Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona
Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä.
Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.
Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.
Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.
Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.
”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”
Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.
https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita
Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä...
Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei harrasta liikuntaa.
Varmaan vakavasti masentunut jos päivän kohokohta on se, kun miesystävä tulee kotiin. Kuulostaa todella surkealta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?
Ei aikuiskoulutustukea ennenkään myönnetty työttömille. Faktat nyt kuntoon.
Luitko artikkelia?
"Ajatus uudelleenkouluttautumisesta tuntuu liki mahdottomalta, kun opintotukikuukausia ei ole enää jäljellä, eikä aikuiskoulutustukeakaan enää saa."
Daami ei siis edes ole vaivautunut selvittämään itselleen asioita.
Aikuiskoulutustuki ei koskenut työttömiä koskaan. Yleistuella saa työtön opiskella kyllä, jos sen katsotaan edistävän työllistymistä.
Ja opintotukikuukaudet ei ole rajoitettuja perustutkinnoissa. Eli saat opiskella amiksessa ja nostaa opintotukea vaikka olisit käyttänyt opintotukikuukaudet korkeakouluopinnoissa.
Tällaisille on turha huudella että menkää töihin, mitä tuollaisella ihmisellä olisi annettavaa nykyajan työelämässä? Itseohjautuvuutta ei ole sen vertaa että saisi aikansa kulumaan tai selvittäisi pykälät jotka koskevat itseä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta, ettei voi ystäviä tavata muualla kuin kahvilassa, harrastuksissa tai iltamenoissa. Kummasti tässä on ystävien kanssa tavattu vuosikymmeniä ihan vaan toistemme luona tai vaikka kävelylenkillä. Minnan elämä kuulostaa syrjäytyneen elämältä.
Valitettavasti jäin itsekin työttömäksi reilu vuosi sitten ja 55 v ei helpolla työtä löydä. Mutta minulle arki on aivan ihanaa kun on vapaa-aikaa kaikkeen mitä ei 30 vuoden työputken aikana ehtinyt. Heräillään miehen kanssa aikaisin ja hän lähtee töihin, oma päivä kuluu perus kotiaskareissa, koiran kanssa ulkoillessa, jumppaan, luen paljon, katson tv:tä, teen käsitöitä, valokuvaan luontoa vanhalla järkkärillä, puuhastelen omalla pihalla.Työpaikkaa tietysti etsin jatkuvasti ja teen paljon myös avoimia hakuja.
No kaikkien ystävät eivät ole sellaisia kuin sinulla. Jotkut ihmiset on niin rajoittuneita että mikään ilmainen ei kelpaa vaan haetaan elämyksiä jotka maksavat. Aina uusi kahvila josta tehdään postaus someen tai jossa halutaan tulla nähdyksi. Omalla seuralla ei niin väliä. Tai pitää nähdä jokin elokuva, teatteriesitys, museo, messut, tapahtuma. Kasvokkain istuminen kotona on tylsää, kaverin jutut on tylsiä, etenkin jos on työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Menis vapaaehtoistyöhön esim; SPR ystäväpalvelu. Yksinäisiä vanhuksia on vaikka kuinka.
Vanhukset on ilkeitä, miksi tungetaan jatkuvasti työttömille vanhuksien tai lasten paapoamista, kummastakaan ikäryhmästä en pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vakavasti masentunut jos päivän kohokohta on se, kun miesystävä tulee kotiin. Kuulostaa todella surkealta elämältä.
Kyllä minullekin on päivän kohokohta kun mies tulee kotiin. Teen siis itse etätöitä. Olen kyllä hyvin onnellinen itsekseni mutta aina tulee sellainen onnen kuohahdus kun mies kotiutuu -20 avioliittovuoden jälkeenkin.
Aamulenkki koiran kanssa on kyllä melkein yhtä ihan yhtä ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta, ettei voi ystäviä tavata muualla kuin kahvilassa, harrastuksissa tai iltamenoissa. Kummasti tässä on ystävien kanssa tavattu vuosikymmeniä ihan vaan toistemme luona tai vaikka kävelylenkillä. Minnan elämä kuulostaa syrjäytyneen elämältä.
Valitettavasti jäin itsekin työttömäksi reilu vuosi sitten ja 55 v ei helpolla työtä löydä. Mutta minulle arki on aivan ihanaa kun on vapaa-aikaa kaikkeen mitä ei 30 vuoden työputken aikana ehtinyt. Heräillään miehen kanssa aikaisin ja hän lähtee töihin, oma päivä kuluu perus kotiaskareissa, koiran kanssa ulkoillessa, jumppaan, luen paljon, katson tv:tä, teen käsitöitä, valokuvaan luontoa vanhalla järkkärillä, puuhastelen omalla pihalla.Työpaikkaa tietysti etsin jatkuvasti ja teen paljon myös avoimia hakuja.
No kaikkien ystävät eivät ole sellaisia kuin sinulla. Jotkut ihmiset on niin rajoittuneita että mikään ilmainen ei kelpaa vaan haetaan elämyksiä jotka maksavat. Aina uusi kahvila josta tehdään postaus someen tai jossa halutaan tulla nähdyksi. Omalla seuralla ei niin väliä. Tai pitää nähdä jokin elokuva, teatteriesitys, museo, messut, tapahtuma. Kasvokkain istuminen kotona on tylsää, kaverin jutut on tylsiä, etenkin jos on työttömänä.
Hommaa parempia kavereita sitten.
Vierailija kirjoitti:
Musta toi kuulostaa ihanalta elämältä vaikka rahallisesti varmaan todella tiukkaa
No sen kun kokeilet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullekin on päivän kohokohta kun mies tulee kotiin. Teen siis itse etätöitä. Olen kyllä hyvin onnellinen itsekseni mutta aina tulee sellainen onnen kuohahdus kun mies kotiutuu -20 avioliittovuoden jälkeenkin.
Aamulenkki koiran kanssa on kyllä melkein yhtä ihan yhtä ihanaa.
Olet läheisriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin työttömyydestä.
Mää en. Sama kuin Minnalla paitsi että ei ole miestä ekä varaa käydä joka päivä suihkussa. Kyhjötön kotona kunnes on pakko menna kauppaan hakeen jotain halpaa paskaa syömiseksi. Sekin mieluusti pimiällä että mahdollisimman harva näkee mun kulahtaneet vaatteet.
Ai että, kunnon päiväunet joka päivä, eikä stressiä mistään. Kyllä kelpaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?
Luitko artikkelia?
"Ajatus uudelleenkouluttautumisesta tuntuu liki mahdottomalta, kun opintotukikuukausia ei ole enää jäljellä, eikä aikuiskoulutustukeakaan enää saa."
Daami ei siis edes ole vaivautunut selvittämään itselleen asioita.
Aikuiskoulutustuki ei koskenut työttömiä koskaan. Yleistuella saa työtön opiskella kyllä, jos sen katsotaan edistävän työllistymistä.
Ja opintotukikuukaudet ei ole rajoitettuja perustutkinnoissa. Eli saat opiskella amiksessa ja nostaa opintotukea vaikka olisit käyttänyt opintotukikuukaudet korkeakouluopinnoissa.
Tällaisille on turha huudella että menkää töihin, mitä tuollaisella ihmisellä olisi annettavaa nykyajan työelämässä? Itseohjautuvuutta ei ole sen vertaa että saisi aikansa kulumaan tai selvittäisi pykälät jotka koskevat itseä.
No voisihan tuossa jo vähän palloa heittää työvoimavirkailijalle että miksi ei ole selittänyt asiaa kunnolla hänelle. Siitähän heille maksetaan ja viranomaisten velvollisuus on selittää asiakkaalle hänen mahdollisuudet ja oikeudet. Moniko niin tekee? Uskallan väittää että ei yksikään. Kaikki tieto on sirpaleina netissä. Koitapa löytää ja jos teet pienenkään virheen rangaistus seuraa heti ja kaikkein ankarimman kautta (kaikki tuet pois kunnes työllistyy).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joskus 2009 seutuvilla myönnettiin korotettua päivärahaa, jos suunnitelmana oli ammattiin johtava aikuiskoulutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa parempia kavereita sitten.
😄😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää leikata lisää tukia jotta Minnan kaltaiset laiskat menee töihin.
Kokeile itse pitkäaikaistyöttömyyden aikana "mennä" töihin.
Töitä löytyy aina.
Toki töitä on, mutta ei ole sellaisia työnantajia jotka palkkaa pitkäikaistyöttömiä töihin. Tai ylipäätään työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joskus 2009 seutuvilla myönnettiin korotettua päivärahaa, jos suunnitelmana oli ammattiin johtava aikuiskoulutus
Tämäkö oli aikuiskoulutustuki?
Vierailija kirjoitti:
Kosmetologi kampaaja myyjä lähihoitaja kynsiteknikko?
Minä olin melkein vuoden sairauslomalla leikkausten vuoksi. Oli ihanaa! Ei loppunut tekeminen kesken, mutta mä nautinkin ulkoilusta koirien kanssa ihan kaikkina vuodenaikoina. Jos olisin ollut terve, mulla olisi ollut vielä kivempaa. Tuolla ihmisellä olisi todennäköisesti tylsää ja uuvuttavaa jos sillä olisi duuni.
Vierailija kirjoitti:
Ilman rahaakin on tarjolla vaikka mitä mahdollisuuksia aktiviteetteihin. Ihan omaa saamattomuutta jos jää nössöttämään neljän seinän sisälle.
Näinhän se on, ite muutaman vuoden ollut työttömänä ja ei ikinä tylsää ole ollut, aina jotain halpaa tai ilmaista tekemistä löytyy. Jos työ on joku elämän tarkoitus ja ilman sitä ei löydä sisältöä elämäänsä niin aika säälittävää.
Mieluummin työttömänä rutiköyhä kuin työtätekevänä ja kaiken aikansa muille antaneena "köyhä".
Minä en tee alle 15e tuntipalkkaa sekuntiakaan yhtään töitä. Onko tämä selvä. Se on lakko nyt ja pysyy.