Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku täällä tehnyt tutkintapyyntöä sosiaalitoimesta?

Vierailija
24.09.2026 |

Olen vakavasti sairas ja sairauslomalla vuodenvaihteesta ja ainoana tulonlähteenä Kelan sairauspäiväraha.

Sosiaalihuolto lupasi ehkäisevänä sosiaalitukena maksaa yhden kuukauden vuokran suoraan vuokranantajan tilille. Nyt vuokranantaja on sitä mieltä, että suoritusta ei ole tullut - siis yhden kevätkuukauden suoritusta. Sosiaalitoimi on nyt "selvitellyt" asiaa kuukauden päivät saamatta edes selville onko maksua suoritettu - päätös asiasta kyllä on. Päätöksen tehnyt virkailija on nyt vastaamattomuuslinjalla minua kohtaan - ja edes sosiaalitoimen johtaja ei voi ottaa kantaa kyseisen henkilön toimintaan. Talous on niin tiukilla ettei osamaksukaan puuttuvasta vuokrasta onnistu ja asunnon alta lähteminen saattaa olla tätä menoa esissä. 

Tukiverkkoja ei ole. Lisäksi olen täysin raitis, että sitä on turha huudella.

Onneksi ei ole perhettä eikä eläimiä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiasta on päätös niin näytä se vuokranantajalle, että ei ole sinusta kiinni. Mitä tuossa voi tehdä, ottaisin ehkä yhteyttä johonkin joka tutkii näitä asioita, sosiaaliasiavastaavalle omalla alueella? Toinen on että jos on päivystävä sossuasema niin mene sinne luukulle. Virkailija ei ole noudattanut lakia, eli onhan tuo käsiteltävä siten.

Vierailija
2/2 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asiasta on päätös niin näytä se vuokranantajalle, että ei ole sinusta kiinni. Mitä tuossa voi tehdä, ottaisin ehkä yhteyttä johonkin joka tutkii näitä asioita, sosiaaliasiavastaavalle omalla alueella? Toinen on että jos on päivystävä sossuasema niin mene sinne luukulle. Virkailija ei ole noudattanut lakia, eli onhan tuo käsiteltävä siten.

Lisään vielä näin mitä sain googlella:

Virallinen muistutus ja laittomuuden esille tuominen

Sosiaalihuoltolain ja hallintolain mukaan päätökset on pantava täytäntöön viivytyksettä. Voit tehdä virallisen muistutuksen sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Kirjoita muistutukseen (tai sano luukulla) suoraan nämä asiat: 

Sosiaalitoimi on tehnyt myönteisen päätöksen [Päivämäärä].

Maksua ei ole toimitettu perille lupauksesta huolimatta, mikä vaarantaa asumisen perusoikeuden.

Päätöksen tehnyt virkailija kieltäytyy vastaamasta yhteydenottoihin, mikä rikkoo hallintolain mukaista neuvontavelvollisuutta ja hyvää hallintotapaa.

Vaadit välitöntä tiedonsaantia siitä, minä päivänä ja mille tilille maksu on lähtenyt, tai maksun suorittamista heti pikamaksuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan