Muita työttömiä, jotka tekevät osa-aikatöitä ja saavat sovitellun yleistuen?
Itsellä niin vähän töitä, että saan palkkaa just 300 e kuukaudessa, eli entisen suojaosan verran.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se niin että jos tienaa euronkin vähennetään työttömyystuessa?
Jokainen tienattu euro leikkaa yleistukea 50snt.
Eli käytännössä nettopalkka on 1/2 siitä mitä sen pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Hyötyykö käytännössä rahallisesti mitenkään, jos tekisin osa-aikatöitä kokopäivätyön tai työttömyyden sijaan?
Ei, mutta on kirjoilla töissä ja saa työkokemusta. Siitä on hyötyä kun hakee kokoaikaista työtä.
Minä en hakenut ollenkaan päivärahaa silloin kun tein osa-aikatyötä. Sain sillä tavalla venytettyä ansiosidonnaisen kestoa. Lisäetua tuli siitä, että en sain vanhan säännön aikana kertynyttä päivärahaa, eli sitä ei leikattu missään vaiheessa vaikka työttömyyspätkiä tulikin aina välillä. Uuden säännön mukaista ansiosidonnaista en saanut edes kerättyä työttömyyspätkien ja sairaslomien takia.
Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä, enkä enää ole vaarassa tippua sille pienimmälle tuelle.
En ymmärrä miten kukaan pärjää nykypäivän minitukien kanssa. Toivottavasti seuraava hallitus palauttaa tuet ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin YTK:ssa se katsotaan nettotulojen mukaan eli jokainen euro minkä saat nettona käteen vähentää 50 senttiä.
Sinne ei ole merkitystä paljonko tienaa. Vain työajalla on merkitys eli ei saa ylittää 80pros alan kokoaikaisesta työajasta. Ylittyy tunnillakin niin ei saa tukea.
Ei varmaan kovin kannattavaa tehdä sitä 80% työajasta kun puolet vaan saa pitää ja lähelle normaalia työaikaa menee, joku 30-40h kuukaudessa vois olla ihan hyvä, ei rasita paljoa ja saa jonkin verran lisätuloja tuen päälle, pari sataa kuussakin on iso raha jos tuella juuri ja juuri tulisi toimeen niin että menee kädstä suuhun, sillä parilla sadalla sitten voi jotain kivaa tai hyödyllistä ostaa tai säästää isompaa hankintaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saisin tienata sen 990e/kk mutta ei oteta töihin :/
Minä en pääse tk-eläkkeelle. En pysty tekemään töitä. Olen ollut ilman työnhakuvelvoitetta vuosia työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Hyötyykö käytännössä rahallisesti mitenkään, jos tekisin osa-aikatöitä kokopäivätyön tai työttömyyden sijaan?
Esim tuon 300 euron lisäksi, jossa veroprosentti taitaa olla lähellä nollaa, saa yleistukea vajaa 650 euroa. Eli kyllä hyötyy rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tuon 300 euron lisäksi, jossa veroprosentti taitaa olla lähellä nollaa, saa yleistukea vajaa 650 euroa. Eli kyllä hyötyy rahallisesti.
Siitä kun poistetaan töissä kulkemiset, ruuat yms. kulut niin on se aikalailla plus miinus 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tienattu euro leikkaa yleistukea 50snt.
Eli käytännössä nettopalkka on 1/2 siitä mitä sen pitäisi olla.
Palkka on 1/1, kaiken saat pitää mitä tienaat ja tukea päälle, veronmaksajien rahoittamaa yleistukea vaan saa vähemmän mikä luulisi olevan positiivinen asia jos on jonkinlaista vastuuta ja moraalia. Pienellä työmäärällä voi saada suhteellisen hyvät ansiot tuen kanssa, esimerkiksi jos tekee 20h kuukaudessa ja palkka nettona on 12€ niin saat 240€ ja 120€ vähennetään yleistuesta eli saat 595-120+240 eli 715€, sen jos jaat 20h niin tulee 35,75€/h ja vuokralla jos asut niin saa asumistukeakin, eikö ole ihan hyvät tulot suhteessa työn määrään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä kun poistetaan töissä kulkemiset, ruuat yms. kulut niin on se aikalailla plus miinus 0.
Teen työtä kotona läppärillä, eli sikäli ylimääräisiä kuluja ei tule.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tee pimeetä työtä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan se riippuu tilanteesta. Sinä et voi kenenkään toisen puolesta puhua plus-miinus-nollasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei osa-aika hommilla saa muuta kuin työkokemusta. Nykyinen järjestelmä ei todellakaan kannusta ottamaan osa-aikahommia. Suoja-osa auttoi aikoinana ottamaan nykyisen homman ja työnantaja ymmärsi suoja-osan poiston jälkeen että saan tehdä koko ajan etätyötä koska kulkemiskustannukset ovat korkeat. Etätyö on kirjattu nykyiseen sopimukseen. Olen onnekas paskiainen.
Kävin työhaastattelussa kokopäivä hommiin kun huomasivat että olen tehnyt alan hommia osa-aikaisena alkoivat heti ehdottelemaan mulle nollasopparia ja tuntipalkka oli surkea. Ja kun kieltäydyin niin mulle sanottiin että nytkin jo olen ollut epätoivoinen kun teen toisaalle osa-aikaisena niin voisinhan minä ottaa heidänkin tarjoaman sopparin että parempi ottaa heidänkin tarjous. Kieltäydyin uudestaan sanoen että nykyistä saan tehdä etänä ja heillä oli vaatimus tulla toimistolle ja mulla ei ole varaa heidän palkoilla matkakustannuksiin, en viitsi toistaa mitä sain kuulla sen jälkeen. Taisin sanoa että kannattaa toivoa että suoja-osa palautetaan niin voivat saada toimistolle täytettä minunlaisista osa-aikaisista.
"mulla ei ole varaa heidän palkoilla matkakustannuksiin, en viitsi toistaa mitä sain kuulla sen jälkeen."
Juuri tämä kiinnostaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen työtä kotona läppärillä, eli sikäli ylimääräisiä kuluja ei tule.
-ap
Mulla taas muutenkin HSL:n BC kuukausilippu työttömänä ja sillä pääsisin aika laajalle alueelle töihin ja töihin voisin ottaa omat eväät, eli ei sen enempää menisi ruokaan. Nolla kulut olisi. Varmaan aika monella se tilanne että on ihan kannattavaa tehdä ilman suojaosaakin niitä töitä
Palkka on 1/1, kaiken saat pitää mitä tienaat ja tukea päälle, veronmaksajien rahoittamaa yleistukea vaan saa vähemmän mikä luulisi olevan positiivinen asia
Otetaan sinulta palkasta pois 50 euroa ja sanotaan, että se on positiivinen asia. Olet varmasti samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee pimeetä työtä
Se kannattaa, eikä verottaja pääse siihen milläään kiinni
Vierailija kirjoitti:
Palkka on 1/1, kaiken saat pitää mitä tienaat ja tukea päälle, veronmaksajien rahoittamaa yleistukea vaan saa vähemmän mikä luulisi olevan positiivinen asia
Otetaan sinulta palkasta pois 50 euroa ja sanotaan, että se on positiivinen asia. Olet varmasti samaa mieltä.
Ei se ole positiivinen asia jos elää pelkästään palkalla, nyt oli kyseessä että saa muutenkin hyvät tuet tekemättä mitään ja saa vielä tienata siihen päälle niin ettei kaikkea vähennetä tuesta. Eli pienellä työmäärällä voi suhteellisen paljon ansaita rahaa kun laskee palkan sekä tuen. Näin ei joka maassa ole. Sulla on pientä asenneongelmaa. Kokoaikatyökin vaihtoehtona sinullekkin, siinä saat kaiken pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole positiivinen asia jos elää pelkästään palkalla, nyt oli kyseessä että saa muutenkin hyvät tuet tekemättä mitään ja saa vielä tienata siihen päälle niin ettei kaikkea vähennetä tuesta. Eli pienellä työmäärällä voi suhteellisen paljon ansaita rahaa kun laskee palkan sekä tuen. Näin ei joka maassa ole. Sulla on pientä asenneongelmaa. Kokoaikatyökin vaihtoehtona sinullekkin, siinä saat kaiken pitää.
Unohdit nimimerkkisi eli Juna-Petteri tai Raivo-Riikka.
Pitää myös muistaa, että työn verotukseen voi tehdä vähennyksiä, joita tukien ei voi tehdä.
Eli aina kannattaa tehdä työtä, oli sit vähän taikka enemmän.