Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantaja edellyttää että asumistuki maksetaan suoraan hänen tilillensä

Vierailija
22.09.2026 |

Kyse on siis asunnon vuokraamisesta yksityiseltä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi ja järkevintähän tuo on kaikkien kannalta. 

Miten sen ottaa. Vuokralaisen tulot voivat muuttua vaikka joka kuukausi, asumistuki muuttuu jos tekee töitä ym. ja vuokranantajalle maksetaan sitten tipoittain sieltä täältä. Asumistuki, ehkä toimeentulotukea joka tulee Kelalta ja ehkä vuokralainen maksaa osan itse. Hankala systeemi.

Harvaa vuokranantajaa kiinnostaa kunhan rahat tulee ajallaan.

Asumistuki nyt vielä menettelee, mutta Kelan takuut ei kelpaa. Ja vuokra mieluummin kerralla yhtenä suorituksena eikä mitään tipoittain täältä ja sieltä, kuka niitä jaksaa joka kk laskea että tuliko kaikki.

Vierailija
42/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen asumistuki menee suoraan vuokranantajalle (ilman välikäsiä).

No ei mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen ottaa. Vuokralaisen tulot voivat muuttua vaikka joka kuukausi, asumistuki muuttuu jos tekee töitä ym. ja vuokranantajalle maksetaan sitten tipoittain sieltä täältä. Asumistuki, ehkä toimeentulotukea joka tulee Kelalta ja ehkä vuokralainen maksaa osan itse. Hankala systeemi.

Asumistuki nyt vielä menettelee, mutta Kelan takuut ei kelpaa. Ja vuokra mieluummin kerralla yhtenä suorituksena eikä mitään tipoittain täältä ja sieltä, kuka niitä jaksaa joka kk laskea että tuliko kaikki.

Kuka hullu vuokranantajan tilille mitään takuita maksaa, vuokravakuustilit on sitä varten, ettei kumpikaan pääse niihin käsiksi - ovat siellä tallessa.

Vierailija
44/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut isot vuokranantajat tekevät ensiksi 6kk vuokrasopimuksen ja mikäli kaikki sujuu moitteetta, sen jälkeen toistaiseksi voimassaolevan.

Tuossa ei ole järkeä, koska jos vuokralainen perseilee jo ekana päivänä, niin sitä määräaikaista vuokrasopimusta ei saa purettua, toistaiseksi voimassaolevan voi irtisanoa.

Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus esimerkiksi silloin, kun

sovittu vakuus on jätetty asettamatta

vuokranmaksu on laiminlyöty

vuokraoikeus on siirretty tai huoneisto muutoin luovutettu toisen käytettäväksi lain vastaisesti

huoneistoa käytetään muuhun tarkoitukseen tai muulla tavalla kuin sopimuksessa on sovittu

asunnossa vietetään häiritsevää elämää tai vuokralainen rikkoo järjestysmääräyksiä

asuntoa hoidetaan huonosti.

Vierailija
45/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu vuokranantajan tilille mitään takuita maksaa, vuokravakuustilit on sitä varten, ettei kumpikaan pääse niihin käsiksi - ovat siellä tallessa.

Pointti taisi olla, että vuokralaisella täytyy olla varaa huolehtia takuuvuokra ihan itse ilman Kelaa.

Vierailija
46/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalla ei ole minkään maan oikeutta vaatia tuommoista.

Ei vuokranantaja vaadi tuota, vaan Kelan toimintatapoihin kuuluu, että vuokratuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.

Minä saan eläkkeensaajan asumistuen omalle tilille ja sitten maksan eläkepäivänä koko vuokran.

Vierailija
47/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä vuokranantaja tietää, että saat asumistukea?

Yleensä vuokranantajat kysyy millä aikoo rahoittaa vuokran.

Eivät kysy.

Eli sinä olet muuttanut aina asuntoon eikä vuokranantajaa ole kiinnostanut käytkö töissä vai kuka maksaa sinun vuokran?

Mun yksityinen vuokranantaja jo 9 vuoden ajalta ilmoitti jo heti ensitapaamisella, ettei häntä kenenkään tulonlähteet kiinnosta, kunhan vuokrat hoituu. Ja aina on hoitunut. Yhtä lailla niiden vuokravakuuksien takaisin saamisten kanssa on ongelmia, vetkutetaan ja viivytellään. Onneksi lakimuutokset tuli vuokralaisten tueksi tähänkin.

Vierailija
48/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän asumistuki paljastuu päätään käyttävälle vuokranantajalle jo siinävaiheessa kun takuuvuokra on kelan maksarin muodossa.

Itse ainakin maksoin vuokravakuuden ihan rahalla vaikka olin toimeentulotukiasiakas.

Tuo kannattaa, mutta siinä on omat haasteensa. Tallettaa tonni käteistä tilille, ja hakea sen jälkeen uutta toimeentulotukea. Tililläsihän sinulla ei saa toimeentulotukiasiakkaana olla rahaa, vaan sinun on oltava vakuus käteisenä, jonka talletet tilillesi juuri ennen maksua. Kela voi sitten itkeä, että mikä tää tonni on? 

Vierailija
49/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän asumistuki paljastuu päätään käyttävälle vuokranantajalle jo siinävaiheessa kun takuuvuokra on kelan maksarin muodossa.

Itse ainakin maksoin vuokravakuuden ihan rahalla vaikka olin toimeentulotukiasiakas.

Tuo kannattaa, mutta siinä on omat haasteensa. Tallettaa tonni käteistä tilille, ja hakea sen jälkeen uutta toimeentulotukea. Tililläsihän sinulla ei saa toimeentulotukiasiakkaana olla rahaa, vaan sinun on oltava vakuus käteisenä, jonka talletet tilillesi juuri ennen maksua. Kela voi sitten itkeä, että mikä tää tonni on? 

Ei tuosta tullut mitään ongelmia. Äitini laittoi vuokravakuuden verran rahaa tililleni ja siirsin summan välittömästi vuokranantajan tilille. Ei tullut ongelmia myöskään edellisen asunnon vakuuden palautuksesta, kun siirsin sen välittömästi äitini tilille ja laitoin kelalle kuitiksi tiliotteen siltä päivältä, kun äitini lainasi edellisen asunnon vakuusrahat mulle.

Vierailija
50/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi määrätä, jos se katsoo aiheelliseksi määrätä se suoraan vuokranmaksuun eli vuokranantajalle. Ei vuokranantaja sellaista saa määrätä. Halutessaan sen kyllä saa maksaa myös vuokranantajalle. Jos vaikka epäilee sitä, saako koko vuokrasummaa muuten tilitettyä ajallaan, niin on sitten ainakin asumistuen verran sitä vuokraa maksettu, jos asumistuki maksetaan suoraan hänelle. samasta syystä Kelakin sen määrää sinne joittenkin kohdalla maksamaan.

Vierailija
51/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vuokranantaja vaadi tuota, vaan Kelan toimintatapoihin kuuluu, että vuokratuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.

Jessus te olette niin pihalla kaikki. Otetaanhan tämä nyt kerran.

Siis, Kela maksaa asumistuen suoraan vuokranantajan tilille JOS tuen saaja niin pyytää TAI JOS on käytössä Kelan takaus.

Tuen maksaminen suoraan edellyttää että on käytössä Kelan takaus.

Vierailija
52/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti taisi olla, että vuokralaisella täytyy olla varaa huolehtia takuuvuokra ihan itse ilman Kelaa.

Ymmärsin kyllä mutta ei mitään järkeä niitä vuokranantajan tilille maksaa kuitenkaan. Jos vuokranantaja vaatii niitä omalle käyttötililleen niin kyllä siinäkin vaiheessa pitää jo hälytyskellot soida. Ei se mene niin että vuokranantajalla on vain oikeuksia vaatia mitä ikinä lystää. Muutenkin muutto on taloudellisesti raskas, sulla voi olla tuhansia saatavia vielä edelliseltä vuokranantajalta ja samaan aikaan seuraava vaatii jo tuhansia. Siihen päälle muuttokustannukset ja vuokrien maksut niin huh huh. 

Vierailija
53/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus te olette niin pihalla kaikki. Otetaanhan tämä nyt kerran.

Siis, Kela maksaa asumistuen suoraan vuokranantajan tilille JOS tuen saaja niin pyytää TAI JOS on käytössä Kelan takaus.

Tuen maksaminen suoraan edellyttää että on käytössä Kelan takaus.

Itse asiassa tuo kelan takaus ei vaikuta asumistuen maksamiseen vaan ainoastaan toimeentulotuen vuokran osuuden maksuun.

Toimeentulotuen vuokravakuuksia koskeva lainmuutos ei vaikuta asumistukien maksamiseen. Kela voi maksaa asumistuet vuokranantajalle edelleenkin vain silloin, jos asiakas on antanut Kelalle valtuutuksen tai jos hän on laiminlyönyt vuokran maksamisen. Opintotuen asumislisän Kela maksaa aina suoraan opiskelijalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi