Apuja matkakohteen valintaan
Meillä olisi häämatka tiedossa ja kohde mietityttää! Minulle olisi riittänyt kotimaan matka mutta mies kovasti haluaa ulkomaille, ja jos kerta nyt kerran lähdetään niin kohde pitäisi olla hyvä! Kriteerit:
- lämmin (väh. +20) tammikuussa
- alle 10 tunnin lentomatka
- kohtuullinen hinta, ei tarvitse olla halvinta mutta ei överiäkään
- kohteessa muutakin tekemistä ja nähtävää kuin ranta ja uima-allas. Ei olla rannalla makoilijoita mutta ei kuitenkaan myöskään mitään koko päivää patikoijia.. :)
Kiinnostavia kohteita olisi esim Brasilia ja Costa Rica mutta kaatuvat jo tuohon lentomatkan pituuteen.
Kanariansaaret osuisi näihin mutta mietityttää onko oikeasti mielenkiintoinen kohde, vai pelkkä kliseinen turistirysä?
Ideoita?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Azorit. Paras kohde ikinä. Ympäri vuoden 21 astetta. Upeita luontojuttuja. Ei turistirysä. Ja yllättävän lähellä.
Azorien keskilämpötila tammikuussa on päivällä noin 16–17 astetta ja yöllä noin 12 astetta. Merivesi 17 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Kanariasta ei ole turhaan tullut turistirysä. Siellä on hyvä olla auto. Saarella on hienoja kohteita, myös turistirysiä.
Kanariasta puhutaan tässä yhtenä saarena, ilmeisesti tarkoittaen Gran Canariaa. Mutta onhan Kanariansaaria myös Teneriffa, Lanzarote jne.
Vierailija kirjoitti:
Häämatkalla ei todellakaan kannata lähteä turistirysiin kuten Kanaria tai Thaimaa.
Kuules nyt. Thaimaa on kokonainen iso valtio. Kanariansaaretkin ovat iso saariryhmä, josta voi etsimällä löytää rauhaa, mutta yleisesti minulle liian turistirysä, jonne en menisi, jos haluaisin omaa rauhaa.
Thaimaassa sen sijaan on paljon hyviä vaihtoehtoja. En menisi Pattayalle, Phuketiin enkä muihinkaan turistirysiin. Mutta esimerkiksi lähellä Kambodzan rajaa on Koh Kut, joka on aivan ihana paratiisisaari ilman massaturismia. Samoin viereinen Koh Mak. Vähän enemmän palveluita on Koh Lantalla, joka on pitkä saari ja siellä on paljon tilaa, joten turisteista huolimatta se ei tunnu täyteen ahdetulta, etenkin lantan eteläosissa on paratiisipoukamia, joilla saa usein olla aivan yksikseen. Jos haluaa kuitenkin luksustason palveluita, niin paras paikka on Khao Lak.
Miami! Siitä retket upeille Keys saarille. On näkemistä, rantaa, lämpöä
Madeira on hieno, mutta tammikuussa epävakainen ja melko kylmä. Ei mikään aurinkokohde.
Unohtaisin tuon lentoaikarajoituksen ja lähtisin täällä jo mainituille Ranskalle kuuluville Karibian saarille tai Alankomaiden saarille Aruballe tai Curacaolle.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Italia, etenkin jos voitte vuokrata auton.
Upeita historiallisia pikkukyliä, lautalla Caprille ja Ischiaan, Sisiliaan tunnelmoimaan Kummistämaisemissa, mahtavaa luontoa, ihanaa ruokaa.
Hirvee sää tammikuussa olen kokenut. Jopa kunnon räntäsateita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Italia, etenkin jos voitte vuokrata auton.
Upeita historiallisia pikkukyliä, lautalla Caprille ja Ischiaan, Sisiliaan tunnelmoimaan Kummistämaisemissa, mahtavaa luontoa, ihanaa ruokaa.
Talvella kylmä. Oli lämpö 20 tai yli. Kostea ja kylmä.
Moskova onlis sinulle hyvä kohde. Paljon nähtävyyksiä eikäi ruuhkia katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Madeira taitaa osua tuohon haarukkaan. Itse menisin kyllä vaikka Etelä-Afrikkaa tai Keniaan, Tansaniaan , jollekin saarelle sinnepäin. Pysähtyisi päiväksi johonkin välikohteeseen, ettei lennoista tule liian pitkät.
Googlehaku kertoo, että Madeiran lämpötila tammikuussa on vain 17-20 astetta ja on sateisempaa aikaa. Etelä-Afrikassa olisi tammikuussa kesä ja 27-30 astetta, mutta suoria lentoja ei ole ja lentoaika on jotakin 17 tuntia.
Yhtälö vähintään 20 asteen lämmöstä ja alle 10 tunnin lentoajasta on talvella vaikea. Thaimaa on varma 30 astetta, mutta lentoaika minimissään tällä hetkellä kai noin 10 h (Bangkok) ja 12 tunnista 13 tuntiin (Phuket), jos haluaa suoran lennon.
Aasian kohteista oikeastaan vain Intiaan pääsee tällä hetkellä alle 10 tunnissa.
Bangkokiin pääsi ennen 9 tunnissa, mutta nykyään kun reitti ei enää kulje Moskovan yli, vaan kiertää Euroopan kautta ja kaartaa aika lännestä, koska ei voi lentää Ukrainan ylikään, aikaa menee noin 11 tuntia. Hyvällä myötätuulella voi mennä vähän nopeammin. Ei siellä myöskään tammikuussa ihan varma 30 astetta ole, voi olla 28-29 astettakin. Menisin silti sinne Bangkokiin.
Tulin juuri Pekingistä ja suora lento Helsingistä oli 8 tuntia. En kuitenkaan suosittele tätä kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Madeira (Portugali) – lämmin, kaunis, rauhallinen, ei turistirysä
Lämpö tammikuussa: +19–22
Lentoaika: n. 7–8 h (vaihdolla)
Hinta: kohtuullinen, ei halvin mutta ei kallis
Miksi teille:Ei ole Kanariansaarten kaltainen massaturistikohde
Upeita maisemia, lyhyitä helppoja kävelyreittejä (levadat), ei tarvitse olla patikoija
Ruoka erinomaista, viinit hyviä
Kaupunki + luonto + merinäkymät
Romanttinen ja rauhallinen – häämatkalle täydellinen
Marokko (Agadir, Marrakech) – lämmin ja eksoottinen
Lämpö: +20–25
Lentoaika: n. 6–7 h
Hinta: edullinen
Miksi teille:Marrakechissa valtavasti nähtävää: basaareja, palatseja, puutarhoja
Agadirissa ranta + kaupunki + retkiä
Kulttuuria, ruokaa, historiaa
Sopii hyvin “ei rannalla makoilijoille”
Marokko sopisi esim. lentojen osalta haarukkaan, mutta harkitsisin kohteen tarkkaan. Esim. Aurinkomatkat kuvaa Marrakechia vilkkaaksi ja eksoottiseksi tai jotakin sinne päin, mutta itse saisin basaareissa raivokohtauksen. Jo hetki Turkissa basaarikujilla kävi kahdesta kerrasta, ensimmäisestä ja viimeisestä. Tietysti jos nauttii tyrkyttämisestä, niin mikä ettei. Agadir on ilmeisesti enemmän turismiin suuntautunut. Kokemusperäistä tietoa ei tosin Marokosta ole.
Olen ollut Marokossa häämatkalla. Silloin nuorena ostettiin valmis matka, ja se oli saatavilla olevista lämpimin. Mutta nykyään valitsisin toisin. Esimerkiksi Egypti on aika lähellä ja lämmin ja siellä on myös paljon nähtävää.
Tosin, jos on yölento, niin sehän on vain hyvä, jos se kestää yli 10 tuntia, koska sitten ehtii nukkua tarpeeksi. Esim. Singaporen lento 12-13 tuntia on juuri sopiva: ensin menee pari-kolme tuntia nousuhässäkkään ja ruokailuun, sitten voi pestä hampaat, rauhoittua, katsoa leffan ja nukahtaa, ja 8 tunnin hyvien yöunien päästä alkaakin jo aamuhässäkkä, aamupalatarjoilut ja laskeutuminen. Eikä siihen tuhraannu yhtään lomapäivää. Kannattaa miettiä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanariasta ei ole turhaan tullut turistirysä. Siellä on hyvä olla auto. Saarella on hienoja kohteita, myös turistirysiä.
