Luetteko romanttisia kirjoja vai dekkareita?
Kommentit (22)
En kumpaakaan, luen fantasiaa ja skifiä lähinnä.
Dekkareita. Ennen luin monipuolisemmin, en tiedä mitä tapahtui.
Dekkareita. Romantiikka ok, jos on jotain muutakin sisältöä kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Nuorena sitä jaksoi lukea klassikoitakin, mutta nykyään pitää olla kevyempää.
Dekkareita, en ole erityisen romanttinen muutenkaan, vaikka olenkin nainen.
Kumpiakin luen. Tykkään romantiikasta, joka on hyvin kirjoitettu ja jossa on muutakin sisältöä. Just luin yhden Virpi Hämeen-Anttilan kirjan ja se vastasi tähän hyvin. Historiallinen romantiikka on harmi vaan nykyään monesti Bridgerton tyylistä höttöä, josta puuttuu kaikki oikea ja mielenkiintoinen historian kuvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Nuorena sitä jaksoi lukea klassikoitakin, mutta nykyään pitää olla kevyempää.
Nuorena sitä jaksaa pyöritellä ihmiselämän vakavia kysymyksiä. Tässä iässä alkaa tulla terveysongelmia ja muuta, elämän ja kuoleman kysymykset oikeasti ajankohtaisiksi, niin ei pysty.
Tuossako olivat vaihtoehdot? Lukekaa hyvät ihmiset kaunokirjallisuutta. Kun pääsette hyvän kirjallisuuden makuun, eivät dekkarit tai angelikat enää kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossako olivat vaihtoehdot? Lukekaa hyvät ihmiset kaunokirjallisuutta. Kun pääsette hyvän kirjallisuuden makuun, eivät dekkarit tai angelikat enää kelpaa.
No niin vaan on nyt sattunut käymään.
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä kaunokirjallisuutta luet, tai olet lukenut tai mitä tällä hetkellä luet. Itse en ole ainoatakaan angelikaa lukenut koskaan. Luin mm. kaikki julkaistut kirjat etruskeista saksan kielellä ja kävin Italiassa etruskien asuinsijoilla ja museoissa. Nyt on meneillään kelttien elämä ja heitä on ollut ja on edelleen jälkeläisiä useissa Euroopan maissa. Älykkäitä kansoja jotka kuolivat lopulta sukupuuttoon. Romantiikkaa en lue, se on täyttä hölynpölyä mutta hyviä dekkareitakin on maailmassa aika tavalla kuten myös fantastisia elämänkertoja historiallisista henkilöistä.
Hienoa kun luettu. Ihan sama mitä.
En kumpiakaan, luen tietokirjallisuutta.
Varaan ja luen ison osan sähköiseen kirjastoon tulevista uutuuksista. Siihen mahtuu kaikenlaista. N. 10% tulee jätettyä kesken kun teksti on todella huonoa.
Sain juuri käsiini kirjastosta timantin, eli just mun lajityypin: "Aavemaiseen tunnelmaan viritettyä jännitystä psykologisen trillerin mestarilta." Eli dekkareita juu, mutta en erikoisemmin ihmissuhdekuvauksia eikä hyvin tarkkaa poliisin työn kuvausta. Eli tunnelma on tärkein. S.K. Tremaynen uusin nyt luennassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä kaunokirjallisuutta luet, tai olet lukenut tai mitä tällä hetkellä luet. Itse en ole ainoatakaan angelikaa lukenut koskaan. Luin mm. kaikki julkaistut kirjat etruskeista saksan kielellä ja kävin Italiassa etruskien asuinsijoilla ja museoissa. Nyt on meneillään kelttien elämä ja heitä on ollut ja on edelleen jälkeläisiä useissa Euroopan maissa. Älykkäitä kansoja jotka kuolivat lopulta sukupuuttoon. Romantiikkaa en lue, se on täyttä hölynpölyä mutta hyviä dekkareitakin on maailmassa aika tavalla kuten myös fantastisia elämänkertoja historiallisista henkilöistä.
Muutama esimerkki mielestäni hyvistä kirjoista: Han Kang, Vegetaristi. Harper Lee, Kaikki taivaan linnut. Oscar Wilde, Dorian Grayn muotokuva. Jonas Gardell, Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin. Bazterrica, Rotukarjaa. Pajtim Statovci, kaikki kirjat. Camila Sosa Villada, Yöeläimiä. Alex Schulman, polta nämä kirjeet.
En kumpiakaan. Olen itse kirjantekijä ja luen vain vakavaa kirjallisuutta.
Mielestäni kertomakirjallisuudessa (romaanit, novellit jne) tärkeintä ei ole se mitä tapahtuu, vaan se miten asiat on kerrottu. Hyvä kirjailija saa kielen soimaan, ja voin ihaillen lukea samaa lausetta monta kertaa jos kieli on rikasta, tuoretta ja oivaltavaa.
En kumpiakaan.