Suomeen on syntymässä Wolt-velallisten sukupolvi – Veera, 27, on yksi heistä
Suomeen on syntymässä? Nämä Veerat ovat syntyneet velallisten sukupolveen, ilmiö syntyi jo edellisten sukupolvien aikana, eli hän on jo toisen sukupolven ylivarojensa elävä.
Kommentit (267)
miksi syyttää wolttia he eivät velaksi tua??!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo voltit ja roskaruoan kuskaaminen niillä kyllä tuhoaa monen terveyden. Jos kävisi kaupasta tarvikkeet ja tekisi itse ruokaa, niin säästyisi paljon ja ennen kaikkea se oma tekemä ruoka voisi olisi tervellisempää.
Wolttihan kuljettaa myös ruokakauppaostoksia. Itse tulkitsin jutun esimerkkitapauksen niin, että nuori nainen joutui tilaamaan rahattomana woltin kautta perusruokakauppaostokset, kun woltti eli klarna mahdollistaa velaksi ostamisen, toisin kuin lähiruokakauppa. Siksi kai tästä asiasta nyt puhutaankin, kun ruoka on ihmiselle perustärkeä juttu ja aina aiemmin velkaantumista on ehkä hillinnyt se, että ruokaan pitää olla rahaa. Nyt taas ruoan velaksi ostaminen mahdollistaa sen, että ne aiemmin ruokakauppaan säästetyt rahat tuhlataankin jo johonkin muuhun, ja velkaa tulee jo makaronista ja tonnikalastakin.
Siellä kuvassa näkyy niin K-marketin ostokset, mutta myös subway ja macdonalds. Eli on ostanut ruokakasseja, mutta myös roskaruokaa.
Sitä en ymmärrä, että miksi on ostellut suht. pieniä ostoskasseja (n. 40) sen sijaan, että tilaisi isomman satsin. Ehkä puuttuu pakastin, tai jotain.
Mitä enemmän ostaa, sitä enemmän maksaa muita kuluja. En nyt muista, onko se pakkausmaksu vai palvelumaksu vai mikä se on nimeltään, mutta se nousee hiukan sitä mukaa kun ostoskoriin kertyy enemmän tavaraa. Ja ainakin itse lasken, että miten ison summan pystyn sitten kerralla maksamaan. Jos on liian iso, niin ei välttämättä onnistu ja kierre pahenee. Siksi minunkin ostokset on korkeintaan 30 - 35 e. Ja kaikkea ei voi pakastaa.
Vitosella päivän ruuat, kun itse kokkaa. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän off topic, mutta Olen huomannut, että tuttuni, joilla on ollut köyhä lapsuus, heillä raha polttaa näpeissä. Ihan kuin rahasta pitäisi päästä eroon nopeasti. Jotkut tuhlaavat, jotkut laittavat kaiken tlimääräisen maksaakseen asuntolainaansa edes pari sataa ylimääräistä. Mutta tilillä tuo raha ei voi olla.
Onko muut huomannu samaa?
Osa taas ei uskalla käyttää rahaa
Nykynuorten pitää saada hieno instagram elämä johon ei ole varaa. Tämä siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhus.. 40 plus. En velkainen mutta tässä on vain mikronkokoinen pakastin. Yksiö.
20 neliön,( kuten jutussa), kämppiin, ei isot pakastimet usein kuulu. Se nyt ei ole pääsyy jutun velkaantumiseen kuitenkaan.
Jääkaappipakastin yhdistelmä mahtuu ihan samaan paikkaa kuin jääkaappi. Yksiö on ihan saman korkuinen kuin esim kolmio.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pitäisi opettaa arjen perustaitoja harjoituksineen, kertaamisineen, joista yksi olisi rahankäyttö-taidot. Näin nuoret olisivat valmistautuneempia niihin haasteisiin mitä 18-vuoden täysikäisyys eteen asettaa.
Matematiikka kuuluu opetussuunnitelmaan jo ekaluokasta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanhus.. 40 plus. En velkainen mutta tässä on vain mikronkokoinen pakastin. Yksiö.
20 neliön,( kuten jutussa), kämppiin, ei isot pakastimet usein kuulu. Se nyt ei ole pääsyy jutun velkaantumiseen kuitenkaan.
