Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ehditte siivota?

Vierailija
30.05.2007 |

Mä eilen tajusin, että vaikka kokoajan yritän kovasti pitää paikkoja kunnossa - mä en yksinkertaisesti ehdi.

Mulla on tyttö 4-vuotta, olen yh ja käyn töissä. En vain yksinkertaisesti ehdi sekä leikkiä välillä ja viettää aikaa lapsen kanssa JA pitää kotia siistinä. Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että aina ei myöskään kiinnosta siivota. Viikonloppuisin usein mieluummin ulkoillaan kunnolla kuin metsästetään villakoiria.

Onko vika mun järjestelmällisyydessä vai onko yhtälö vain ihan mahdoton?

Onko muilla aikaa lapsille JA siivoamiseen. Ja tärkeintä kaikessa, onko teillä myös puhtia pitää se koti koko ajan siistinä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta homma pysyy hanskassa kun korjaat ne aamun sotku HETI kotiin tultua! Se ei vie monta minuuttia kun ne hanskat on taas korissa ja aamuastiat raivattu pois pöydästä!

Ne hanskat jos jää siihen illaksi niin sit niitä saa etsiä joka paikasta kun lapsi on levitellyt ne mitä ihmeellisimpiin paikkoihin...

Vierailija
22/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan pakko olla tosi systemaattinen koko ajan. Kaaosaamuja pitää yrittää ennakoida ja niiden jäljet siivota heti, muuten ei mitään löydä tai hallitse enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitten se kauppailta ja pitää keittää keitot vielä, sitten jos haluaa vielä vähän viettää aikaa lapsen kanssa kaupan ja ruuanlaiton jälkeen - siinähän se viikko" sotku" onkin.

Ja me harrastamme myös joka toinen tiistai ja viikonloppuisin. Yleensä siis sen kaaosillan (maja) tai kaaosaamun (kaikki pehmot lattialle) jälkeen.

-ap

Vierailija
24/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- joka ilta ennen nukkumaan menoa kertätään lelut, lehdet, vaatteet ym. lojumasta lattioilta lasten kanssa

- pyykki pestään, kun on koneellinen kertynyt täyteen

- illalla siivotaan keittiö ja laitetaan likaiset koneeseen ja pestään kone, jos täynnä

- imurointi tarvittaessa noin kolem kertaa vikkossa

- lattianpesu lauantaisin tarpeen mukaaan

- vessojen pesu kerran viikossa la aamuisin

Ollaan kolmilapsinen - lapset alle kouluikäisiä - perhe, jossa molemmat vanhemmat käy töissä...

Vierailija
25/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi vähentää verotuksesta. Siivoja vain siivoa eli tavaroiden järjestäminen pitää tehdä itse viimeistään aamuna ennen kun siivoja tulee. Mutta voin vakuuttaa, ett on kiva tulla harrastuspäivänä kotiin, kun kaikki on kerrankin vimpan päälle puhdasta.

Silloin minulle jäi enää tehtäväksi siitä huolen pitäminen, että tavarat menevät paikoilleen jotenkuten iltaisin. Ja viikonloppuna järjestelin aina yhden kaapin kerrallaan, niin että vähitellen kaikille tavaroille alkoi olla yksi selkeä paikka. Seurauksena vähemmän aamuja, jolloin tumput eivät löydy tai löytyy vain yksi pari (toki niitä aina lapsiperheessä on, kaaosaamuja).

Suosittelen siis siivousapua tilanteessa, jossa yh-äiti tekee myös vaativaa työtä. Sen olet todella ansainnut!

Vierailija
26/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai aamulla ennen kuin lapsi herää. Aina edelliset kaaokset pois.

Vierailija
27/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on jo niin iso lapsi, että hän osaa itsekin siivota mukana ja muutenkin 4-vuotias ei enää pyöri tiellä, vaan hän voi touhuta omia juttuja, kun sinä siivoat.

Sotkua pidä antaa syntyä. Pitää olla esim. siivouspäivät ja tehdä sellaista jatkuvaa ylläpitosiivousta ettei koskaan koti pääse olemaan epäjärjestyksessä ja likainen.

Siivouspäivällä tarkoita sitä päivää, jolloin imuroidaan perusteellisesti, pyyhitään lattiat ja pinnat pölyistä ja myös wc siistitään. Teillä ei todennäköisesti ole iso koti, joten tuo siivous hoituu vajaassa tunnissa.

Ylläpitosiivous on sitä, että joka päivä tekee jotain pientä eli vie tavaroita oikeille paikoillee, pyyhkii sotkut heti kun niitä tulee ym. Lapsesi on jo niin iso, että hänen pitäisi jo itsekin hoitaa tiettyjä asioita ja panna tavaransa paikoilleen.

Itseäni hermostuttaa sotku hirveästi ja siivoan automaattisesti säännöllisesti. Siivous on mukavaa, kun näkee oman käden jäljen ja siitä tulee hyvä olo. Sotku stressaa ja kun koti on sotkuinen niin olen kiukkuinen.

Turha tavara kannattaa ottaa pois hyllyistä ja muutenkin karsia tavaraa, jos ei ne pysy siististi.

Vierailija
28/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy miettiä. Sotku ärsyttää, mutta ei niin paljon, että siivoisin mieluummin kuin leikkisin. Lapset ensin...

Ehkä se siivooja olisi hyvä!

Vierailija
29/30 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavaroille on selkeä ja yksinkertainen säilytyspaikka ei niiden viskaaminen talteen vie paljonkaan aikaa. Lapset ottaa itse kaapista ne vaatteet jotka laittaa päälle, kaiken lattialta löytyvän korjaan pyykkikoriin (4-vuotiaskin oppii aika pian olemaan jättämättä vaatteita lattialle, kun huomaa että ne eivät pädykään siististi takaisin kaappiin) Eteisessä meillä on kaikilla omat vetolaatikot ja aamulla ennen lähtöä heitän mahdollisesti " yli" jääneet tumput ja pipot omiin laatikkoihinsa. Hiusharjat, lenksut, yms. menee heti käytön jälkeen omiin lokeroihinsa.

Keittö saattaa jäädä sotkuiseksi, mutta sen pistän järjestykseen illalla samalla kun laitan ruokaa. Illan sotkut siivoan nopeasti lasten nukahdettua. Näin kämppä pysyy jonkinlaisessa järjestyksessä ihan huomaamatta ja viikkosiivouskin sujuu aika nopeasti kun ei tarvitse raivata lattiaa esiin ennen imuroimista.

Musta tuntuu että sun täytyy nyt vain pakottaa itsesi tekemään tuota pientä järjestelyä koko ajan ja muun toimen ohessa. Kaikki odotteluaika pitää käyttää hyödyksi: samalla kun lapsi väkertää kenkiä jalkaa, laitat ne hanskat takaisin laatikkoon; sillä välin kun odotat että perunoiden vesi alkaa kiehua, tyhjennät tiskoneen; kun lapsi pesee hampaita, viet pari vaatetta narulta kaappiin; kun hän pukee yöpukua, pistät sohvatyynyt takaisin paikoillee jne.

Vierailija
30/30 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jotain isäsi vanhapiikasiskoja, ne syynää joka paikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi