Miten täytätte elämämme 5-10 vuoden päästä kun tekoäly on vienyt kaikkien työt?
Minä luovun töistä ihan mielellään. En ole rakentanut identiteettiäni työn varaan, ja keksin kyllä paljon mukavampaa ajankulua kuin työ. Varmaan työnarkkareille tulossa vaikeat ajat.
Kommentit (34)
Tekoälyn tulisi olla suurin vaaliteema ensi kevään vaaleissa. Nimittäin seuraavan vaalikauden aikana tämä murros tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Myyn asunnon pois ja muutan Afrikkaan. Siellä on halpaa asustella ja lämmintä ja hiljaista kun ihmiset ovat tulleet Suomeen
Tää vois olla. Siellä on luonnonvarojakin, toisin kuin Suomessa. Kai siellä jotain pientä bisnestä laittelisi.
Tekoäly korvaa
ruoantuotannon
logistiikan
kaikki palvelualat
autoteollisuuden
lääketeollisuuden
median
hoitoalan
sosiaalipalvelut...
Ainoat poikkeukset ovat ne muutama heppua, jotka pistetään "johtamaan" osastonsa tekoälykalustoa ja ottamaan syyt niskoilleen mikäli tekoäly tekee virheen. Kunhan tekoäly on kehittynyt tarpeeksi, ei tarvita ihmistä edes tekoälyn kehittämiseen tai rakennusvaiheisiin. Kunhan sen pohja imetään fiksuilta valmiiksi niin kyseiset älyköt jäävät työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Klapeja teen mökillä kuten nytkin
T:pitkäaikaistyötön
Minä sain katiskasta viisi hyvän kokoista ahventa. Savustin ne eikä ole mitään kiirettä töihin. Ne tehtiin jo ajat sitten. Sauna lämpiää.
nytkin täytän päiväni ulkoilulla, harrastuksilla, lemmikeillä ja opiskelulla. ei mitään muutosta. nautin työttömyydestä.
Ei oo ollut koskaan ongelma ettei keksi tekemistä. Teen taidetta, piirrään, maalaan, neulon, askarttelen, on erilaisia projekteja meneillään. Luen, katson elokuvia, kuuntelen musiikkia, valokuvaan luontoa. nyt ollu 2 v työtön ja opettelin virkkaamaan ja nyt opettelen eri kieltä.
Mä katselen ikkunasta kun tekoäly kitkee pihasta tuon v:tun rikkaruohoviidakon. Ja sen jälkeen tekoäly purkaa mun veneestä purjeet ja maston, telakoi sen pukille, pressuttaa ja viikkaa purjeet varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Firmojen omistajat tarvitsevat asiakkaita. Siksi täytyy tulla jokin kohtuullinen kansalaispalkka, ja veroja ei enää kerätä ihmisten tekemästä työstä vaan tekoälyn ja robottien työstä. Sekä tietysti kulutuksesta kuten nykyäänkin.
Näinhän sen kuuluisi mennä mutta tekoälyn kehittyessä aletaan keskutella, että eikö palkka kuulu mennä sille joka työt tekee. Sitten aletaan maksamaan jonkinlaista palkkaa niille roboteille. Ne käyttävät palkan miten lystäävät; todennäköisesti ostaakseen huoltoja, varmuuskopiointia, käyttökatkoaikaa, päivityksiä ja sen semmoista. Kansalaispalkka jää ajatuksen tasolle kuten nytkin ja syntyy uusi köyhälistö-kurjalistoluokka: ne pysyvästi työttömät, jotka menettivät työnsä automaatiolle.
Vtut, tekoäly vie työn korkeintaan ap:n kaltaisilta typeryksiltä. Eihän tietokoneet, automaatio, robotiikka jne. ole vienyt töitä mutta ovat muuttaneet työnkuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain katiskasta viisi hyvän kokoista ahventa. Savustin ne eikä ole mitään kiirettä töihin. Ne tehtiin jo ajat sitten. Sauna lämpiää.
Vain typerykset sinnittelevät. Heidän olisi pitänyt aikoinaan opiskella ja sen jälkeen saisivat hyvän eläkkeen. Vaan ei. Parempi on valittaa.
Wolttaan kaupungin vuokra-asunnosta ja nukun paljon. Käyn kirjastossa ja seuraan alasarjafutista. Perehdyn syvällisesti antiikin historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vtut, tekoäly vie työn korkeintaan ap:n kaltaisilta typeryksiltä. Eihän tietokoneet, automaatio, robotiikka jne. ole vienyt töitä mutta ovat muuttaneet työnkuvia.
Kokeilehan tehdä töitä. Mitään tekemistä ei ollut tekoälyllä, kun minut palkattiin ja nyt sain vakituisen työpaikan.