Synnytystapa arvio, mikä se on?
Kyselen tältä puolelta myös kun tuolla synnytys osioilla ei vastauksia ole tullut...
Eka lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla joten synnytystapa arvioissa en käynyt.
Tämän kohdalla mietitään kumpi tapa tulee, jos alakautta niin saisin kuulema ensin ajan synnytystapa arvioon. Mitä se siis pitää sisällään?
Kuvataanko siinä lantiota,luut tms että mahtuuko tulemaan vai mitä? Ilmeisesti äitipolilla tehdään?
Kiitos tiedoista!
Kommentit (2)
Neuvolassa epäiltiin vauvaa isoksi ja pääsin synnytystapa-arvioon äitipolille. Lääkäri ultrasi ja mittaili vauvaa, minkä perusteella laski arvion syntymämitoista (paino, pään ympärysmitta jne.). Vauva vaikutti edelleen isolta ja olen lantioltani melko kapea, joten jouduin lantion magneettikuvaukseen. Kuvausten ja mittausten lopputulos oli että vauva mahtuu hyvin tulemaan alateitse, vaikka olikin kookas. Näin kävikin, pitkälti yli nelikiloinen vauva syntyi normaalisti alakautta.
...kävin molemmilta lapsilta. Ja vain siksi että minua hieman kauhistutti koko homma ja kun puhuin asiasta neuvolassa niin sieltä sain sitten lähetteen äitiyspolille. Siellä sitten arvioitiin ultralla minkä kokoinen vauva on nyt ja syntyessään. Kävin ekalta lapselta raskausviikolta 36. Silloin lääkäri löysi myös lantiopiikin joka hänen mielestään saattaa estää synnytyksen alakautta. Minä jouduinkin sitten röntgeniin missä kaikki mitattiin. Toinen lääkäri, joka nämä kuvat katsoi, naureskeli koska ei löytänyt mitään piikkiä ja hänestä lapsi mahtui aivan hyvin syntymään.
Toiselta lapselta pääsin siksi että minusta lapsi tuntui niiiiiiiin isolta että taas iski paniikki et kuin iso sieltä on tulossa. No ultrassa näkyi raskausviikolla 38 pieni alle kolme kiloinen vauva. Ja synnytystapa ala kautta.
Eipä tuo synnytystapa-arvio mikään pakollinen ole mutta ilmeisesti siihen pääsee melko helposti. Mikä on ihana juttu. Kyllä minua ainakin sitten helpotti kun tiesi että kaikki on periaatteessa kunnossa alatiesynnytystä ajatellen. Sehän on sitten eriasia miten se synnytys oikeasti etenee.