Kanariasta puhutaan tässä yhtenä saarena, ilmeisesti tarkoittaen Gran Canariaa. Mutta onhan Kanariansaaria myös Teneriffa, Lanzarote jne.
Teneriffa on Kanarian saarista ylivoimaisesti suosituin turistikohde, 7,4M kävijää. Gran Canariallakin 4,86M. Lanzarote on näistä kolmesta rauhallisin, vain 3,45M kävijää vuonna 2025.
Mutta kuka kehtaa kehuskella kavereille, että kävin häämatkalla Kanarian saarilla?
Kanaria on kyllä mielenkiintoinen. Suosittelen vuokraamaan auton, jos pelkkä rantaloma ei kiinnosta.
Olen paljon matkustanut, mutta kysyn kuka hullu täällä suosittelee Marokkoa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Marokko on aivan kauhea ja tammikuussa ei edes sää ole puolella. Ei todella mikään häämatkakohde.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Marokko on hyvä ja mielenkiintoinen kohde, mutta en sinne häämatkalle lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Madeira taitaa osua tuohon haarukkaan. Itse menisin kyllä vaikka Etelä-Afrikkaa tai Keniaan, Tansaniaan , jollekin saarelle sinnepäin. Pysähtyisi päiväksi johonkin välikohteeseen, ettei lennoista tule liian pitkät.
Googlehaku kertoo, että Madeiran lämpötila tammikuussa on vain 17-20 astetta ja on sateisempaa aikaa. Etelä-Afrikassa olisi tammikuussa kesä ja 27-30 astetta, mutta suoria lentoja ei ole ja lentoaika on jotakin 17 tuntia.
Yhtälö vähintään 20 asteen lämmöstä ja alle 10 tunnin lentoajasta on talvella vaikea. Thaimaa on varma 30 astetta, mutta lentoaika minimissään tällä hetkellä kai noin 10 h (Bangkok) ja 12 tunnista 13 tuntiin (Phuket), jos haluaa suoran lennon.
Aasian kohteista oikeastaan vain Intiaan pääsee tällä hetkellä alle 10 tunnissa.
Bangkokiin pääsi ennen 9 tunnissa, mutta nykyään kun reitti ei enää kulje Moskovan yli, vaan kiertää Euroopan kautta ja kaartaa aika lännestä, koska ei voi lentää Ukrainan ylikään, aikaa menee noin 11 tuntia. Hyvällä myötätuulella voi mennä vähän nopeammin. Ei siellä myöskään tammikuussa ihan varma 30 astetta ole, voi olla 28-29 astettakin. Menisin silti sinne Bangkokiin.
Tulin juuri Pekingistä ja suora lento Helsingistä oli 8 tuntia. En kuitenkaan suosittele tätä kaupunkia.
Niin, varsinkaan tammikuussa, Pekingissä keskilämpötila on 4 astetta pakkasta. Yön jäljiltä voi olla aamulla jopa -10.
Ainakin Teneriffalla on erikoinen luonto ja paljon hienoja maisemia. Olen ollut siellä automatkalla ja tykkäsin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teneriffa on Kanarian saarista ylivoimaisesti suosituin turistikohde, 7,4M kävijää. Gran Canariallakin 4,86M. Lanzarote on näistä kolmesta rauhallisin, vain 3,45M kävijää vuonna 2025.
Mutta kuka kehtaa kehuskella kavereille, että kävin häämatkalla Kanarian saarilla?
Mennäänkö häämatkalle sen vuoksi, että asialla voi kehuskella?
Mä en yhtään häpeä tunnustaa, että tykkään Teneriffasta. Näkemistä, tekemistä, mulle sopiva lämpö ja upeita luontokohteita. Ei uuvuttavaa aikaeroa ja kohtuullinen lentoaika.
Madeira, Euroopan Havaiji