Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kykene työkyvyttömänä työhön ja olen niin ahdistunut että ainoa ratkaisu on itsemurha

Vierailija
30.09.2026 |

Rahat loppu eikä apua saa et ei tässä ole enää vaihtoehtoa.

Että tässä tämä alkaa olla.

1986-2026

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Itse olen töissä, mutta erinäisten sairauksien takia työkuntoni on huono enkä työn lisäksi jaksa tehdä yhtään mitään. Tämä siis fyysisistä syistä, haluaisin kyllä, mutta kaikki energia menee töissä sinnittelyyn. Minulla on omistusasunto, josta on vielä reilusti velkaa, joten tuntuu ettei mitään järkevää ulospääsyä ole. Olen sinua melkein kymmenen vuotta vanhempi.

Myy se asunto.

Toki myisin, jos pystyisin, mutta eivät mene tällä hetkellä kaupaksi ja lopulta voisi jäädä vielä velkaa. Menettäisin ihan kaiken, minkä eteen olen ponnistellut silloin kun vielä olin kunnossa enkä jaksa senkään vertaa elämää kurjuudessa.

Sinun ehkä kannattaakin maksimoida kurjuutesi. Kun on nolla, niin on hyvä olla.

Vierailija
42/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömälle myönnetään työkyvyttömyyseläke.   

Ei välttämättä eikä sairauspäivärahaa. Mutta jos on B lausunto lääkäriltä, ei työvelvoitetta. 

Muillako sitten on työvelvoite?

En tiedä kaikista muista. Työnhakuvelvoite siis, sorry väärä termi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä eikä sairauspäivärahaa. Mutta jos on B lausunto lääkäriltä, ei työvelvoitetta. 

Ei lääkärintodistus aina vapauta hakuvelvoitteesta.

Vierailija
44/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kävit. Olit meille kaikille niin rakas. Harkitse nyt vielä kuitenkin. Me tykätään susta. Huomenna on päivä uus. Itse vietän aikaani enimmäkseen urheilua, dokumentteja ja leffoja seuraillen. Pitkät sarjat ovat hyviä, kun saa odottaa aina uutta jaksoa, eikä tule mietittyä murheita, kun ajatukset ovat jo uudessa jaksossa.

Vierailija
45/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä on ulosotossa niin paljon, etten ikuna pysty niitä maksamaan. Käyttörahaa kuukausittain laskujen jälkeen jää runsas satku. Ruokaa haen ilmaisjakelusta. Jos itse ostan niin ostan vain halvinta mahdollista. Niistäkin saan tehtyä ihan maukasta ruokaa, kun yhdistelee ruokakassin ruokien kanssa. Sairaseläkkeellä en ole vaikka mitään työkykyä olekaan ollut enää pitkään aikaa. Yleistukea saan sen vajaa kuussataa neljässä viikossa. Omasta mielestäni elämä on mukavaa ja nautin elostani.

Vierailija
46/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun kävit. Olit meille kaikille niin rakas. Harkitse nyt vielä kuitenkin. Me tykätään susta. Huomenna on päivä uus. Itse vietän aikaani enimmäkseen urheilua, dokumentteja ja leffoja seuraillen. Pitkät sarjat ovat hyviä, kun saa odottaa aina uutta jaksoa, eikä tule mietittyä murheita, kun ajatukset ovat jo uudessa jaksossa.

Kanttura hei.

Vedä vttu päähäsi. 

E sivulta.

Vierailija
47/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Itse olen töissä, mutta erinäisten sairauksien takia työkuntoni on huono enkä työn lisäksi jaksa tehdä yhtään mitään. Tämä siis fyysisistä syistä, haluaisin kyllä, mutta kaikki energia menee töissä sinnittelyyn. Minulla on omistusasunto, josta on vielä reilusti velkaa, joten tuntuu ettei mitään järkevää ulospääsyä ole. Olen sinua melkein kymmenen vuotta vanhempi.

Myy se asunto.

Oletko huomannut yhtää miten Suomen taloudella menee ja riippuu missä asunto on ei välttämättä kukaa osta ja vaikka muuttais jää asunto tyhjillee velka käsissä elä siinä sitten.

Entä sitten? Teillä on todella epätoivoiset jutut, minkä ymmärrän koska olen itse ollut samassa putkinäkötilanteessa. Se voimattomuudentunne on todella pelottava. Toisaalta se suojaa sinua tekemästä epätoivoisiakaan. Vaihtakaa ajatusmallia. Voitte joutua ikuiseen ulosottoon ja elää minimalistista elämää koska töihin ei ole välttämättä juuri ideaa enää mennä vaikka pääsisikin, mutta niinhän te nytkin teette. Elämä voi silti olla verraten hyvää tutkan alla. Jos on tullut tehtyä typeryyksiä joita joutuu omien edessä häpeämään enemmän kuin he pystyvät antamaan anteeksi edes vähitellen, vaihtakaa paikkakuntaa ja aloittakaa uudelleen. Lisäksi useimmat ihmiset arvostavat lopulta enemmän teidän elämäänne kuin seuraanne. Eivät he ehkä viitsi olla tekemisissä, mutta eivät silti halua sinun itseäsi tappavan vaan ottavan opiksi ja viisastuvan. 

Vierailija
48/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisellä on ulosotossa niin paljon, etten ikuna pysty niitä maksamaan. Käyttörahaa kuukausittain laskujen jälkeen jää runsas satku. Ruokaa haen ilmaisjakelusta. Jos itse ostan niin ostan vain halvinta mahdollista. Niistäkin saan tehtyä ihan maukasta ruokaa, kun yhdistelee ruokakassin ruokien kanssa. Sairaseläkkeellä en ole vaikka mitään työkykyä olekaan ollut enää pitkään aikaa. Yleistukea saan sen vajaa kuussataa neljässä viikossa. Omasta mielestäni elämä on mukavaa ja nautin elostani.

Mikset saa toimeentulotukea?

Vierailija
49/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaatisi ratkaisua niin, että ihmisiä siirrettäisiin helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. Mikään puolue ei sitä ole tekemässä, joten eipä ole toteutumassa. Mikä ihme siinäkin on, ettei niin voi tehdä? Sanoisin, että yhteiskunnassa on vikaa ja paljon.

Vierailija
50/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset saa toimeentulotukea?

Asun omassa omakotitalossa, jota en onneksi omista kokonaan, joten ulosotto ei voi taloa viedä, koska muilla omistaja-asukkailla on oikeus siinä asua.

Vierailija
51/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuneisuuteen saa apua. Soitat terveysasemalle ja kerrot tilanteen, 

Joo o. N. vuodenpäähän voi saada ajan päälääkärille.

Jos kertoo itsetuhoisista ajatuksistaan, niin kyllä ne ohjaa jollekin joka sitten ohjaa lääkärille. Lääkäriltä tropit pahimpaan kriisiin. 

Ei toiminut mun kohdalla. Mitään apua en saanut, muuta ku saarnaa vuorokausirytmin, terveellisen ruuan ja liikunnan tärkeydestä. Sanoin että koska olen jo yli 60 v, niin luuletteko että en jo tiedä tuota kaikkea? Käskivät vaan mennä kotiin ja että kyllä se siitä. Ei siis niin mitään apua. 

Vierailija
52/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanttura hei.

Vedä vttu päähäsi. 

E sivulta.

Kiitos kannustavista sanoistasi. Arvostan suuresti. Rakkautta sinnekin.

Vierailija
53/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanttura hei.

Vedä vttu päähäsi. 

E sivulta.

Vielä: mulle on aivan sama

tuntemattomien ihmisten 

tykkäämiset. Aivan

absoluuttisen sama.

Ymmärrätkö, hölmö nainen?

[Anteeksi kielenkäyttöni, mut

kun tää on Vauvis.fi..]

ELI alleviivatakseni

pointtini: en halua ryhmäs3ksiänne,

en kahveja enkä nisua, vain ja

ainoastaan rikosta vastaavat

🔴RAHALLISET KORVAUKSET.

Kyllä mä tiedän että 'tykkäätte,'

tehän suorastaan kuolaatte

hàirinnàn määrästä päätellen..

Sehän tässä on ongelma ollut.

*Fanitus kuin olisin julkkis. 

E

Vierailija
54/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy se asunto.

Oletko huomannut yhtää miten Suomen taloudella menee ja riippuu missä asunto on ei välttämättä kukaa osta ja vaikka muuttais jää asunto tyhjillee velka käsissä elä siinä sitten.

Entä sitten? Teillä on todella epätoivoiset jutut, minkä ymmärrän koska olen itse ollut samassa putkinäkötilanteessa. Se voimattomuudentunne on todella pelottava. Toisaalta se suojaa sinua tekemästä epätoivoisiakaan. Vaihtakaa ajatusmallia. Voitte joutua ikuiseen ulosottoon ja elää minimalistista elämää koska töihin ei ole välttämättä juuri ideaa enää mennä vaikka pääsisikin, mutta niinhän te nytkin teette. Elämä voi silti olla verraten hyvää tutkan alla. Jos on tullut tehtyä typeryyksiä joita joutuu omien edessä häpeämään enemmän kuin he pystyvät antamaan anteeksi edes vähitellen, vaihtakaa paikkakuntaa ja aloittakaa uudelleen. Lisäksi useimmat ihmiset arvostavat lopulta enemmän teidän elämäänne kuin seuraanne. Eivät he ehkä viitsi olla tekemisissä, mutta eivät silti halua sinun itseäsi tappavan vaan ottavan opiksi ja viisastuvan. 

Ottavan opiksi, ettei enää sairastuisi pysyvästi? Ymmärrätkö, että läheskään kaikkien sairauksien puhkeamiseen ei ole ihmisellä itsellään osaa ei arpaa? Jos olisit vaivautunut lukemaan alkuperäisen kommentin, tietäisit myös, että sinnittelen vielä töissä eikä kyse ole siitä pääsenkö vielä töihin vaan siitä, että huonon vointini takia työnteko kuluttaa minulta nekin vähät voimat, jotka on vielä jäljellä eikä niitä riitä edes töistä kunnolla selviämiseen. Mutta kyllä se elämä sinuakin vielä opettaa.

Vierailija
55/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisitko soittaa diakonille ja varata tapaamisajan. Hän voi antaa kortin ruoan ostoa varten, ja ohjata sinut avun piiriin. Seurakunnissa on myös kaikille avoimia kahvittelutilaisuuksia joista voit saada ystäviä, tai ainakin vinkkejä, mitä täytyisi tehdä.

Soita ainakin lääkäriin ja sosiaalityöntekijälle, että saat terveydentilasi perusteella sairaspäivärahaa.

Et todellakaan ole ainoa! Suomessa on todella paljon työkyvyttömiä jotka ovat kaikin puolin pattitilanteessa, koska eläkettä ei myönnetä, ja täytyy roikkua yleistuella. Katso ympärillesi, et ole yksin! Ahdistuneena ajatukset kääntyvät itseen ja kiertävät kehää. 

Joku yksittäinen parin kympin lahjakortti ei tuota tilannetta korjaa.

Ei korjaakaan, mutta saa pariksi päiväksi ruokaa, että pääsee sosiaalityöntekijän ja lääkärin vastaanotolle jotka voivat auttaa. Lääkäri kirjoittaa sairaslomaa ja antaa tarvittaessa ahdistukseen lääkettä, ja sossu selvittää työkyvyn vs. taloudelliset resurssit, sekä asumiskuviot jos ei pysty vuokraa maksamaan. Sossu voi myötävaikuttaa tilanteessa jossa tarvitsee jonkun Kelan päätöksen nopeasti.

Akuuttitilanteessa ei kannata henkeään riistää. Todella moni on selvinnyt päihdeongelmista, vankilakierteestä, miljoonaveloistakin ja pystynyt jatkamaan elämää yhteiskunnan jäsenenä. Uuden oven tai nurkan takana ei aina ole nyrkki tai uusi pommi. 

Vierailija
56/49 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkärintodistus aina vapauta hakuvelvoitteesta.

Vapauttaa, jos lkri toteaa työkyvyttömöksi, vaikka Kela ei myöntäisi eläkettä tai edes sairaspvrahaa. Tuolloin TE-virkailija vapauttaa työnhausta kunnes kuntoutussuunnitelma on käyty läpi, tai hoitoa/ tutkimuksia jatketaan. Tällöin saa yleistukea.

Sitä en tiedä, miten silloin toimitaan, jos on saanut karenssin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän