Opet ja lto:t! Miten lapsi opetetaan lukemaan?
Saan elämäni ekan ekaluokan syksyllä. Olisiko vaikka kivoja kirjavinkkejä vannoutuneelle 3 - 6-luokan opettajalle?
Kommentit (6)
...etenkin epäpäteville luokanopettajille, joita on Helsingissäkin joka viides jo! Ja pätevistäkin opettajista vain pienellä osalla on esi- ja alkuopetuksen opinnot takana, loput yrittää pärjätä muutaman ovarin kurssin varassa (yleensä tosin opettavat isompia oppilaita, ainakin meidän koulussa). Kaikista kammottavin " pätevä" ope tässä mielessä on musta ehkä aineenopettaja, joka on tehnyt monialaiset(?) opinnot eli ne pelkät koulussa opetettavien aineiden opinnot ja saanut näin muodollisen pätevyyden opettaa jopa niitä pieniä ekaluokkalaisia. Vaikka hän ei välttämättä ole koskaan käynyt kurssiakaan aiheesta tai edes harjoitellut yhtään(!) tuntia ala-asteella :(
kommentoi yksi sivusta touhua seurannut koulunkäyntiavustaja
Joo olen oikein pätevä, mutta alkuopetukseen erikoistumaton opettaja on opiskellut noin 2 ov alkuopetuksen äikkää, jos sitäkään. Ko. kurssista on kohdallani 10 vuotta aikaa.
Kuitenkin sen verran olen 1 - 2-luokkalaisten sielunmaailmasta ja pedagogiikasta selvillä, että kunnon kirjallisuudella pääsisin hyvään alkuun.
Kirjasarja on uusi Pikkumetsän aapinen.
Oletteko todella sitä mieltä, että opettaja on valmis yliopistosta lähtiessään? Kyllä opiskelua riittää siitä eteenkinpäin.
Ap
Osaahan tavismutsikin opettaa lapsensa lukemaan, niin miksei ope osaisi opettaa koululaisia. Itse olen opettanut käts-menetelmällä eikä edes mitään aapisia ole ollut käytössä. Koulussa kai sentään sellaiset on vielä nykyäänkin.
kuinka vähän luokanopettajan koulutuksessa on äidinkieltä.
Opettajat, jotka opettavat 80% peruskoulun äikästä, ovat opiskelleet äidinkieltä 8 (!!) opintopistettä (koko tutkinto n. 300 op).
Uskomatonta!
mutta unohtunut. odotin vain paria vinkkiä uuden kirjasarjan opasta odotellessa. täällä pyörittyäni tulin laittaneeksi kysymyksen. hui! ap
Neuvoisin hankkimaan pari aapisten opeopasta näin alkajaisiksi. Salainen maa vaikkapa. Tiedätkö mitä kirjasarjaa tulet käyttämään opetuksessasi?
Lyhyesti, tavallisimmat menetelmät on (synteettisistä analyyttisiin) kokosana, LPP, Käts ja tavutus.
t. Ope