Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista että Seela Sella haudattiin vuorokaudessa?

Vierailija
30.09.2026 |

Hautauslupa, maankaivuu ym???

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkipolvi pääsee nopeammin perinnönjakoon,saa rahat omalle tilille.

Vierailija
82/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juutalaisten normaali käytäntö, samoin muslimien. Seurakunnilla on valmius kaivaa hauta ja järjestää hautajaiset heti seuraavana päivänä.

Eikä pelkästään heillä. Myös roomalaiskatolilaisissa maissa haudataan seuraavana päivänä. Mieheni kuoli 19.05. ja haudatiin 20.05. - naapurin vanha setä kuoli uudenvuodenpäivänä ja haudattiin 02.01.2026. 

Kätevää. Ei ehditä selvittää kuolinsyytä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittajat ry

Vierailija
84/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä totta.

Vierailija
85/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea hautaus on armollista lähipiiriä kohtaan. Nykyisin ainakin pääkaupunkiseudulla ev.lut.  seurakunnissa voi mennä viikkoja, ennen kuin siunaus ja hautaaminen onnistuvat. Ollaan välitilassa, suru painaa mutta vainajaa ei päästä hautaamaan. 

Vierailija
86/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä mikään laki estä. Hautausluvan saa heti kun on todettu kuolleeksi, ellei epäillä henkirikosta tms.

Juutalaisessa seurakunnassa ollaan rivakoita ja kaivetaan hauta itse. Te luterilaiset olette saatanan jahkaajia ja hössötätte kukkien ja kapineiden ja kakkukahvien kanssa kaksi kuukautta ja vainaja mätänee kylmiössä. Oma valintanne.

Tuttavat toimi pandemia-aikana niin, että niiden vainaja krematoitiin samantien ja tuhkan siunaus oli sitten 2 kk myöhemmin kun sai taas kokoontua.

Tuhkan siunaus? Mihin sitä tarvitaan?

Ei mihinkään, mutta kirkkoon kuuluvalle järjestetään yleensä siunaus ennen tuhkausta, ja monet papit kieltäytyvät siunaamasta tuhkaa. Isäni kylläkin tuhkattiin ensin ja siunaustilaisuudess oli arkun sijasta uurna. Tämä ennen koronaa.

Mä olen ollut hautajaisissa joissa siunattiin samalla sekä arkku että uurna.

Vierailija
87/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä oli kaivinkone.

Vierailija
88/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkipolvi pääsee nopeammin perinnönjakoon,saa rahat omalle tilille.

AI:

"Juutalaiset hautajaiset järjestetään perinteisesti mahdollisimman pian, usein 24–48 tunnin kuluessa kuolemasta, uskonnollisten lakien, kunnioituksen ja henkisten syiden vuoksi."

https://mortaali.fi/fi/ota-osaa-fiksusti/hautajaisetiketit/etiketti:-ju…

https://muistovalkea.fi/tietopankki/uskonnolliset-kaytannot/juutalainen…

Vierailija
89/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein naurattaa. Kansanjuhla jäi toteutumatta ja puoli Suomea nuolee näppejään.

Miten niin jäi? Muistotilaisuuden voi aina järjestää vaikka hautaus olisikin nopea.

Vierailija
90/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko nyt vihdoin loppu Seela Sella uutisointi?

Ei, niin kauan kuin yleisöä kiinnostaa ja juttua riittää. Älä lue jos et tykkää.

Vierailija
91/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä mikään laki estä. Hautausluvan saa heti kun on todettu kuolleeksi, ellei epäillä henkirikosta tms.

Juutalaisessa seurakunnassa ollaan rivakoita ja kaivetaan hauta itse. Te luterilaiset olette saatanan jahkaajia ja hössötätte kukkien ja kapineiden ja kakkukahvien kanssa kaksi kuukautta ja vainaja mätänee kylmiössä. Oma valintanne.

Tuttavat toimi pandemia-aikana niin, että niiden vainaja krematoitiin samantien ja tuhkan siunaus oli sitten 2 kk myöhemmin kun sai taas kokoontua.

Tuhkan siunaus? Mihin sitä tarvitaan?

Vainajan saattaminen viimeiselle matkalle, samalla osoitetaan tukea ja lohtua omaisille. 

Vierailija
92/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt. Seela Sella ei ole kuuluista henkilö.

Emme lopeta. 

Seela on (tai oli) kuuluisa henkilö ja myös pidetty.

Lopeta itse asian vatvominen, jos ei kerran kiinnosta.

Vierailija
93/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa tapauksessa kuolema ollut aika lailla odotettu ja pystytty ennakoimaan asioita. Eri asia olisi, jos kuolisi esim. onnettomuudessa. Siinä menisi sitten oma aikaansa viranomaisilla ja ruumiinavauksessa ym. Silloin ei uskontokunta vaikuta. 

Kyllä vaikuttaa. Ortodoksit haudataan kolmantena päivänä päivänä. 

Kirkakin haudattiin ja taatusti on tehty kuolemansyyntutkinta koska kuoli kotonaan.

Vierailija
94/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein naurattaa. Kansanjuhla jäi toteutumatta ja puoli Suomea nuolee näppejään.

Ei mitään kansanjuhaa ole ollut tarkoituskaan hautauksen yhteydessä pitää. Se tulee myöhemmin jos sellaista on toivottu. Miten helvetin yleissivistymätön sinä olet? Kai tiedät edes sen, että juutalaiset eivät vie haudalle tai arkulle kukkia vaan kiven. Se on merkki siitä, että siellä on käyty. Ikivanha viesti muille jälkeenjääville.

Nimenomaan Seela halusi paljon väkeä hautaukseen. Nyt se ei toteutunut. Lapset eivät toteuttaneet hänen tahtoaan. 

"Mä olen lasten kanssa käynyt läpi, mitä mä haluan mun hautajaisiin, ketä kutsutaan ja mihin ja mitä. Mutta me ei olla kaikki samaa mieltä, Sella kertoi kirjassa.

Näyttelijä pohti, että nähtäväksi jää kenen mielipide painaa.

Sen mä olen sanonut, että Hesariin täytyy panna ilmoitus mun hautajaisista, ja siihen tulee, että haudalle on kaikki tervetulleita. Se on Seelan viimeinen ensi-ilta, ja hän on takuulla pääroolissa. Jokainen saa tulla, tervetuloa. Mutta sitten muistotilaisuuteen saa kakarat itse valita, että kuinka paljon haluavat ihmisiä."

Millainen ihminen kutsuu aikuisia lapsiaan kakaroiksi?

Minä. Minulle lapseni (25 v, 27 v ja 35 v) ovat kakaroita, pentuja, vintiöitä ja kullannuppuja niin kauan kuin henki pihisee. Vanhemmuus on rooli, jota ei koskaan riisuta.

eri

Vierailija
95/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi seelan omaa toivetta ei kunnioitettu? 

Siksi ettei se ollut realistinen turvallisuussyistäkään.

Siis mistä ihmeen turvallisuussyistä? 

Antisemitistisistä syistä, tollo. Koetapa päästä käymään muina miehinä Malminkadun synagogassa. 

Jaa. Enpä tiennyt että juutalaisilla on täällä yhtä vaarallista kuin Saksassa aikoinaan. Erikoista. 

Ei ihan niin pitkällä olla - vielä. Ikävä kyllä antisemitismi on alkanut nostaa taas päätään.

Vierailija
96/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ollut alun perin edes juutalainen mutta meni juutalaisen kanssa naimisiin ja kääntyi tähän uskoon.

Vierailija
97/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti aikaisempina aikoina nopea hautaaminen on tärkeää terveysturvalliauuden vuoksi. Joihinkin uskontoihin tämä on jäänyt pysyväksi käytännöksi. Vuorokausi on aika nopeasti, mutta enemmän ihmettelen perus ev lut touhua missä hautajaisia venytetään jopa parin kuukauden päähän.

Tapani Kansaa on pidetty kylmiössä jo yli vuoden päivät.

Hyvänen aika, eikö sitä ole vieläkään tuhkattu? 

Vierailija
98/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Seela mikään vakaumuksellinen juutalainen ollut. Ihan oli kristillisen kasteen ja rippikoulun läpikäynyt. Juutalaisuuteen taipui aviomiehen toiveesta. 

Mistä sinä tiedät vakaumuksensa syvyyden? Tuskin hän siihen "taipui", ihan itse päätti asiasta, olkoonkin aviomiehen toiveesta.

Vierailija
99/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea vouhkaaminen hänestä. Antakaa jo olla. 

Anna itse olla. Kyllä me saamme hänestä puhua niin kauan kuin huvittaa.

Vierailija
100/141 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juutalaisten normaali käytäntö, samoin muslimien. Seurakunnilla on valmius kaivaa hauta ja järjestää hautajaiset heti seuraavana päivänä.

Oho. Ja kantiksien ruumiita säilytellään kuukausitolkulla, kun on muka niin kovat ruuhkat jokapaikkaan. Vainajilla rahastetaan myös ruumishuoneesta.  Ei kyl mee jakejuun. Jossain mättää ja pahasti.