Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosisadan 10 parasta tv-sarjaa

Vierailija
30.09.2026 |

The New York Times pyysi 500:aa media-alan ammattilaista rankkaamaan kymmenen vuosisadan parasta tv-sarjaa. 

Tässä ne ovat:

1. Breaking Bad

2. The Wire

3. Mad Men

4. Succession

5. Fleabag

6. Game of Thrones

7. Veep

8. 30 Rock

9. Curb Your Enthusiasm

10. Atlanta

Oletko nähnyt kaikki? Jos et, aiotko nyt katsoa? 

Oletko valinnoista samaa mieltä? 

Itse ihnettelen suuresti ettei Marc Cherryn The Desperate Housewives ole listalla. Suurinta osaa näistä valituista en ole katsonut. Breaking Badia katsoin muutaman kauden, mutta lopetin kun se meni huonoksi. 

Mad Meniä aloin nyt katsomaan. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, linkki juttuun unohtui: 

https://www.is.fi/viihde/art-2000012304004.html

Vierailija
2/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Breaking badista olen samaa mieltä. Loppuja listasta en ole nähnyt, paitsi nyt katson Mad Menia, joka on sinällää ihan hyvä sarja laittaa iltasin pyörii kun ei ole muuta tekemistä, mutta ensimmäisen kauden jälkeen siinä ei ole tapahtunut mitään muutakuin sitä että päähenkilöt ovat dokanneet toimistoissaan, tehneet "diilejä" joista ei puhuta jälkeenpäin mitään tai näytetä muita prosesseja, poltelleet röökiä kokoajan ja pettäneet kumppaneitaan. Sarjan päähenkilön menneisyys on ainut asia mikä on herättänyt pientä mielenkiintoa, sekä päähenkilön vaimosta on paljastunut uusia piirteitä. Muuten tuo sarja on ollut aika tyhjänpäivänen (tähän mennessä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää spoilatko kuitenkaan kun vastaatte. 

Vierailija
4/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Braking Badia oon katsonut ja voisin joskus katsoa uudelleen. Nuo muut sarjat ovat ovat mulle hiukan tuntemattomia.

Vierailija
5/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut noista yhtään. Parhaat sarjat tehtiin 60 ja 70-luvulla. Bonanza, Batman, Pehe on pahin, Onnenpäivät, Muppet show.

Vierailija
6/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki amerikkalaisia sarjoja. Pitäisi olla vuosisadan 10 parasta amerikkalaista sarjaa...

Esim. Omalla listalla Derry Girls pääsisi aika korkealle, mutta se on irlantilainen. 

Vierailija
7/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Lost tai Teho-osasto? Miksi kumpikaan näistä ei ole listalla?

Vierailija
8/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun listani on erilainen. Braking Bad ei mahdu edes top kymppiin.

1. Sons of Anarchy

2. True Detective (kausi 1) 

3. Sopranos

4. House of Cards

5. Ozark

6. Suits

7. Ripley

8. From Scratch

9. Narcos

10. Adolescence

Vierailija
9/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. lista kai. 

Omia suosikkeja lisäksi tältä vuosituhannelta Deadwood, Kumman kaa, The Crown, The Young Pope.

Vierailija
10/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut yhtäkään noista. Paras sarja mun mielestä on Band of Brothers. Harmi että jäi vaan yhteen kauteeen.

Vierailija
11/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ainostaan The Wire on hyvä. Breaking Badin katsoi paremman puutteessa, noista muista sarjoista en ole edes jaksanut katsoa kuin pari jaksoa jos niitäkään loppuun asti.

Vierailija
12/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listan 1 ja 3 ovat ainakin ylihehkutettuja. Nykyaikana ainakaan  tuota MadMeniä ei voitaisi edes tehdä woken takia, eikä sarjasta löydy monimuotoisuutta. Myös tupakointi aina ja kaikkialla estäisi sarjan tekemisen. Toki sarjahan on ajankuvaa ja sarjan kertomana ajankohtana oli tuollaista, mutta nykyaikana se jätettäisi huomioimatta.

Vierailija
13/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listasta näkee, että se on amerikkalaisten tekemä. Olen katsonut listalta vain pari. Breaking Badin suosiota en ymmärrä. Katsoin alkua enkä tykännyt. Parhaat sarjat tehdään Britanniassa. Downton Abbey kuuluisi listan kärkikymmenikköön ilman muuta. On olemassa pitkä lista brittisarjoja, jotka peittoavat kaikki kärkeen listatuista.

Vierailija
14/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Breaking badista olen samaa mieltä. Loppuja listasta en ole nähnyt, paitsi nyt katson Mad Menia, joka on sinällää ihan hyvä sarja laittaa iltasin pyörii kun ei ole muuta tekemistä, mutta ensimmäisen kauden jälkeen siinä ei ole tapahtunut mitään muutakuin sitä että päähenkilöt ovat dokanneet toimistoissaan, tehneet "diilejä" joista ei puhuta jälkeenpäin mitään tai näytetä muita prosesseja, poltelleet röökiä kokoajan ja pettäneet kumppaneitaan. Sarjan päähenkilön menneisyys on ainut asia mikä on herättänyt pientä mielenkiintoa, sekä päähenkilön vaimosta on paljastunut uusia piirteitä. Muuten tuo sarja on ollut aika tyhjänpäivänen (tähän mennessä)

Breaking bad on maailman yliarvostetuin sarja

Vierailija
15/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Wire on mun lempisarja, hyviä on myös Mad Men ja Fleabag. Breaking badia ja Successionia en jaksanut. 30 Rock on hyvä, mutta esim. Arrested development alkuperäiset kolme tuotantokautta mielestäni selvästi parempi jos puhtaasti komediasarjoja ajattelee.

Vierailija
16/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vuosisata on kestänyt vasta 26 vuotta. Aika helposti pääsee listalle.

Vierailija
17/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut noista alusta loppuun vain Game of thrones ja 30 rock.

Molemmat erittäin hyviä.

Vierailija
18/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun listani on erilainen. Braking Bad ei mahdu edes top kymppiin.

1. Sons of Anarchy

2. True Detective (kausi 1) 

3. Sopranos

4. House of Cards

5. Ozark

6. Suits

7. Ripley

8. From Scratch

9. Narcos

10. Adolescence

En ole edes kuullut noista.

Vierailija
19/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun top 7 (Muut sarjat tulee niin kaukana perässä, etten niitä noteeraa)

1. Burgerimies (2018)

2. Burgerimiehet Pohjois-Amerikassa (2023)

3. Burgerimiehet Välimerellä (2025)

4. Burgerimiehet Aasiassa (2024)

5. Burgerimies Euroopassa (2020)

6. Burgerimiehet Pohjolassa (2022)

7. Burgerimies Suomessa (2021)

Vierailija
20/38 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listan 1 ja 3 ovat ainakin ylihehkutettuja. Nykyaikana ainakaan  tuota MadMeniä ei voitaisi edes tehdä woken takia, eikä sarjasta löydy monimuotoisuutta. Myös tupakointi aina ja kaikkialla estäisi sarjan tekemisen. Toki sarjahan on ajankuvaa ja sarjan kertomana ajankohtana oli tuollaista, mutta nykyaikana se jätettäisi huomioimatta.

Nykyaikana pitäisi sensuroida palstalta kaikki idarit, jotka puhuu wokesta.

Saatanan hölmöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän