Naapuri laittaa lapsen kävelemään kouluun
Naapurissa on tokaluokkalainen ja eskari-ikäinen lapsi. Alakoululle, missä myös eskari sijaitsee on meiltä matkaa noin 1,8km suuntaansa. Äiti laittaa tokaluokkalaisen kävelemään yksin kouluun, lapsi lähtee kotoa 7.30 aikaan, sillä koulu alkaa 8.15.
Kuitenkin eskarilaisen kanssa lähtee kotipihasta klo 8.05 autolla sinne samalle koululle.
Miksei sille tokaluokkalaiselle voi antaa aamuisin kyytiä, kun ovat menossa samaan suuntaan ja koululainen kävelee kuitenkin kotiin koulusta? Tänäänkin koululainen lähti tarpomaan yksin vesisateeseen.
Oonko mä liian lepsu vanhempi vai onko naapuri tiukka?
Kommentit (30)
Mä olen sitä mieltä, että lapsen pitää kävellä itse.
Huono äiti.
Itse en toimisi noin.
Miten muuten kohtelee lapsiaan?
Jaksatko ap itse kävellä kahta kilometriä? Onko paljonkin ylipainoa ja nivelrikko oireilee?
Ja sitten ihmetellään, kun "kasvatuksen" tuloksena on lumihiutale.
Miten voi 8-vuotiaalta kestää 45 min alle 2 km kävely? Ei mene järkeen. Mutta omituiselta tuo touhu vaikuttaa, miksi eivät vaikka pyöräile yhdessä? Etätyö voi selittää osin, autolla pääsee liikkumaan ehkä nopeammin kuin kahden lapsen kanssa pyörällä. Ikäero on kuitenkin sen verran pieni että vähän eriarvoiselta vaikuttaa.
1.8 km?? Pieni matka. Minäkin menin yksin ekalla luokalla kouluun ja tulin yksin takaisin! Kuinka lelli-pentuja nämä nykyään ovat?
Vierailija kirjoitti:
Huono äiti.
Itse en toimisi noin.
Miten muuten kohtelee lapsiaan?
Thl.n suosituksen mukaan lapsen tulee jo pk.ikäisenä liikkua väh. 2 tuntia vapaa-ajallaan.
Saman ajan saa kulumaan lyhyemmälläkin matkalla. Varsinkin kotiin päin tallustellessa. Pitää ihmetellä kaikki asiat matkan varrella.
Eskariin menin ja tuli yksin. Oli ennen ihan sallittua. Nykyään pitää tehdä virallinen lomake siitä että lapsi saa eskarista 200m kävellä kotiin itsenäisesti.
Ai kauheeta kun lapsi kävelee. Mä sanoin lapselleni, et se voi tulla kirkolta bussilla halutessaan kotiin,kun koulussa oli kirkko päivä. Sanoi et hän mielummin kävelee. Sinne meiltä on matkaa ehkä 4-5kilsaa.
Ehkä tuo on hieman ihmeellistä, jos eskari viedään samaan aikaan samaan paikkaan. Vaikka arkilikuntaa kannatankin, niin onhan silläkin arvo, jos koko perhe tekee enemmän yhdessä. Jos aikataulut eivät mätsää, niin sitten ihan ok matka kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 8-vuotiaalta kestää 45 min alle 2 km kävely? Ei mene järkeen. Mutta omituiselta tuo touhu vaikuttaa, miksi eivät vaikka pyöräile yhdessä? Etätyö voi selittää osin, autolla pääsee liikkumaan ehkä nopeammin kuin kahden lapsen kanssa pyörällä. Ikäero on kuitenkin sen verran pieni että vähän eriarvoiselta vaikuttaa.
15 min/ km lapselle on ihan normi ja vartti yleiseen ihmettelyyn ja pieni myöhästymisvara.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia lapsen kasvatusta eli annetaan lapselle vastuuta elämästään. Ei 1,8 km matka mikään valtava ole etteikö lapsi voisi sitä kävellä. Tämän lisäksi lapsella saattaa olla kavereita, joiden kanssa tapaa ennen koulua ja kävelevät yhdessä.
Joo kyllä asun maassa, jossa en päästäisi alle 10-vuotiasta kävelemään yksin kouluun, mutta eiköhän Suomessa vielä ole sellaisia paikkoja jossa sen voi tehdä.
Saattaa olla kavereita. Saattaa olla myös namusetiä reitin varrella. Inhottavaa äidiltä. Kysy nätisti miksi ei voi viedä molempia.
Jos lapsi tapaa kavereitaan ennen koulun alkua ja haluaa siksi kävellä itse.
Kilometriraja koulukuljetukselle on 3 km. En ymmärrä tätäkään ongelmaa, kun täällä saa lapset kävellä pimeässä lähimmälle pysäkille pitemmän matkan.
Meillä tuli ohjeistus koululta, että lapsen pitäisi kävellä/pyöräillä itse kouluun tai jos vanhempi tuo lapsen autolla, jättää lapsen vähän kauemmas, että lapsi saa edes osan matkasta kävellä.
Koulussa on nimittäin huomattu, että lapsi herää näin paremmin ja jaksaa keskittyä paremmin tunnilla kuin silloin jos tuotaisiin autolla suoraan koulun oven eteen.
Näin meillä on aina tehtykin. Joko pyörällä tai kävellen kouluun. Toki asutaankin niin lähellä koulua, että tämä onnistuu.
Me käveltiin ensimmäisestä luokasta lähtien 3km koulumatka joka päivä edes takaisin.
Muualla maailmassa tuo olisi laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 min/ km lapselle on ihan normi ja vartti yleiseen ihmettelyyn ja pieni myöhästymisvara.
No joo. Tokaluokkalaisen päivät ei ole vielä kovin pitkiä mutta kyllä itse pyrkisin hieman tiivistämään, aamuisin voi kävellä vähän reippaammin. On se nyt vähän outoa pistää lapsi kolmeksi vartiksi haahuilemaan ennen kasin kouluaamuja.
Ihan normaalia lapsen kasvatusta eli annetaan lapselle vastuuta elämästään. Ei 1,8 km matka mikään valtava ole etteikö lapsi voisi sitä kävellä. Tämän lisäksi lapsella saattaa olla kavereita, joiden kanssa tapaa ennen koulua ja kävelevät yhdessä.
Joo kyllä asun maassa, jossa en päästäisi alle 10-vuotiasta kävelemään yksin kouluun, mutta eiköhän Suomessa vielä ole sellaisia paikkoja jossa sen voi tehdä.