Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömille tulossa pakko töitä puuhapajoille.

Vierailija
23.09.2026 |

Kuntouttava työ loppuu, tilalle tulee pakkotyö jossain ja siitä ei voi sitten kieltäytyä. Työvoimaviranomainen arvioi työttömän työkyvyn ja jos naama ei miellytä niin joutuu palkattomaan työhön jonnekkin ties minne.

https://tem.fi/-/hallitus-esittaa-uusi-valine-tyollisyysalueille-pitkaa…

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oikeita töitä ei ole niin poliitikot keksii pakkotöitä työttömille. Nimi suomi pitäisi oikeasti vaihtaa hölmöläksi.

Täällä kerran joku persu kehaisi sitä, että persuhallitus on lopettanut kaikki pilipalikurssit ja pilipalityöt, mutta katsokaa nyt. Tuolle samalle ilmaistyölle keksitään vain uusi nimi. Nyt puhutaan "työllisyyspoliittisesta tuesta". 

Ymmärrän pitkään työttömänä olleiden nuorten kohdalla aktivoimisen, mutta aikuisten kohdalla, siis jo pitkään työelämässä aiemmin olleilla, pitäisi saada olla sanansa sanottavana kokeeko kyseisen toiminnan itselleen sopivaksi. Tuossa sanotaan, että osallistuminen on velvoittavaa ja kieltäytymisestä seuraa rangaistus.

Pistää myös silmään tämä: "työllisyyden edistämisen toimijaverkosto laajenisi nykyistä selkeämmin myös järjestötoimijoihin ja vahvistaisi kolmannen sektorin toimintaedellytyksiä työllistymisen edistämisessä." Äskettäinhän on leikattu nimenomaan järjestöiltä ja kolmannelta sektorilta Rydmanin aloituksesta. Halutaanko tässä nyt paikata samaa peittoa toisesta päästä, mistä ensin leikattiin? 

Vierailija
42/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusmaksut on aika kalliita. Ja jos vakuutusta ei ole, maksaa työn teettäjä tapaturmista aiheutuneet kustannukset omasta pussistaan.

Ja tapaturmiahan sattuu.

Ja palkattomassa pakkotyössä niitä vahinkoja vasta sattuukin. Ei toki välttämättä itselle, mutta pakkotyöstä saa tuloksena pakkotyön laadun. Siitä pitäisin ainakin itse tuohon tilanteeseen joutuessani ehdottomasti huolen. Nämä hallituksen umpisekopääthän poistaa tuosta jopa sen ruhtinaallisen 9 euroa päivässä kulukorvauksen, jolla on nyt voinut vähän edes kattaa vaikkapa matkoja. Nyt ei saa sitäkään ja arvatkaapa vaan, että tuleeko se osoitus jonnekin hevon kuuseen, jonne ilmaiseksi ei pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen OnlyFans-tilin avaus ja kuvausharjoitukset. Alapääkuvaa.

Yrittäjyys. Omavaraisuus.

Vierailija
44/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömille maksella mitään tapaturmavakuutuksia jos joutuu puuhapajalla. Olen ollut sellaisilla pajoilla ja siellä tehdään omalla vastuulla töitä. Yks työtön sai pajalla 20 kg telineen osan jalan päälle ja jalka murtui. Ei olllut pajalla vakuutusta.

Pajalle kallis lasku.

Minulla on oikeudenkäyntivakuutukset. Lisänä olen Nordean Premium-asiakas (varallisuuden perusteella). Saan sitä kautta hyvän juristin erittäin edullisesti.

Kannattaa liittyä oikeaan ammattiliittoon jos vähänkään saa mitään työn näköistä, ytk on ihan haistapaskapulju työnantajien keksimä kusetus työntekijöiden harhauttamiseksi pois kunnon ammattiliitoista, ja samalla omaan jalkaansa ampumista työoikeuksien pois viemiseksi.

Työnantajat eivät ole muuttuneet miksikään, ne on riistäjiä heti jos saavat tilaisuuden ja siihen he pyrkivät yrittäessään romuttaa ammattiliitot jolloin voisivat romuttaa myös työntekijöiden edut ja oikeudet.

Vierailija
45/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin palstan työttömiä arvoi joku toimiston akka joten joudutte oikeisiin orjatöihin. Ei ole vaihtoehto edes että teidät arvioitaisiin työkykyiseksi. Olen niin paljon työkkärin kanssa ollut tekemississä että tiedän miten ne sioita hoitaa. Ne hoitaa niin että karenssi tulee. Minut arvioitiin täysin työkyvyttömäksi työkkärissä. Lopulta minun oli pakko viedä asia oikeuteen koska työkkärin täti alkoi kirjoitella papereita jossa minut leimattiin sairaaksi ja työkyvyttömäksi vaikka olin täysin terve. Ja ne teki sen aioastaan sen takia että yrittävät pakottaa minut kuntouttavaan työhön.

Kuulostaa Venäjän touhulta. Näinkö Suomessa toimitaan tosiaan, vapaassa demokatiassa? Pakotetaan täysin työkykyinen ihminen työkyvyttömän asemaan (paperilla) vain, jotta saadaan hänet siivottua pois kuntouttavaan työtoimintaan. 

Vierailija
46/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdennettaisiin pitkään työttömänä olleiden työttömien työnhaun ja työllistymisen yleisten edellytysten parantamiseen.

Ei mitenkään eroa nykyisistä pilipali CV-kerhoista ja muusta työllisyystoiminnasta joita on jo tarjolla. Eli miten tämä eroaa siitä mitä jo on? Miten joku ajattelee että tuo auttaisi sellaista jolla on jo kaikki asiakirjat kunnossa muttei töitä? Nuoret erikseen. Olen käynyt monissa noissa valmennuksissa ja silti ei ole oman alan töitä, eikä mitään töitä. Eli tällaiseen laitetaan rahaa ja lisää työnsarkaa viranomaisille kun eivät selviä nykyisestäkään, eivät edes ota yhteyttä ajallaan. 

Vierailija
47/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkohovi lähettelee paskaisia pikkuhousuja. Niinkin voi tehdä.

Vierailija
48/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykkeessähän on myös ollut tapaus, jossa työttömiä ja ns. ongelmatapauksia pakotettiin purkamaan ja lajittelemaan jotain vaarallista rojua ja sieltä löytyikin myrkkyä, jolle työttömät altistuivat ja saivat oireita. Kunnollista valvontaa ja varusteita noilla ei ollut, eikä kukaan ottanut vastuuta. Koko homma taisi olla laitonta tai ns.laiton kaatopaikka, eikä kukaan suostunut ottamaan vastuuta tai tekemään tuota hommaa vapaaehtoisesti.

Vierailija
49/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömille maksella mitään tapaturmavakuutuksia jos joutuu puuhapajalla. Olen ollut sellaisilla pajoilla ja siellä tehdään omalla vastuulla töitä. Yks työtön sai pajalla 20 kg telineen osan jalan päälle ja jalka murtui. Ei olllut pajalla vakuutusta.

Pajalle kallis lasku.

Minulla on oikeudenkäyntivakuutukset. Lisänä olen Nordean Premium-asiakas (varallisuuden perusteella). Saan sitä kautta hyvän juristin erittäin edullisesti.

Kannattaa liittyä oikeaan ammattiliittoon jos vähänkään saa mitään työn näköistä, ytk on ihan haistapaskapulju työnantajien keksimä kusetus työntekijöiden harhauttamiseksi pois kunnon ammattiliitoista, ja samalla omaan jalkaansa ampumista työoikeuksien pois viemiseksi.

