Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät valitse hammaslääkärin hampaan paikkauksessa puudutusta?

Vierailija
09.09.2026 |

Eikö se satu paljon?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua puudutusta, koska niistä tulee aina vaan pöhkö olo. Vaikutus kestää kauan, sydän tykyttää vaikka pyydän adrenaliinittoman puudutuksen, tulee sellainen hieman oksettava ja heikko olo.

Hampaan poistoon jouduin viimeksi ottamaan puudutusta ja aivan hirveä olo tuli jälkikäteen, tuntui että taju lähtee. Poiston ja puudutteen yhteisvaikutusta, arvelen.

Niin ja paikkaus ei juurikaan satu ilman puudutusta. Käyn hammaslääkärillä, jossa osa hommista tehdään laserilla.

Vierailija
42/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puudutuksesta veloitetaan viiskymppiä

Kun todellinen hinta on joku 80senttiä. Hyvät on katteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkea kipukynnys ja eikä poraaminen ole kuin epämiellyttävää eikä kestä kauaa. Turha puudutus haittaa puoli päivää.

Vierailija
44/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina paikattu ilman puudutusta. Puudutus kurjempaa kuin paikkaus. Taitava hammaslääkäri minulla.

Vierailija
45/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas miten sekaisin te olette.

En ikinä koskaan anna edes vilkaista ennenkuin on sovittu puudutusksesta ja tehtykin se. Ei ikinä enää, ysärillä sai olla kouluhammaslääkärin kidutettavana ihan tarpeeksi. Hammaslääkärit on suoraan Helvetin esikartanosta kyllä. 

Vierailija
46/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutuspiikki sattuu enemmän kuin normaali poraaminen & paikkaaminen.

Juurihoidossakin puudutusta tarvitsee vain sillä ensimmäisellä avauskerralla kun hammas tyhjennetään ja hermo tapetaan, sen jälkeen siinä ei ole mitään elämää eikä tuntoa.

Vierailija
47/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla… hampaitani on hoidettu eli paikattu, enkä koskaan ota puudutusta.

Hampaan ytimellä on taipumus hiukan pienetyä ikääntyessä ja kun hammasta paikataan. Koskaan ei ole sattunut.

Poikkeus, jolloin sattuu on ienraja, siihen itse suosittelen puudutusta!

Vierailija
48/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut eivät valitse hammaslääkärin hampaan paikkauksessa puudutusta?

Eikö hammaslääkäri saa itse valita, miten hänen hampaansa paikataan?

Vierailija
49/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korkea kipukynnys, vain hampaanpoistoon olen ottanut puudutuksen ja yhteen juurihoitoon.

Vierailija
50/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juuri kokemusta 

karieksesta. En osaa sanoa.

E

Vierailija
51/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoitoon otan puudutuksen, muuten en. Se puudutuspiikki tekee enemmän kipeää kuin paikkaaminen.

Kipukynnys on kaikilla erilainen. 

Vierailija
52/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli lähtenyt tunto hampaasta, niin mitä sitä puuduttelemaan. Hammaslääkäri kysy useampaan kertaan, et enkö oikeesti tunne mitään, mut juuri oli kai saanu vaan osumaa niin kovasti, et puks paks pelistä pois. 

Vierailija
53/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ota puudutusta, koska hampaan paikkaaminen ei tee yhtään kipeää.

Vierailija
54/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puudutuksesta on enemmän harmia, kuin poraamisesta ilman puudutusta. Tietenki voi joskus osua kipeästi johonkin hermoon, mutta niin ei ole koskaan käynyt.

Ja siitä voi seurata vyöruusu kasvoihin. Jos olet keski-ikäinen tai vastustuskyky on jostain syystä heikentynyt.

Vierailija
55/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri vedätyttämässä yhden hampaan pois. Säästin kolmen kossupullon hinnan kun en ottanut puudutusta ja näillä kolmella kossulla saa ihan hyvän jälkipuudutuksen. Kerran piti vähän puristellä käsinojia mutta muuten varsin kivuttomasti meni.

Vierailija
56/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikoksi ihmiset tulleet, jos ei hampaan paikkaus onnistu ilman puudutusta.

Vierailija
57/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

!970-luvulla kouluhammashoitolassa ainoastaan isoimmissa reikien paikkauksissa harkittiin puudutetta. Pikku reiät porattiin ihan ilman mitään ja jos pikkuisen sattui pora hermoon, ei se kipu kestänyt kuin hetken. Ihme valittajia ja herkkäperseitä nykyään!

Meille ei edes tarjottu puudutusta ja porattiin syvälle. Mahtoiko olla edes reikää niissä hampaissa, jospa sai paremman maksun kun paikkasi enemmän hampaita.

Vierailija
58/58 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kerran porattu tulehtuneeseen hermoon, niin en anna porata ilman puudutusta. Kokemus oli melkoinen, kipuaalto löi läpi kehon salamana ja silmissä pimeni. Kyse ei ole kipukynnyksestä, vaan pelosta että sama uusiutuu. Kaikki toimenpiteet sujuvat helpommin, kun en ole kauhusta jäykkänä leuat lukossa siinä tuolissa. Maksakoot.

Ilokaasu hammashoidon yhteydessä tuntuu oudolta. Synnytyksessä sain, mutta ei siitä kyllä mitään hyötyä ollut. Ei vaikuttanut kipuihin mitenkään, mutta etoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan