HS: "Isotuloiset käärivät hyödyn talouden noususta – Katso, kuulutko voittajiin vai häviäjiin"
Suomalaisten ostovoiman kasvu on jakautunut jyrkästi sen mukaan, miten tulot ovat kehittyneet.
Tutkimuslaitos Laboren selvitys kertoo pienituloisten ostovoiman heikentyneen kolmessa vuodessa 5,4 prosenttia.
Suurituloisimpien ostovoima on puolestaan kasvanut samassa ajassa 10,8 prosenttia.
Kommentit (52)
Bruttopalkka 5600€/kk. Mun puolesta saa kallistua lisääkin jos näin on jo käynyt. En ole huomannu.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka 5600€/kk. Mun puolesta saa kallistua lisääkin jos näin on jo käynyt. En ole huomannu.
Huonot vitsit omaan ketjuun kiitos
Ei tätä maata koskaan ole pyöritetty pienituloisten maksamilla veroilla, joten ihan yksi lysti mikä on heidän ostovoimansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä maata koskaan ole pyöritetty pienituloisten maksamilla veroilla, joten ihan yksi lysti mikä on heidän ostovoimansa.
Kohta ei pyöri mikään. Olisitte onnellisia. Saatte sen "utopian) (=avovankilan) minkä aina halusitte.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole. 6 numeroinen vuositulo ja ainoa mikä tuntuu kasvaneen on verojen osuus.
Ei kyllä ole tuollaiset tulot, jos verojen ja veroluonteisten maksujen osuus on kasvanut. Kyllä viimeisten kahden vuoden aikana verojen osuus on laskenut tai pysynyt samalla tasolla.
Eri asia on, jos olet vasta noussut tähän tuloluokkaan, silloin verotus on varmaan kiristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alvia nostettiin, ruoka on kallista, bensa huippukallista, töitä ei ole...kyllä tämä hallitus saa köyhän helposti kyykkyyn.
Rotalle kuuluukin olla elämän kallista. Vielä näköjään henki kulkee joten mitä v-ttua uliset?
Tällaiaet kommentit siivittävät vasemmiston vaalivoittoon. Kiitos että teette vaalityön puolestamme 😊!
Vierailija kirjoitti:
Verotuksessa on se pielessä että keskiluokkaa ja köyhiä tasapäistetään. Mikäli painat perseruvella hommia, saadaksesi muutaman kymppitonnin vuodessa lisää, niin valtio vie kaiken. Ensin verottamalla, sitten nousee päiväkotimaksut satasilla kuussa jne. Verohelpotukset kohdistuvat molempiin ääripäihin, ei työtätekevään porukkaan.
Olen köyhä ja pääsisin mielelläni perse ruvella paahtamaan hommiasi. Aina on jäänyt enemmän käteen silloin kun on töitä ollut.
Veronkevennykset eivät köyhän asemaa paranna, sillä kaikkein pienimmistä tuloista menee minimaalisen vähän veroa, jos lainkaan. ALV on ainoa, joka voi jotakin vaikuttaa.
Ja valtion talouttahan tämä Orpon hehkuttama talouskasvu ei paranna ollenkaan, niin kauan kuin pääomatulojen verotuskohtelu on hellävaraista ja isojen palkkatulojen verotusta kevennetään. Pienyritykset eivät sen enempää saa asiakkaita, koska ei hyvätuloisetkaan ehdi joka päivä hiuksiaan laitattaa tai ravintolaan syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeita osakkeita kun ostaa niin kuka vain voi rikastua
Rikkauksiesi ansiosta olet vauvalla. 24/7/365
Olen psykiatrisista syistä työkyvytön yksinäinen keski-ikäinen vasemmistolainen mies eikä minulla ole elämässä muuta kuin vauvapalstalla häiriköiminen. Eilenkin olin täällä illalla viimeisenä ja tänään aamulla ensimmäisenä. Tämä on minulle tärkeintä maailmassa.
Olen melkein viisi vuotta syönyt tiettyjä lääkkeitä. Viime vuonna niiden kela-korvattavuutta muutettiin ja nykyään maksan niistä 40 euroa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisimmalla ei ole varaa edes ruokaan. Heidän ostovoimansa on romahtanut.
"Tänä vuonna häviäjien joukko on vielä suurempi" (HS)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkauksiesi ansiosta olet vauvalla. 24/7/365
Olen psykiatrisista syistä työkyvytön yksinäinen keski-ikäinen vasemmistolainen mies eikä minulla ole elämässä muuta kuin vauvapalstalla häiriköiminen. Eilenkin olin täällä illalla viimeisenä ja tänään aamulla ensimmäisenä. Tämä on minulle tärkeintä maailmassa.
Eipä täällä muita ole kuin yksinäisiä kieroon kasvaneita naiseksi haluavia työttömiä tai sellaiseksi haluavia miehiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole. 6 numeroinen vuositulo ja ainoa mikä tuntuu kasvaneen on verojen osuus.
Ei kyllä ole tuollaiset tulot, jos verojen ja veroluonteisten maksujen osuus on kasvanut. Kyllä viimeisten kahden vuoden aikana verojen osuus on laskenut tai pysynyt samalla tasolla.
Eri asia on, jos olet vasta noussut tähän tuloluokkaan, silloin verotus on varmaan kiristynyt.
Tämän kuun palkkakuitin perusteella olen 70k€ maksanut noita veroja ja veroluontoisia maksuja. Kouraan jää pelkkiä murusia.
Sanoisin että tässä näkyy "vanhan rahan" ja uuden rahan järkyttävä ero. Jos raha tulee sijoituksista, niin silloin tuo 10% kasvu on hyvinkin mahdollista. Mutta jos sama raha tulee palkkatyöstä niin kädestä suuhun elät. Koko järjestelmä on rakennettu suojaamaan "vanhaa rahaa" ja siirtymävaihe on tehty äärettömän vaikeaksi verokiilalla.
Muistatteko kun ruoan hinnan piti nousta tilapäisesti Ukrainan sodan ja maakaasun hinnan vuoksi.
Nyt hinnat on tuplaantunut. Jopa kolminkertaistunut.
Eli jos olet onnistunut pitämään työpaikkasi tai saamaan ylennyksen, tulosi ovat nousseet enemmän tai vähemmän. Jos olet matalapalkkatöissä tai työtön/opiskelija, tulosi ja elintasosi ovat pysyneet samana tai heikentyneet.
Ei kait kukaan voi tästä yllättynyt olla?
Vierailija kirjoitti:
Alvia nostettiin, ruoka on kallista, bensa huippukallista, töitä ei ole...kyllä tämä hallitus saa köyhän helposti kyykkyyn.
Taitaa kuitenkin nuo Suomen talousongelmat olla vähän monmutkaisempi ja pidempiaikaisempi ongelma kuin vain tämä hallituskausi. Tähän on tultu vuosikymmenten ajan. Seuraava hallitus joutuu tekemään vielä kipeämpiä päätöksiä, joten säästä hiukan kyyneleitä sinnekin.
Mites teidän elämä on parantunut Orpo-Purra hallituksen aikana? Ootteko ostanut kovastikin asuntoja ja lomamatkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ostovoima on heikentynyt erityisesti miehillä, kun taas naisilla parantunut.
Pitäis saada sota jotta pääsisi noista työttömistä incel-miehistä. En jäis kaipaamaan
Kas, iigorikin saapui palstalle ulisemaan.
Koomista jos jonkun pitää HS:n sivuilta katsoa kuuluuko voittajiin vai häviäjiin.
Vuokrani on noussut 37 euroa tänä vuonna, Kela myönsi kokonaisen seitsemän euron korotuksen toimeentulotukeen. 😆🤣😆 Asumistuen korotus kiellettiin jo aiemmin tänä vuonna. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuitenkin nuo Suomen talousongelmat olla vähän monmutkaisempi ja pidempiaikaisempi ongelma kuin vain tämä hallituskausi. Tähän on tultu vuosikymmenten ajan. Seuraava hallitus joutuu tekemään vielä kipeämpiä päätöksiä, joten säästä hiukan kyyneleitä sinnekin.
Kokoomuksen kolmikymmenvuotinen hallitustaival. Siinä tämän sotkun suurin yksittäinen syyllinen
Totta. Sodalla sinusta päästäisi eroon.