4 vuotias lapsi jäi auton alle suojatiellä, äiti käveli EDELLÄ
Akka ylitti suojatien ja 4 vuotias tuli perässä ja jäi auton alle, melkoinen "äiti".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/75d05528-0860-4efb-9445-373a755ce5c7
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Mä annan vielä 7-vuotiaankin ajaa pyörällä mun edellä aina kun ollaan liikenteessä. Se tuntuu olevan lapselle "kunnia-asiakin" kun saa ajaa letkan ensimmäisenä. 😅
Ei puhettakaan, että mä ajaisin edellä ja lapsi tulis jossain perässä.
Pyöräilevä vanhempi tosin ei mitenkään ehdi pysäyttää pyöräänsä estääkseen lasta jos lapsi yhtäkkiä päättää syöksyä auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jotain tapahtuu niin alkaa aina hirveä syyllistäminen. Mutta sitten taas kun ei tapahdu, niin syytetään ylisuojelemisesta jos onnettomuuden riskiä yrittää minimoida. Ikinä et tee vanhempana oikein, teit sitten miten tahansa.
En ole koskaan kuullut että kukaan moittisi ylisuojelemisesta vanhempaa joka pitää päiväkoti-ikäistä lastaan kädestä ylittäessään tietä.
Edellyttää mm. sitä, että lapselta kielletään pyöräily.
Meille opetettiin lapsena että pyörä talutetaan suojatien yli. Niillä ei ajeta ! Niin teki vanhemmatkin. Katsotaan oikealle, vasemmalle ja vielä kerran oikealle ennenkuin lähdetään kävellen ylittämään suojatie. Onko liikennesäännöt tästä sittemmin muuttuneet ?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sitten tällaisia pelastavia enkeleitä jotka eivät vaan katso vierestä jos näkee, että lapsi juoksee autotielle, vaan oman henkensä uhalla menee pelastamaan sen lapsen.
https://www.iltalehti.fi/palat/02b42fcf-580a-4818-83db-274419ba6530
Tossakin selvästi näkee ettei vanhemmat olleen ajan tasalla. Varmaan keskittyivät johonkin muuhun ja lapsi pääsi livahtamaan. Onni oli ettei mitään pahaa sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ma mu äiti ja lapsi? Ne ei yleensä yhtään katso lastensa perään.
Ei uimarannalla, ei liikenteessä, eikä missään muuallakaan.
Se, että lapsi kulkee vanhempansa perässä ei kyllä täytä minkäänlaisen "peräänkatsomattomuuden" kriteereitä.
Todellakin täyttää! Täydellistä piittaamattomuutta se osoittaa! Sama kuin lapsi olisi yksin liikkeellä.
Mitä ihmettä selität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että lapsi kulkee vanhempansa perässä ei kyllä täytä minkäänlaisen "peräänkatsomattomuuden" kriteereitä.
Sun mielestä ihan normaalia toimintaa?
Että lapsi kulkee vanhempansa perässä? Kyllä, normaalia on. Onko sinulla lapsia?
Ei meillä ainakaan ole. Ikinä.
Lapsesi ei ole ikinä seurannut sinua? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jotain tapahtuu niin alkaa aina hirveä syyllistäminen. Mutta sitten taas kun ei tapahdu, niin syytetään ylisuojelemisesta jos onnettomuuden riskiä yrittää minimoida. Ikinä et tee vanhempana oikein, teit sitten miten tahansa.
En ole koskaan kuullut että kukaan moittisi ylisuojelemisesta vanhempaa joka pitää päiväkoti-ikäistä lastaan kädestä ylittäessään tietä.
Meille opetettiin lapsena että pyörä talutetaan suojatien yli. Niillä ei ajeta ! Niin teki vanhemmatkin. Katsotaan oikealle, vasemmalle ja vielä kerran oikealle ennenkuin lähdetään kävellen ylittämään suojatie. Onko liikennesäännöt tästä sittemmin muuttuneet ?
VÄÄRIN!! Ensin katsotaan VASEMMALLE sitten oikealle ja vielä kerran VASEMMALLE, sulla tyhmät vanhemmat.
Meidän 4v ajaa pyörällä mun takana kun hölkkään edessä. Tien ylitys tapahtuu vierekkäin valoristeys on matkan varrella missä kuljetaan. Kivittäkää pois vain, en pidä kädestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sitten tällaisia pelastavia enkeleitä jotka eivät vaan katso vierestä jos näkee, että lapsi juoksee autotielle, vaan oman henkensä uhalla menee pelastamaan sen lapsen.
https://www.iltalehti.fi/palat/02b42fcf-580a-4818-83db-274419ba6530
Tossakin selvästi näkee ettei vanhemmat olleen ajan tasalla. Varmaan keskittyivät johonkin muuhun ja lapsi pääsi livahtamaan. Onni oli ettei mitään pahaa sattunut.
Moni lapsi tuntuu haahuilevan hylätyn oloisena. Välillä tiuskitaan jotain jos menee viereen hakemaan huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä annan vielä 7-vuotiaankin ajaa pyörällä mun edellä aina kun ollaan liikenteessä. Se tuntuu olevan lapselle "kunnia-asiakin" kun saa ajaa letkan ensimmäisenä. 😅
Ei puhettakaan, että mä ajaisin edellä ja lapsi tulis jossain perässä.
Ei puhettakaan? Lapsi menee edellä risteyksiin kuin risteyksiin, sinä tulet perässä?
Mä seuraan kokoajan samalla, että hän osaa liikennesäännöt ja pysähtyy aina risteyksissä ja suojateillä katsomaan tuleeko autoja. Niin monta kertaa ollaan käyty asiat läpi, ettei enää tartte asiasta yleensä sanoa.
Jos meinaa käydä niin, että lapsi meinaa tohottaa suoraan tien yli, niin tottakai mä aina komennan, ja muistutan, että "pysähdy".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että lapsi kulkee vanhempansa perässä? Kyllä, normaalia on. Onko sinulla lapsia?
Järkyttävää että sinulla on.
Suomiakat ovat surkeita äitejä. Nuoret suomiakat haluaa vain tappaa lapsia ja vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin täyttää! Täydellistä piittaamattomuutta se osoittaa! Sama kuin lapsi olisi yksin liikkeellä.
Mitä ihmettä selität.
Jos ei kukaan aikuinen huolehdi lapsesta, niin onhan se silloin ihan sama kuin että se lapsi olisi yksin.
Vierailija kirjoitti:
On turvallista lapselle suojatietä ylittäessä pitää 4-vuotiasta lastaan kädestä kiinni.
Mutta eikö syyllinen ole se, joka ajaa suojatiellä ihmisen päälle????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 12-vuotias ei saa pyöräillä jalkakäytävällä eikä siten myöskään päädy suojateille.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4v ajaa pyörällä mun takana kun hölkkään edessä. Tien ylitys tapahtuu vierekkäin valoristeys on matkan varrella missä kuljetaan. Kivittäkää pois vain, en pidä kädestä kiinni.
Ihan normaalia on. Paitsi täydellisille sekopäille, joita heidän omat lapsensa ei ole ikinä seuranneet, tai jotka huutelevat lapsilleen perästä kun nämä posottavat edellä risteyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että sinulla on.
Lapseni seuraa minua monesti. Katselen taakseni, pidän silmällä ja odotan tarvittaessa. Aika rajua settiä ilmeisesti tämä sinulle.
4-vuotias on kyllä vielä aika pieni lapsi, josta täytyy pitää huolta ja pitää häntä silmällä. Varsinkin liikenteessä, missä autoja ajelee. Puhumattakaan suojatien ylityksestä. Ei pidä sekuntiakaan luottaa siihen että kyllä ne autot siellä pysähtyy ja väistää.
Vierailija kirjoitti:
Onneksenne ei ole mitään sattunut. Mitä jos se lapsesi vaikka kaatuisi, tai jäisi jostain syystä hidastelemaan, ja tulisi auto, tai vaikka sähköpotkulauta, tai pyöräilevä aikuinen vauhdilla. Ei 4 vuotias osaa arvioida tilanteessa kuin tilanteessa miten toimia. En kyllä uskaltaisi toimia itse noin. Sehän riittää, että tulee yksi virhearvio. Voi käydä todella huonosti, ja ihan turhaan!
Ei meillä ainakaan ole. Ikinä.