Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että lihon +40 v iässä - voiko sitä mitenkään estää?

Vierailija
06.09.2026 |

Olin varhaisteininä ylipainoinen, nuorena aikuisena normaalipainoinen. Kolmekymppisenä lihoin raskauden myötä, laihdutin nuo kilot ja lihoin uudestaan. Nyt olen taas laihduttanut ja olen vihdoin normaalipainossa. Vyötärö on minulle sopiva (75 cm).

Pelkään, että päälle nelikymppisenä lihon. Näin on käynyt monille tutuilleni. Normaalipainoisetkin ovat lihoneet vaihdevuosien myötä, osa kymmeniä kiloja. Osa sanoo, että ei tarvitse kuin vilkaista pullaa tai viinilasia päin, niin lihoo. Laihoja näyttävät olevan vain he, joiden herkuttelu on luokkaa "söin puoli purkillista maustettua rahkaa ja syön loput myöhemmin."

Voiko lihomista tuossa iässä mitenkään estää? Voiko edes kohtuudella herkutella? En haluaisi enää koskaan lihoa ja joutua laihduttamaan tällä tavalla.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kovaa rasvaa sisältävät pitää jättää pois siinä vaiheessa kun selvästi alkaa, sokerilla ei liho. 

aivan. Sokeri menee heti lihaksiin käyttöön. Rasva jää kiertämään verisuoniin ja tukkii niitä hapettuessaan.

Vierailija
62/66 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kovaa rasvaa sisältävät pitää jättää pois siinä vaiheessa kun selvästi alkaa, sokerilla ei liho. 

Minä pystyin elämään nuorena sokerilla. Ei lihottanut yhtään. Nyt 60-vuotiaana voin syödä mitä tahansa muuta, mutta en sokeria. Kai se on jotain insuliiniresistenssiä.

Kova rasva kertyy elimistöön, sokeri ei samallatavoin, mutta se eriasia miten sitä kukin pystyy syömään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pystyin elämään nuorena sokerilla. Ei lihottanut yhtään. Nyt 60-vuotiaana voin syödä mitä tahansa muuta, mutta en sokeria. Kai se on jotain insuliiniresistenssiä.

Kova rasva kertyy elimistöön, sokeri ei samallatavoin, mutta se eriasia miten sitä kukin pystyy syömään. 

En syö kovaa rasvaa myöskään. Mutta koska en ole sitä oikeastaan ikinä syönyt, niin en tiedä, miten se vaikuttaa minuun.

Sen vain olen oppinut, että sokerin syönti pitää minimoida, jos ei halua lihoa.

N58

Vierailija
64/66 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärön mitat voivat muuttua myös siksi, että vaihdevuosissa iho alkaa löystyä ja muutkin kudokset veltostua, vaikka paino pysyisi samana.

Vierailija
65/66 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tässä hetki sitten kk Amerikassa. Otin paljon omia ruokia mukaan, oltiin valtaosa New Yorkissa ja olisi tullut liian kalliiksi.

Käveltiin hyvin paljon, plus oli lämmin, ei tullut syltyä liikaa. Mutta silti ruoka oli erilaista ja lihosin omasta mielestäni ainakin yli 5 kg, luult enemmän.

Kesti monta kk, että sain kilot pois

Normiarki on ok, liikun pari h päivässä ja syön 1700 kaloria. Käymme lähes joka la ja su ulkona syömässä, niinä päivinä aamiainen on pieni ja iltapala lähinnä porkkanaa.

Sen verran miinusta tulee joka pv, että paino ei nouse.

Joka 2 viikko olen yksin ti-to ja usein voin syödä vain tuorepuuroa

Vierailija
66/66 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen ainakin normaalipainoinen, olen 57 v. Harrastan kyllä liikuntaa monessa muodossa ja työtä joutuu siis tekemään. En myöskään koskaan ole ollut ylipainoinen. Vaihdevuodet tekee sen, että rasvaa alkaa kertymään vieläkin helpommin, ja kummallisiin paikkoihin, joten aineenvaihduntaa vilkastavaa liikuntaa täytyy harrastaa kyllä- en usko että muuten onnistuu normaalipainossa pysyminen, ruokaa on niin paljon tarjolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän