Moni valittaa, että asunnossa on liian vähän säilytystilaa
Mutta oikeasti useimmiten kyse on siitä, että asunnoissa on ihan liikaa tavaraa. Sisustusohjelmissakin usein näkee valtavia kenkävuoria, hyllykaupalla lakanoita, kylppärit täynnä erilaisia purkkeja ja keittiön seinällä roikkumassa vähintään kolmet sakset jne. Ihmisillä on selkeästi hämärtynyt se mikä on oikeasti tarpeellinen määrä tavaraa.
Kommentit (49)
Vaatehuone pitäisi olla kaikissa asunnoissa. Niin kätevä kun voi säilyttää sekä pientä että suurta. Nykyasunnot on todella joustamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on totta, että ihmisillä on liikaa tavaraa, mutta myös se, että nykyisin uusissa asunnoissa ei ole tarpeeksi säilytystilaa. Siinä missä ennen on ollut vaatehuone ja siivouskomero sun muuta, niin nykyisin makuuhuoneseen ei mahdu edes vaatekaappia.
Sehän taitaa olla ihan itsestä kiinni, että minkälaiseen kämppään muuttaa. Jos ei ole säilytystilaa ja tavaraa löytyy normisetti, ehkä ei kannata semmoista kodikseen valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on totta, että ihmisillä on liikaa tavaraa, mutta myös se, että nykyisin uusissa asunnoissa ei ole tarpeeksi säilytystilaa. Siinä missä ennen on ollut vaatehuone ja siivouskomero sun muuta, niin nykyisin makuuhuoneseen ei mahdu edes vaatekaappia.
Sehän taitaa olla ihan itsestä kiinni, että minkälaiseen kämppään muuttaa. Jos ei ole säilytystilaa ja tavaraa löytyy normisetti, ehkä ei kannata semmoista kodikseen valita.
Niinhän se on! Olen valinnut asua 50-luvulla rakennetussa asunnossa, jossa säilytystilaa löytyy (ja olen tarkka tavaranmäärästä), mutta eihän tuollaisia asuntoja kaikille riitä, jos sellaisia ei enää rakenneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kenkäpariko riittää sekä kesäksi että talveksi ja on vedenkestävä?
Taas piti lähteä tämmöiseen ääripää touhuun. :D Talvivaateita ja -kenkiä ei heinäkuussa tarvii, ne voi surutta viedä varastoon/kellariin. Semmoista järkevää talouden ylläpitoa, kuten ennen vanhaankin.
Nykyään moni säilyttää talvikamat eteisessä ympärivuoden ja sitten tuskastellaan säilytyksen puutetta. Omaa mokaa.
ohis
Olisipa lämmin varastotila, jossa säilöä sesongin ulkopuoliset tavarat. Ja joka ei maksaisi useampaa satasta kuussa.
Semmoisia lämmin varastoja saa alkaen parilla kympillä kuussa. Sinne mä vien sesonkikamat, kuten talvivaatteet ja joulukoristeet.
ohiksen ohis ja vielä autoton, että "mummokärryn" kanssa raijaan kamoja eestaas julkisilla.
Tuommoinen 2,5 neliön pienvarasto lähistöltä olisi 110 € kuussa. On se aika paljon tavaran säilyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vaatehuone pitäisi olla kaikissa asunnoissa. Niin kätevä kun voi säilyttää sekä pientä että suurta. Nykyasunnot on todella joustamattomia.
Sinne olisi kätevä laittaa(heittää) Oviakoon koiraportti niin pysyisivät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Täh ? Idioluutio on totta, jos joku kertoo että ihmisillä on liikaa tavaraa niin yks tulee kyselemään että yhdellä kenkäparillako pitää pärjätä ? Kenkiäkö sulla on kaapit täynnä ? Kyllä meillä on muutakin, ja paljon sellaisia kaappeja jotka on täynnä mutta täysin turhaa tavaraa, kun en edes tiedä mitä niissä on, enkä viitsi ottaa selvää
Muutimme noin kahdeksan vuotta sitten tähän vuokra-asuntoon, joka on vuonna 1988 rakennetussa talossa. Säilytystilaa on valtavasti. Sitä ihmettelimme jo muuttovaiheessa, että onpa kerrankin erinomaisesti järjestetty asiat. Ainakin meidän kannaltamme tilanne oli hyvä. Eteisessä on kunnon kaappeja, samoin makuuhuoneessa. Keittiössä niitä piisaa vaikka millä mitalla, alhaalla ja ylhäällä. Ja vaatehuonekin on. Ei iso, mutta kun ajattelee kokonaisuutta, se täydentää sitä hyvin. Nykyään ei varmaan tällaisia asuntoja rakenneta ollenkaan, ei ainakaan kohtuuhintaisiksi vuokra-asunnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja ruoaksi pelkkä tupakka.
Luuletko, että kellarista kukaan ei varasta vaatteita? Toisekseen, luuletko, että kellareissa ei ala muhimaan hyönteiset vaatteissa?
Meillä ainakin kylmiössä lukittavat häkkikomerot. Tosin ei enää kylmiö kun niin vähän oli käyttäjiä että sammutettiin kylmäkoneet. Yhtiövastike putosi jonkun verran, melkoinen sähkösyöppö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on! Olen valinnut asua 50-luvulla rakennetussa asunnossa, jossa säilytystilaa löytyy (ja olen tarkka tavaranmäärästä), mutta eihän tuollaisia asuntoja kaikille riitä, jos sellaisia ei enää rakenneta.
Kyllä niitä rakennetaan. Lapset ovat tässä viiden vuoden sisään muuttaneet 2020-luvulla rakennettuun asuntoon, joissa kussakin on vaatehuone. Asuvat eri paikkakunnilla, kun opiskelut vei.
Jo yksi kaappi tai sen puute voi tehdä tuon, että tavarat eivät mahdu mihinkään. Onneksi on lisäksi huonekaluja, joihin säilöä tavaraa. Mutta ikävä on edellisten asuntojen vaatehuoneita. Muuten nykyinen asunto on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Eli yhdet housut, yksi takki, yksi lautanen, yksi haarukka, yksi lakana, yhdet alushousut sekä kesäksi ja talveksi? Ei sänkyä, pelkkä retkipatja.
Voi tyhmyyttä!!!! Minulla on kolme aluslakanaa, ei enempää niillä on menty vuosia. Viimeksi laitoin saman lakanan pesun jälkeen, kuivirista suoraan sänkyyn. Periaatteessa pärjää kahdella aluslakanalla, tyynyliinoilla ja pussilakanalla, kun yhdet on pesussa toiset käytössä.
Tää on tavallaan ihan totta. Mutta oma näkökulma kotoilua ja käsitöitä harrastavana ihmisenä on se, että joskus voi olla myös aidosti suurempi tilan tarve kuin jollain toisella. Ompelukone, saumuri vaativat pöydän ja edes jonkin verran säilytystilaa muille ompelutarvikkeille.
Lapseni on lisäksi apuvälineiden käyttäjä, ja tarvitsee liikkumiselleen enemmän tilaa kuin nopsajalkainen lapsukainen. Tämäkin lisää juuri meidän perheemme yksilöllisessä tapauksessa tilanpuutetta, ilman että olisimme hamstranneet liikaa tavaraa. En edes mainitse kitaransoittelija-isukin tilantarpeesta. Sekin on enemmän kuin jollain, joka pelaa tennistä, ja käy siis harrastuksissa kodin ulkopuolella.
Onko pakko huolia huonoja kämppiä?
Jos enemmistölle ne säilytystilattomat ei kelpaisi, kai niiden valmistaminen pikkuhiljaa loppuisi.
Nykyisin kun ei enää koppisaunoja joka kämppään rakennetakaan niin luulisi vaatehuoneelle olevan neliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko huolia huonoja kämppiä?
Jos enemmistölle ne säilytystilattomat ei kelpaisi, kai niiden valmistaminen pikkuhiljaa loppuisi.
Nykyisin kun ei enää koppisaunoja joka kämppään rakennetakaan niin luulisi vaatehuoneelle olevan neliöitä.
Eiks nää koppikämpät nyttemmin jää rakennuttajille just käsiin? Eli saamme ehkä lähivuosina nähdä enemmän asumisystävällisiä uudiskohteita.
On itse asiassa aika hankalaa löytää perheasuntoja pk-seudulta. Niitä on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
mulla on kahdet lenkkarit, toiset kesäksi ja toiset talveksi. 2 mekkoa, yksi pitkä villaliivi, yhdet collegehousut, yhdet mustat suorat,
kevät/syystakki, kevyttoppatakki, muutama huivi, muutama t.paita ja yöpaita, siinä jaikki!
Lakanoita muutama, huonekaluja ei juurikaan eikä astioita!
teko syy hamstraukselle. toimin huolto miehenä ette tosiaan usko mitä "koteja" kohtaan niin täynnä tavaraa ettei mahdu kulkemaan osa ehkä arvokastakin suurin osa pöntöistä kerättyä. PALO LAIN PERUSTEELLA SUOMESSA VOISI JÄRJESTÄÄ KATSELMUKSEN JOKA ASUNTOON. KUN ME HUOTO MIEHET VAROITTELEMME AVUTON ISNNÖITSIJÄ LEVITTELEE KÄSIÄÄN JOS SILLE TULEE PAHAMIELI JA SOITTELEE EI RASSUKKA OLE TAJUAVIVAAN MIKÄ PALO KUORMA ON.
paha on hakea mummoa palavan romun seasta saatikka kissaa
Tämä 100%!! Minä olen tänä vuonna myynyt satoja tavaroita asunnostani enkä yhtäkään niistä ole hetkeäkään kaivannut, en edes muista mitä kaikkea olen myynyt. Vieläkin on satoja myytävänä eikä yhtään täysin tyhjää kaappia tai laatikkoa kotona ole vaikka en uutta ostakaan enää. Ihanaa kun on tullut järkiinsä viimein.
Me asutaan 80-luvun paritalossa, eikä tässäkään ole mitään säilytystilaa. En ymmärrä missä ihmiset aiemmin säilyttivät tavarat. Toki nykyään sitä harrastustavaraa on ihan eri tavalla.