Naapuri laittaa lapsen kävelemään kouluun
Naapurissa on tokaluokkalainen ja eskari-ikäinen lapsi. Alakoululle, missä myös eskari sijaitsee on meiltä matkaa noin 1,8km suuntaansa. Äiti laittaa tokaluokkalaisen kävelemään yksin kouluun, lapsi lähtee kotoa 7.30 aikaan, sillä koulu alkaa 8.15.
Kuitenkin eskarilaisen kanssa lähtee kotipihasta klo 8.05 autolla sinne samalle koululle.
Miksei sille tokaluokkalaiselle voi antaa aamuisin kyytiä, kun ovat menossa samaan suuntaan ja koululainen kävelee kuitenkin kotiin koulusta? Tänäänkin koululainen lähti tarpomaan yksin vesisateeseen.
Oonko mä liian lepsu vanhempi vai onko naapuri tiukka?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia lapsen kasvatusta eli annetaan lapselle vastuuta elämästään. Ei 1,8 km matka mikään valtava ole etteikö lapsi voisi sitä kävellä. Tämän lisäksi lapsella saattaa olla kavereita, joiden kanssa tapaa ennen koulua ja kävelevät yhdessä.
Joo kyllä asun maassa, jossa en päästäisi alle 10-vuotiasta kävelemään yksin kouluun, mutta eiköhän Suomessa vielä ole sellaisia paikkoja jossa sen voi tehdä.
Tässähän äiti itse on menossa toisen lapsen kanssa autolla samaan paikkaan. Sehän se jokseenkin outo juttu tässä on, ja ignoorasit sen ihan tyystin.
Hyvää tekee liikunta. Toiset ei jaksa kuin nousta bussiin, toinen voi tökkii petceestä kun e jaksamuuten nousta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että lapsen pitää kävellä itse.
Upeat perustelut sulla.
Lasten ja nuorten arkiliikunta on tänä päivänä tosi vähäistä ja aika monen lapsen päiväliikunta jää reippaasti alle tuon suositellun kahden tunnin. Vanhemmat toimivat ihan oikein kun antavat lapsen kävellä vajaan kahden kilometrin matkan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Jaksatko ap itse kävellä kahta kilometriä? Onko paljonkin ylipainoa ja nivelrikko oireilee?
Aloituksen pointti lienee ollut äidin käytöksessä, hänhän itse autoilee koululle perästä. Miksei äiti itse kävele tai pyöräile? Jos jotakuta tässä epäilet nivelrikoksi ylipainoiseksi, niin eikös perässä autoileva äiti ole se ykkösehdokas?
-eri
Vierailija kirjoitti:
1.8 km?? Pieni matka. Minäkin menin yksin ekalla luokalla kouluun ja tulin yksin takaisin! Kuinka lelli-pentuja nämä nykyään ovat?
Hienosti taas sivuutettu aloituksen pointti. Äiti itse autoilee eskarin kanssa koululle melkein heti perään.
Tuon ikäisten liikuntasuositus on 3 h/päivä.
No onhan tuo erikoista. Kun luultavasti se lapsi kuitenkin kävelee myös kotiinkin koulun jälkeen. Tulee siinäkin liikuntaa. Kun tuskin silloin pääsee samaan aikaan kuin eskari. Toki jos itse haluaa kävellä.
Ei tuo vielä mitään, mutta tuttavani vie 17-vuotiaan lukiolaispoikansa joka aamu autolla kouluun kilometrin päähän ja hakee joka iltapäivä takaisin. Se lapsi täyttää puolen vuoden kuluttua 18 eikä ole ikinä kävellyt omin jaloin askeltakaan vaarallisessa kotikaupungissaan (joka ei ole Helsinki).
Ihan hyvä,että lapsi saa liikuntaa.Mutta miksi äiti ei voi aamulla saattaa molempia lapsia kävellen samaan aikaan?
Kyllä on nykypalstalaisten keskittymiskyky heikko, kun ei viitsitä aloitusta lukea loppuun. Tai sitten on vain niin kiire päästä haukkumaan ja tuomitsemaan tokaluokkalaista. Autolla perässä ajavaa äiti ei kuitenkaan jostain syystä tuomita. Palstamammat joko tekevät itse samaa tai sitten ei riittänyt keskittyminen lukea aloitusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä,että lapsi saa liikuntaa.Mutta miksi äiti ei voi aamulla saattaa molempia lapsia kävellen samaan aikaan?
Entäs äidin oma liikunta? Ja eskari ei käsittääkseni saa liikkua liikenteessä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on nykypalstalaisten keskittymiskyky heikko, kun ei viitsitä aloitusta lukea loppuun. Tai sitten on vain niin kiire päästä haukkumaan ja tuomitsemaan tokaluokkalaista. Autolla perässä ajavaa äiti ei kuitenkaan jostain syystä tuomita. Palstamammat joko tekevät itse samaa tai sitten ei riittänyt keskittyminen lukea aloitusta loppuun.
Ovat myös ehtineet ahkerasti alapeukuttaa mun omasta mielestä järkeviä kommentteja :(
Voi itku ja kyynel sun kanssa. Itse kuljin kouluun itsenäisesti jo ekan luokan keväällä. Katsos, kun ei ollut vaihtoehtoja. 3.luokasta eteenpäin lähdin kotoa yksin kouluun.
Pyörä on keksitty mutta etelän vetelä ei osaa ajaa sillä edes aikuisena.
Hei boomeri, se on lellipentu, ei lelli-pentu!
Miten sulla on aikaa noinkin tarkasti kytätä naapurin tekemisiä?
On kuule ihan normaalia, että kouluikäinen itse kävelee kouluun, jossain vaiheessa lapsen täytyy itse oppia tekemään asioita. Eri asia toki sitten jos matka on pitkä.
Varmaankin keskimääräistä terveempi lapsi, kun saa liikuntaa.