Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia sähköautoista. Mikä sähköauto paras?

Vierailija
10.09.2026 |

Tehdääs tällainen sähköautoketju kun se taitaa monelle olla tulevaisuutta korkeiden polttoainehintojen takia. Mitä sähköautoa voit suositella ja mitä kannattaisi välttää? 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan riippuu täysin omista tarpeista ja vaatimuksista. Omaan käyttöön VW ID.4 oli ihan täydellinen kunnes Volkswagen torppasi mahdollisuuden integroida sen kotiautomaatioon. Tuo torppaus koskee kaikkia volkkareita. Jos se on tärkeää, niin katsele muita vaihtoehtoja.

Mitä tarkoittaa kotiautomaatio? Mihin sitä tarvitsee?

Minä käytän kotiautomaatiota optimoimaan sähköauton latauksen tapahtuvaksi silloin, kun pörssisähkön hinta on alimmillaan.

Eikö se latausinvertteri tee sen latauksen optimoinnin hinnan mukaan. Miten kotiautomaatio liittyy asiaan?

Siten että sitä pitää olla jotta tuo on mahdollista. "Tyhmä" laturi ei tiedä mikä on sähkön hinta milloinkin.

Yleensä pörssiähköohjaus vaatii älylaturia joka saa pörssisähkön hintatiedot suoraan verkosta. Oletkan ihan kartalla miten järjestelmäsi toimii?

Minun laturi ei saa hintatietoja verkosta, mutta sitä voi ohjata verkon kautta. Kotiautomaatio hakee sähkön hintatiedot ja ohjaa laturia. Ja tietenkin lukee myös auton akun varaustason ja tavoitevaraustason.

Jo on vaikeaa. Mun DEFA osaa ladata silloin kun pörssissä on halpaa ja kiinalaisen kikkareauton sovelluksesta saa laitettua tavoiteprosentit, tai sitten hytistä laittaa.

Vierailija
62/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hankalaa on sähköautoilu kun pitää ensin pyöräillä reitti läpi ja katsoa ettei ole yhtään hidastetöyssyä tai routavauriota joka voisi rikkoa pohjan. Myös kaikki jyrkät nousut pitää ehdottomasti kiertää. Parkkihalliin ei mitään asiaa jyrkkää ramppia pitkin. Mökillä käynti sopii miljonäärille joka nauttii rahan tuhlaamisesta.

En ole varma, onko tämä erittäin hyvä provo vai ehtaa ja aitoa Esson baari -materiaalia Kainuun perämetsistä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2023 MG4 60kwh, kesällä pääsee melkein 400km ja -26 pakkasessakin täydellä kuormalla 200km. Ajan vuodessa noin 50tkm, eikä mitään ongelmia miltään kantilta. Ajo-ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmalta pesee esim stellantiksen vehkeet, eikä mielestäni paljoa jää jostain saman ikäluokan VW id3:sta. Jos ajattele että tuollaisen MG:n saa noin 20 tonnilla, niin siinä on hinta-laatu kohdallaan.

Vierailija
64/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä sähköautoja pitää ladata ihan koko ajan? Sukulaiset ja kaverit on heti kaivamassa latauskaapeleita, kun tulevat kylään, vaikka tulisivat 30 kilometrin päästä. Ei me ainakaan bensa-autollamme tankata joka 30-60 kilometrin välein. 

Vierailija
65/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hankalaa on sähköautoilu kun pitää ensin pyöräillä reitti läpi ja katsoa ettei ole yhtään hidastetöyssyä tai routavauriota joka voisi rikkoa pohjan. Myös kaikki jyrkät nousut pitää ehdottomasti kiertää. Parkkihalliin ei mitään asiaa jyrkkää ramppia pitkin. Mökillä käynti sopii miljonäärille joka nauttii rahan tuhlaamisesta.

En ole varma, onko tämä erittäin hyvä provo vai ehtaa ja aitoa Esson baari -materiaalia Kainuun perämetsistä :D

En ole tuon kirjoittaja, eikä minulla ole sähköautoa, mutta noin ystäväni myös kertoi miehensä ostamasta sähköautosta.

Vierailija
66/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä sähköautoja pitää ladata ihan koko ajan? Sukulaiset ja kaverit on heti kaivamassa latauskaapeleita, kun tulevat kylään, vaikka tulisivat 30 kilometrin päästä. Ei me ainakaan bensa-autollamme tankata joka 30-60 kilometrin välein. 

Ehkä se on plug-in hybridi? Mulla on oikea sähköauto enkä ole havainnut mitään tarvetta latailla tiheään. Kuski väsyy ennen autoa.

Vierailija
67/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako kutsua tyhmiä kylään?

Vierailija
68/68 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olis sukulainen tai kaveri, joka antaisi ilmaiseksi muutaman litran bensaa, niin kävisin minäkin.