YIT johtaja Puoskari jysäyttää: Ei enää yksiöitä! Hyvästi putkiasunnot, syöksymakkarit ja eteiskeittiöt?
"– Pienet asunnot eivät kiinnosta, Puoskari toteaa.
Myös YIT:n kilpailijat ovat alkaneet rakentaa yksiöiden sijaan yhä enemmän pieniä 30-neliöisiä kaksioita, koska niille löytyy laajempi ostajakunta kuin yksiöille."
"Rakennusyhtiö YIT aikoo jatkossa keskittyä rakentamaan kolmentyyppisiä asuntoja. Taustalla on muun muassa viime vuosien asuntotuotantoon kohdistunut kritiikki.
– Liian tiiviisti rakennettu, liian syviä, ei valoa, pieni asunto piirretty pitkäksi kuin junanvaunu, syöksymakkari, YIT:n asumisen segmentin johtaja Mari Puoskari siteeraa kuluttajien mielipiteitä. Yhtiö selvitti ihmisten tarpeita peräti puolitoista vuotta kestäneellä asiakastutkimuksella."
No onpa hyvä juttu kerrassaan, ettei näitä ole jo rakennettu pk-seutua ja Turun seutua täyteen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012282684.html
Kommentit (104)
Mun paras asunto 46m2 yksiö. Syöksy makkarilla.
Makuualkovi 1.2m x 2.6m ovi jalkopäässä.
Keittö 2m x 5m juuri sopiva kokkaukseen.
Vessa 3m x 2m Riittävä suihkulle, pesukoneelle ja pöntälle
Vaatehuone. Ihanaa ei kaappeja.
huone noin 5m x 5m
Eteinen
rakennettu 1903
Uusien asuntojen ylisuuret vessat on kyllä perniöstä. Samoin pientän asuntojen keittiöolotila yhdistelmät.
Puhumattakaan eteiskeittiöstä :puke:
Minua jäi kiinnostamaan. Sinä joka haluat eteiskeittiön ja mietit sellaisen teettämistä, jos ei olisi, minkä ihmeen takia sinä haluat sen?
Olen vuokralla. Myin taloni enkä ole löytänyt kohtuuhinnalla sellaista asuntoa, johon voisin loppuelämäkseni sitoutua enkä enää edes jaksa etsiä. Voisin ostaa, mutta mitä on myynnissä?
Olkoon siis ostajan markkinat, mutta kun en ole rikas enkä halua jättilainaa enää, niin annan asumiseen kuluvat rahani kiinteistösijoittajalle.
Niin ne rikkaat vain rikastuvat ja keskiluokka hiljalleen katoaa köyhien joukkoon.
Joku vanhempi asunto voisi ehkä löytyä, mutta en halua enää kerrostaloon. Niissä asialliseenkin taloon voi milloin tahansa tulla joku ongelmallinen. Ja vanhempien rivariosakkeiden hoitovastikkeet ovat ihan pilvissä, jos niitä on hyvin hoidettu. Ja siltikään ei ikinä tiedä, mitä siellä hengittää.
Ok-taloa en halua enää omistaa, koska siinä pitäisi itse olla tosi kätevä ja teknisesti orientoitunut - tai asua sellaisen miehen kanssa. Ja minä en enää ota miestä kotiini kuin kylään.
Jos puolet ruokakunnista on yhden hengen talouksia on aivan ymmärrettävää että on paljon pieniä asuntoja. Yhdelle ihmiselle riittää yksi huone. Isojen asuntojen rakentaminen on epäekologista.
Rakennusalan johtoporras ääliöitä täynnä!