Aioitteko uskaltaa pysyä pörssisähkösopparilla koko talven?
Kovasti pelotellaan kalliista hinnoista, mutta tämäkin kuukausi on tullut maksamaan vain 4,9 snt/kwh.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion. Täällä kovasti määrisläiset aina välillä reteänä esittää että on puolen vuoden sopimus jollain seitsemän sentin kilowattihinnalla, mutta eipä tuollaisia ole missään näkynyt niin pösällä mennään. Mihinkään kahden vuoden soppariin en ajatellut pistää itseäni nalkkiin.
Minä onnistui tekemään vanhemmilleni sähkösopimuksen hintaan 6,66 snt/kWh viime marraskuussa ja kesto 2 vuotta. Silloin oli helenillä ihan hyvä tarjous, olisi pitänyt ottaa itselleni mutta pösällä mennään vaikka tammi- ja helmikuu olivat vähän hintavia tänä vuona
Pörssisähkö on talvikuukausina hintavaa tulevanakin talvena. Muistan nuo viimevuoden tarjoukset. Jos olisin ollut pessimisti, olisin ottanut 3 vuoden sopparin alle 7 snt , mut kun olen naiivi, niin kuvittelin, että kyl tänä vuonna kesällä saa edullisia soppareita. Toisin kävi. Nyt on 9,5 sentin kiinteä soppari 2 vuodeksi. Heinä - elokuussa olis saanut vielä 8,5 sentin kiinteitä soppareita.
Lähtiköhän se alkukesästä nousuun, vaihdoin kesäkuun alussa 24 kk kiinteään 8,19 ja muistan harmitelleeni kun en löytänyt halvemmalla. Viikon päästä sama yhtiö lähetti huonomman tarjouksen kaiketi vahingossa.
Mulla vanha 24kk sopimus umpeutuu joulukuussa. Pitää varmaan alkaa jo nyt katselemaan uusia tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vanha 24kk sopimus umpeutuu joulukuussa. Pitää varmaan alkaa jo nyt katselemaan uusia tarjouksia.
Laita kalenteriisi ainakin black week muistiin. Silloin on ollut aiemmin sähkösopimustarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö aikoneet. Media pelottelee sähköyhtiöiden suulla. Tarjolla ainoastaan todella pitkiä ja kalliita sopimuksia. Kukaan tervejärkinen ei maksa 9 senttiä kesän sähköstä.
Miksi ei? Mieluusti maksan, jos saan samalla mielenrauhan talvelle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kalenteriisi ainakin black week muistiin. Silloin on ollut aiemmin sähkösopimustarjouksia.
Tätä olen ajatellutkin. Ja toivonut ettei hinnat nouse sitä ennen taivaisiin. Sateinen, tuulinen ja lauha talvi olisi kiva.
Vuoden keskihinta on omakotitalossa ollut meillä 3,2 c/kwh.
Jos joku kiinteä pääsee lähelle sitä niin olen kiinnostunut.
En halua maksaa sähköstä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ajatellutkin. Ja toivonut ettei hinnat nouse sitä ennen taivaisiin. Sateinen, tuulinen ja lauha talvi olisi kiva.
Toivotaan että alkutalvi olisi kuvatunlainen niin saisin ostettua uudet sukset halvalla. Sitten lunta ja vähän pakkasta. Myin vanhat pari vuotta sitten lumi-infernon aikaan hyvällä voitolla. Niillä rahoilla ostaa parit uudet parit tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on sitten teknologiaa, jolla ajastetaan sähkön käyttö halvoille tunneille. Eipäs aleta keulimaan siellä. Meillä oli myös melko edullinen sähkö kun jaksettiin vielä käsipelillä seurailla pösähintoja. Nyt ei jakseta. Eikä mitään uusia systeemeitä osteta taloon kun on vanha talo ja me jo eläkkeellä. Tiedä vaikka muutetaan vuosikymmenen sisään kaupunkiin palvelujen ääreen.
Aion, auto latautuu aina halvimmilla tunneilla mikäli on tarve ladata. Polttoaineeseen meni liki 300e kuukaudessa että tuon voi vaikka suoraan sähköön laittaa jos on tarvis.
Aion olla. Meillä on yösähkövaraajan parina ihan perinteinen puukattila joka siis lämmittää omalla kiertovesipumpulla varaajan vettä.
Ostobriketeillä mennään koska osoittautuivat kaikkein vaivattomimmaksi vaihtoehdoksi mutta kWh hinnaksi tulee silti vain noin 10 senttia kun ostin niitä kesällä halvimpaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö aikoneet. Media pelottelee sähköyhtiöiden suulla. Tarjolla ainoastaan todella pitkiä ja kalliita sopimuksia. Kukaan tervejärkinen ei maksa 9 senttiä kesän sähköstä.
Riippuu ihan mihin sitä sähköä käyttää. Jos kulutus on esimerkiksi 150kWh/kk, on melko sama onko sähkön hinta 0,01€/kWh eli 1,5€ vai 0,09€/kWh eli 13,5€. Tuon 12€ säästää helposti jossakin, jos rahat ovat niin tiukassa, että tarvitsee senkin saadakseen esimerkiksi ruokaa tai tarvitsemiaan lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Aion, auto latautuu aina halvimmilla tunneilla mikäli on tarve ladata. Polttoaineeseen meni liki 300e kuukaudessa että tuon voi vaikka suoraan sähköön laittaa jos on tarvis.
No paljonko sulla menee autonlataukseen kuukaudessa rahaa? Laske siirohinta päälle. Pitääkö sitä ladata pakkasilla päivittäin?
Joo huomasin saman kun ap. Minulla on kaksi varaavaa takkaa ja olen tilannut koivuklapia, joten ainakin marraskuulle aion uskaltaa. Sitten EHKÄ muutaman kuukauden kiinteä hinta. Epäilen, että energiayritykset yrittää vain painostaa ottamaan kiinteitä soppareita. Välillä tässä kuussa hinta on ollut 0, jotain. Ajoitan leipomukset ja ruoanlaiton halvan hinnan aikoihin.
"Riippuu ihan mihin sitä sähköä käyttää. Jos kulutus on esimerkiksi 150kWh/kk"
Voisitko selittää omin sanoin mitä teet tässä keskustelussa?
Ihan sama kuin joku pyöräilijä tulisi pätemään autoilijoiden keskusteluun bensan, hybridin ja täyssähkön vuosikustannuksista.
Juu. Vaihdoin pörssisähköön vasta tukevan joulukuun alusta. Sopparissa on kyllä mahdollisuus ottaa pahimmat talvikuukaudet kiinteällä. Ainakin tammikuu ehkä sillä (ilmainen kokeilukk käyttämättä ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on sitten teknologiaa, jolla ajastetaan sähkön käyttö halvoille tunneille. Eipäs aleta keulimaan siellä. Meillä oli myös melko edullinen sähkö kun jaksettiin vielä käsipelillä seurailla pösähintoja. Nyt ei jakseta. Eikä mitään uusia systeemeitä osteta taloon kun on vanha talo ja me jo eläkkeellä. Tiedä vaikka muutetaan vuosikymmenen sisään kaupunkiin palvelujen ääreen.
Ei ole mitään erityistä tekniikkaa, maalaisjärkeä vain. Enkä ole edes hirveästi seurannut tuntihintoja.
Ainoastaan silloin kun iltalehdet huutaa hintapiikkiä jätän saunan lämmittämättä ja lakanapyykin odottamaan seuraavaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta vuotta olen jo uskaltanut ja en ole vaihtamassa.
Olen tavallinen yhden hengen taloudessa kerrostalokaksiossa asuva ja minulla on pörssisähkö. Sähkölaskut keväästä syksyyn 20 euron tietämillä ja talvikuukausina eivät silloinkaan ole olleet kuin korkeimmillaan 25 euroa. Ihan sama vaikka pörssisähkö nousisi keskimäärin 10 %. Tuskin kiinteähintaistakaan sopimusta saa ainakaan halvemmalla. En ole tähän saakka seurannut päivitäin sähkön hintaa, mutta nyt laitoin puhelimen kalenteriin muistuksen seuraamisesta vaikka tuskin se paljoa vaikuttaa jos yritän jatkossa pyörittää pyykkikonetta ja käyttää uunia silloin, kun sähkön hinta on halvemmillaan.
Ei sillä ole mitään merkitystä, mitä sähkö maksaa kerrostaloasukille, jos vuosikulutus on 1000 tai 2000 kWh. Meillä se on talvikuukausina kuukaudessa 1000-2000 kWh. Joo, on maalämpökin. Suorasähköllä vuosikulutus olisi luokkaa 25000 kWh.
Joo, viime talven isoin lasku oli 17,5e 😃
Mitä sinä syöt perunoiden sijaan?