Miten on mahdollista, että mun kehitysvammaisella lapsellakin on parempi yleistieto kuin monella muulla?
Todella tuskastuttavaa yrittää keskustella ihmisen kanssa, joka vähän väliä kysyy "täh, mikä se on?". Ihan kuin jotkut ihmiset eläisivät silmät kiinni.
Kommentit (39)
Joskus aikana ennen tiktokia oli tapana pyöräyttää wikipediassa satunnainen artikkeli esiin ja lukea se.
Luulen, että lukemisella ja videon katselulla on valtava ero kuinka aivot ottaa tietoa vastaan.
Videot katoaa päästä kuin unet.
Ulkomuistitieto ei ole samaa kuin älykkyys.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, mutta toisaalta älykkyyttä ja kriittistä ajattelua on vaikea hyödyntää jos ei ole minkäänlaisia pohjatietoja mistä ammentaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikana ennen tiktokia oli tapana pyöräyttää wikipediassa satunnainen artikkeli esiin ja lukea se.
Luulen, että lukemisella ja videon katselulla on valtava ero kuinka aivot ottaa tietoa vastaan.
Videot katoaa päästä kuin unet.
Sen lisäksi videoissa on huomattavasti vähemmän tietoa kuin kirjoissa. Hyväkin dokumentti kestää vain muutaman tunnin, kirjassa joka käsittelee samaa aihetta voi olla luettavaa 20 tunnin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on älytä mitään, jos ei kykene muistamaan asioita.
Ap
Heh, et tunnista itsestäsi asioita, josta syytät muita. Ei kehitysvamma ole synonyymi tyhmyydelle.
Ihmisen täytyy ensin altistua säännöllisesti eri tilanteissa moninaiselle tiedolle ja sitten myös kiinnittää siihen edes jotain huomiota. Jos näin ei tapahdu, niin sitten ihan tavallisen fiksu ihminenkin voi olla todella tietämätön maailmasta.
Mun ystäväni on tutkijana ja kiinnostunut elämässään tasan kolmesta asiasta. Yksi on työnsä ja kaksi muuta harrastuksia. Hänellä ei ole mitään mielenkiintoa seurata tai tietää muita asioita. Jos sitten sellaisia asioita eteen tulee, niin hän kysyy apua tai vinkkiä, tyyliin "mitä mun pitää tehdä jos haluan vaihtaa kerrostaloasunnossani lavuaarin?"
Vaikuttaa siltä, että vaikka asian käy läpi hänen kanssaan, niin vuoden päästä hän on totaalisen unohtanut kaiken. Ollut lapsesta asti samanlainen.
Koulussa ei saa vaatia nykyään mitään, ja uutiset on korvattu Tiktokilla ja Snapsatilla. Harva alle kolmekymppinen on koskaan käynyt kirjastossa muutoin kuin peruskoulussa pakotettuna.
Vielä tuskastuttavampaa on keskustella ihmisten kanssa jotka kuvittelee tietävänsä eikä kysy jos ei tiedä
Kännykkä tai tietsikka jota nyt tuijotat, on autistien keksimä, kuten oikeastaan kaikki muukin siinä tilassa, jossa juuri nyt olet. Viemärit, sähköjohdot, kahvinkeittimet ja kaikki, mikä on vaatinut keskittymistä vain yhteen asiaan. Se, että autistien erityiskiinnostus on jotain hassua, jolle hyväntahtoisesti naureskellaan, on typerää enemmistön diktatuuria.
Säälin neurotyypillisiä, jotka eivät syvenny mihinkään, vaan länkyttävät loputtomasti säästä, lastensa tanssiesityksistä ja golf-tuloksistaan. Ei, vaan kyllä heitäkin tarvitaan. Yhteisö, jossa olisi pelkästään autisteja olisi kamala, mutta maailma pysähtyisi, jos ominaisuutta alettaisiin jotenkin lääkitä pois.
Ap, sinulla ei ole lasta, eikä ainakaan kehitysvammaista lasta. Koska jos olisi, et puhuisi hänestä noin alentavaan ja halveksuvaan sävyyn. Harva asia v:tuttaa minua yhtä paljon, kuin se, että kehitysvammaisuutta käytetään jonkinlaisena adjektiivina, kun halutaan sanoa toisesta jotain halventavaa. Vaikka tuo ei kosketa itseäni, niin kirjoitan niiden puolesta, joita tuo asia koskettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen pärjännyt joltisenkinmoisia älynlahjoja vaativassa ammatissa. Silti minun on erittäin vaikea muistaa asioita, jotka eivät kiinnosta, joita en tarvitse ja joita ei voi päätellä mistään. Esimerkkinä vaikka lintujen tunnistaminen ja maantieto. Joku voi pitää minua aivan uunona kun en erota naakkaa variksesta, enkä tiedä Suomen vesistöistä kuin suurimmat järvet.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä tai tietsikka jota nyt tuijotat, on autistien keksimä, kuten oikeastaan kaikki muukin siinä tilassa, jossa juuri nyt olet. Viemärit, sähköjohdot, kahvinkeittimet ja kaikki, mikä on vaatinut keskittymistä vain yhteen asiaan. Se, että autistien erityiskiinnostus on jotain hassua, jolle hyväntahtoisesti naureskellaan, on typerää enemmistön diktatuuria.
Säälin neurotyypillisiä, jotka eivät syvenny mihinkään, vaan länkyttävät loputtomasti säästä, lastensa tanssiesityksistä ja golf-tuloksistaan. Ei, vaan kyllä heitäkin tarvitaan. Yhteisö, jossa olisi pelkästään autisteja olisi kamala, mutta maailma pysähtyisi, jos ominaisuutta alettaisiin jotenkin lääkitä pois.
Onpa kapea-alainen näkemys autisteista JA neurotyypillisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulla ei ole lasta, eikä ainakaan kehitysvammaista lasta. Koska jos olisi, et puhuisi hänestä noin alentavaan ja halveksuvaan sävyyn. Harva asia v:tuttaa minua yhtä paljon, kuin se, että kehitysvammaisuutta käytetään jonkinlaisena adjektiivina, kun halutaan sanoa toisesta jotain halventavaa. Vaikka tuo ei kosketa itseäni, niin kirjoitan niiden puolesta, joita tuo asia koskettaa.
Halventavasti? Juuri kerroin, että hän on fiksumpi kuin moni muu vaikka kaiken järjen mukaan hänen ei pitäisi olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halventavasti? Juuri kerroin, että hän on fiksumpi kuin moni muu vaikka kaiken järjen mukaan hänen ei pitäisi olla.
Ap
MOT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen pärjännyt joltisenkinmoisia älynlahjoja vaativassa ammatissa. Silti minun on erittäin vaikea muistaa asioita, jotka eivät kiinnosta, joita en tarvitse ja joita ei voi päätellä mistään. Esimerkkinä vaikka lintujen tunnistaminen ja maantieto. Joku voi pitää minua aivan uunona kun en erota naakkaa variksesta, enkä tiedä Suomen vesistöistä kuin suurimmat järvet.
Sinä sentään osaat nimetä useamman linnun, ei niiden tuntomerkkejä tarvitse ulkoa osata, ja tiedät suurinpiirtein mitä järviä Suomessa on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyydä sitten lastasi selittämään asia sinulle.
Kehitysvamma ei aina vaikuta älyyn. Voi olla pelkkä liikuntavammakin.
Myönnän, on tavattoman paljon asioita josta en ymmärrä hittojakaan.😂
Parempi kuin sulla?