Onko teidän taloyhtiössä vahtivuorot, jossa kukin vuorollaan häätää leikkipaikalta taloyhtiön ulkopuoliset lapset pois?
"Mikkeliläisen Siljan perhe ajettiin pois naapuritaloyhtiön leikkipaikalta tämän tyttären leikkiessä pihan lasten kanssa, koska alue oli naapureiden mukaan yksityinen."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/11b27a51-23ab-4d75-87b5-2bf1f170a7a8
Kommentit (193)
Onneksi taloyhtiössäni ei asu kakaroita, eikä pihalla ole edes mitään hiekkalaatikoita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille iso J-kirjain heijastinhihanauhaan ja rintaan, josta ilmenee lapsen leiri....eiku leikkipaikka ja henkilötiedot. J tarkoittaa tietysti junioria.
Käsivarteen voisi tatuoida QR-koodin, josta selviäisi lapsen tarkemmat tiedot, kuten allergiat ja sairaudet, välipalojakin varten.
Leikkipaikoilla voisi olla valvontalaitteistoa, joka rekisteröisi lasten liikkumiset ja leikkipaikan käytön. Tämä olisi kätevää kustannusten seuraamisen kannalta, että onko leikkipaikka ylipäätään kannattava. Myös vieraiden talojen lasten leikkimiset voitaisiin kätevästi laskuttaa kyseiseltä taloyhtiötä tai vanhemmilta.
Taloyhtiön viralliselle valvojalle olisi annettava riittävä koulutus ja tarpeellinen voimankäyttövälineistö.
Näin leikki olisi kaikille turvallista ja mukavaa.
Luonnollisesti joku viranomainen valvoisi toimintaa.
Varmaan jossain virastossa joku viranomainen suunnittelee tällaista ihan oikeasti. Että eipä vitsailla.
Päälle vielä joku leikkivero, koska Suomi.
Ei vaan hauskanpitovero ja hengitysvero päälle.
Jotenkin tosi häiritsevää, että Siljaa ja penskaa oli jo yhdesti kielletty tulemasta pihalle, mutta silti pitä sinne ängetä vielä toistamiseen kielloista huolimatta. Tuloksena oli lapsen itku ja paha mieli. Mikä puupää Silja on, kun ei usko yhdellä kertaa?
Vain Suomessa ihmiset jaksaa valvoa ja valittaa leikkipaikalla leikkivistä lapsista. Mitä väliä jos ei ole häiriöksi? 1,5v tuskin on. Eri asia jos jotain teinejä alkaa istua iltaa ja mölyämään. Itse ysärillä lähiössä kasvaneena kierrettiin kavereiden kanssa kaikilla taloyhtiöiden pihoilla ja leikittiin missä sattuu. Kertaakaan ei kukaan tullut valittamaan, oltiin ihan normaaleja lapsia ja ulkoiltiin ympäri vuoden. Kivoja muistoja!
Narsistiaikuisella kun ei ole kivaa niin ei saa muillakaan olla. Varsinkaan lapsilla jos ne leikkii keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Helppo allekirjoittaa, että ennen eli 1970-80 ehkä aikaisemminkin oli oikeesti rennompaa. Nykyaika ihan järkyttävää kyttäämistä ja syyllistämistä. Mistä tää sairas kyylämiskulttuuri on lähtöisin?
Narsismi on lisääntynyt ja empatia on yhä harvinaisempaa nykyään.
Kerran meidän lapset olivat kiikkumassa niin yksi muori huutaa parvekkeelta että lapset kiikkuu VÄÄRÄÄN SUUNTAAN!
Vierailija kirjoitti:
Narsistiaikuisella kun ei ole kivaa niin ei saa muillakaan olla. Varsinkaan lapsilla jos ne leikkii keskenään.
Narskuilumeininkiä on Siljalla ja opettaa sitä myös lapselleen hyvää vauhtia. Piha on yksityisomistuksessa ja jos sinne kielletään menemästä niin sitten kielletään. En mäkään haluaisi mun pihalle mitään yleistä leikkipuistoa perustaa vain "koska lapset". Pitää kunnioittaa toisten omaisuutta ja rajoja.
Kyllä jo kasarilla tuli naapuritalon talkkari ajamaan pois jos mentiin sinne leikkimään.
Meillä on talonyhtiön pihalla trampoliini, jonka osa osakkaista ostanut omalla rahalla. Siihen on joskus ilmestynyt tuntemattomia lapsia hyppimään. Heille on sitten sanottu, ettei tramppa ole muille tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narskuilumeininkiä on Siljalla ja opettaa sitä myös lapselleen hyvää vauhtia. Piha on yksityisomistuksessa ja jos sinne kielletään menemästä niin sitten kielletään. En mäkään haluaisi mun pihalle mitään yleistä leikkipuistoa perustaa vain "koska lapset". Pitää kunnioittaa toisten omaisuutta ja rajoja.
Entä pitäisikö kunnioittaa lapsenoikeuksia yhdessäoloon ja leikkiin? Vai meneekö aikustenoikeudet niiden edelle? Varmaan mielestäsi menee koska sulla ei edes ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan joltakin narskulta veke jos lapsilla on yhdessä hauskaa. Sitten vedotaan vieläpä pykäliin mitä tulkitaan miten halutaan. Sairas yhteiskunta.
Narskuutta päin vastoin on tässä minä, minä, ja mun lapsi -ajattelu. Teidän piha kuuluu mulle ja mun lapselleni, koska mä niin haluan. Jos en saa tahtoa läpi, menen tiktokiin ja iltalehteen itkemään.
Lapsilla oikeus leikkiä läpi pihojen ilman pelkoa narskuaikuisista.
Onko Silja lapsineen koditon, vai onko kotitalonsa pihalla oleva hiekkalaatikko ja leikkipaikka paskottu pahasti ja roskia täynnä ettei siihen voi pientä lasta päästää? Reipas lapsi muuten, 1.5 v lapsi ei normaalisti kuljeskele kylillä hakemassa seuraa itselleen. Vai oliko äipällä kiire johonkin ja päätti viskata lapsen naapurin hoteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pitäisikö kunnioittaa lapsenoikeuksia yhdessäoloon ja leikkiin? Vai meneekö aikustenoikeudet niiden edelle? Varmaan mielestäsi menee koska sulla ei edes ole lapsia.
On mulla lapsia ja sivistystäkin sen verran, että ymmärrän mitä tarkoittaa yksityisalue. Omat lapseni olen opettanut kunnioittamaan rajoja. Sun rakkauden hedelmäsi sen sijaan lienevät rasittavia, rajattomia räkänokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla lapsia ja sivistystäkin sen verran, että ymmärrän mitä tarkoittaa yksityisalue. Omat lapseni olen opettanut kunnioittamaan rajoja. Sun rakkauden hedelmäsi sen sijaan lienevät rasittavia, rajattomia räkänokkia.
Eli sinä päätät keiden kanssa lapsesi leikkivät ja haukut muiden lapset räkänokiksi? Olet huono vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ikävää, jos omistusrivarin leikkipaikalle tulisi vuokratalolapsia.
Meillä kävi juuri päinvastoin, kun asuimme opiskelija-asunnossa. Naapuripihalta ajettiin meidän pihan lapsia pois, mutta siltä pihalta tuli väkeä istumaan pihamme keinuihin ja hiekkalaatikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä päätät keiden kanssa lapsesi leikkivät ja haukut muiden lapset räkänokiksi? Olet huono vanhempi.
Mitä? Miten tämä liittyy sääntöjen ja lakien noudattamiseen? Lasten tutut kaverit saavat tulla ok-talomme pihalle. Mutta en mä mitään satunnaista Siljaa 1,5v kakaroineen sinne laskisi leikkimään.
Totta kai on vahtivuorot. Yövuoroissa aika tulee melko pitkäksi.
Se on varmaan joltakin narskulta veke jos lapsilla on yhdessä hauskaa. Sitten vedotaan vieläpä pykäliin mitä tulkitaan miten halutaan. Sairas yhteiskunta.