Kelan toimeentulotuki on seonnut:_ pyydetään 10 vuoden vanhoja tiliottteita ja otteita tileistä joita ei olekaan!
neljää tiliä pyydetään eikä minulla ole kuin kaksi tiliä, muiden päätteet ovat outoja joita minulla ei ole . lisäksi 10 vuoden tiliotteet toimeentulon tarkistamista varteen
nyt on sekopäistä touhua
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI-yhteenveto
Kela voi tietyissä tilanteissa pyytää vuosia vanhoja tiliotteita. Vaikka tavallisessa Kelan perustoimeentulotuen hakutilanteessa pyydetään vain viimeisen 2 kuukauden tiliotteet, laajempi selvitysoikeus astuu voimaan silloin, kun epäillään etuuksien väärinkäyttöä, tahallista tulojen salaamista tai takaisinperintätilanteissa.
Lakisääteisesti Kelalla on laaja tiedonsaantioikeus, jonka turvin se voi selvittää tukien oikeellisuutta takautuvasti:
Milloin Kela pyytää vanhoja tiliotteita?
Väärinkäytösepäilyt ja tarkastukset: Jos Kela epäilee, että tukia on maksettu väärin perustein (esimerkiksi ilmoittamattomien tulojen, säästöjen tai muiden pankkitilien vuoksi), se voi vaatia tilitietoja useiden vuosien ajalta asian selvittämiseksi.
Takaisinperintä: Jos etuutta peritään takaisin pitkältä ajalta, Kela voi tarkistaa tilitapahtumat siltä ajanjaksolta, jolta tukea on maksettu virheellisesti.
Perustoimeentulotuen erityisselvitykset: Joskus jatkohakemusten yhteydessä tai epäselvissä tilanteissa Kela voi pyytää tiliotteita myös pidemmältä ajalta kuin kahdelta kuukaudelta (esim. usealta kuukaudelta tai tarvittaessa pidempään).
Kuinka vanhoja tietoja voidaan pyytää?
Lainsäädännössä ei ole yhtä ehdotonta takarajaa sille, kuinka vanhoja dokumentteja Kela voi pyytää väärinkäytöksiä selvitellessään, mutta käytännössä pyynnöt ulottuvat useimmiten enintään 5–10 vuoden taakse. Tämä liittyy usein rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisiin vanhentumisaikoihin.
Huomaathan myös, että OmaKela-palvelussa antamasi tiedot ja päätökset säilyvät yleensä 6 vuotta. Lisäksi Kelan oikeudet suoraan pankkitietojen tarkistamiseen viranomaisväylien kautta ovat tiukentuneet ja sähköistyneet väärinkäytösten ehkäisemiseksi.
Älä laita noita AI-höpinöitä. Kiinnostavaa olisi kuulla, miten Kela on perustellut vanhojen tiliotteiden pyynnöt. Siis kelan perustelu, ei AU-sepite
Mistä sinä tyttökulta luulet tekoälyn tiedot koostavan? Taivaantuukista? Tai keksivän niitä omasta päästään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI-yhteenveto
Kela voi tietyissä tilanteissa pyytää vuosia vanhoja tiliotteita. Vaikka tavallisessa Kelan perustoimeentulotuen hakutilanteessa pyydetään vain viimeisen 2 kuukauden tiliotteet, laajempi selvitysoikeus astuu voimaan silloin, kun epäillään etuuksien väärinkäyttöä, tahallista tulojen salaamista tai takaisinperintätilanteissa.
Lakisääteisesti Kelalla on laaja tiedonsaantioikeus, jonka turvin se voi selvittää tukien oikeellisuutta takautuvasti:
Milloin Kela pyytää vanhoja tiliotteita?
Väärinkäytösepäilyt ja tarkastukset: Jos Kela epäilee, että tukia on maksettu väärin perustein (esimerkiksi ilmoittamattomien tulojen, säästöjen tai muiden pankkitilien vuoksi), se voi vaatia tilitietoja useiden vuosien ajalta asian selvittämiseksi.
Takaisinperintä: Jos etuutta peritään takaisin pitkältä ajalta, Kela voi tarkistaa tilitapahtumat siltä ajanjaksolta, jolta tukea on maksettu virheellisesti.
Perustoimeentulotuen erityisselvitykset: Joskus jatkohakemusten yhteydessä tai epäselvissä tilanteissa Kela voi pyytää tiliotteita myös pidemmältä ajalta kuin kahdelta kuukaudelta (esim. usealta kuukaudelta tai tarvittaessa pidempään).
Kuinka vanhoja tietoja voidaan pyytää?
Lainsäädännössä ei ole yhtä ehdotonta takarajaa sille, kuinka vanhoja dokumentteja Kela voi pyytää väärinkäytöksiä selvitellessään, mutta käytännössä pyynnöt ulottuvat useimmiten enintään 5–10 vuoden taakse. Tämä liittyy usein rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisiin vanhentumisaikoihin.
Huomaathan myös, että OmaKela-palvelussa antamasi tiedot ja päätökset säilyvät yleensä 6 vuotta. Lisäksi Kelan oikeudet suoraan pankkitietojen tarkistamiseen viranomaisväylien kautta ovat tiukentuneet ja sähköistyneet väärinkäytösten ehkäisemiseksi.
Älä laita noita AI-höpinöitä. Kiinnostavaa olisi kuulla, miten Kela on perustellut vanhojen tiliotteiden pyynnöt. Siis kelan perustelu, ei AU-sepite
AU-sepite olet itse.
AI hakee netistä koosteen pyydetystä asiasta, mm. Kelan sivuilta, ettei tarvi itse kahlata joka nettisivuilla sitä tietoa hakemassa.
Mistä kela sen voi muuten tietää kuin kysymällä?
Pyydä virkailijaa selittämään, mihin lakiin tai konkreettiseen syyhyn näin vanhat selvityspyynnöt perustuvat.
Vaatiiko kela kaikilta muiltakin näitä lisäselvityksiä kuin kantiksilta? Miksi ei?
Voiko olla totta?
10 vuoden tiliotteet??? Eihän niostä voi päätellä nykytilannetta.
😮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela toimii nykyään laittomasti
Esim. lisäselvityspyynnöt ei ole laittomia.
Sellainen ongelma tietysti, että jos AP olisi toiminut joskus laittomasti, niin rahapulan tullessa olisi edelleen helpompi toimia laittomasti rahan saamiseksi.
Yhteiskunta ei välttämättä hyödy mitään liiasta nipottamisesta, vaan kusee omaan nilkkaan.
Moni ei tajua että s-etukortti on = pankki
Monella pätkii muisti ja se lapsuudessa avattu kultapossu kerho unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta?
10 vuoden tiliotteet??? Eihän niostä voi päätellä nykytilannetta.
😮
Voi. Siellä lapsuudessa avatussa tilillä voi olla ihan kivasti pätäkkää.
Mun pojalta pyydettiin tilitietoja lopetetusta säästötilistä. Riitti todistus tilin loppusumma 0e, ja että tili on lopetettu tarpeettomana.
Itselläni oli joskus Nordean tili, josta minulla ei ollut mitään muistikuvaa tai tietoa, että olisin sen avannut. Olen Op jäsen. Kelasta tuli kysely tästä Nordean tilistä. Sain sen lopulta suljettua.
Minulla ei ole kyseisiä tilejä olemassa. En voi toimittaa tiliotteita olemattomista tileistä tai 10 vuoden takaa, sillä pankit eivät edes säilytä tiliotteita näin pitkään.
Ole hyvä, voit jatkaa päivääsi.
AU
AU eli olet Aivan Ulkona siitä, mikä AI on ja mistä se tietonsa hakee. 😅 Koitahan hakea jotain tietoa ja näet, että se mainitsee ne nettivut, joista se on sen tiedon hakenut.
Onneksi olet vapaa kuin taivaan lintu, kun sinun ei tarvitse mennä töihin.
Lukiko siinä Kelan pyynnössä, mitä sitten, jos ei toimita niitä otteita?
Miten 10 vuoden takaiset asiat liittyy mitenkään tämän päivän toimeentuloon? Esim. itse olin vakituisessa työssä 10 vuotta sitten, mutta nyt työttömänä. Ei mulla ole enää niitä 10v takaisia rahoja!
Vierailija kirjoitti:
Miten 10 vuoden takaiset asiat liittyy mitenkään tämän päivän toimeentuloon? Esim. itse olin vakituisessa työssä 10 vuotta sitten, mutta nyt työttömänä. Ei mulla ole enää niitä 10v takaisia rahoja!
Kela epäilee huijausta, ei ne muuten tuommoisia kysyisi.
Tuli nelisenkymmentä vuotta sitten hankittua tili paikkakunnan jokaisesta pankista, joista suurin osa kaatui tai yhdistyi muihin. Toivottavasti eivät keksi kysellä niistä mitään.
Toimita Kelaan edes selvitys, jos tiliotteita on mahdoton saada. Kirjoita Kelaan edes vapaamuotoinen selvitys, jossa kerrot milloin tili on lopetettu, paljonko tilillä oli rahaa sitä lopettaessa ja mihin ne varat käytettiin (esim. siirrettiin nykyiselle tilille, josta näkyy vastaava pano), todisteen siitä, että olet pyytänyt tiliotteita pankista (esim. tilausvahvistus).
Jos tiliotteiden saamisessa kestää, ilmoita siitä Kelaan ja pyydä hakemuksen käsittelyyn lisäaikaa.
Jos ei ole mitään salattavaa, niin pyydä Kelaa itse hankkimaan pankeilta haluamansa tilitiedot. Pääset helpoimmalla.