Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantaja edellyttää että asumistuki maksetaan suoraan hänen tilillensä

Vierailija
22.09.2026 |

Kyse on siis asunnon vuokraamisesta yksityiseltä.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ja järkevintähän tuo on kaikkien kannalta. 

Vierailija
2/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vuokranantaja tietää, että saat asumistukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä tätä, koska silloin tietää saavansa suurimman osan vuokrasta aivan varmasti. Tosin ei ole pakko suostua ja silloin kannattaa olla tietoinen siitä, että vuokranmaksun viivästyminen on nopea tapa joutua asunnosta pois.

Vierailija
4/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, mutta kela voi sitä vaatia.

Vierailija
5/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi edellyttää ja niin teenkin. Silloin ainakin valtaosa vuokrasta tulee maksettua.

Ennen asumistuki vuokraajalle vuokraamista suosittelen varmistamaan Kelalta että vuokravakuus on oikeasti Kelasta myönnetty eikä vuokranantajalle ole toimitettu väärennettyä versiota.. 

Vierailija
6/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vuokranantajat kysyy millä aikoo rahoittaa vuokran.

Vierailija
7/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kannalta järkevintä on että yksi taho maksaa vuokran kokonaan ja yhdessä erässä. Ainoa jolta moinen onnistuu on vuokralainen, joka myöskin on vastuussa vuokranmaksusta riippumatta siitä että millaisissa paloissa rahat tulevat.

Vierailija
8/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aikaisemmin maksettu toimeentulotukea, asumistuki ainakin menee automaattisesti vuokranantajalle ja mahdollisesti myös toimeentulotuki mikäli sellaista saa. 

Vierailija
9/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut isot vuokranantajat tekevät ensiksi 6kk vuokrasopimuksen ja mikäli kaikki sujuu moitteetta, sen jälkeen toistaiseksi voimassaolevan.

Vierailija
10/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksetaan asumistukea ja toimeentulotukea, kaikki omalle tilille josta maksan vuokran itse ja ajoissa. Olennainen asia tässä on että aikoinaan hoidin vuokravakuuden itse ilman kelan tai sosiaalihuollon asiaan sekaantumista.

Vierailija
11/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kysyä tätä, koska silloin tietää saavansa suurimman osan vuokrasta aivan varmasti. Tosin ei ole pakko suostua ja silloin kannattaa olla tietoinen siitä, että vuokranmaksun viivästyminen on nopea tapa joutua asunnosta pois.

Häädön hakemisessa menee puoli vuotta.

Vierailija
12/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vuokranantajat kysyy millä aikoo rahoittaa vuokran.

Eivät kysy.

Vierailija
13/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aikaisemmin maksettu toimeentulotukea, asumistuki ainakin menee automaattisesti vuokranantajalle ja mahdollisesti myös toimeentulotuki mikäli sellaista saa. 

Ei mene.  

Vierailija
14/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän asumistuki paljastuu päätään käyttävälle vuokranantajalle jo siinävaiheessa kun takuuvuokra on kelan maksarin muodossa.

Vierailija
15/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisen asumistuki menee suoraan vuokranantajalle (ilman välikäsiä).

Vierailija
16/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen ottaa. Vuokralaisen tulot voivat muuttua vaikka joka kuukausi, asumistuki muuttuu jos tekee töitä ym. ja vuokranantajalle maksetaan sitten tipoittain sieltä täältä. Asumistuki, ehkä toimeentulotukea joka tulee Kelalta ja ehkä vuokralainen maksaa osan itse. Hankala systeemi.

Vierailija
17/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien kannalta järkevintä on että yksi taho maksaa vuokran kokonaan ja yhdessä erässä. Ainoa jolta moinen onnistuu on vuokralainen, joka myöskin on vastuussa vuokranmaksusta riippumatta siitä että millaisissa paloissa rahat tulevat.

Samaa piti tulla sanomaan. Vastuullisena vuokralaisena vuokranmaksu tulee ykkösenä. Jos osa menisi suoraan Kelalta vuokranantajalle, huonona kuukautena sen loppuosuuden maksu voisi venyä ja venyä ja lopulta jäädä kokonaan maksamatta.

Vierailija
18/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän asumistuki paljastuu päätään käyttävälle vuokranantajalle jo siinävaiheessa kun takuuvuokra on kelan maksarin muodossa.

Itse ainakin maksoin vuokravakuuden ihan rahalla vaikka olin toimeentulotukiasiakas.

Vierailija
19/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea voi tarvita ensimmäisen kerran vaikka viisi vuotta asuntoon muuttamisen jälkeen. Silloin takuuvuokra on maksettu itse jo aikoja sitten.

Vierailija
20/53 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen ottaa. Vuokralaisen tulot voivat muuttua vaikka joka kuukausi, asumistuki muuttuu jos tekee töitä ym. ja vuokranantajalle maksetaan sitten tipoittain sieltä täältä. Asumistuki, ehkä toimeentulotukea joka tulee Kelalta ja ehkä vuokralainen maksaa osan itse. Hankala systeemi.

Harvaa vuokranantajaa kiinnostaa kunhan rahat tulee ajallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi