Suomen heikko talouskasvu johtuu suomalaisten liiasta negatiivisuudesta ja vaatimattomuudesta
Kukaan ei jaksa sellaista draamaa maailmalla kuin Suomessa on. Katsotaan vaikkapa ruotsalaisia: kohteliaita, positiivisia, sivistyneitä, helposti lähestyttäviä iloisia hyvin käyttäytyviä, kommunikointi on ketterää ja luontaista sekä luovaa (eli ei torpata ideoita heti kättelyssä vaan annetaan muhia ja edesautetaan toisia kehittelyssä).
Suomessa: Juroa, junttia, negatiivista, skeptistä, agressiivista, sisäänpäin kääntynyttä.
Ei kukaan maailmalla halua samaistua universaalisti tällaisiin piirteisiin vaan vieroksuvat niitä ja etsivät muualta positiivisempaa energiaa mikä tarttuu muihinkin.
Kommentit (32)
Suomalaiset eivät olisi negatiivisia, jos kansaa ei olisi kyykytetty useampien sukupolvien ajan. Köyhää on aina nöyryytettu ja he ovat joutuneet elämään kurjuudessa. Nyt kerätään sitä "satoa", mitä poliittiset johtajat ja päättäjät ovat vuosien ajan kylvänneet. Syyllistävä sormi ei osoita kansaan, vaan päättäjiin päin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on niin tollo kansa että se pitää vääränä sitä jos joku saa omaisuutensa yrittäjyydestä. Siitä mikä työllistää täällä ihmiset ja luo hyvinvoinnin kaikille. Sen sijaan hyväksyttäväksi tavaksi rikastua sanottiin LOTTOVOITTO. Haluaisin herätä tästä painajaisesta.
Mua ei haittaa tai kiinnosta yhtään jos joku rikastuu kunhan se ei ole rikollisesti tehty. Jos taas rikkaat alkaa itkeä kuinka verot pitäisi poistaa ja työttömiltä, sairailta, köyhiltä jne. tuet pois niin silloin tämä paska saa mun vihat päällensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa kokonaistuottavuus ei ole kasvanut lainkaan kymmeneen vuoteen. Uutta arvoa syntyy tuotantoprosesseissa liian hitaasti.
Yritystukien suurin ongelma on se, että ne vääristävät vapaata kilpailua. Tuilla pidetään pystyssä heikosti kannattavia tai "hukassa olevia" yrityksiä, joiden pitkän aikavälin elinkaari olisi ilman tukea lopussa. Kun huonommin pärjäävät yritykset saavat julkista tukea, ne vievät elintilaa ja markkinaosuutta niiltä terveiltä ja dynaamisilta yrityksiltä, jotka pärjäisivät ilman tukia ja investoisivat aitoon innovointiin.
Yksi tärkeimpiä kansainvälistymisen mittareita yrityksillä on siinä että ymmärtää paikallista kulttuuria jossa yrityksenä toimii koska taloudenlaki on sinällään hyvin yksinkertainen: kysyntä luo tarjonnan. Jos kysyntää ei ole, on luotava tarve kysynnälle ja se on kallista koska markkinointi pienyrityksille joilla on vähän alkupääomaa on vaikeaa mutta se on helpompaa jos on niin hyvä tuote että itse kykenee uskomaan sen menestykseen niin todennäköisemmin siihen uskoo myös muutkin silloin.
Haluan vielä täsmentää tuota "kysyntä luo tarjonnan" kun se on melko kliseinen ilmaus. Tarkoitan sillä siis sitä että se joka keksii vallitsevalla ongelmalle ratkaisun - oli universaali, paikallinen tai yhteiskunnallinen ongelma - hän yleensä luo jonkin ratkaisun siihen ongelmaan josta syntyy se "menestyksekäs" liikeidea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on niin tollo kansa että se pitää vääränä sitä jos joku saa omaisuutensa yrittäjyydestä. Siitä mikä työllistää täällä ihmiset ja luo hyvinvoinnin kaikille. Sen sijaan hyväksyttäväksi tavaksi rikastua sanottiin LOTTOVOITTO. Haluaisin herätä tästä painajaisesta.
Mua ei haittaa tai kiinnosta yhtään jos joku rikastuu kunhan se ei ole rikollisesti tehty. Jos taas rikkaat alkaa itkeä kuinka verot pitäisi poistaa ja työttömiltä, sairailta, köyhiltä jne. tuet pois niin silloin tämä paska saa mun vihat päällensä.
Kuinka paljon tällaisia rikkaita on? Anna esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kateus voittaa kiimankin.
Demarisyöpä eli kateuskiima suomessa hakkaa normikiiman mennen tullen ja palatessa.
Ekporvarienkiima vie kalatkin vedestä
Ruotsilla on oma valuutta; meillä ei. Moni asia vaikka raakapuun hinta paljon alempi Ruotsissa.
Miksi meillä olisi ostovoimaa? Kun Ruotsissa ja Saksassa on korotettu palkkoja 6%; täällä 2,5% eli palkat ovat jääneet 15-20% jälkeen Ruotsista/Saksasta; tosin tuottavuuskaan ei ole juuri noussut, mutta vika lienee osaamattomassa johdossa, joka ei ole kyennyt tuotantoa muuttamaan; huono herraonni sekä maalla että yrityksillä; Koneen tj. totesi että Suomessa hyväksytään johtajuus, josta muualla maailmassa seuraisi potkut.
Vierailija kirjoitti:
kyllä se homma on niin, että köyhiltä on leikattu ja rahat on siirretty rikkaiden taskujen kautta sijoitussalkkuihin ja veroparatiiseihin. pois kotimaisesta kulutuksesta. kiitos persut, kokoomus, kd ja rkp. vahva ja välittävä suomi oy.
jos ei itse maksa luo hinta-desensitointia joka johtaa tuhlailuun eli resurssein haskaamiseen. Parempi ettei köyhille anneta mitään rahaa, korkeintaan se puuro ja parakkiasuminen 3 kerroksissa sängussä 60 hengen huoneissa. Puuroa saa 3 kertaa päivässä. Ulkona liikkuminen kielletty klo 1800 jälkeen.
Heidän perseitään myytäisiin ja valtio saisi siten tuloa eikä vaan tappiota turhan ylijäämäväestön säilyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri keskiluokka maksaa määrällisesti suurimman osan Suomen tuloverokertymästä, koska sen muodostama tulonsaajien joukko on suuri.
Niille pitäisi suurimmat veroaleet osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsilla on oma valuutta; meillä ei. Moni asia vaikka raakapuun hinta paljon alempi Ruotsissa.
Miksi meillä olisi ostovoimaa? Kun Ruotsissa ja Saksassa on korotettu palkkoja 6%; täällä 2,5% eli palkat ovat jääneet 15-20% jälkeen Ruotsista/Saksasta; tosin tuottavuuskaan ei ole juuri noussut, mutta vika lienee osaamattomassa johdossa, joka ei ole kyennyt tuotantoa muuttamaan; huono herraonni sekä maalla että yrityksillä; Koneen tj. totesi että Suomessa hyväksytään johtajuus, josta muualla maailmassa seuraisi potkut.
Liian heikko ostovoima joo, verot liian korkealla eikä omaisuuksien luomista helpoteta tarpeeksi. Mainitsemissa maissa omistaminen ja vaurastuminen ovat normaali osa elämää, ei suomessa. Pelkkää saamattomien katkeruutta. Ja palkat muutenkin liian korkealla vrt tuottavuus.
Suomen yritysjohtajat lähtevät sijoittamaan ja laajentumaan markkinoille, joiden riskejä he eivät tunnista esim. Fortumin Lilius sijoitti suomalaisten rahat Venäjän voimaloihin ja sitten saman Fortumin Rauramo Saksan Uniperiin. Suuri virhe, näiden maiden omistava eliitti vetää suomalaisjohtajia kakkoseen 100-0!
Osin syy on vuosisataisen köyhyyden ja viimesotien perintönä siirtyneissä traumoissa. Mä olen niin kyllästynyt noiden toistamiseen. Ole kurkkuani myöten täynnä juoppaja jotka hautovat jotain sukupolvien takaisia traumoja.