Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona
Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä.
Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.
Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.
Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.
Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.
”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”
Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.
https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita
Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla.
Kommentit (379)
Samaan aikaan Suomeen virtaa migrin ohituskaistaa pitkin tuhansittain työvoimaa ulkomailta.
Eli työttömän vika ei todellakaan ole työttömyys Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oisin elämäni kunnossa työttömänä...
Mäkin ihmettelen miksi tämä nainen ei harrasta liikuntaa.
Kokeilepa joskus työttömän elämää. Se ahdistaa ja masentaa niin paljon, ettei kiinnosta edes pitää itsestään huolta. Aikaa liikkua olisi, muttei rahaa kuntosaleihin. Ilmaiseksi voi tietysti harrastaa vaikka mitä, mutta kiinnostus liikuntaan masentuneena on täysi nolla.
Olin yli puoli vuotta lomautettuna, elin todella pienellä ansiosidonnaisella ja stressasin rahasta jatkuvasti. Minäkin ajattelin, että ihanaa, nyt on aikaa harrastaa liikuntaa, mutta se ajatus katosi, kun kaikki rutiinit hävisi eikä ollut rahaa tehdä mitään. Lihoin lähes 8kg, kun liikuin lähinnä sohvan ja jääkaapin väliä, nukuin sellaisen 14h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Asuuko ok-talossa. Muuten melu neljältä häiritsee.
Melua kahvinkeitosta 😄 Suihkussa saa käydä yöllä, samoin voi vetää pytyn jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus - kävely ilmaista joko ilman koiraa tai ei. Peruskengät on varmaan kaikilla, kosak muutenhan ei voisi lähteä kotoa lainkaan.
Romaaninkässärin kirjoitus - jos ei ole läppäriä tarvit vain paperia ja kynän
Uimaan - kesällä ilmaista, halvin mahdollinen uimapuku. Voi jopa uida alasti jos asuu syrjässä
Kuntosali - Suomessa on noin 1800 maksutonta ulkokuntosalia. Jos ei omalla alueella ole niin voi tehdä kehonpainojumppaa kotona ilmaiseksi. Tai laittaa vaikka YouTubesta zumba-videon pyöriin
Lukeminen - kirjasto ilmainen
Leivonta, ruuanlaittoa - ihmisen täytyy joka tapauksessa syödä, tekemällä itse jopa säästää rahaa
Siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä. - siivoaminen ilmaista, useimmilla ihmisillä on jotain myytävää Vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa - periaatteessa ilmaista, mutta kannattaa olla tarkkana työkkärin kanssa
Kirppareiden kiertely - ilmainen jos ei osta mitään, säästää rahaa jos löytää halvalla sellaista joka olisi muutenkin pakko ostaa
Taidegalleriat - Suomen suurimmissa kaupungeissa toimii kymmeniä ilmaisia gallerioita.
Ystävien tapaaminen - ilmaista jos tapaa kaverin lenkillä tai puistossa jne.
Telkkari - Jos ei ole telkkarilupaa, YouTubea voi katsella ilmaiseen
Koiran ulkoilutus - kävely ilmaista joko ilman koiraa tai ei. Peruskengät on varmaan kaikilla, kosak muutenhan ei voisi lähteä kotoa lainkaan.
Ei edelleenkään varaa ostaa ulkoiluun tarvittavia vaatteita syksyksi, pitäisikö siellä ulkona alasti kävellä? Köyhällä ei ole lemmikkejä, koska vaikka eläin olisi ilmainen, eläinlääkäri vie konkurssiin.
Romaaninkässärin kirjoitus - jos ei ole läppäriä tarvit vain paperia ja kynänOnko jokainen sun mielestä joku kynäniekka?
Uimaan - kesällä ilmaista, halvin mahdollinen uimapuku. Voi jopa uida alasti jos asuu syrjässä
Miten hommaat itsesi sinne uimapaikalle, jos rahaa ei ole?
Kuntosali - Suomessa on noin 1800 maksutonta ulkokuntosalia. Jos ei omalla alueella ole niin voi tehdä kehonpainojumppaa kotona ilmaiseksi. Tai laittaa vaikka YouTubesta zumba-videon pyöriin
Saivartelua. Jumppaatko itse aamusta iltaan?
Lukeminen - kirjasto ilmainen
Miten sä hommaat itsesi sinne kirjastoon, jos sulla ei ole edes bussilippuun varaa?
Leivonta, ruuanlaittoa - ihmisen täytyy joka tapauksessa syödä, tekemällä itse jopa säästää rahaa
Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa sulla ei ole rahaa ostaa sitä ruokaa, tuskin?
Siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä. - siivoaminen ilmaista, useimmilla ihmisillä on jotain myytävääMitä sen jälkeen kun olet siivonnut kaiken? Eikä kaikille ole mitään ”turhaa Iittalaa” kaapeissa.
Vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa - periaatteessa ilmaista, mutta kannattaa olla tarkkana työkkärin kanssaAnna mun nauraa! Työkkäri vie sun yleistuen, jos jäät kiinni.
Kirppareiden kiertely - ilmainen jos ei osta mitään, säästää rahaa jos löytää halvalla sellaista joka olisi muutenkin pakko ostaaEdelleen, miten pääset sinne kirpparille? Teleporttaamalla? Mitään ei kuitenkaan voi ostaa..
Taidegalleriat - Suomen suurimmissa kaupungeissa toimii kymmeniä ilmaisia gallerioita.
En asu suurkaupungissa. Ei ole mitään ilmaisia gallerioita.
Ystävien tapaaminen - ilmaista jos tapaa kaverin lenkillä tai puistossa jne.Ystäviä ei ole kauaa, kun et koskaan voi käydä missään, tai tehdä mitään. Edes käydä siellä kahvilla.
Telkkari - Jos ei ole telkkarilupaa, YouTubea voi katsella ilmaiseen
Telkkarilupaa ei ole tarvinnut vuosikymmeniin. Jos on tälläsiä boomeri ehdotuksia lisää, niin kerro ihmeessä. Ja kyllä työtön katsoo telkkaria ja siitä huudot, että vain makaa sohvalla.
Työttömyyden alkutaipaleella voi vielä olla intoa ja halua etsiä kaikkea kivaa ilmaista tekemistä päivien täytöksi. Sitten kun on jo kolmatta vuotta työttömänä ja tiedostaa, että tätä touhua jatkuu luultavasti eläkeikään asti, alkaa into laantua eikä jaksa kokoajan miettiä millä täyttää päivät, kun samalla pääosan aivokapasiteetista vie rahahuolista murehtiminen. Sosiaaliset suhteetkin kärsivät, kun ei jaksa kuunnella muiden lomamatkoista ja suunnitelmista. Plus yleensä ihmiset tekevät yhdessä asioita, joihin tarvitaan rahaa. Kun bussilla matkustaminen tai auton tankkaaminen ei ole köyhällä itsestäänselvyys, on usein pakko vaan jäädä kotiin. Sitä se vapaaherran elämä on käytännössä.
Mutta miksi sitä työttömyyttä jatkuisi eläke-ikään etenkin jos kyseessä nuori ihminen? Itse olen keski-ikäinen ja itse olen tässä uraa vaihtamassa ja ihan positiivisella mielellä olen liikkeellä. Myös yks toinen sivuprojekti, jonka aloitin pari vuotta sitten (ilman mitään erityisempiä aikaisempia taitoja siihen, opettelin nämä taidot netistä) alkaa pikkuhiljaa tuottaa tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mun kahvinkeitin ainakin aika kovaa rupluttaa. Voi heikkohermoisempien hermoja haitata aamutuimaan. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas naurettavaa tämä keskustelu.
Kokeilkaa itse elää elämää, jossa jokainen ovesta ulos lähteminen tarkoittaa rahan kulumista, jota sinulla ei ole.
Ja nyt joku besserwisser tulee huutamaan, että miten niin? Kun olet ollut työtön jo jonkun aikaa, niin ei sulla ole edes vaatteita mitä laittaa päälle, jos menisit lenkille. Nytkin pitäisi ostaa takki ja kengät, jos tonne ulos meinaa mennä. MUTTA KUN RAHAA EI OLE.
Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta.Zalandosta saa vaikka minkälaisia kenkiä alle kahdella kympillä. Ei nyt mitään huippulaatua, mutta kyllä noilla kävelylenkit tekee ihan hyvin. Jos vaikka joka viikko säästää 2.5 euroa niin muutaman kuukauden päästä sulla on kengät. Jos vähän enemmän viitsit etsiä ja kierrät kirppareita niin alle kympilläkin löytää.
Lidlissäkin on monesti lenkkareita n.15€, mutta eihän niihinkään kaikilla ole varaa.
Sitten ei ole mikään harvinaisuus ettei mahdollisesti monienkaan jalat voi hyvin näissä kengissä mitä kaupoissa on tarjolla. Kengissä ei ole varpaille kunnolla tilaa. Kengän kärjet on useinkin tehty leveä lestisissäkin niin kapeiksi että se pelkkä lestin leveys ei anna varpaille tilaa.
Ostaa yhtä kokoa isomman kuin normaalisti. Joo ei ole ideaalein ratkaisu, mutta kyllä sitä jo alkuun pääsee. ihmisen on pakko vaan sopeutua vaikeissa tilanteissa.
Kun ei se kengän kärki yhtään leveämpi ole se on alkujaankin se kengän kärki liian kapea. Et nyt oikein tajua.
Ihmiset on kyllä kummallisia nykyaikana. Onko nainen niin ylpeä, ettei ota vastaan vaikka mies ostaisi kunnon vaatteet ja esim maksaisi illanviettoja, vai mies niin pihi ettei maksa naisen menoja mitään? Nainen saa asua kämpän nurkassa kunhan siivoaa ja tekee ruokaa jne? Ihmisten luottamus on yhteiskunnassa mutta ei lähimmissä ihmisissä. Ihan kamala maailma tämä nykyinen. Kukaan ei rakasta ketään vaan mietitään kaikki hyödyn kautta.
Todella ilkeitä ihmisiä netissä. Jos henkilöllä on joku hahamotushäiriö tms niin byrokratian selvittelv oi olla todella vaikeaa. Ja jokaisesta virheestä rankaistaan karenssilla. Sehän lamauttaa. Eikö aikuisiällä enää kavereita valita kuin jostain luettelosta, varsinkaan jollain pikkupaikkakunnalla missä hän asuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa joskus työttömän elämää. Se ahdistaa ja masentaa niin paljon, ettei kiinnosta edes pitää itsestään huolta. Aikaa liikkua olisi, muttei rahaa kuntosaleihin. Ilmaiseksi voi tietysti harrastaa vaikka mitä, mutta kiinnostus liikuntaan masentuneena on täysi nolla.
Olin yli puoli vuotta lomautettuna, elin todella pienellä ansiosidonnaisella ja stressasin rahasta jatkuvasti. Minäkin ajattelin, että ihanaa, nyt on aikaa harrastaa liikuntaa, mutta se ajatus katosi, kun kaikki rutiinit hävisi eikä ollut rahaa tehdä mitään. Lihoin lähes 8kg, kun liikuin lähinnä sohvan ja jääkaapin väliä, nukuin sellaisen 14h päivässä.
Mä olen ollut työttömänä ja se liikunta oli just se mikä auttoi mua noiden vaikeiden aikojen ylitse. Aamulla kävin lenkillä ja sitten iltapäivällä kotosalla esim. punnerruksia, kyykkyjä, vatsalihaksia, pilatesta, joogaa, netistä joku jumppa/tanssivideo... Koitin tehdä mahdollisimman erilaisia juttuja etten kyllästyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää leikata lisää tukia jotta Minnan kaltaiset laiskat menee töihin.
Kokeile itse pitkäaikaistyöttömyyden aikana "mennä" töihin.
Töitä löytyy aina.
Joillakin aina sama virsi.He ,jotka eivät tiedä oikeasti asioista ovat suurimassa äänessä, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mun kahvinkeitin ainakin aika kovaa rupluttaa. Voi heikkohermoisempien hermoja haitata aamutuimaan. 😅
Paperiset seinät?
Eihän tuo kuulu mihinkään,ja jos kuuluu,niin rakentamisessa vikaa pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa itse elää elämää, jossa jokainen ovesta ulos lähteminen tarkoittaa rahan kulumista, jota sinulla ei ole.
Ja nyt joku besserwisser tulee huutamaan, että miten niin? Kun olet ollut työtön jo jonkun aikaa, niin ei sulla ole edes vaatteita mitä laittaa päälle, jos menisit lenkille. Nytkin pitäisi ostaa takki ja kengät, jos tonne ulos meinaa mennä. MUTTA KUN RAHAA EI OLE.
Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta.Zalandosta saa vaikka minkälaisia kenkiä alle kahdella kympillä. Ei nyt mitään huippulaatua, mutta kyllä noilla kävelylenkit tekee ihan hyvin. Jos vaikka joka viikko säästää 2.5 euroa niin muutaman kuukauden päästä sulla on kengät. Jos vähän enemmän viitsit etsiä ja kierrät kirppareita niin alle kympilläkin löytää.
Lidlissäkin on monesti lenkkareita n.15€, mutta eihän niihinkään kaikilla ole varaa.
Sitten ei ole mikään harvinaisuus ettei mahdollisesti monienkaan jalat voi hyvin näissä kengissä mitä kaupoissa on tarjolla. Kengissä ei ole varpaille kunnolla tilaa. Kengän kärjet on useinkin tehty leveä lestisissäkin niin kapeiksi että se pelkkä lestin leveys ei anna varpaille tilaa.
Ostaa yhtä kokoa isomman kuin normaalisti. Joo ei ole ideaalein ratkaisu, mutta kyllä sitä jo alkuun pääsee. ihmisen on pakko vaan sopeutua vaikeissa tilanteissa.
Kun ei se kengän kärki yhtään leveämpi ole se on alkujaankin se kengän kärki liian kapea. Et nyt oikein tajua.
No jos on isompi koko kengissä, se pohjallinenkin on pidempi ja se kapea kohta alkaa edempää. Eli varpaille jää isommissa kengissä enemmän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on isompi koko kengissä, se pohjallinenkin on pidempi ja se kapea kohta alkaa edempää. Eli varpaille jää isommissa kengissä enemmän tilaa.
Ai leveys suunnassa enemmän? Joo ei jää.
Jos pituus suunnassa varpaat ei mahdu sitten otetaan isompi mutta jos kengän malli on sellanen että kärki on kapea leveästä lestistä huolimatta ei isompi eli pidempi koko pelasta mtn. Kärki on kapea silti. Ja kun sinne jää tilaa kävely on kuin hiihtoa ja kompastelua.
Tylsää on jos on vaan kotona. Kotoa ulos lähteminen ei maksa mitään. Voi hän vaikka kysyä joltain naapurilta joka töissä käy, jos voi mieltä piristääkseen lenkittää vaikka naapurin koiraa kun naapuri on töissä. Tai ei sille mitään voi jos ulkona on viileää eikä ulos halua. Sitten kannattaa etsiä vaan kesäksi töitä ja olla talvi sisällä. Kyllähän masennus kasvaa jos sitä ruokkii.
Onko "Minnan" ranne kovin ruskea ja karvainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut jo 2 vuotta työttömän elämää enkä ole koskaan aiemmin ollut näin hyvässä kunnossa. Oliko muuta kysyttävää?
Näin me ihmiset olemme erilaisia. Toiset nauttivat siitä että on vapaa-aikaa eivätkä stressaa rahasta. Mutta itse kun olin työttömänä ja työttömyyden jatkuessa säädtöt hupenivat. Oli jatkuva stressi esimerkiksi siitä millä maksan eläinlääkärimaksun, jos lemmikki sairastuu. Miten taas joudun lapselle toteamaan, että tuohon ja tuohon ei ole rahaa. Vaikeinta oli luopua omasta määräysvallasta, kun piti olla työkkärin saatavilla. Mitään suunnitelmia ei oikein voinut tehdä, kun ei ollut tietoa meneekö säästetyt rahat auton korjaukseen tai muuhun yllättävään menoon. Kyllähän sitä vapaapäivisin on kiva kierrellä ilmaisia museoita tai kutoa sukkaa, mutta kun ei ole arjessa sitä palkkatyön tuomaa rutiinia ja säännöllisiä tuloja, elää vain päivä kerrallaan. Sitäpaitsi huomasin myös työttömänä ollessa, että ilman työpaikkaa ei saa mitään osamaksusopimuksia, ainakaan järkevän hintaisia, kun kaikissa sopimuksissa kysyttiin tuloja ja tarkistivat tulotekisteristä. Että sekään vaihtoehto ei tule kyseeseen, jos tulee joku äkillinen ja pakollinen meno, jos ei ole säännöllisiä tuloja. Työttömän tulia ei lasketa näihin mukaan.
Milloin olet viimeksi ollut työelämässä, 80-luvulla?