Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä iv-koneen takkakytkin tekee?

Vierailija
13.09.2026 |

Seurasin ilmanpainemittaria, niin siinä ei ainakaan tapahdu mitään. Napissa teksti 120, onko se sekuntia vai mitä, ei ainakaan minuutteja ole.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa takkaan tulet ja lisää puita. Sinulla on se kone rikki jos ei tee tuota soita korjaajat paikalle.

Vierailija
2/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko käyttöohje mitään? Vai onko lukemisen kanssa jotain haasteita? Oletko ehkä afganistanista moskovan kautta paennut pakoloisloinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko käyttöohje mitään? Vai onko lukemisen kanssa jotain haasteita? Oletko ehkä afganistanista moskovan kautta paennut pakoloisloinen?

Jos sulla ei ole tietoa napin toiminnasta niin voit jatkaa sekakäyttöäsi keskenäsi.

Vierailija
4/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iv- koneen takkakytkin puhaltaa ilmaa sisään.

Vierailija
5/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisikö kämppään ylipaineen, niin takka syttyy helpommin?

Sanni16kerava 

Vierailija
6/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole tietoa napin toiminnasta niin voit jatkaa sekakäyttöäsi keskenäsi.

Hei, mulla olisi täällä kiljuu, kaljaa, sienii, budii, dänkkii.... et sä tulis narkkaamaan mun kaa? Mä tarjoon vauhdit! Voidaan painella sitten kuupat sekaisin valokytkimiä ja kuvitella niiden olevan takkakytkimiä. Pääset astraalitripille jossa sullekin valaistuu mikä on takkakytkin.

Vierailija
7/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Ei näy ilmanpainemittarissa, eli ei. Ja pysyy päällä vain 2 minuuttia jossa ajassa ei normaalin kokoiseen taloon synny minkäänlaisia paine-eroja.

Vierailija
8/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Ei näy ilmanpainemittarissa, eli ei. Ja pysyy päällä vain 2 minuuttia jossa ajassa ei normaalin kokoiseen taloon synny minkäänlaisia paine-eroja.

Ok, sori et yritin auttaa.

Sanni16kerava 

Vierailija
9/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrättää takan tuottamaa lämpöä.

Vierailija
10/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Kytkin sammuttaa poistoilmanpuhaltimen pariksi minuutiksi, ajatus lienee tuo paine-eron aikaansaaminen, joka on tosin niin pieni ettei sitä välttis mittarilla näe

Vierailija
11/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Kauanko aiot jatkaa tätä arvuuttelua, kun ilmeisesti itse tiedät mitä se nappula tekee ja annat muiden pähkäillä että kuka keksii sinulle mieleisen vastauksen?

Vierailija
12/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Mä saan taloon paine-eron hyvinkin nopeasti, avaamalla oven tai ikkunan.

Vierailija
13/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Kauanko aiot jatkaa tätä arvuuttelua, kun ilmeisesti itse tiedät mitä se nappula tekee ja annat muiden pähkäillä että kuka keksii sinulle mieleisen vastauksen?

Ei ole pyydetty ketään arvailemaan yhtään mitään.

Vierailija
14/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IV-koneen käytöstä

Hyvin on syttynyt ilman kytkimen käyttöäkin takka. Meillä ei ole otettu käyttöön ko kytkintä. Meillä on kyllä koneellinen ilmanvaihto ja lämmöntalteenotto, niinkuin nykyään rakennetaan, mutta niiden ohella on avattavia tuuletusikkunoita. 

Teemme vanhanaikaisesti ja avaamme yhtä tuuletusikkunaa, jos ulkona on matalapaine (sateista, pilvistä) ja siksi yhdistettynä ilmanvaihtoon olisi hankalampi saada tuli takkaan. Kesällä voidaan pitää ikkunoita ja ovia aukikin, kun tykätään siitä, mutta silloinkin ilmanvaihtokavavissa kiertää ilma myös eli sitä ei kokonaan pysäytetå koskaan. Jos ulkona on kostea ilma kauan, ilmanvaihdon avulla saa sisäilman pysymään kuivempana ja silloin on pidettävä ikkunat ja ovet tietenkin kiinni. Lämmityskaudella, kun lämmöntalteenotto käynnistyy, ikkunat ja ovet  taas kiinni, jotta lämpö ei karkaa. Viilentää voi kesällä joko viilennystoiminnolla, jolloin pidettävä ikkunat ja ovet kiinni tai tuulettamalla vanhanaikaisesti. Jos tulee pitkä kuuma kausi, niin silloin vain käytämme viilennystä. Muulloin on kiva kun voi itse valita pitää kesäöisin ikkunoita auki.

Vierailija
15/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nappi meilläkään tunnu vaikuttavan mihinkään. Ikkuna avattu kun takkaa sytytellään ettei tule savut sisään.

Vierailija
16/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Kytkin sammuttaa poistoilmanpuhaltimen pariksi minuutiksi, ajatus lienee tuo paine-eron aikaansaaminen, joka on tosin niin pieni ettei sitä välttis mittarilla näe

Jos sattuu olemaan hatara, monikerroksinen talo tai vaikka ikkuna auki, niin vaikutus on olematon.

Vierailija
17/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä oon ihan käsin ottanut ilmanvaihtokoneen pois päältä, kun sytytän takan. Ja laitan sen takaisin päälle vasta kun takka sammunut. Muuten tulee savunhajua kämppään, sellainen mökkihaisu, joka voi kestää pitkään. 

Vierailija
18/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä oon ihan käsin ottanut ilmanvaihtokoneen pois päältä, kun sytytän takan. Ja laitan sen takaisin päälle vasta kun takka sammunut. Muuten tulee savunhajua kämppään, sellainen mökkihaisu, joka voi kestää pitkään. 

Ei meidän iv-koneessa ole edes mitään takkakytkintä. Kone on yli 25 v vanha.

Vierailija
19/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Jos sattuu olemaan hatara, monikerroksinen talo tai vaikka ikkuna auki, niin vaikutus on olematon.

Okei, no me tullaan sitten ottamaan nappi pois. Missä asut?

Vierailija
20/25 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava 

Mummo 80 v komppaa😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän