. Miten minä olisin sen eron 3 vuotiaana tietää?
Ihan symppiksiltä he tuntuvat. Kaikki jotka heidät tapaavat pitävät heistä.
Minä en kyllä koskaan koulu aikoina tuonut ketään kotiin. Iso häpeä se oli. Se niin sanottu norsu olohuoneessa. Josta kukaan ei saa koskaan puhua. Meillä se vaikutti raha tilanteeseen. Ainahan se niin lopulta tekee.
Ja en ole alkoholisti. Nuorena ärsytin heitä tosi tosi paljon ryhtymällä absolutistiksi. He eivät pitäneet siitä ollenkaan ja olivat loukkaantuneita.
Riitoja oli paljon kun aikuistuin. Ovat kovin määrääviä. Riitelyjä kaikesta.
Kukaan meistä sisaruksista ei koe että on läheiset suhteet vanhempiin. Läheiset suhteet on keskenämme ja sukuun. Ei vanhempiin.
En vain jaksa sitä samaa aina ja aina ja aina. He eivät sokeudessaan nähneet miten heidän juonti meihin vaikutti. Hintana oli äiti-lapsi ja isä-lapsi suhde.
En muista heitä äitien tai isän päivänä. He kyllä jaksavat muistuttaa minua niistä.
Menneet on menneitä. Mitä sille nyt.
En pidä tilanteesta ollenkaan. Soitellaan. Ei muuta.
Vierailija:
Tärkeintä on, että lapsella on turvallinen olo. Eli jos toinen vanhempi ei juo, lapsi voi aina luottaa siihen, että hänestä huolehtii selvä aikuinen. Se viina ei loppujen lopuksi aina ole niin kauhistuttava asia. Suomessa on rappiolla olevia suurkuluttajia ja siksi viinaa pelätään ihan kauheasti. Ei se aina tuhoa. Ei voi sanoa, että esimerkkiperheessä viina ei aiheuta kärsimystä tai aiheuttaa sitä. Pitäisi tuntea perhe kokonaisuudessaan.
Vihaan isääni vieläkin lapsuuteni kokemusten vuoksi. Olen huolissani äidistäni, joka joutuu elämään hänen kanssaan. Säälin äitiäni, joka tyytyy osaansa. Minä sentään pääsin pois. Se, että vain toinen vanhemmista juo, ei kuule tee elämää alkoholistiperheessä hyväksi.
Kohtuukäyttö on täysin eri asia kuin alkoholismi.
Tosin meillä kärsivät, vaikka asuvat eri katon alla.
terv
alkoholistin ex-vaimo
isä joi, äiti ei.
Sitten äiti kuoli ennen isää.
Hän on niiin katkera. Kumpa se olisi ollut toisinpäin. Hänen äiti ansaitsi pitkän ja kivuliaan elämän jälkeen edes pari vuotta ilman isää.
Niin ei käynytkään
Maailman suurin epäkohta.
että lapsi EI aina kärsi, jos tosiaan alkoholia ei nautita hänen läsnäollessaan tai siitä ei humalluta, se ei vaikuta nauttijan eikä muiden läheisten käytökseen, se ei aiheuta rahapulaa, riitoja, toisen vanhemman pahaa mieltä, ei huolenpitopulaa ja vastaavia. En ole kyllä nähnyt yhtään tämmöistä tapausta, sillä yleensä runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa kyllä JOTAIN mistä lapsikin kärsii. ESim jos mies juo, vaimo nalkuttaa tai martyyreilee tai jotain vastaavaa. Ei sekään tervettä ole. Rahapula siitä nyt ainakin useimmiten tulee.
Lisäksi minä olen sitä mieltä, että ne tässä tilanteessa elävät ja itse juovat vanhemmat eivät yleensä itse pysty arvioimaan, miten heidän juomisensa vaikuttaa.
Kolmanneksi kaikissa tähän asti näkemissäni tapauksissa alkoholinkäyttö on riistäytynyt käsistä viimeistään eläkkeelle jäädessä.