Työnantajat eivät ole muuttuneet miksikään, ne on riistäjiä heti jos saavat tilaisuuden ja siihen he pyrkivät yrittäessään romuttaa ammattiliitot jolloin voisivat romuttaa myös työntekijöiden edut ja oikeudet.

Olen ollut Akavan jäsen viimeiset 25 vuotta.

Vierailija
50/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkaltaista tulosta sitten pakkotöissä:

Vierailija
51/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista liibalaabaa siis luvassa, kuin kuntouttavan työtoiminnan päiväkotimaisissa askartelukerhoissa.

Vierailija
52/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tämä saadaan kustannettua, kun kuntouttava työnteko leikattiin liian kalliina toimintana?

Rahaa löytyy aina työttömien potkimiseen. 

Suomessa köyhiä on kyykytettävä, maksoi mitä maksoi!

Ja paljon se onkin jo maksanut kun katsoo tuota valtion velkaantumista, ja talouden pysähtyneisyyden tilaa jo n. 20 vuoden ajan, no oikeastaan jo 90-luvun alusta lähtien, Nokian "anomaly" poislukien.

Ajattele miten paljon olisi saatu jos olisi jätetty toi potkiminen pois? 30 vuoden potkimiset! Biljoonia?

Mutta näköjään kokkari (ja persu) on valmis maksamaan siitä, että saa vähemmän....

Vierailija
53/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sykkeessähän on myös ollut tapaus, jossa työttömiä ja ns. ongelmatapauksia pakotettiin purkamaan ja lajittelemaan jotain vaarallista rojua ja sieltä löytyikin myrkkyä, jolle työttömät altistuivat ja saivat oireita. Kunnollista valvontaa ja varusteita noilla ei ollut, eikä kukaan ottanut vastuuta. Koko homma taisi olla laitonta tai ns.laiton kaatopaikka, eikä kukaan suostunut ottamaan vastuuta tai tekemään tuota hommaa vapaaehtoisesti.

Nostaisin syytteet ja vaatisin korvauksia.

Vierailija
54/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuusselvitysten teettäminenkin maksaa ja vie aikaa. Joissakin tapauksissa joudutaan teettämään laajempia turvallisuusselvitys, joissakin toisissa riittää pelkkä suppea tursel.

Vierailija
55/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön olisi voinut ottaa itse vakuutuksen. Miksi ei tehnyt niin?

Vierailija
56/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu työn teettäjän velvollisuuksiin. Työn teettäjä maksaa, jos ei ole viitsinyt vakuuttaa työn tekijöitä.

Vierailija
57/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä veen rahalla?

Vierailija
58/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeellinen sosiaaliturva ei ole pakkotyötä. Sinä teet valinnan, tarvitsetko turvaa ja otatko sen. 

Milloin  kaikesta muka on pitänyt tulla ilmaista?

Työstä on maksettava palkkaa eikä sosiaaliturvaa!!

Töihin palkataan, koska tarvitaan työntekijän panos tuotantoon. Sosiaaliturvaa maksetaan, koska ihminen ei itse kykene elättämään itseään. Jos tätä ilmaista rahaa vasten tehdään jotain, se ei ole työtä. Ilmaisen rahan antajalla on oikeus asettaa sille ehtoja, kuten mene koulutukseen, opiskele kieltä, haravoi puistoa tms. 

Miten voi olla niin vaikeata ymmärtää tätä  eroa? 

Vierailija
59/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoista työoloista, vakuutuksen puuttumisesta, huonosta perehdytyksestä, hygienian puutteista yms raporttia Aviin, Valviralle, työsuojeluvaltuutetulle, oikeusasiamiehelle, medialle, poliisille, ammattiliitolle, tasa-arvovaltuutetulle, jne jne.

Todella nopeasti ja helposti  teen nuo kaikki.

Vierailija
60/78 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistusehdotus TEMmiltä! Antaa hyvät työkalut työvoimaviranomaisille aktivoida työttömiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän