Seela Sellan hautajaiset
Oli yllätys että ne niin nopeasti järjestettiin. Ei tainnut ehtiä ilmoituskaan Hesariin. Ehtikö stai löysikö sinne kukaan?
Kommentit (45)
Kuitenkin läheiset ehtii paikalle hyvinkin nopeasti eikä mitään hautajaisten venytystä ihan itsekkäistä syistä kuten joillakin muilla.
Miksihän omaiset eivät noudattaneet Seelan toiveita joita oli sanonut omaisille ja kirjannut mös kirjaansa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mikään yllätys ollut. Juutalaiset hautaavat vainajansa mahdollisimman pian, jo seuraavana päivänä, samoin kuin muslimit. Oli Sellan aikuisten lasten ja juutalaisen seurakunnan päätös olla tekemättä tilaisuudesta julkista kansanjuhlaa. Se oli myös turvallisuuskysymys.
Yleensä kunnioitetaan vainajan tahtoa. Seela halusi ilmoituksen lehteen eikä mitään pikahautausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mikään yllätys ollut. Juutalaiset hautaavat vainajansa mahdollisimman pian, jo seuraavana päivänä, samoin kuin muslimit. Oli Sellan aikuisten lasten ja juutalaisen seurakunnan päätös olla tekemättä tilaisuudesta julkista kansanjuhlaa. Se oli myös turvallisuuskysymys.
Yleensä kunnioitetaan vainajan tahtoa. Seela halusi ilmoituksen lehteen eikä mitään pikahautausta.
Ilmoitus laitetaan nykyään yleisemmin hautajaisten jälkeen. Lehdissä kerrottu Seelan toive oli, että kaikki pääsevät haudalle - mielestäni on ymmärrettävää, ettei itse siunaustilaisuus ole mikään yleinen kansanjuhla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi viedä sitten myöhemmin kukkia haudalle, mutta oliko tuhkaus?
Miksi alapekut?
Siksi ettei tuhkaus kuulu juutalaisten hautausperinteeseen, ja vaikka kuuluisikin, sitä ei pystytä noin nopealla aikataululla järjestämään, olkoonkin että Helsingin juutalainen hautausmaa sijaitsee Hietaniemen krematorion takana.
Olishan se nyt irvokastakin, että uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainenhan Sella oli..huh..jo on touhua että juutalaisetkin pitää vetää tähän,kaikkea sitä saa lukeakkin,HÄVETKÄÄ RUOJAT.
Sella oli Suomalainen, mutta uskonnoltaan juutalainen
Seela Sella oli suomalainen, ei Suomalainen! Kari oli Suomalainen ja suomalainen!
Seela Sella oli kääntynyt juutalaiseksi avioliittonsa myötä ja niinpä hänet haudattiin juutalaisuuden mukaisesti eli 1-2 päivän kuluttua kuolemasta.
Jos jotain en tajunnut, niin sitä kivien laittamista haudalle täällä Suomessa. Niitähän laitetaan Israelissa, koska kukat eivät kestä siinä kuumuudessa. Ja Israelissakin näkee kukkia varjoisemmilla hautausmailla kivien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoi myös nenänsä uskontonsa mukaiseksi
Muistan lukeneeni hänen itsensä kertomana, että hänellä olisi ollut perheen ainoa juutalaisnenä, jollei sitä olisi aiemmin leikkuuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei haudattu miehensä viereen?
Mistä päättelit ettei haudattu samaan hautaan miehensä kanssa.?
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain en tajunnut, niin sitä kivien laittamista haudalle täällä Suomessa. Niitähän laitetaan Israelissa, koska kukat eivät kestä siinä kuumuudessa. Ja Israelissakin näkee kukkia varjoisemmilla hautausmailla kivien sijaan.
Jotain koruttoman kaunista siinä kyllä on. Ei meistä jää kuin kivikasa. Semmoista se on, vaikka olisi kuinka juhlittu.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset haudataan heti
Seela Sella halusi julkiset hautajaiset, ei mitä ilmeisimmin oikein ymmärtänyt nykyistä äärivassarien ja muslimien Suomessa harjoittamaa antisemitismiä.
Seela halusi Nasu-koiran kanssa samaan hautaan. Nasu on jo vanha. Kun aika on, toivottavasti läheiset tajuavat tuhkata Nasu-koiran ja ripoitella / haudata tuhkat Seelan haudalle. Toive toteutuu. Ei ole laitonta. Sehän on vain 'tähtipölyä'.
Ei meistä mitään kivikasaa jää kenestäkään.251
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus laitetaan nykyään yleisemmin hautajaisten jälkeen. Lehdissä kerrottu Seelan toive oli, että kaikki pääsevät haudalle - mielestäni on ymmärrettävää, ettei itse siunaustilaisuus ole mikään yleinen kansanjuhla
"Sella kertoi syyskuussa julkaistussa Keskusteluja hyvästä elämästä -kirjassa (Into), että Helsingin Sanomiin täytyy laittaa ilmoitus hänen hautajaisistaan. Sella myös toivoi ilmoituksessa kerrottavan, että haudalle ovat kaikki tervetulleita. Sellan toive ei kuitenkaan toteutunut.
Kursivoidut kohdat ovat otteita kirjasta.
Se on Seelan viimeinen ensi-ilta, ja hän on takuulla pääroolissa. Jokainen saa tulla, tervetuloa. Mutta sitten muistotilaisuuteen saa kakarat itse valita, että kuinka paljon haluavat ihmisiä. Sella myös toivoi, että muistotilaisuus olisi hauska.
Mä olen lasten kanssa käynyt läpi, mitä mä haluan mun hautajaisiin, ketä kutsutaan ja mihin ja mitä. Mutta me ei olla kaikki samaa mieltä, Sella kertoi kirjassa."
Olen kirjoittanut ennemminkin, että hautajaiset ovat eläville ei kuolleille.
Turhaa niihin mitään ohjeita antaa, antaa jäljellejääneiden päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi viedä sitten myöhemmin kukkia haudalle, mutta oliko tuhkaus?
Ota nyt saana asioista selvää. Ei tietenkään ollut tuhkaus, eikä juutalaiseen perinteeseen myöskään kuulu viedä kukkia haudalle. He laskevat hautakiven päälle pienen kiven.
Seelasta pitivät monet uskonnostaan riippumatta. Ei sitä juutalaiseksi pidä ruveta, että saa osoittaa hänelle kaipaustaan ja tärkeintä on tarkoitus, ei muoto.
Sitä paitsi hän puhui koiransa tuhkauksesta.
Ei näemmä saa kysellä.
Seela sanoi itse, että kaikki ovat tervetulleita hänen mielestään, toki lapset sitten päättivät.
Kirjanoppineita ketju täynnänsä ivaamassa.
Viiden jälkeen ohjelmassa just juutalaisista hautajaisista.
On video iltasanomissa haudasta, ei kukkia, vain kiviä omaiset laitttaneet.