Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia, jos läheisellä on yleinen edunvalvoja?

Vierailija
19.09.2026 |

Kukaan läheisistä ei halua edunvalvojaksi, eikä kukaan läheisistä asu käyntimatkan päässä. Millaista arki on, jos ihmiselle määrätään yleinen edunvalvoja? Voivatko läheiset ja ihminen itse toivoa edunvalvojalta, että ihmisen omaisuutta käytettäisiin terveydenhuoltokuluihin, kampaajakäynteihin, hoivapalveluihin yms?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini edunvalvoja nosti omaisuuden arvoa myymällä asunnon, auton jne. ja sijoittamalla rahat.

Vierailija
22/25 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä hoitolaitoksessa. Eräs asukas sai omaa rahaa vain 20 € / viikko. Vaatteet oli surkeita jne. Ei päässyt käymään missään.

Vahingossa sanoin käymässä olleelle omaiselle että sääli kun joutuu olemaan vaan täällä kaiket ajat. Se sukulainen sano sitten että sillä on noin puolen miljoonan omaisuus.

Virkaholhooja vaan piti sen omaisuudesta hyvää "huolta". Sitten se laitto vähän liikettä siihen byrokraattiin niin sai se holhottu pari viimestä vuotta vähän nauttia rahoistaan

Millaista virkistystä omaiset tai yleiset edunvalvojat sitten järjestävät hoitokotien asiakkaille? Minä olen vain nähnyt että tuodaan suklaata tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aiemmin yleinen edunvalvoja, ammattilainen siis. Oli kovasti vaikeuksia hänen kanssaan joten käräjäoikeuden päätöksellä vaihdoimme edunvalvojaksi isäni. Huomattavasti helpompaa, hän ei ota palkkaa toisin kuin tämä alkuperäinen, joka mm. veronpalautukseni piti itsellään.
Jos edunvalvoja siis on tarpeen niin en suosittele noita ns. ammattilaisia joilla on myöskin useampi asiakas ja jotka eivät vaikkapa sen takia vastaa yhteydenottoihin. Jos löytyy siis lähipiiristä sellainen joka on valmis tällaiseen tehtävään.

Ei yleinen edunvalvoja voi "pitää veronpalautusta itsellään". Mitä ihmeen sekoilua tämä ketju on täynnä?

Vierailija
24/25 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitään ongelmaa. Oli hyvä edunvalvoja.

Meneekö 2% omaisuudesta vuosittain, vai enemmän vaiko vähemmän? Jostain luin että 2% menee ainakin, ja yllätyskulut sen päälle vielä.

Edumvalvojan palkkiomaksulaskuri (tai ainakin kaavake) löytyy DVV:n sivuilta. Palkkio riippuu sekä tuloista että omaisuudesta.

Vierailija
25/25 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisten edunvalvojien laatu vaihtelee. Osa on oikein hyviä, mutta osalla on liikaa asiakkaita eivätkä he ehdi paneutua asiakkaan asioihin tai toiveisiin. Osa on myös turhan pihejä eli siinäkin tapauksessa, että asiakkaalla olisi reilusti omaisuutta, edunvalvoja saattaa olla turhan tarkka siitä, mihin sitä saa käyttää. Ilmeisesti edunvalvoja pelkää, että perilliset myöhemmin syyttäisivät häntä omaisuuden tuhlaamisesta.

Toimin itse yli 10 vuotta omaiseni edunvalvojana, kunnes hän kuoli. Asuin omaisestani yli 100 kilometrin päässä. Edunvalvonnan takia minun piti käydä paikan päällä tasan kaksi kertaa. Toki kävin sitten muuten tapaamassa omaistani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi