Miltä sinusta tuntui, kun jätit työelämän taaksesi ennen eläkeikää?
Olitko helpottunut? Miksi? Minkälaista tekemistä löysit korvaamaan työn?
Kommentit (24)
Jäin töistä pois 9 vuotta ennen eläkeikää, kun työn tekemisen reunaehdot muuttuivat koronan aikana itselle epäsopiviksi. Säästöjä oli kertynyt n. 300 ke. Laskin, että riittävät hyvin ekäkeikään asti. Puoliso jatkoi omassa työssään.
Liikunta ja urheilu tyydyttää konkreettisen tekemisen tarpeen. Sitä n. 8-10 kertaa viikossa. Opiskelin siihen liittyvän 'tutkinnon', mutta en alkanut pt-hommaa koskaan pyörittämään, koska tellien ja lellien ja verojen jälkeen jäävällä rahalla en loppuja terveitä päiviäni ala myymään. 2022 tajusin, että nyt pitää sijoittaa ja sen opiskelussa menikin sitten vuosi pari varsin intensiivisesti. Nyt nostan pientä ovea. Muutama vuosi meni töysin ilman tuloja säästöillä. Ei ole kaduttanut päivääkään. Mutä enemmän aikaa kuluu, sitää tyytyväisempi olen ratkaisuuni. Vaikka olen varmaan top 1% kunnossa fyysisesti ikäryhmässäni, niin 60+ alkaa nuoruuden vetreyden kato kropassa tuntua. Reissataan paljon ja näkeehän sitä rollaattori ja invamopo turistejakin, mutta en usko, että olisi oma juttu. Parempi nuorena kuluttaa säästöjä. Välillä noissa koti etelästä ohjelmissa liki 7-kymppiset ostaa useampikerroksisen unelmakotinsa jostain peräkylästä kukkulan päältä. Eikö ne nää, että max 4-5 vuotta eikä enää toimi. Useimmilta loppuu kyky nauttia rahoistaan ennemmin kuin rahat. Kannattaa olla ajoissa.
Vasta haaveilen tästä. Jos jompikumpi vanhemmistani kuolee ennen eläkeikään, jään samantien pois töistä ja alan elää perinnöllä. Yksinkertaistan asiat ja muutan vaikka matkailuautoon, jotta se on mahdollista. Tekemistä ei ole ongelmaa keksiä. Rakastan kaikkea polttopuiden teosta remontointiin ja käsitöihin. Maailmassa on loputtomasti kaikkea mielenkiintoisempaa kuin työ.
Olen miettinyt, miksi usein säästöillä elämisessä kuukausimenot on ajateltu todella suuriksi, jotkut toki haluavat jatkaa samaa elintasoa kuin työelämässä. Mulla yksi vaihtoehto on Kaakkois-Aasia, jossa siirtyisin maasta toiseen viisumirajoitusten puitteissa. Jos siellä asuu jossain isompien turistialueiden ulkopuolella, niin 1000e kuussa pitäisi riittää hyvin, mukaanlukien kansainvälinen sairauskuluvakuutus. Matkakuluja toki tulee jonkin verran, mutta peruselämään riittäisi 12ke. Itsellä ei tule juhlittua tai käytettyä alkoholia, joten siihen ei menisi rahaa.
Sanoma kyselee johonkin juttuun kokemuksia?
Itselläni on vielä viitisen vuotta alimpaan eläkeikään. Lähtö tuli oman alan hommista yt-neuvottelujen jälkeen enkä ikäsyrjinnän takia ole uutta paikkaa saanut. Löytyi parin vuoden työttömyyden jälkeen suorittavan tason pätkätöitä aivan eri alalta. Åätkätöistä ei koskaan tiedä miten pitkään niitä riittää mutta Vaikka töitä olisi tarjolla en aio jatkaa eläkkeelle asti. Terveys ainakin toistaiseksi hyvä mutta en voi muuten hyvin. Olen yksinkertaisesti liian vanha siirtymään raskaaseen fyysisesti vaativaan työhön. Viimeistään vuosi, pari ennen eläkettä aion lopettaa. Eläke jää pieneksi mutta sen kanssa joutuu elämään. Pun intended😅 Velkaa on edelleen aivan liikaa, pääasiassa asuntolaina.
Tekemistä mulla riittää sekä harrastukset päälle. Lisäksi useampi tulonlähde tiedossa joihin en juuri nyt voi panostaa koska työkkäri katsoo heti yrittäjäksi. Toivon että meidät kuuskymppiset siirrettäisiin eläkkeelle jos haluamme. Jäisi enemmän työpaikkoja nuoremmille.