Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin käydä enemmän kävelylenkeillä, mutta kipu vaikuttaa mielialaan ja siihen, että viitsisi lähteä kävelemään

Vierailija
06.09.2026 |

Vasen puoli vartalostani on heikompi vatsa-, selkä, reisi- ja pakaralihasten osalta. Tämän on ihan fyssari todennut ja huomasin itsekin tämän kun tein liikkeitä ja vertasin oikean ja vasemman puolen toimintaa.

Tykkään kyllä kävellä, mutta kun kipu alkaa etenkin viileämmillä ilmoilla jo muutaman sadan metrin jälkeen. Kipu on pahinta reidessä ja se menee polveen saakka. Ei ole mitään pientä kipua vaan se voi olla erittäin tuskallista ja on tuskaa kävellä.

Kävelin tänään yhteensä reilun 2km. N. kilometrin kohdalla lepuutin jalkaa istumalla penkillä. Lenkin jälkeen piti istua jalka sohvalla suorana eikä kipu tahtonut hellittää.

Vasemmassa lonkassa on tekonivel, mutta se ei ole ongelmanlähde. Asiaa on tutkittu. Ja ei, kyse ei ollut nivelrikosta vaan vammasta. 

Oikeasti tuo kipu vie intoa kävellä koska tuo kipu on todella kuluttavaa myös henkisesti. Helteillä kipu ei ole ongelma, mutta sitten tulee ongelma astman kanssa. Olin myös Irlannissa viikon reissussa jossa kävelin reilusti yli 10 000 askelta päivässä ilman ongelmia vaikka oli mäkistäkin maastoa ja sää ei paljon tätä kummempi ollut kuin Suomessa tällä hetkellä. En siis ymmärrä miten voi tulla tuollainen kipu vaikka ei edes ole vielä niin kylmä. Talvi on pahin.

Mitä kaikkea voisin tehdä, että toinen puoli vahvistuisi ja ehkä kivut helpottaisi? Ostin pienen kahvakuulan ja sillä koitan nyt tehdä nostoja vasemmalla jalalla. Uidessa käyttää välillä vain toista jalkaa? Tehdä altaassa liikkeitä vasemmalla puolella? Kuntosalilla tehdä laitteilla välillä vain vasemmalla jalalla? Varmaan venyttelyäkin pitäisi tehdä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireilee oikea puoli. Vedin vuosi sit vielä 13 kilometrin lenkkejä ja lankutin 10 kiloa selän päällä, nyt en voi tehdä oikein mitään.

Kävin just fysioterapeutilla joka käski olemaan lenkkeilemättä, en saisi edes venytellä ja aina, kun alkaa yhtään koskemaan, niin pitäis kuulema keventää. Kävin kaupassa ja se ostosten kantelu taisi taas niksauttaa lantion virheasentoon, kipu vihloo alaselästä pakaran kautta sääreen asti, eniten juuri alaselkä ja takareisi.

Mulla on aiemmin auttanut eniten osteopaatti, joka naksauttaa selän ja lantion paikoilleen. Jos vaan kykenet, niin suosittelen sitä. Se maksaa mutta on pieni hinta siitä, että pystyy liikkumaan ilman kipua.

Mulla myös vasen puoli vahvasti heikompi kun teloin itseni viime vuoden kesällä niin,että vieläkin on halvaantumisoireita. Oon vaan koittanut tehdä kevyitä harjoituksia enemmän kuin oikealla puolella, mitään raskaampaa ei kuulema saa tehdä. Mulle ainakin on neuvottu aktivoimaan pakaroita ja syviä ja vinoja vatsalihaksia jotka auttaakin vaikka ne tuntuu niin pieneltä ja riittämättömältä.

Jos vaan pystyt niin kokeile sitä osteopaattia.

Vierailija
22/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, aapeellä on hankala kuntoutettava, jos kipu on vieläpä hermoperäistä. Silti kannattaa treenata enemmän vasenta puolta, että lihakset eivät surkastu. Vesiharjoittelu ja täsmäliikkeillä voimaharjoittelu kuntosalilla ovat parhaat vaihtoehdot. Älä turhaan kävelytä itseäsi, kun se vie mielenkin matalaksi. Tsemiä syksyyn! 

Miksi tämä olisi hermoperäistä? Jos olisi hermoperäistä, niin kipua tulisi kyllä muutoinkin.

Ap

Mistä niin päättelet? 

Ääreishermosto elää omaa elämäänsä. Kokemusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, aapeellä on hankala kuntoutettava, jos kipu on vieläpä hermoperäistä. Silti kannattaa treenata enemmän vasenta puolta, että lihakset eivät surkastu. Vesiharjoittelu ja täsmäliikkeillä voimaharjoittelu kuntosalilla ovat parhaat vaihtoehdot. Älä turhaan kävelytä itseäsi, kun se vie mielenkin matalaksi. Tsemiä syksyyn! 

Miksi tämä olisi hermoperäistä? Jos olisi hermoperäistä, niin kipua tulisi kyllä muutoinkin.

Ap

Mistä niin päättelet? 

Ääreishermosto elää omaa elämäänsä. Kokemusta on.

Mistä sä muka päättelet, että kyse on hermoperäisestä?

Ap

Vierailija
24/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö säästämään työssäkäyvänä ihmisenä sen fyssarin verran? Jos et, niin voisitko lainata joltakin sukulaiselta tai ystävältä sen verran rahaa? Fakta on se, että eläminen maksaa ja joskus se raha kannattaa laittaa omaan hyvinvointiin. Tosi hienoa, että et oo jäänyt sängyn pohjalle masentumaan. Mutta tää on kuitenkin vauvapalsta, täältä voi joskus hyvässä lykyssä saada jonkun hyvän neuvon, mutta suurin osa täällä ei ole fyssareita eikä ainakaan tunne sun tilannetta. It's up to you mitä teet mutta mulla ei ainakaan ole mitään kikka kolmosta tarjota. Uskon kuitenkin että oikea tyyppi voi hyvinkin antaa sulle vinkkejä, joilla elämänlaatu paranee kun kivut toivottavasti vähän hellittävät. Ei mulla muuta, hyvää syksyä! N34

Vierailija
25/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö fyssari neuvonut liikkeitä, jolla voisit vahvistaa heikompaa puolta? Jos ei, niin suosittelen käymään kerran fyssarin vastaanotolla vaikka omalla kustannuksellasi ja pyytää tällaisia liikkeitä.

Ei neuvonut. Tällä hetkellä ei ole varaa mennä fyssarille. 

Ap

Mites kunnallisella fyssarilla? Meillä se toimii ihan täällä keskus-sairaalassa, maksaa n. 13e kerta.

Sinne on todella vaikea päästä tavallisen työssäkäyvän ihmisen edes lähetteellä.

Ap

En tarvinnut mitään lähetettä, soitin ja varasin ajan.

No voi kun kiva. Täällä ei onnistu tuo. Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että joka paikassa ei ole asiat samalla tavalla?

Ap

Ei tässä ollut ymmärtämisestä kysymys, vaan sun auttamisesta. Ei kannata kysellä, jos pahoittaa mielensä joka vastauksesta.

Miten ap:ta auttaa se miten teillä siellä asiat on? Ap kertoi tuossa jo miten asiat hänen asuinpaikkakunnallaan on ja jankuttamisesi ei muuta asiaa mitenkään. 

Niin? Saisiko tähän vastausta?

Vierailija
26/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen neuvo: mene uimaan. Sitä kautta pääset parempaan kuntoon ja jossain vaiheessa kävelykin alkaa sujua. Jos et halua uida, et osaa, tai asut 100 km päässä lähimmästä uimahallista tai luonnonvedestä, minulla ei ole tarjota mitään ratkaisua. 

Minä taas suosittelen uimisen sijaan vesijumppaa. 

Jos ei mahdollisuutta vesijumppaan, niin pystyisitkö ap. sauvakävelyyn, vaikka lyhyitä matkoja. 

Vierailija
27/27 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen neuvo: mene uimaan. Sitä kautta pääset parempaan kuntoon ja jossain vaiheessa kävelykin alkaa sujua. Jos et halua uida, et osaa, tai asut 100 km päässä lähimmästä uimahallista tai luonnonvedestä, minulla ei ole tarjota mitään ratkaisua. 

Minä taas suosittelen uimisen sijaan vesijumppaa. 

Jos ei mahdollisuutta vesijumppaan, niin pystyisitkö ap. sauvakävelyyn, vaikka lyhyitä matkoja. 

Miten se sauvakävely mitään muuttaa? Kävelyä sekin on ja kipu tulee sauvoista huolimatta. 

Ap