Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä lähtisin opiskelemaan, apuja?

Vierailija
13.09.2026 |

Olen 18 vuotias nuori nainen. Ongelmani on se, etten tiedä mitä lähtisin ihan pian loppuvan lukion jälkeen opiskelemaan. Mulla on kaksi erittäin isoa haavetta: oikeustiede ja musiikki. Näiden välillä on erittäin hankala valita tiettyjen syiden ja ominaisuuksien vuoksi. 

Oikeustieteellinen:

Plussat:

- Olen ollut erittäin oikeudentuntoinen ja empaattinen lähes aina. Olen hyvin kiinnostunut lainsäädännöstä, rikoksista, yhteiskunnasta ja sen toiminnasta ylipäätään, jota haluaisin pyrkiä ymmärtämään paremmin. Haluaisin myös mahdollisuuden auttaa ja puolustaa muita.

- Mahdollisesti edessä olisi hyvät työllisyysnäkymät tulevaisuudessa, ellei tekoäly näitäkin töitä vie... Haluan työltä vakautta ja turvan tunnetta.

- Hyvä palkka (kukapa ei sellaisesta nimittäin haaveilisi?) Tämä on minulle aika tärkeä ominaisuus ammatinvalinnassa. Hyvä palkka myöhemmin mahdollistaisi hyvän elintason ja ehkäpä lyhyemmänkin työviikon tekemisen, sillä en haluaisi, että koko elämä pyörisi työnteon ympärillä seuraavat 40 vuotta ellei kyseessä oikeasti olisi jokin intohimotyö. 

- Olen kiinnostunut monista eri oikeudenaloista, eniten rikosoikeudesta ja perheoikeudesta sekä immateriaalioikeudesta.

- Olen hyvä yhteiskuntaopissa, filosofiassa ja historiassa. Lukion lakitiedon kurssiarvosana oli 10, ja koe meni täydellisesti. Filosofian ja yhteiskuntaopin kurssiarvosanojen keskiarvo on 9.

Miinukset:

- Minun ja poikaystäväni haavealat on eri kaupungeissa. Jotta voisimme jatkaa suhdetta, pitäisi molempien olla n. neljä tai viisi vuotta etäsuhteessa. Poikaystäväni on sanonut tähän että ei suostu noin pitkän ajan etäsuhteeseen. Poikaystäväni opiskelee tällä hetkellä sähköinsinööriksi Oulussa. Meillä on kuitenkin etäsuhteesta yli vuosi kokemusta hänen armeijan takia ja nyt kun muutti kahden tunnin päähän Ouluun opiskelemaan ilman mua, kun käyn lukiota loppuun omassa kotikaupungissa. Ollaan seurusteltu jo yli 3 vuoden ajan, ja hän on mulle erittäin rakas. Kohtaanto-ongelma siis meidän välillä. En haluaisi kuitenkaan erota.

Oon miettinyt oikeustieteellisen lisäksi musiikkipedagogian opiskelua Oulussa. Oon aina rakastanut musiikkia ja laulanut tavoitteellisesti yli kymmenen vuoden ajan musiikkiopistossa, yksityisopettajan johdolla. Esiintymiskokemusta löytyy myös paljon. Oon myös musiikkilinjalla tällä hetkellä suorittamassa lukiota loppuun. Sydämessäni oon aina halunnut esiintyä artistina ja kirjoittaa biisejä, mutta en lähtisi sen varaan ottamaan taloudellista riskiä menestymisen epävarmuuden vuoksi.

Plussat:

- Saisin tehdä työtä intohimoni parissa päivittäin

- Olisi mukava jakaa musiikiniloa oppilaille ja auttaa heitä kehittymään. Lisäksi omat taitoni kehittyisivät koko ajan ja pysyisivät yllä jo opettajuuden vuoksi

- Voisin muuttaa Ouluun yhteen poikaystävän kanssa helposti ja säästäisin myös asumiskustannuksissa merkittävän summan. Opintolainaa ei edes välttämättä tarvitsisi ottaa, kun kulut menee puoliksi

- Opettajilla on yleensä säännöllisen pitkät lomat (ainakin vakituisilla)

- En kokisi että elämä menisi ns. hukkaan työtä tehdessä vaan se olisi mukava osa omaa arkea

- Laajat uramahdollisuudet tämänkin koulutuksen myötä

Miinukset:

- Huono palkka. Palkka ei välttämättä riitä sellaiseen elintasoon, jonka haluan. Haaveilen matkustelusta ja siitä, ettei tarvitse niin paljon miettiä, mihin raha riittää. Taloudellista liikkumavaraa ei olisi siis ehkä niin paljoa itsellä Toki enemmän sitä olisi yhdessä poikaystävän kanssa tulevaisuudessa, jos valmistuu ja työllistyy.

- Opettajuus ei kiinnosta niin paljoa, mitä artistina oleminen.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä lukio pois ja mene poliisikouluun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän