Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

>>>HELMINAUHA KE-TO<<<

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan nyt olis keskiviikko???? Joo, no tänään täällä näyttää pilviseltä vaikka ulkona onkin tosi lämmin jo näin aamusta. Viime yö meni hikoillessa ja pyöriessä näin meikäläisen osalta. Ronja nukkui oikein makoisasti ja söi taasen kerran. 06 herättiin ja juotiin isukin kanssa aamukahvit ja nyt Ronja kävikin sitten jo ekoille päikkäreille syötyään masunsa täyteen ensin =)

NUKUTTAMISESTA: Meillä Ronja aika usein illalla on nukahtanut sittenriin kun ensin on syönyt ja sen jälkeen ollaan laskettu sitteriin ja siinä heiluteltu hälle lelua tai höpötelty jotakin ja vähän kiikuteltu niin on yht' äkkiä vaan nukahtanut. Siitä sitten ollaan nostettu sänkyyn nukkumaan, on siinä matkalla herännyt, mutta kiltisti käynyt sitten nukkumaan. Välillä meillä sitten kyllä rauhotutaan vasta mun viereen sänkyyn, mutta en oo tuosta ottanut mitään stressiä, koska olen lähes varma että tämä unijuttu ja nukkumiset tulevat muuttumaan vielä radikaalisti kunhan oppii kääntyilemään ja istumaan ja konttaamaan ja seisomaan!!!

KASVATUKSESTA: Joo, rajat täytyy lapsella ja väkivaltaa on turha käyttää. Mun vanhemmat ovat onnistuneet kasvattamaan mun isosiskot oikein kelpo kansalaisiksi aikanaan, mutta kuten täälläkin on moneen kertaan todettu, myös lapsissa on eroja ja mä olen itse sitten ollut sellainen ettei ihan samoilla metodeilla saanut mun vanhemmat pidettyä mua kovinkaan hyvin aisoissa. Siskoni sanovatkin että mulla alkoi uhmaikä 2-vuotiaana ja loppui sitten n.20 vuotiaana. Mä olen ollut aika levoton tapaus jo heti lapsena ja tosissaan kokeilin ja ylitin sitten rajoja tuossa teini-iässä, ei siitä sen enempää, mutta olen kyllä nykyisin ihan kelpo kansalainen ja onnekas sen suhteen etten ole jäänyt nuoruudessani kaikista kolttosista kiinni virkavallalle. Mun vanhemmat eivät ole koskaan koskeneet muhun (siis väkivaltaisesti ajatellen) edes pitkällä tikulla. Ikinä ei oo tukasta vedetty taikka edes uhkailtu millään remmeillä. Mua on aina inhottanut eniten meidän isän rauhallisuus tilanteessa kun tilanteessa. Ikinä se ei mulle ole huutanut vaan kaikista asiosta on pitänyt keskustella ja sekös on varsinkin ovia paiskovaa kriminaalia harmittanut. Mikään ei oo niin hirveätä kun keskustella tehdyistä tyhmyyksistä, siis tekijän mielestä, joten tätä linjaa ehkä aion itsekin yrittää käyttää. Tällä hetkellä meidän 4 1/2 vuotiaaseen esikoiseen on kyllä hiukan vaikeeta saada kunnon keskustelu-kontaktia saatika sitten tuohon 3-vuotiaaseen todelliseen uhmailijaan, mutta ehkä sitten myöhemmin. Tässä vaiheessa yritän ottaa asiat huumorilla ja kääntää kiukut nauruksi sekä venyttää pitkäääää pinnaa!

KIRJOISTA: Tuota, mulle on kyllä luettu paljon pienenä, mutta mua ei sitten kuitenkaan ole koskaan kirjat juuri kiinnostanut. En kyllä lue vieläkään oikeastaan kun lehtiä, tosin ei oo aikaakaan siihen. Mun sydämmen vei jo pienenä kaikki eläimet ja olen heittänys sitten kirjat nurkkaan ja maleksinut kaikki vapaa-aikani ensin hevosten ja koirien parissa ja myöhemmin notkunut ostareilla, joten kirjat ovat saaneet jäädä. Eli mun " arvostus" kirjoja kohtaan ei varmasti ole mikään kummallinen, mutta kaiketi niitä täytyy käsitellä aivan kuten kaikkia muitakin tavaroita eli ei saa rikkoa (vaikka meidän lapset kyllä saavat jotenkin rikki kaiken mikä ei ole teräksestä tehtyä). Tässä suhteessa olen siis teistä muista poikkeava yksilö =)

Nyt sitten uutta galluppia kaikille imettäjille eli kuinka pitkään olet ajatellut imettää?

-Itse ajattelin pyrkiä samaan kun aikaisempien kanssa eli noin vuoden ikään saakka tai ainakin sillä tavalla että voitais suoraan siirtyä lehmänmaitoa juomaan. Esikoisen kanssa ruvettiin lehmänmaitoa juomaan jo 9 kk iässä kun ei tutteli tippunut alas millään ja mä en voinut enää imettää kun sai aikaan niin kovia supistuksia (kun siis odotin kakkosta), mutta se ei kaiketi ole suositusten mukaista vaikka ihan normaali terve poika hänestäkin on kasvanut.

Nyt täytyy lopettaa tän koneen ääressä istuminen kun täytyi lähteä käymään päivällä mummia moikkaamassa, joten mukavaa päivää kaikille!

T. Kaisa ja Ronja 2 1/2 kk

Vierailija
2/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun olen lueskellut monista viesteistä noita lasten hoitoon vienti asiosta niin kuinkas vanhoja teidän omat vanhempanne ovat?

Mä kun olen kuopus meidän perheestämme (ja melkein iltätähti) niin mun omat vanhempani ovat jo 63-vuotiaita ja appiukko on jo vähän vanhempi ja anoppi taasen vähän alle 60.v, mutta valittetavasti asuvat kaukana meistä.

Mun vanhemmat eivät pysty enää mun pieniä lapsia hoitamaan, eivät yksinkertaisesti enää pysy perässä. Siellä vieraillessamme kyllä leikkivät ja lukevat niille, mutta eivät enää pysty ottamaan vastuuta heistä niin että voisin sinne viedä lapsiani paria tuntia kauemmaksi ajaksi hoitoon. Tämä on siis heidän mielipide ei minun. Ovat kyllä tarjoutuneet sitten hoitamaan lapsiani kun he ovat koululaisia (jos ovat vielä siinä kunnossa silloin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta täälläkin!

Meillä on taas yörytmit tasoittuneet: kymmeneltä illalla syö ennen nukkumaanmenoa, sitten yösyöttö kolmelta ja takas omaan sänkyyn. Aamusyöttö seitsemältä jonka jälkeen otan viereen. Siihe sitten vielä nukahti tänäänkin niin että heräsi vasta kymmeneltä! Mikä autuus itsekin nukkua pitkään kun en ikinä ennen puolta yötä itseäni petiin saa. Ja nyt (toivottavasti) pitkillä päikkäreillä 12-15/16. Loppu ilta meneekin sitte pareilla 30 min tirsoilla.

Vanhempien iästä: omat vanhempani ovat 53 vuotiaita ja hyvin pärjäävät kummatkin (eronneet) lasten kanssa. Äidilläni onkin vielä neljä sijoitettua lasta (5-12 v.) joten näistä " erikoislapsistakin" on kokemusta meidän perheessä kaikilla. Miehen äiti on 59 ja isä 60. He ovat kolme lasta itse kasvattaneet ja mamma pitkään päivähoitajana työskennellyt, joten kokemusta on. Lapsenlapsiakin heillä on jo ennen meidän tyttöä 3, joista nuorin 4 v. Eli tosiaan luotan heidän taitoihinsa ja he itse ovat halukkaita lastamme tarvittaessa hoitoon ottamaan.

Imetyksen kestosta: Täysimetyksellä siis mennään toistaiseksi ja jos vaan onnistuu niin jatketaan kesä vielä näin. Jotain hedelmäsoseita voidaan kokeilla jos tarvetta tulee, ne kun on helppoja matkaeväitä. Työhöni olen näillä näkymin palaamassa marraskuun puolivälissä joten siihen mennessä vieroitan rinnasta niin että töissäkäynti onnistuu. Vuoden ikään astikin voin kuvitella imettäväni (esim. aamuin, illoin ja töistä tullessa), mutta sitten toivotaan pikkuhiljaa jo toistakin lasta, joten senkin puoleen imetys saa sitten jäädä. Jos joku tuota eilisen 4D-dokumentin herättämää keskusteluketjua luki niin sieltäkin saattoi mielipiteeni bongata: reilusti toiselle vuodelle saatika useita vuosia jatkuvalla imetyksellä ei ole terveydellistä merkitystä lapselle (tämän sanon fysiologina) ja läheisyystankkausta voi hoitaa muutenkin. En siis näe piiiiitkälle imetykselle hyviä perusteita ja usein tuntuukin siltä että siitä on äiti enemmän riippuvainen kuin lapsi, mikä taas ei mielestäni tue lapsen tasapainoista kehitystä.

Ilmaisin eilenkin itseäni jo niin suoraan (toivottavasti ketään loukkaamatta), että nyt lienee parasta vetäytyä, jotta täällä muutkin uskaltavat mielipiteitään sanoa :-)

taustalle vetäytyen,

äippä + pimu 3,5+kk

Vierailija
4/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla heräsin 8.00 kellon soittoon ja tajusin, ettei Aada ole herännyt kertaakaan syömään! Olisi varmaan nukkunut pidempäänkin ellei kelloni oli herättänyt myös häntä. Tissit olikin sitten ihan räjähtämispisteessä :) Tankkasi tisut tyhjiksi ja jatkoi uniaan! Kesken unien piti tyttö hakea pois sängystä, että ehdittiin neuvolaan.

Siellä kun mainitsi terkkarille Aadan 9h:n yöunista oli aivan ihmeissään ja vähän katsoi minua " kieroon" . Painoa oli kuitenkin tullut n.650g/kk ja pituutta 3,5cm. Terkkarin mielestä painoa oli tullut vähän ja mietti, mitä tytön kanssa pitäisi tehdä!! Minä kyllä mainitsi, että syöntikertoja tulee vuorokaudessa 7 ja tyttö on tyytyväinen. Ehdotti jo kiinteisiin siirtymistä.

Onneksi lääkäri on paljon mukavampi... Sanoi heti suoraan, että todella hyvin kasvanut ja rintamaito on mitä ilmeisimmin todella ravitsevaa, kun nukkuu niin pitkiä öitä! Saan olla todella tyytyväinen ja onnellinen! Kehotti jatkamaan täysimetyksellä vielä kuukauden ja sitten tarjoamaan kiinteitä. Joku jo aikaisemmin mainitsikin, että kiinteisiin opettelun herkkyyskausi ajoittuu 4-5kk:n ikään ja samaa sanoi lääkärikin. Vaikka siis suositus täysimetykselle onkin nykyään 6kk, kannattaa aloittaa totuttelu jo vähän aikaisemmin, jolloin vauva on kuulema vastaanottavaisempi uusille mauille.

Ja tässä viralliset merkinnät:

Paino: 5330g

Pituus:61,5cm

Pipo: 40,5cm

Terve tyttö. Iho hyvä. Kasvaa rintamaidolla, +700g

Vatsatoiminto ok, silmät - korvat ok. Suun limakalvo siisti. Ja sitten jotakin mistä en saa selvää...

G: IMETYS: Kolomosen kanssa samoilla linjoilla eli aikomuksena/toiveena imettää n. vuoden vanhaksi asti eli lopetellaan sitten, kun saa antaa jo lehmänmaitoa. Esikoista imetin n. 1,5vuotta ja siihen ajattelin vetää rajan.

G: OMIEN VANHEMPIEN IKÄ: Vanhempani ovat syntyneet -58 eli isä on jo 49v. ja äiti täyttää syksyllä. Appivanhemmat ovat vuoden nuorempia eli 48vuotiaita. Lisäksi esikoinen on välillä " hoidossa" mummelilla, joka siis on minun mummuni, ja hän on 72v. Mummeli pyytää välillä poikaani päiväksi kaverikseen ja tämä viihtyy siellä mainiosti! Isopappa on jo 82vuotias, mutta todella hyväkuntoinen ja touhuaa siellä myös pojan kanssa.

vauva0207: Tarkoitukseni ei ollut asettaa itseäni " täti tärkeäksi" , enkä väitä, että koulutukseni olisi tehnyt musta mitenkään erityistä kasvattajaa. Enemmänkin kokemuksen kautta olen muovautunut. Ja aidosti mielenkiinnolla tykkään lukea muiden kasvatusmenetelmistä, kun niitä kovasti työssäni muiden hoitajien kanssa aina mietimme ns. päivitämme. Viimeaikoina ollaan mietitty tavallista enemmän, kun vuoden vaihteeseen mennessä kaikilla kunnilla piti olla valmiina oman kunnan varhaiskasvatussuunnitelma eli opus, josta näkee, miten meillä hoitajat toimivat ja lapsia kasvattavat. Ja kun se kaikki lukee paperilla, niin myös meidän kaikkien pitää toimia ja kaikkea sitä pitää lasten hoidossa saaman, mitä opuksessa sanotaan. Ja olen kanssasi samaa mieltä, että koulutus ei takaa taitoja käytännössä eikä kata kaikkea. Tekemällä siis oppii :)

Nyt ottamaan lasgne uunista...

Pessi80 ja Aada 4kk

Vierailija
5/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelen ehtiväni hetken kirjoittaa. Luen monta kertaa viikossa vauva sylissä, mutta ilman poikaa harvoin ja silloin on hankala kirjoittaa.

IMETYS: Imetin edellisiä vauvoja 9kk ja 7 kk. Nyt tuntuis että voisi olla hyvä sinne 10 kk tienoille ja siitä sitte siirtyä piimään ja velleihin jne ja pikkuhiljaa tavalliseen maitoon. Viimeeksi annoin jo 3 kk alkaen tissin ohella korviketta koska tissit tulvi aina vaan enemmän ja mulla oli kymmeniä rintatulehduksia. Kun maidontuotanto hieman väheni, väheni tissitulehduksetkin. Tähän mennessä on ollut tällä kierroksella vasta yksi tulehdus joten nyt en ole korvikkeiden kanssa alkanut pelata vaan oon antanut maidon tulvia. On siis ylituotantoa koko ajan!

SOSEET: Aion antaa parin viikon päästä jo hieman pottua ja muuta sosetta. Alkuun vain kerran päivässä, mutta mielelläni totutan sitten 5-kuisena jo iltapuurollekin. Maitoa riittäää ja se on helppoa, mutta mulla on kavereita jotka aloittivat 6-kuisena ja heillä oli ongelmia saada vauva oppimaan syömään soseita. Ite oon aloittanut 4-kuisena ongelmitta. Se soseiden kanssa sössääminen tosin ei sinänsä houkuttele, mutta tällä kertaa annan vaan pieniä määriä tottumisen vuoksi ja enemmän sitten puolivuotiaana.

ISOVANHEMMAT: eniten tekemisissä on mummo eli äitini, 55 v. Muut isovanhemmat on 58-60-vuotiaita ja aika vähän kuvioissa mukana. Onneksi yksi isovanhempi tapaa lapsia joka viikko viikonloppuisin vaikka asuu 180 km päässä! Ja hänelle voi huoletta jättää isommat lapset (4 ja 5v) vaikka yöksikin. Tosin nyt ei olla jätetty kun ei ole oikein vauvan kanssa sellaisia menoja kotoa pois...

MItähän muuta piti kommentoida, en muista.

Heinä ja poika 3,5 kk

Vierailija
6/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas täällä ollut paljon galluppeja! Meillä oli Ronskun kanssa maanantaina 3kk neuvola (vaikka ikää tuolloin olikin jo 3kk ja 1viikko) Sai samalla rokotteet ja olikin loppupäivän aikasta itkuinen, jännä kun Rota- la B hepetiitti rokotteista ei tullut mitään! Tässä siis neuvola kuulumiset;

Pituus: 61cm

paino 6105g

Pipo 40cm

Terhakka tyttönen kasvaa hienosti. Normaalit refleksit kuulo ja näkö ok. Viehättävä neiti voi alkaa pikkuhiljaa tutustumaan soseisin.

Aloitimme siis heti maanantaina kasvissoseen päivällä (n.250ml) ja hedelmäsoseen illalla (n.250ml) Ronsku tykkäsi kovasti, ja heti seuraavana yönä nukkui 8 tuntia putkeen, sama 8 tuntia jatkunut myös seuraavina öinä. Itselläni ei olisi ollut viellä mitään kamalaa kiirettä kiinteiden aloitukseen, mutta neuvolassa oltiin sitä mieltä että parempi aloittaa jo nyt hissukseen, kun syö maitoa niin paljon (maitoa meni noin 160-200ml 8kertaa vuorokaudessa. Niin ja nyt niihin galluppeihin..

MYSSY: Meillä aina jonkinlainen hattu ulkoillessa, ohut pipo tai lierihattu. Ronja tykkää hatuista ja kun käy vaunuissa tai auton turvaistuimessa nukkumaan vetää sen AINA itse silmille. Johtunee kai siitä että kun Ronsku syntyi niin hänellä oli toinen korvanyläosa kaksinkerroin ja niimpä jo synnäriltä 2viikkoa eteenpäin pidettiin pipoa päässä kokoajan että korva suoristuu. Nyt molemmat korvat aivan symmetriset ja normaalin näköiset, mutta mieltymys pipoon/hattuun jäljellä ;)

NUKUTUS: Illalla yhdeksän maissa syötyään nostan sitteriin johon nukahtaa kun höpöttelen hänelle. Yhdentoista aikoihin kun siirryn itse nukkumaan syötän viellä sylissä josta nostan viereeni nukkumaan ja siihen nukahtaa alta minuutin!

KIRJAT: Minulle on luettu ja PALJON kun olin pieni, siltin en pitänyt lukemisesta juurikaan ennen kun täytin 25v.Opinkin lukemaan itse vasta 8-vuotiaana. Sitä ennen (samoin kuin kolmonen) cvietin kaiken vapaa aikani tallilla heppahommissa ja vähän myöhemmin kaupungilla kavereiden kanssa, en todellakaan ole ollut mikään ruusunen nuorempana, jos en ihan täys kriminaalikaan)

Ronskulle lueskelen nykyään melkein päivittäin ja selailemme lehtiä myös yhdessä, tyyliin; Kato tossa on kukka. hieno kukka. Onkos tossa koira. Koira sanoo hau hau..

KASVATUS: Maalaisjärjellä toivon selviäväni pitkälle. Periaatteessa en hyväksy ruumiillista kuritusta, mutta en voi vannoa ettenkö koskaan turvautuisi luunapin voimaan. Esim jos lapsi työntää kattään polttavaan hellaan useamman kerran kiellosta huolimatta, on mielestäni parempi antaa luunappi sormille kuin lapsen itse huomata kätensä polttamalla että kuumahan se on! Samoin jos kokoajan rikkoo tai repii jotakin kiellosta huolimatta niin saatan tähän paheeseen turvautua. Aijon myös opettaa että tekemällä saa jotakin ja " ei se luoja laiskoja elätä" eli jos ei lelut mene leikin jälkeen paikoilleen, on turha toivoa jäätelöä jälkiruuaksi periaatteella. Tottakai kukin kykyjensä mukaan, ja iän karttuessa, vastuukin kasvaa.

Ja SPORTTARI olen kanssasi aivan samaa mieltä tuosta sylissä pitämisestä. Minun isäni myös jaksaa muistuttaa että älä kokoaikaa kanna ja pidä sylissä, oot viellä " kusessa" kun tosta kasvaa! Pikkulapsi aika on NIIN lyhyt että mielelläni kannan ja sylittelen ihan niin paljon kun Ronsku haluaa! Ihan varmasti tulee viellä aika ettei syliin halua ja silloin ikävöin näitä hetkiä. Toseksikin olen sitä mieltä ettei läheisyyttä voi antaa liikaa, sehän tuo turvallisuutta, ja kun tuntee olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi uskaltaa tutkia maailmaa vähän äitiäkin kauempaa, kun aika on otollinen. siis meillä sylitellään, pusutellaan ja halitaan niin paljon kun vaan mahdollista!!

Viellä uutta galluppia jos jaksatte vastailla,, Joko teidän vaavit nauraa ääneen? Ronsku on oppinut sen noin viikko sitten ja kikattaa jos vähänkin aihetta. On niin hassun ja ihanan kuuloista, että ihan itsekkinliikuttuu kun toinen kikattaa onnessaan kun aamulla herää jä näkee äidin! Tämmöiset hetket kun saisi pulloon ja säilöttyö, niin moni pikku ja isompikin murheen hetki olisi pelastettu! Nauttikaa vauvoistanne ja kesästä!

Äippä ja Ronsku

Vierailija
7/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. RIku on huomenna sitten viimeisen päivän tarhassa.... Ja siitä se sitten alkaa, kääk. En odota mitään muuta kuin katastrofia, Samu kun syö alituiseen ja RIku kiipeää joka paikkaan. Mistä ne vauvat on tehty jotka viihtyvät itsekseen ja nukuvat kolme tuntia ja syövät kahden tunnin välein tiheimmillään??? Mulla kun nämä pojat ovat viihtyneet aina hyvin rinnalla! Riku tosin lopetti itse yhdentoista kuukauden iässä. Se oli kolme päivää ja sit ohi. Muistan kun toisena päivänä yritin toista houkutella rinnalle, kun oli ns. täynnä maitoa ja jätkä kieltäytyi koko ajan. Illalla sitten suostui unimaidon juomaan siitä.

Samu maistoi tänään kolme kahvilusikallista banaania... Tykkäs paitsi et viimeinen työnnettiin pois suusta. En tässä vielä mitään jokapäiväistä syömistä, kunhan halutessaan saa maistaa. Rikulle aloitin kolmekuisena soseet, eikä siitä mitään todellista helpotusta ollut siihen alituiseen syömiseen. Ehkä söi vaan tunnin välein sen kahenkymmenen minuutin sijaan. Samullakin on nuo yöunet alkaneet pidentyä. Eka unijakso on noin 5-6 tuntia ja nyt sitä vasta väsyttääkin. =)

No eipä nämä ikuisuuksia valvo yöllä. Tai sit valvoo, mut ne on sen verran isoja, ettei äidin tartte mukana valvoa... Ei nyt täytyy taas mennä!

T:Tea ja pojat

Vierailija
8/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea määrä hyviä gallupeja!

Me ostettiin eilen Ergo-kantoreppu, mutta Milli taitaa olla vielä liian pieni siihen (3-5 kk kuulemma sopiva aloitus, jalkojen pituus määrittelee). Kitisi kun yritin. Odotan kovasti että saadaan se käyttöön, kun liinassa ei viihdy ja sylissä ei jaksa eikä ehdi kauaa pitää kerralla.

Nauru: meillä hekotus tulee usein kun tissi ilmaantuu näkökenttään, samoin peilille nauraa ja aika paljon muutenkin, välillä kirjoille, isille ja äidille ja sisaruksillekin.

Imetys: haluaisin jatkaa aika pitkään, sinne vuoden ikään ainakin. En aio alkaa antaa lehmänmaitoa nimittäin ollenkaan jatkossa. Eräs tuttuni imetti poikaansa 2-vuotiaaksi ja poika on ollut tosi terve ja erittäin itsenäinen, nyt aikuinen, että tälle ei ainakaan tullut traumoja, joskin ehkä ei mitään hyötyäkään - hankala kysymys tämä! Olisi tosiaan kiva tietää miten vauva " luonnollisesti" vieroittuu. Esim. hampaiden tulohan on tietyllä tapaa vieroitusta, lapsi on valmiimpi syömään kiinteitä ja rintoihin sattuu???

Vanhemmat: kun itsekin olen jo 38v, vanhemmat ovat jo 65 ja 68v.

Mukavaa sadepäivää!

T: Sporttari ja Milli kohta 4kk :)

Vierailija
9/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galluppeihin vastailen..

Vanhempien ikä: Minä olen vanhempieni " iltatähti" eli äiti teki minut 40-kymppisenä. Äiti täyttää 62 vuotta ja isä täyttää 61 vuotta. Molemmat on niin hyvässä kunnossa niin fyysisesti kuin henkisestikin että uskoisin heille pojan hoitoon, jos tulisi tarvetta hoitajalle. Vanhemmilleni Ukko oli 5. lapsenlapsi (kaikki poikia!). Miehen vanhemmat ovat 43- ja 45 -vuotiaita ja heillä on 7-vuotias vielä itsellään, joten siellä sujuu lastenhoito kuin rasvattu ja siellä on Ukko ollutkin muutaman tunnin, kun käytiin rallia miehen kanssa katsomassa kun sinne ei lasta voi vielä kovan melun takia..

Nyt huudetaan.. jäi lyhyeksi tarinat!

~Henniina ja huutava Ukko

Vierailija
10/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi Mammutti, kuulostaa varsin lupaavalta tuo teidän nukahtamiskokeilun eka ilta! Meillä kun ei tutti kelpaa, on tissi sitäkin suositumpi :-) Tulehan taas kertoilemaan, kuinka jatko sujuu!

Ja Teak (?) meilläkin huomenna esikoisen viimeinen tarhapäivä. Osittain kauhulla odotan jatkoa. Meillä esikoinen tosin jo 5-vuotias, mutta jos kaverit on kesälomilla, on äiti helisemässä... No, reissaillaan varmaan aika paljon sekä tässä lähellä että kauempana, että jospas se aika kuluis hänelläkin.

Meillä mummot & papat vanhoja, koska molemmat ollaan liki nelikymppisiä. Eli omat vanhempani 64 ja 73, miehen aika lailla samoissa. Silti kovasti touhuilevat lastenlastensa kanssa, koska ovat kohtalaisen hyväkuntoisia.

Imettää haluaisin lähemmäs vuoden ikää, esikoista imettelin 10-11 kuukautta. Lopeteltiin niin vähitellen, etten tarkkaan muista, milloin se lopullisesti loppui. Ennen vuoden ikää kuitenkin. Kenellekäs olikaan suositeltu kiinteiden aloitusta neuvolasta? Itse tänään neuvolaan soittelin, kun Alma syö taas kahden tunnin välein yötä päivää ja sieltäpä s täti olikin sitä mieltä, että kannattaa odottaa sinne 4kk:n ikään ja antaa nyt vaikka Tuttelia lisäksi. Huoh. Luulenpa, että aloitetaan kuitenkin perunan maistelu jo tämän viikon lopulla ja ens viikolla vaikka jo marjasosetta, jos tämä meno jatkuu. On näes aika lailla väsy olo noilla yöheräämisillä! Ja ALman terveydenhoitaja kummitäti oli aloittamisen kannalla... Oman tuntemuksen mukaanhan tässä on tietty edettävä.

Meillä on Alma nyt nukahtanut eilen ja tänään yöunille ihan itsekseen sänkyynsä. Joillekinhan tuo nyt on ihan jokapäiväistä, mutta meillä tavatonta. Päiväunille nukahtaminen on edelleen vaikeaa ja unet lyhyitä pätkiä. Ajattelin tuossa, että jos yritän sitä liian pirteänä unille ja ajattelin huomenna kokeilla pitää sitä kauemmin hereillä ja vasta sitten nukkumaan. Yrittänyttä ei laiteta. Mitä tuokin nyt sitten tarkoittaa.

Meilläkin nauretaan ääneen mitä hassuimmissa tilanteissa. Ja omat varpaat on Alman maailman kiinnostavin ilmiö! Söpöä! Tänään käytiin Hesellä syömässä ja Alma viihtyikin vaunuissaan servettiä räpläten. Ihan tavallinen valkoinen servetti jaksoi kiinnostaa liki puolen tunnin ajan!

Hannele, sinulta piti kysymäni, että onko teidän itkut helpottuneet nyt, kun maaginen kolme kuukautta on tullut täyteen?

Nyt esikoinen sänkyyn ja itsekin koisimaan!

Timbe ja Alma (3kk ja kohta 3vkoa päälle)

Vierailija
11/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli viime yönä kauhea ukonilma ja vettä satoi kaatamalla. Aivan koko makuuhuone valkeni kun salamat löi. Olin tänään vähän kirtelemässä vaatekauppoja kun poika oli parisen tuntia mummon (mun äidin)luona hoidossa. Ostin itelleni ainakin 4 kesätoppia kun jostain kumman syystä nuo vanhat on liika pieniä tai lyhyitä, että varmasti näkyy raskausarvet. Tinollekin tarttui mukaan vähän juhlavaatetta kun on noita synttäreitä tiedossa kesän mittaan.

Vedestä- oon maistattanut pojalla ja hyvin menee alas. On kyllä ollut välillä vesipullo mukana automatkoilla kuumana päivänä. Tuli muuten sellanen mieleen kun en muistanut neuvolassa kysyä, että pitääkö nykypäivänä vielä keittää vesi vauvalla??? Vai saako suoraan hanasta antaa?? ite oon kyllä varmuuden vuoksi keittäny. Olis kyllä helpompaa kesälläkin kun ei tarttisi keittää.

Vanhempien ikä- Mun äiti on 46v ja isä 47v. Olen meidän neljästä sisaruksesta nuorin. Appivanhemmat on kans vähän päältä 40v. Eli nuoria vielä ovat ja jaksavat touhata pojan kanssa. Appivanhemmille tino onkin ensimmäinen lapsenlapsi ja mun vanhemmille neljäs. Kovasti molemmat mummot ottaisivat vähän väliä poikaa hoitoon. Ja onhan se hyvä, että poika on heille tärkeä.

Nukuttaminen- Poika hörppii vielä vähän maitoa ennen yöunia. Tino nukkuu paljon meidän keskellä ja joskus yöllä siirrän sen omaan sänkyyn yöruokailun yhteydessä. Poika nukahtaa tuttisuussa ja harso pitää olla aivan lähellä naamaa. Välillä nukahtaa mun syliin ja joskus menen sen viereen makaamaan meidän sängylle ja nukahtaa siihen.

Kirjoista- Olen näyttänyt paljon pojalle kirjoja ja välillä lukenut tai vain toimittanut mitä kuvissa on. Meille ei olla luettu paljon satuja, mutta itse kyllä haluan lukea iltasatuja ja muutenkin satuja lapselle.

No mutta tässä olikin nyt tällä kertaa. Menempä kattomaan kun makkarista kuuluu ääntä..

-hanna ja tino-

Vierailija
12/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikaisesti Unikoulu-uutisia..

Tää ilta meni multa ohi, kun lähdin koiran kanssa lenkille ja isäntä jäi nukuttamaan poikaa. Luulen, että mies on pulloa tyrkyttänyt jos pojalla on silmät auki tai kitissyt..ja näyttää tuo vauveli nukkuvan meidän sängyssä, joten jos huomisiltana olis taas äipän unikoulun aika!

..ja sit tässä käy niin, että poika oppii että kun iskän kanssa mennään nukkumaan, niin sillon saa nukkua isin viereen pullo suussa ja kun äiti nukuttaa, se tietää kurjaa " yksin" nukahtamista! = )

huomenna paneudun noihin galluppeihin, nyt sohvalle

mammutti ja Peetu pian 3kk (tänään ekaa kertaa uimassa, mutta siitäkin lisää huomenna)

Vierailija
13/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti ennen diiliä galluppeihin vastailua.. :)

NAURU: Melina nauroi ääneen,kikatuksen tapaista pari päivää sitten. Masusta kun kutittaa niin naurua tulee, ihanan kuuloista.

KASVATUS: ruumiillista kuritusta en minäkään kannata mutta älkää lynkatko heti- en tuomitse vaikka joutuisi ' luunapin' antamaan. Omat lapset pyrin kasvattamaan erilailla kuin minut itseni on kasvatettu..en ollut helpoimmasta päästä ja äiti yksin ollessaan välillä väsyi ja sitten annettiin periksi ja opin ' mistä naruista vedetään' saadakseen haluamansa. Teki siis niinikään siinä karhunpalveluksen, onneksi mies on jämy asioissa joissa pitääkin :)

OMAT VANHEMMAT: erosivat pakosta kun olin 2-vuotias, äitini täytti tänä vuonna 45 ja isä taitanee olla 47. Miehen vanhemmat taas sitten ovat jo vanhempia, tai lähinnä isänsä- 67 taitaa tänä vuonna jo täyttää! On siis ollut iltatähti, vanhempi siskoistaan on 8 vuotta vanhempi.

Mutta nyt diiliä seurailemaan! hyvää yötä kaikille

-henna ja melina-

Vierailija
14/24 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sporttari pohtikin, niin vieroittava tekijä on varmasti ainakin hampaiden tulo kun lapsi pystyy jo kiinteään ravintoon ja imetys saattaa muuttua vähemmän nautinnolliseksi. monet lapset myös itse alkavat kieltäytyä rinnalta noin vuoden iässä. Samoihin aikoihinhan voi siirtyä lehmänmaitoon sitten suoraan, jos muuten on hapanmaitotuotteisiin jo totuteltu. Maitohan ei myöskään ole lapselle mitenkään välttämätöntä vaan tarvittavan kalsiumin saa imetyksen jälkeen muistakin maitotuotteista.

itsestään vieroittumiseen vaikuttaa varmaan suuresti myös sekin saako lapsi muutoin tarvitsemaansa läheisyyttä. Kuten joku jossain näissä keskusteluissa kirjoittikin, aika usein nämä pitkään imetetyille lapsille läheisyydentarve= tarve päästä rinnalle. Luulen siis, että lapsi joka saa yllin kyllin muutakin läheisyyttä, luopuu rinnasta helpommin oma-aloitteisesti.

Ihmiselle luonnollista imetyksen pituutta on laskettu niinkin, että on vertailtu eri nisäkkäiden imetyksen ja eliniän pituutta keskenään. Näiden laskelmien mukaan ihmiselle (eläimenä ajatellen) luonnollinen imetysikä olisi 4-7 v (suuria eroja tutkimuksesta riippuen varmaan ihan siitä syystä että mitä lajeja on otettu laskuihin mukaan). Ihmisen erottaa muista eläimistä kuitenkin lukuisat tekijät, joten itse en pidä noita tutkimuksia kovin suuressa arvossa.

4D-dokkarista keskustelevassa ketjussa taidettiin mainita myös että keskimääräinen imetysaika olisi 4v (ilmeisesti maailmassa yleisesti), mitä suuresti epäilen, sillä kehitysmaissa lapsia saadaan niin tiuhaan tahtiin ettei edellistä ehditä neljää vuotta imettää kun seuraava on tulossa. Ja jos imetysaktiivisuus olisi noin suurta, lienisi lapsikuolleisuus roimasti pienempi. Mutta en siis itse tiedä mistä tuo luku on saatu - kiva olisi kyllä moinen laskelma nähdä. Ja kun länsimaissa jäädään PALJON alle tuon keskiarvon niin jonkun pitäisi mennä myös PALJON yli!

Meidän neiti ei juuri ääneen naura. Riemunkiljahduksia (ja muuta kiljumista äänen testausmielessä) tulee kyllä runsaasti. Ja kesken korviin asti ulottuvan hymyn hänelle tulee välillä sellainen ettei oikeen tiedä kuinka päin olisi ja jotenkin nolostuneen oloisena kääntää päänsä pois ja taas kohta katsoo uudelleen virnistellen. Peili kiinnosti aiemmin, mutta on nyt ihan out. Kääntää yleensä päänsä pois peilistä. Ei tule helppo elämä jos ei oma naama yhtään miellytä :-)

Nyt ei irtoa muuta.

äippä+pimu 3,5+kk

Vierailija
15/24 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tullut paljon galluppeja (viimeks perjantaina olen kirjotellu). Ja muutenkin paljon tekstiä, kestää oman aikansa aina lukea kaikki läpi ja nyt oli pakko jopa kirjoittaa nuo galluppien aiheet ylös. Ei siinä, hyvä että ollaan aktiivisia =D

Viivi oli sitten koko viimeviikonlopun kyläilemässä ja hyvin oli kaikki menny. La-iltana sain jopa tekstarin " Sul on niin kiltti tyttö et ei sun tarvi tulla hakemaan sitä huomenna. Me voiraan pitää siihen asti kun murrosikä alkaa Tule sit.." Oli kyllä todella ikävä neitiä! Paikanpäällä Viivillä kesti hiukan aikaa oivaltaa että äiti tuli, sen jälkeen hiukan juteltiin ja sit alkoki kova huuto: tissiä!! :) 3- ja 5-vuotissynttärit meni siinä sivussa, tytöt oli ikionnellisia bratz-nukeista ja muista lahjoistaan. Sisarkuvakin otettiin; mukana mun siskon tyttöystävä ja mun ja mun toisen siskon tyttäret.

Maanantaina meillä oli neuvola ja hyvin neiti kasvaa. Täti meinas unohtaa antaa rokotuksen, täyty muistuttaa. Kovin oli neiti sitten loppupäivän itkuinen. Kävin kasvupinoon nuo mitat lisäämässä, mut laitan tähän vielä uudestaan:

pituus 61cm

paino 5,745kg

pipo 41cm

Kova on neiti juttelemaan ja nauru on vielä lähinnä riemunkiljahduksia, mutta tiedetään kyllä milloin neidillä on oikein hauskaa. Ja on aivan pakko mainostaa, että meillä on luumua annettu viimeks viikko sitten ja vatsa toimii =P Muutenkin kaikki ylimääräset itkut on jääny. Ah, tätä ihanaa vauva-arkea..

Tiistaina meillä olisi ollut lastenvalvojalle aika siitä isyystestin tuloksesta, mut ei ollut tulleet vielä. Eilen tämä valvoja oli sitten jättäny vastaajaan viestin että oli tullu ja nyt tänään 9-10 välillä (puhelinajalla) pitäisi sopia käykö meille ensi viikon tiistain aika. Aion jo valmiiks kysyä puhelimessa tuloksen, saa nähdä kertooko....

Tänään saadaan myös b-hepatiitti(testi)rokotuksen toinen pistos. Se ei aiheuttanu viime kerrallakaan mitään. Toivottavasti ei nytkään.

Sitten kysymys teille jotka annatte iltaVELLIä maidon kanssa: mistä kannattaa alottaa? Siitä oli aiemminki jo juttua mut ihan päässy unohtuun.

Sitten GALLUPpeihin:

MYSSY/HATTU: koko ajan ulkona ollut pipo päässä, ja tulee olemaan ettei auringonpistosta saa. ilmojen lämmetessä jätettiin välistä kypärämyssy pois.

MAHALLAAN NUKUTTAMINEN: ei ole enää pitkään aikaan onnistunu. kyljelleenkin jää vaan, jos on tuki takana ja ottaa pois vasta kun toinen on tukkiunes..

NUKUTTAMINEN: kyllä se meillä on vallan äiti ollut. tosin nukahtaa kyl itse tarpeeks väsyneenä pinnasänkyyn pienen killittelyn jälkeen. eilen yritin saada nukahtamaan viereen mut ei, kumminkaan ei menny kauan ni nukahti puol-istuvaa asentoon äidin syliin.

KIRJAT: samaa mieltä muiden kanssa, kirjat kunniaan. vielä ei lueta (vaikka äiti kovin kirjoja jo tilailee), mut viivi tykkää katsoa kun äiti lukee aamulehden tai mainoksia :) iltasadut luetaan varmasti, kun jossakin vaiheessa se vaihe aloitetaan.

VESI: lämpimillä ilmoilla maistuu, muuten ei oikein. kyllä sen huomaa kun on jano. ja keittämättä olen antanu.

KASVATUS/KURITUS: samoilla linjoilla tässäkin muiden kanssa, uskon että maalaisjärjellä ja äidinrakkaudella pärjää pitkälle. kotoahan lapsi melkein kaiken oppii, joten esimerkkiä. en kuitenkaan usko et ruumiillisesta kuristuksesta on mitään hyötyä. ja sekin on laissa kielletty nykyisin. itselläni on ollut todella kurja lapsuus kurituksen osalta, enkä sitä omalleni soisi. enkä kellekään muulle! muutenkin oli todella tiukat säännöt: kaikki kostautui vanhemmille kun 3 murrosikäistä oli kotona. lopulta se johti siihen et vanhemmat eros, mä muutin omalle isälle, sisko omalle ja toinen mummun ja pappan luo. äitimme oli/on alkoholisti, joten pärjättiin omillamme paremmin.

OMAT VANHEMMAT: mun on molemmat vanhemmat 40, isä täyttäny jo ja äiti täyttää syyskuussa. miehen molemmat vanhemmat 40+ pari vuotta.. mun entinen isäpuoli (jota pidän enemmän isänä) täyttää 40 ja hänen vaimonsa on noin 30. nuoria..

IMETYS: ainakin niin pitkään kun nuo kaks hammasta puhkee läpi. sit mietitää uudestaan, mahdollisimman pitkään kuitenkin.

Nyt kahvin keittoon ja aamupuuhiin

Heidi & Viivi (3+kk)

Vierailija
16/24 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M:n PIKKUSUKISTA:

Kuka niitä kehuikaan... MINKÄ KOKOSIA? Mää en oo eläissään ostanu lastensukkia en kai minä tiiä minkä kokonen jalka tolla ipanalla on! Minkä kokosia teillä käytetään?

KESTOLIIVINSUOJISTA:

Kuka kestoilija niitä olikaan ommellut... MITEN TEITKÄÄN? Eli muistaakseni pul-, imu- ja fleecekangas päällekkäin? Ei ole saumuria eli siksakillako vaan reunat? Jos yrittäs saaha aikaseksi...

Nyt en ehi enempää, meillä poitsu muuten kierähtelee nykyisin mahalleen ja ojentelee käsiä leluihin ja joskus saattaa joku jäähä kiinni käsiin, tälläisiä uusia taitoja meillä! Siskolleni syntyi toissapäivänä poika joten Sampo ei oo enää nuorin serkuksista!

HANNELE + SAMPO 3,5 kk+

Vierailija
17/24 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

testin tulos oli niinkuin pitikin: mies on 99,99%:sesti isä =D

t.onnelliset tuloksesta

Vierailija
18/24 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannele- Meillä on käytössä monet noita h&m:n sukkia. Jotka meillä on palvellu tosi hyvin!! Pojalla on tällä hetkellä käytössä koko 13-15, mutta alkaa olemaan pian pieniä eli saa ostaa seuraavan koon.

Vierailija
19/24 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidille onnittelut " oikeasta" tuloksesta =0))

Pikkumies tänään 4kk ja sen kunniaksi maisteltiin maissia! Lähinnä syljen kanssa tuli maissit ulos mutta lusikka oli mielenkiintoinen =D Meillä kanssa tämä tihentynyt syöminen ja pätkäunet päivisin saivat minut aloittelemaan näitä kiinteitä. Samanikäisenä olen pikkuhiljaa noilla isommillakin aloitellut...

Sitten galluppeja:

NAURU: Äänen hekotellut pitkän aikaa kutittetaessa, muuten hymyilee koko naamalla.

IMETYS: jatketaan varmaan tuonne marraskuuhun. Sitten kuun lopussa menen leikkaukseen ja on nostokieltoa yms. niin olen harkinnut et jos imetys sitten loppuis ennen sitä. Isommat lopettaneet 8-9kk:den välillä. Tai lähinnä lasta ei ole ehkä enää niin paljoa kiinnostanut niin sitten ollut hyvä sauma siinä vaiheessa lopettaa ja pari kuukautta tuttelia nokkamukista ennen tavallista maitoa.

NUKUTUS:Minä nukutan, poika ottaa iltamaidon tissistä sylissä kun istun meidän sängyllä josta sitten siirrän omaan sänkyynsä, jonne nukahtaa. Ihmeellistä mutta totta...voihan tuokin vielä muuttua.

Muutamalla oli esikoinen jäämässä pois hoidosta. Tsemppiä ja jaksamista! Mulla 6 ja 3 vuotiaat myös kotona. Nyt on kaikki kerhot ja muut kesä tauolla niin saa taas olla ohjelmatoimistona =0)

No kesällä ollaan tietysti tosi paljon ulkona ja meillä on kyllä noita kavereitakin ihan naapurissa. Ja ihan kivasti nuo keskenäänkin leikkivät mutta kyllähän sisarukset riidelläkin osaa. Ihanasti myös tykkäävät pikkuveljeä viihdyttää joka tietysti aina innoissaan kun isommat häärää ympärillä. Eilen maattiin kaikki lattialla pupu tupunaa lukemassa ja pikkumieskin viihtyi kummasti =0) On tää vaan niin ihanaa...tää lasten kanssa oleminen!!

Iloista loppuviikkoa kaikille!!!

calmus & pikkumies 4kk TÄNÄÄN..IIIK!!!

Vierailija
20/24 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonniin... Rikulta sitten loppui tuo päiväkoti meininki. Olinihan kyynelten pasissa kun saimme kansion johon tädit olivat kuvanneet ryhmän meininkiä pitkin kevättä. Voi että. Poika näytti viihtyneen siellä ihan hyvin. Tällä viikolla vaan alkoi ilmenemään en lähde meininkiä ja tänään jäi sitten mieluummin kotiin kuin olisi mennyt tarhaan. En sitten viitsinyt alkaa viimeistä päivää pakottamaan vaan sai jäädä kotiin. Ari sitten haki Rikun tavarat ja toimitti hoitajille pienen makean lahjan. =)

Nyt alkoi sitten kanssa meillä ne soseet. Pari viikkoahan sitten Samu itse nappasi perunasosetta mun lautaselta suuhun ja tykkäsi, mut en sitten jatkanut touhua. Eilen maisteli vähän ja tänään meni jo 1/3 banaania ihan innolla. Suu auki kuin linnunpojalla! Nyt sitten nukkuu pitkästä aikaa kunnon päiväunia. Olisi kait voinut siis jo noiden rikkonaisten unien vuoksi aloittaa aikaisemminkin, mutta tänään ja eilen oli sellaista nälkäitkua ja tyytymättömyyttä molempien rintojen jälkeen että ajattelin et nyt on aika. Me menemme ruokalaji kerrallaan varmuuden vuoksi, kun noita allergioita kerran on. Niin ja sen vuoksi annan aamupäivästä n. kymmenen maissa, jotta näen tuleeko tarjottavasta ruoasta isompia kitinöitä ja jos tulee niin ei ainaskaan yöt menis rikkinäiseksi sen vuoksi.

Oli se Samun syöminen aika vauhdikasta tänään. Kun lautanen tyhjeni, vaikutti että herra olis halunnut lisää kun lähti lautasta huitomaan ja kurottamaan kohti ja öö-öö ääniä päästeli... =) No huomenna sit enemmän banskua. Seuraavaksi aattelin keitellä vähän porkkanaa ja sen jälkeen noita vanhoja pottuja tai sitten bataattia. Tiesittehän että uuden sadon perunaa ei sais tarjota alle vuoden ikäiselle? Nitraatteja sisältää, varsinkin ne pienimmät.

VANHEMMAT: ne oli aikas nuoria kun mut saivat, äiti 18 ja isä 20. Erohan niillekin tuli ja jäimme systerin kanssa faijalle. Mutsi muutti puolsiskon kanssa Espanjaan sen uuden ukon kanssa ja teki vielä kaksi lisää, eli viisi meitä sit oikeesti olis. Nyt mutsilla uusi mies ja mikä karmeinta/hauskinta se on mua kolme vuotta nuorempi. Mä oon sitä mieltä et äitilläni ei oo ihan kaikki kotona ylävintissä, mut kukin taklaa tyylillään... Siis kaikkea muuta kuin ihanne lapsuus meikäläisellä ollut. Pystyn tarjoamaan 100% parempaa omilleni... =)

Nyt täytyy mennä katsomaan mitä tuo vauhtivarvas keksi! =O

T:Tea ja pojat