Jääkaappipakastin yhdistelmä mahtuu ihan samaan paikkaa kuin jääkaappi. Yksiö on ihan saman korkuinen kuin esim kolmio.
Vuokralla asun.. tässä on vuokranantaja päätynyt 90 luvun jenkkikaappiin. Korkeampi vaatisi hyllyjen purkua.
En vuokrakämppään ala hyllyjä purkamaan ja omia jääkaappipakastimia hommaamaan, kiitos vain.
Edellisessäkin oli pakastinlokero, vaikka korkea kaappi. Siinä taas ns pelkkää jääkaappia sekä ylä, että alapuoli.
Mutta kiva kun kysyit, opit uutta taas!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut tässä 27 neliön yksiössä minkäänlaista pakastinta, edes palastinlokeroa. Hetken aikaa ihmettelin, että ei kaappipakastin mihinkään järkevään paikkaan edes mahdu. Mutta tuossa se nyt seisoo ja silmä on tottunut, ja mikä tärkeintä, arki on helpottunut.
Ei tyttö nälkään näytä kullevan eli täällä ei ole mitään nähtävää.
Ai oikein ADHD,voi ressua...
Ihan sama tuhlata kun en saa ees pilluakaan
Vierailija kirjoitti:
”Minusta tuntuu, että ihmiset, jotka tuomitsevat, eivät ymmärrä kaikkia syy-seuraussuhteita siellä taustalla, kuten neuroepätyypillisyyttä tai sitä, että ei ole perhettä, joka pystyy tukemaan rahallisesti.”
Mikä tähän olisi ratkaisu? Köyhä ei pääse sieltä kuopastaan ymmärtämällä. Edunvalvoja vähintään 25-vuotiaaseen asti?
Ei siihen taida auttaa muu, kuin suu säkkiä myöten. On helppo tuhlata rahaa ja houkutuksia on. Kuten tuossakin, on kulutettu elämäntyyliin. Pitää vain hyväksyä oma asemansa persaukisena. Niin minäkin teen.
Vierailija kirjoitti:
Kuluu se kullikin. Kannattaa varoa. Esinahan repeämä on kivulias hoitaa.
Hyvä että sai ruokaa, muuten olisi saattanut jopa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pitäisi opettaa arjen perustaitoja harjoituksineen, kertaamisineen, joista yksi olisi rahankäyttö-taidot. Näin nuoret olisivat valmistautuneempia niihin haasteisiin mitä 18-vuoden täysikäisyys eteen asettaa.
Matematiikka kuuluu opetussuunnitelmaan jo ekaluokasta lähtien.
Ja viitosella alkaa yhteiskuntaoppi. Tietoa ja opetusta on vanhempien varallisuudesta riippumatta. Se vain pitäisi ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Wolt kuskit kantaa ruokaa kissan kusemalle kuistille odottamaan. Yäk. Tilaisi edes sellaisesta palvelusta, missä ruoka ojennetaan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Aina on ollut ihmisiä, jotka eivät jostain käsittämättömästä syystä ymmärrä että velat on pakko maksaa.
Toki velkaantuminen on nyt helpompaa kuin koskaan.
Oikeasti velkoja ei ole pakko maksaa.
Voi vetää velat tappiin, ja sen jälkeen vetää itsensä vaikka jojoon tai kadota maailmalle.
Suomalaisten moraali on eri, kuin 1980-luvun alussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluu se kullikin. Kannattaa varoa. Esinahan repeämä on kivulias hoitaa.
Ja patukka voi olla vielä niksahtaa sijoiltaankin lemmen leikeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wolt kuskit kantaa ruokaa kissan kusemalle kuistille odottamaan. Yäk. Tilaisi edes sellaisesta palvelusta, missä ruoka ojennetaan käteen.
Minä en mitään Wolttia rupea pitämään pystyssä.
Miksi tulee sugardaddyjen tulleen kuvioihin. Ei onneksi tälle Veeralle, mutta aika monelle muulle, jopa aikuisena lähdetään liitosta kun löydetään omia unelmia toteuttamaan vaikka joku varakas lääkäri.