Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonon työllisyystilanteen takia hakuvelvoite 1 työpaikka/ kk

Vierailija
10.09.2026 |

Te-virkailija päivitteli hurjia työttömyyslukuja. Itse en ihmettele niitä yhtään: kolmen eläkkeelle jäävän tilalle palkataan yksi tai ei ketään. Ei ne ihmiset silti katoa mihinkään, vaikka työpaikat katoavat.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin, että haen k kauppaan. Pitää ensin laittaa hakemus, sitten videohaastis, sitten facetoface, sitten rekrypäivä ja sitten kerrotaan vasta valinta?? Siis aivan hullua rakettitiedettä kiireapulaisen 5h/vko hommaan!

Vierailija
42/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te  saatte tuon kaksi hakua/kk?

Olen 59v, viisi vuotta ollut työttömänä ja koko ajan on ollut neljä hakua/kk. Suunnitelma päivitetään heti seuraavana päivänä kun edellinen on mennyt vanhaksi. (pk-seutu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin, että haen k kauppaan. Pitää ensin laittaa hakemus, sitten videohaastis, sitten facetoface, sitten rekrypäivä ja sitten kerrotaan vasta valinta?? Siis aivan hullua rakettitiedettä kiireapulaisen 5h/vko hommaan!

Katsoin ihan samaa kun ajattelin hakea k-kauppaan. Jäi sitten hakematta, mutta sitä ilmeisesti yrittävät eli eivät halua montaa hakemusta.

Vierailija
44/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te  saatte tuon kaksi hakua/kk?

Olen 59v, viisi vuotta ollut työttömänä ja koko ajan on ollut neljä hakua/kk. Suunnitelma päivitetään heti seuraavana päivänä kun edellinen on mennyt vanhaksi. (pk-seutu)

Helppoa kun on rakennusalalla.

Vierailija
45/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikea on löytää tarvittava määrä paikkoja. Täytyy hakea myös esim. sellaisia johon vaaditaan omaa autoa, vaikkei tällaista mahdollisuutta ole. Siivoojiltakin vaaditaan nykyään monesti oman auton käyttömahdollisuutta...ihan niin kuin näillä tuloilla olisi varaa autoon...

Onko alueellasi sairaala? Hae kuntarekryn kautta laitoshuoltajan sijaisuuksia. Paitsi jos olet Vaasassa, otan osaa. Sotesopimus kuitenkin tähtäimessä.

Meistä on niin älytön pula ettei koulutusta vaadita kuin vasta parin vuoden jälkeen (pätkääthän jatkuvat aina) ja silloinkin ta järjestää opson. Kesto 12 kk. Palkalla on maksettu paitsi auto, myös asuntolaina, poiskin.

Missä tällainen laitoshuoltajapula on?

Täällä yhteen sijaisuuteen tulee vähintään kymmeniä hakemuksia.

Vierailija
46/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli just määräaikaiskuulustelu kanssa, ja sanoin jo että työnhakuvelvollisuuden täyttäminen on alkanut käydä vaikeaksi kun avoimiakaan hakemuksia ei enää tahdota ottaa yrityksissä vastaan. 

2 paikkaa on haettava kuukaudessa, siitä ei tinkinyt yhtään, ikäänkuin virkailija olisi joku kauppias jonka on saatava voittona tietty määrä hakuvelvollisuuksia asiakkaalle läpi, varmaan provisiopalkan saa siitä miten monta hakuvelvollisuutta onnistuu runnomaan läpi todellisen maailman tilanteesta riippumatta!!

Minusta koko hakuvelvollisuus pitäisi ehdottomasti poistaa tällaisessa tilanteessa kun yrityksetkin ovat alkaneet kieltää lähettämästä avoimia hakemuksia kun muitakaan työpaikkoja ei ole!!!

Hae kansanedustajilta avustajan tehtävää. 

Hyväksyttäisiinköhän tuo työnhauksi vai meneekö kategoriaan "ei-realistinen"?

Miksi ei hyväksyttäisi? Katso keitä kaikkia ja millä taustalla noissa tehtävissä nykyään toimii.

Vierailija
47/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikea on löytää tarvittava määrä paikkoja. Täytyy hakea myös esim. sellaisia johon vaaditaan omaa autoa, vaikkei tällaista mahdollisuutta ole. Siivoojiltakin vaaditaan nykyään monesti oman auton käyttömahdollisuutta...ihan niin kuin näillä tuloilla olisi varaa autoon...

Onko alueellasi sairaala? Hae kuntarekryn kautta laitoshuoltajan sijaisuuksia. Paitsi jos olet Vaasassa, otan osaa. Sotesopimus kuitenkin tähtäimessä.

Meistä on niin älytön pula ettei koulutusta vaadita kuin vasta parin vuoden jälkeen (pätkääthän jatkuvat aina) ja silloinkin ta järjestää opson. Kesto 12 kk. Palkalla on maksettu paitsi auto, myös asuntolaina, poiskin.

Missä tällainen laitoshuoltajapula on?

Täällä yhteen sijaisuuteen tulee vähintään kymmeniä hakemuksia.

Suomen suurin on romahtanut aika hyvin. Kun löydät ikkunan rekrykieltojen välissä, duunia riittää. Meille ei ole ketään tulossa, kokonainen ikäluokka puuttuu. Vanhat eläköityvät ja nuoret eivät joko tiedä hakea tai ainakaan jää alalle kesän jälkeen. Täyttä päivää tekevät kaatuvat uupumukseen ja me osarit sitten paikkaillaan mikä keretään. Kalliiksi sekin tulee kun soitellaan vapailta. En valita. ;) Huomenna tuplavuoro, kohta nukkumaan. 

Vierailija
48/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin kartoittamaan yrityksiä ja ottamaan yhteyttä sekä tyrkyttämään itseään sinne! Meinaan, vaikka pitävät mahdolliset työpaikat piilossa. Sehän on sitä työttömän aktiivisuutta kun hakee töitä sieltäkin missä paikkoja ei ole ilmoitettu.

Vierailija
49/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös yhtä paikkaa haettava.Viimeksi rupesi työkkärissä kyselemään etkös.sinä jo kohta jää eläkkeelle.Kyllä jään ,olen 63 vuotias mutta haluaisin silti tehdä töitä.

Minä olen viimeksi jutellut työkkärin kanssa (pelkästään puhelimitse), kertaakaan ei ole livenä missään ilmoittautua, vuonna 2023 loppuvuodesta. Sen jälkeen ketään ei ole kiinnostanut mun tekemiset tai hakemiset. Olin itse yhteydessä työkkäriin muutaman kerran kun työllistymissuunnitelma vanheni mutta ei sieltä kukaan koskaan ottanut yhteyttä. Olen nyt vajaan vuoden ollut määräaikaisena työntekijänä joten työkkärin näkövinkkelistä muhun ei enempää resursseja tuhlata. Päätös siitä etten enää saa työttömyyskorvausta tuli suunnilleen minuutissa kun olin ilmoittanut työpaikasta. Että osataan siellä toimia nopeasti kun halutaan 😂

Kuuskymppiä tuli täyteen täälläkin, ei mitään puhetta eläkkeelle jäämisestä tai pakkohaun määrien pienenpämisestä. Opiskella ei saa, mitään varsinaista apua ei ole tarjolla ja eläkeputkenkin Marin ja muut 💩💩💩 poisti. Aika hirveä tilanne ikääntyneille.

Vierailija
50/58 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin kartoittamaan yrityksiä ja ottamaan yhteyttä sekä tyrkyttämään itseään sinne! Meinaan, vaikka pitävät mahdolliset työpaikat piilossa. Sehän on sitä työttömän aktiivisuutta kun hakee töitä sieltäkin missä paikkoja ei ole ilmoitettu.

Ainakin meiä alalla pilaa ne vähätkin mahdollisuudet työllistyä jatkossa, jos tässä lamassa väkisin töihin tyrkyttäytyy. 

Vierailija
51/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on työpaikkoja kun datakeskus hankkeet pääsee vauhtiin....

No ensin piti tuhota kymmeniä tuhansia työpaikkoja tämän täystuhohallituksen aikana, nyt pääsevät sitten "iloitsemaan" uusista työpaikoista, jippii kyllä on nyt näyttöä.

Totta. 

Vierailija
52/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi työkkäri ottanut yhteyttää 2025 joulukuussa. 

Vierailija
53/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole ollut noita hakupakkoja sitten toukokuun. eikä ole kuulunut. en kyllä perään soittele.

Vierailija
54/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on työpaikkoja kun datakeskus hankkeet pääsee vauhtiin....

Ainoastaan siinä rakennusvaiheessa, sitten ei tarvita kuin muutama ukko ja akka homman pyörittämiseen.

Vierailija
55/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi työkkäri ottanut yhteyttää 2025 joulukuussa. 

Muista silti pitäå kännykkä päällä, jos joku sattuisi soittamaan tai jos postiluukusta tulisi kirje TE-toimistosta.

Vierailija
56/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli just määräaikaiskuulustelu kanssa, ja sanoin jo että työnhakuvelvollisuuden täyttäminen on alkanut käydä vaikeaksi kun avoimiakaan hakemuksia ei enää tahdota ottaa yrityksissä vastaan. 

2 paikkaa on haettava kuukaudessa, siitä ei tinkinyt yhtään, ikäänkuin virkailija olisi joku kauppias jonka on saatava voittona tietty määrä hakuvelvollisuuksia asiakkaalle läpi, varmaan provisiopalkan saa siitä miten monta hakuvelvollisuutta onnistuu runnomaan läpi todellisen maailman tilanteesta riippumatta!!

Minusta koko hakuvelvollisuus pitäisi ehdottomasti poistaa tällaisessa tilanteessa kun yrityksetkin ovat alkaneet kieltää lähettämästä avoimia hakemuksia kun muitakaan työpaikkoja ei ole!!!

Miten ne muka voi sen kieltää? Sen kun lähetät vaan. Jos firma ohjaa hakemuksen roskapostiin niin ei ole enää sun ongelma. Olet hakenut ja sillä sipuli.

Ehkä firmat jossain vaiheessa painostaa EKta puhumaan orpopurralle että lopettavat tuon hullutuksen kun ne itse hukkuu turhiin hakemuksiin. Siihen asti tehdään työtä käskettyä ja kiusataan niitä miljoonilla hakemuksilla. Kiäh kiäh.

Vierailija
57/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli vain yksi haku/kk, koska alani töitä ei enää ollut ollenkaan.

Vierailija
58/58 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri yllättyy, kun kuulemma on sadoissa ammateissa kova pula.