Mun etätyöpäivä ja lähityöpäivä
Tässä etätyöpäiväiväni aikataulu:
klo 9-10: Haen läppärin sänkyyn ja selailen sähköposteja ja yleisiä asioita
klo 10: Puen ja teen jotain aamupalaa
klo 10:15 - 13:00: Syön ja työskentelen työhuoneessani, teen analyysejä jotka vaatii pohtimista ja kasausta useistä eri lähteistä.
klo 13 - 13:30: Siivoan keittiön ja vähän muualtakin, laitan pyykit koneeseen. Mietin samalla miten etenisin tekemässäni työssä.
13:30 - 16:00: Jatkan työtäni uudella ajatuksella, homman keskeyttää teams 14:30-15:00, sen jälkeen jatkan vielä tunnin.
16 - 17: Ripustan pyykit ja teen ruokaa, saatan kipaista kaupassa jos jotain ainetta puuttuu
17 - 19: Syön työn ääressä ja jatkan hommia
Reilu 8 tuntia aktiivista työntekoa 10 tunnin aikana
Tässä lähityöpäivän aikataulu:
klo 6:00-6:30 Herään ja teen aamutoimet
klo 6:30 - 8:00 Työmatka toimistolle
klo 8:00 - 8:30 Asettautuminen työpisteelle, kahvin haku ja jutustelua, näytön säätö, hiiri ei toimi, väsyttää.
klo 8:30 - 10:30 Piti tehdä työtä, mutta se keskeytyi viidesti kun ajauduin työhön liittyviin keskusteluihin, jotka eivät edes liittyneet omaan tehtävääni. Lisäksi häiriinnyin muusta metelistä jotka katkaisi ajatukset vähintään viidesti.
10:30 - 11:30 Puolen tunnin lounasaika on lounaspaikan valinnan, sinne siirtymisen ja muun säätämisen vuoksi vähintään tunti
11:30 - 12:00 Yritin jatkaa työtä, mistä ei vielä kertaakaan ollut tullut yhtään mitään.
12:00 - 13:30 Palaveri, tämä oli hyvä palaveri, paikalla oikeita ihmisiä oikein hoidettujen asioiden kanssa. Onnistuu samassa neukkarissa olemalla helpommin kuin teamsin kautta.
13:30 - 14:00 Kahvin juontia, vähän venyi kun juteltiin työkavereiden kanssa
14:00 - 15:30 Jatkoin palaverista saamillani tiedoilla toisen asian tekemistä, mutta työ keskeytyi useasti kuten aamupäivällä
15:30 - 17:30 Toimisto on hiljentynyt ja vihdoin sain aamupäivän työn valmiiksi.
17:30 - 19:00 Työmatka toimistolta kotiin
Noin 4 tuntia aktiivista työntekoa ja noin 4 tuntia työntekoa josta ei tullut mitään 13 tunnin aikana
Mutta voi että kun se Pirjo voi nyt pestä pyykkiä etätyöpäivän aikana, kyllä on LAISKA!!
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo työpaikka jos porukka noin vaihtuu ja aina saa etsiä uuden työpisteen,kun ei voi mennä sinne missä eilen oli ja omat asetukset työpisteellä valmiina.
Olen eri, mutta meillä on vähemmän paikkoja kuin työntekijöitä. Paikat otetaan saapumisjärjestyksessä. Ei ole omia paikkoja
Mitä ne loput tekee joille ei ole paikkaa?
Tuo kertoo vain sinun työtavoistasi. Ei sen ihmeempää. Joku voisi auttaa sinua, kokeile kokeneita kollegoitasi, jos voisivat toimia työohjaajinasi. Tämä on turha. Heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo työpaikka jos porukka noin vaihtuu ja aina saa etsiä uuden työpisteen,kun ei voi mennä sinne missä eilen oli ja omat asetukset työpisteellä valmiina.
Olen eri, mutta meillä on vähemmän paikkoja kuin työntekijöitä. Paikat otetaan saapumisjärjestyksessä. Ei ole omia paikkoja
Menee vaikka kokoushuoneeseen. Tuskin koskaan ollaan kaikki samaan aikaan töissä.
En silti ymmärrä miten näytön kääntämisessä,tuolin säätämisessä vähän ylös tai alas ja sähköpöydän säätämisessä ylös tai alas saa menemään puoli tuntia.
Muuten ihan täysin samaa mieltä, mutta nuo keskustelut, mitkä eivät liittyneet omaan tehtävääsi auttoivat varmaankin jotain toista tehtävissään. Eli ei se oma työ ole aina vaan oman asian edistämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vaikka kokoushuoneeseen. Tuskin koskaan ollaan kaikki samaan aikaan töissä.
No eikö se ole tehokkaampaa sitten, siellä kone auki ja työt alkaa, eikä puolen tunnin säätämistä työpisteellä.
Persut aina kokoomuksen asialla.
Orpon puudelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole tehokkaampaa sitten, siellä kone auki ja työt alkaa, eikä puolen tunnin säätämistä työpisteellä.
Ei ole yhtä hyvä kuin työpiste. Meillä osa tekee töitä seisten ja se ei onnistu kokoushuoneessa. Pöytiä ei saa säädettyä. Menen heti aamusta toimistolle, että saisin haluamani paikan.
Tämä kuvaus oli todella osuva! Onneksi lähipäiviä itsellä on todella vähän. Olen istunut sellaisia 10 tunnin työpäiviä toimistolla tai lähipalaverissa, joissa ei ole saatu kuin ehkä tunnin verran jotain työtä aikaiseksi. Onhan se kiva jutella niitänäitä työpäivät läpeensä, mutta tuntuu liian monelle olevan työn tarkoitus olla kuin aikuisten päivähoidossa siellä työpaikalla. Ja tosiaan etäpäivinä kun saa rauhassa heräillä läppäri sylissä on automaattisesti muka laiska. Tai jos pesee pyykkiä tai laittaa tiskejä tai käy lounaan sijaan puolen tunnin kävelyllä. Varsinki talvella kun valo on vähissä, tämä tekee omalle jaksamiselle todella paljon kun pääsee päivällä ulos eikä niin että pimeällä lähtee kotoa ja pimeällä palaa.
No mulla on ihan oma työpiste, mutta tuollaista säätöä se nyt kuitenkin on. Laitan omani vertailuksi.
Etäpäivä:
Klo 6.00-7.00 nousen ylös, otan kupin kahvia ja läppärin sohvalle. Katson meilit ja mitä tiimini on pyytänyt ja teen jonkun ainakin päänsisäinen listauksen päivän hommista
Klo 7.00-8.00 herätän koululaiset, patistelen aamuhommiin ja lähtemään kouluun
Klo 9.00-11.30 otan aamupalan ja läppärin työpöydän ääreen ja saan todennäköisesti suurimman osan päivän töistä tehtyä
Klo 11.30-12.15 teen kotona pikasiivouksen, astiat koneeseen ja tavarat paikoilleen, mahdollisesti joku pikainen imurointi. Sitten suihkuun ja vaatteet päälle. Teen itselleni jonkun pikaisen lounaan.
Klo 12.15 taas koneen ääreen. Katson, mitä on ilmaantunut. Joskus on todella kiire ja istun koneella vielä illalla. Hiljaisina aikoina tässä vaiheessa päivää voi jo alkaa sluibailemaan.
Klo 14-15 välillä koululaiset tulevat kotiin, elleivät ole kavereiden kanssa ulkona. Jos tulevat kotiin, flow-tila on mennyttä.
Lopettelen yleensä klo 15-16 välillä.
Lähipäivä:
Klo 9 toimistolla. Olen tässä vaiheessa päivää elänyt jo pari elämää, kun olen kiireaamusta kettuuntuneena jo huutanut lapsille ja ollut suihkussa ihan liian aikaisin. Muu tiimi onkin tässä vaiheessa jo paikalla ja lähdetään hakemaan kahvia.
Klo 9.30 yritän käynnistää konetta ja joku kävelee sisään ovesta näyttämään kuvia remppaprojektista tai koiranpennusta.
Klo 9.45 olen päässyt eroon tästä ja saan vihdoin koneen yhdistämään toimiston surkeaan verkkoon.
Klo 9.50 työkaveri alkaa höpöttämään viikonloppusuunnitelmista ja päätän hiljaa mielessäni jättää keskittymistä vaativat hommat huomiseksi etäpäiväksi
Klo 10.15 työkaveri jatkaa puheripuliaan ja joku muua alkaa kysellä ruokapaikkaa
Klo 10.45 lounaspaikka on vihdoin päätetty ja on aika lähteä vessan kautta syömään
Klo 12.15 palataan lounaalta ja on aika yrittää saada jotain töitä tehtyä
Klo 12.30 joku marssii ovesta sisään tällä kertaa ihan työasian kanssa. Tämänkin olisi kyllä voinut hoitaa puhelimitse. Työasian jälkeen keskustellaan jonkun kolmannen työkaverin avioerosta.
Klo 13 yritän taas aloittaa jotain, mutta jatkuvalta keskustelulta ei saa rauhaa
Klo 13.30-14 on kahvitauon aika.
Klo 14 lapset pääsevät koulusta ja puhelimeni alkaa soida. Aamusta asti henkilökohtaisesta elämästään avautunut huonetoveri valittaa.
Klo 14.30 alkaa liukuma ja lähden kotiin, kun en enää jaksa.
Klo 15.30 avaan vielä koneen kotona, laitan Teams-tilaksi offlinen ja teen kaikki ne hommat, joita en kerennyt tehdä päivän aikana.
Vastaa hyvin omaa tilannettani. Läsnäpäivatehokkuus on tosi heikkoa, koska lörpöttelen kaikkien kanssa ja heeboilen kahvihuoneeessa.
Aloitan työt etätyöpäivinä viimeistään klo 7.
Siis miksi joku kutsuu tällaista työksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva tihrustaa läppärin näytöltä seuraavat 8 tuntia putkeen epäergonomisessa asennossa kokouspöydän ääressä. Paitsi että ei tarvitse, kun päivän aikana on kolme kokousta niin joudut poistumaan käytävällä olevalle sohvalle ja istun siinä sitten läppäri sylissä...
Miten te käytte noin aikasin lounaalla? Syön aamupalan klo 10 kahvitauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva tihrustaa läppärin näytöltä seuraavat 8 tuntia putkeen epäergonomisessa asennossa kokouspöydän ääressä. Paitsi että ei tarvitse, kun päivän aikana on kolme kokousta niin joudut poistumaan käytävällä olevalle sohvalle ja istun siinä sitten läppäri sylissä...
Olen ollut etä- tai hybriditöissä jo reilut kuusi vuotta ja mulla on ihan kunnon näyttö, näppis ja hiiri telakalla yhdistettynä. Kotona on paremmat välineet kuin töissä ja saan noin tuhat kertaa enemmän aikaiseksi. Jos on jotain asiaa, osaan soittaa. Mulla on työpari, jonka kanssa ollaan teams-puhelussa ainakin pari tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi joku kutsuu tällaista työksi?
Millaista? Mun etätyöpäivää vai lähityöpäivää? Vai molempia?
- Mä en koskaan tee etätöitä sohvalla, sängyssä, tms., vaan työpöydällä ruutujen ääressä. Okei, saattaa olla tukka harjaamatta ja syön aamiaista samalla kun osallistun aamupalsuun, mutta olen ihan hereillä.
- Mun mielestä se ei kuulu kenellekään, käytänkö lakisääteiset tauot etätyössä kahvin juontiin vai pyykkikoneen käynnistämiseen. Mutta mä en ikinä ole tehnyt etötyöajalla makaroonilaatikkoa tms. Jos kissa sattuu oksentamaan, siivoan pois sopivassa välissä esim käydessäni vessassa, mutta ei todellakaan ole kämppä siivottu ja ruoka uunissa etätyöpäivän lomassa.
- Olen 3 päivää viikossa toimistolla, ja siellä menee ihan normisti tunti päivässä ylimääräiseen jutteluun, joka ei liity työhön mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikea pyytää paremmat tuolit sinne??? Kerta sielläkin pitää tehdä töitä.
Haluaisin kuluttajana, että voisin tukea etätyötä suosivia yrityksiä. Yhdistän lähityövaatimukset niin epäeettisiin asioihin, että en haluaisi omalla kuluttamisellani tukea sellaista.