Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanheneminen koskettaa meitä kaikkia. Miten saa vanheta, miten ei saa? Palsta on täynnä pilkkaa vanhenevista

Vierailija
06.09.2026 |

Milloin missi on mummo, jos on 30 (!!)-vuotias. Milloin on naurettavaa käyttää lippistä 40+-vuotiaana. Ei saisi matkustaa ratikassa, ei junassa, ei käydä kaupassa tukkimassa käytäviä. Kampaus on aina vääränlainen. Vaatteet myös aina vääränlaisia.

Millaisen vanhenamisen arvon av-raati suo eläkeikää lähestyville? 

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhenemisen kritisointi on uskomatonta, koska me kaikki olemme samassa veneessä. Kaikki me olemme eläneet rypyttömän nuoruuden ja kaikista meistä tulee velttoja ikääntyessämme.

Kritisointi kertoo siitä, ettei tätä oikeasti ole sisäistänyt. Minäkin olin kolmekymppinen ennen kuin tajusin, että 90 v isoäitini on ollut ihan samalla tavalla nuori kuin minä.  Muistan vieläkin, kuinka tajusin, etten ollut aiemmin asiaa ihan tajunnut.

Minä luulin nuorena, että tulen vanhenemään kauniisti ja arvokkaasti. Jaa-a.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhenemisen kritisointi on uskomatonta, koska me kaikki olemme samassa veneessä. Kaikki me olemme eläneet rypyttömän nuoruuden ja kaikista meistä tulee velttoja ikääntyessämme.

Kritisointi kertoo siitä, ettei tätä oikeasti ole sisäistänyt. Minäkin olin kolmekymppinen ennen kuin tajusin, että 90 v isoäitini on ollut ihan samalla tavalla nuori kuin minä.  Muistan vieläkin, kuinka tajusin, etten ollut aiemmin asiaa ihan tajunnut.

Aivot ei ole vielä kehittyneet kunnolla alle 30 vuotiaana ja siksi tätä ei sisäistä. Myönnän itsekin että vielä joskus 22-vuotiaana mietin että minäpä en varmasti vanhene niinkuin noi

Itsellä ei ollut noin hölmöjä ajatuksia. Mutta kaukaiseltahan se vanhuus tuntui tuossa vaiheessa. Nyt 40+ ei enää niinkään kaukaiselta. Viimeiset 10 vuotta hujahti sellaisella nopeudella, että hirvittää.

Olen eri.

Itse en nuorena pystynyt edes kuvittelemaan itseäni vanhana. Siksi luulin aina, että tulen kuolemaan ennen viittäkymmentä. 

Mä täytin 20 vuotta vuonna 1981 ja ajattelin, että kolmekymppisenä elämässä kaikki kiva on jo ohi ja sitten vaan eletään harmaata lapsiperhearkea :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ainakaan 34-vuotiaana vanha. Tapasin mieheni tuossa 30-vuotiaana ja olin niin kaunis, että mies vain tuijotti kun olimme treffeillä.

Et ollut🙂

Vierailija
104/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä vanhuksia pilkata, vaan boomereiden ajatusmaailmaa. Eläkejärjestelmästä käydään myös kriittistä keskustelua, kuten kuuluukin.

Vierailija
105/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotakin viisikymppisiä sinkkunaisia on niin paljon? Jos kerran ovat niin hehkeitä viisikymppisenä niin missä ne kumppanit ovat? Sitten juostaan epätoivoisena kaiken liikkuvan perässä. Jos olet niin haluttava, NUORI ja elämää pursuava niin kyllä varmaan saat kumppaninkin.

Miksi oletat, ettei nainen voi olla sinkku omasta tahdostaan?

Minä olen ollut hehkeä 15-30v sinkkutyttö/-nainen ihan omasta tahdostani, kun ei ole koskaan kiinnostanut turha seurustelu ja parisuhde minkään ihan jees -tyypin kanssa. 
Vientiä on kyllä aina ollut ja on. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä vanhuksia pilkata, vaan boomereiden ajatusmaailmaa. Eläkejärjestelmästä käydään myös kriittistä keskustelua, kuten kuuluukin.

Mä olen eläkejärjestelmän uudistamisen kannalla, mutta ei niin, että nuoremmille sukupolville jää lopulta vain käytetty vessapaperi käteen. Olen itse jo eläkkeellä enkä ymmärrä, mikä ihmeen "pyhä lehmä" me ollaan suunnilleen kaikille puolueille. Mun eläkkeeni ei ole mikään suuren suuri, mutta suurempi kyllä kuin suomalaisilla keskimäärin. Mulle on ihan ok, jos mun eläkkeeni veroprosenttia korotetaan. Asuntolaina on aikoja sitten maksettu ja lapseni aikuisia ja omillaan. Yksi eläkeläinen ja kissa pärjää pienemmälläkin summalla kuin mitä nyt saan eläkettä. Suomessa on paljon eläkeläisiä, joiden eläke on niin påieni, että joutuvat turvautumaan leipäjonoihin. Tai miettimään, ostaako lääkkeet vai ruokaa. Heidän tilannettaan en tietenkään haluaisi verotuksella heikennettävän, mutta jos valtio kerran tarvitsee lisää verotuloja, niin miksi eläkkeiden verotukseen ei haluta koskea? Ai niin...koska meissä eläkeläisissä on paljon aktiivisia äänestäjiä. Sinänsähän tämä nykytilanne on mulle ihan jees, kun voin itse päättää, mihin kohteisiin rahojani lahjoittelen. 

Vierailija
107/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ärsytä ikääntymisessä tai vanhenemisessa mikään niin paljon että nykyisin kuvitellaan olevinaan niin nuoria vaikka ollaan keski-ikäisiä. Sellaisia ihme luuloja on yli viisikymppisillä ihmisillä itsestään. Joku vimmainen yritys olla nuori, vaikkei olla. SE ärsyttää. Muuten ei ihmisten vanheneminen haittaa, mutta ei nyt pidä kuvitella että viisikymppisenä on joku kaksikymppinen! Sitä on vaikea selittää. Viisikymppinen on viisikymppinen, ei kaksikymppinen eikä kolmekymppinen. 

Se että sinua ärsyttää, kertoo sinusta itsestäsi. Anna ihmisten olla mitä ovat. Jos joku kokee olevansa nuori viisikymppisenä, niin sehän on kaikin puolin mahtavaa! Ollaan toimeliaita, vireitä ja terveitä eikä kuormiteta yhteiskuntaa omalla terveydellä tai vajaakuntoisuudella. Ota mallia! Sitten kun olet hyvässä lykyssä selviytynyt viisikymppiseksi :D

Mikään ei ärsytä kuin joku viisikymppinen eukko vonkaamassa varattuja, nuoria miehiä ja julkkiksia. Silti ollaan niin yksin... niin yksin. Jos teillä on huippumarkkina-arvo niin ette varmaan ole niin yksin. Eli voitte päätellä ettei viisikymppinen ole kovin houkutteleva ainakaan nuoremmille miehille jne.

Ilmeisesti olet jäänyt lehdelle soittelemaan kun joku upea viisikymppinen on vienyt sun nokan edestä nuoremman miehen..?😆

No”upea viisikymppinen”😂😂 Noloa. 20v miehen mielestä sellainen on mummeli, 30v nainen on puumatäti.

Vierailija
108/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ärsytä ikääntymisessä tai vanhenemisessa mikään niin paljon että nykyisin kuvitellaan olevinaan niin nuoria vaikka ollaan keski-ikäisiä. Sellaisia ihme luuloja on yli viisikymppisillä ihmisillä itsestään. Joku vimmainen yritys olla nuori, vaikkei olla. SE ärsyttää. Muuten ei ihmisten vanheneminen haittaa, mutta ei nyt pidä kuvitella että viisikymppisenä on joku kaksikymppinen! Sitä on vaikea selittää. Viisikymppinen on viisikymppinen, ei kaksikymppinen eikä kolmekymppinen. 

Häh? Mitä tämä edes tarkoittaa?

Mitä nämä nuoremmat tekevät, mitä vanhemmat eivät missään nimessä saisi tehdä?

Vierailija
109/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ainakaan 34-vuotiaana vanha. Tapasin mieheni tuossa 30-vuotiaana ja olin niin kaunis, että mies vain tuijotti kun olimme treffeillä.

Miehen lasittunut tuijotus johtuu siitä, että sillä seisoo. Aivot ei silloin toimi. Niin minunkin mies käyttäytyy. Se on kyllä aika söpöä. 

Vierailija
110/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Johtuisiko ärsytys siitä, että kun viisikymppiset käyttäytvät samalla tavalla kuin pari-kolmikymppiset, niin he vievät samalla nuoremmilta oikeuden erottautua? Joskus vielä 20 vuotta sitten viiskymppiset selvästi olivat jämähtäneempiä siihen punhe-, pukeutumis-, hius- ja meikkaustyyliin, minkä he olivat omassa nuoruudessaan omaksuneet. Silloin heidät oli helppo tunnistaa omaksi ikäryhmäkseen, ja heille myös naureskeltiin, koska eivät seuranneet aikaansa. 

Vierailija
111/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovat ja omaksuvat uusia trendejä. Nuorisokulttuuria. Esimerkiksi rock-musiikki syntyi 1950-luvulla nuorison kapinana vanhempia ikäluokkia ja yhteiskunnan normeja vastaan. Samoin 60-luvulla hippiliike, 70-luvulla punk ja 90-luvulla grunge ja tuska. Enää nykyään noissa ei ole sitä nuorison kapinaa, koska osa vanhuksista on jämähtänyt nuoruuteensa ja konsertit ovat täynnä vanhoja. Mutta ei sekään ole se suurin ongelma. Vaan eniten ärsyttää, että jos nykyään keksitään jotain uutta, niin heti siinä on myös vanhatkin täysillä mukana. 

Vierailija
112/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinua ärsyttää, kertoo sinusta itsestäsi. Anna ihmisten olla mitä ovat. Jos joku kokee olevansa nuori viisikymppisenä, niin sehän on kaikin puolin mahtavaa! Ollaan toimeliaita, vireitä ja terveitä eikä kuormiteta yhteiskuntaa omalla terveydellä tai vajaakuntoisuudella. Ota mallia! Sitten kun olet hyvässä lykyssä selviytynyt viisikymppiseksi :D

Mikään ei ärsytä kuin joku viisikymppinen eukko vonkaamassa varattuja, nuoria miehiä ja julkkiksia. Silti ollaan niin yksin... niin yksin. Jos teillä on huippumarkkina-arvo niin ette varmaan ole niin yksin. Eli voitte päätellä ettei viisikymppinen ole kovin houkutteleva ainakaan nuoremmille miehille jne.

Ilmeisesti olet jäänyt lehdelle soittelemaan kun joku upea viisikymppinen on vienyt sun nokan edestä nuoremman miehen..?😆

Mulla on kyllä ollut sama kumppani jo yli 20 vuotta. Ihmetellen ollaan katsottu jotakin ihme vöyhkää jollain viisikymppisillä. Joku perus-Irmeli värjää tukan mustaksi ja alkaa kuunnella yhtäkkiä jotakin kuolometallia viisikymppisenä ja on sitten niin osa yhteisöä. EI HEMMETTI! Onko kypsän ihmisen käytöstä?

Tässä kirjoituksessa on nyt moni asia pielessä. Ensinnäkin nykyään viisikymppiset eivät ole Irmeleitä, vaan Mareja ja Markoja, jotka ovat kasvaneet 80- luvun tukkahevin tahtiin. Ja he ovat nykyään työssäkäyviä metallimusiikin suurkuluttajia ja todennäköisesti rockfestareiden perusväestöä, ellei jopa lähellä asiakkaiden keski-ikää? 

Joo, mutta miksi viisikymppisen perus-Irmelin pitää yhtäkkiä värjätä hiuksensa mustaksi ja alkaa kuunnella jotakin norjalaista kirkonpolttoheviä? Ei mene jakeluun. Miksei sillä ollut mustatukka kolmekymppisenä, miksi pitää alkaa yhtäkkiä taantua?

Vierailija
113/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Tossa on kyse juuri jostakin iälle kypsymättömästä olemisesta. Yritetään olla niin jotakin, mitä ei oikeasti olla. Mutta kun pitää yrittää olla jotenkin cool, vaikkei olekaan.

Vierailija
114/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kuvittelin itsestäni kaikenlaista ja luulin tietäväni paljon. Elämä ja maailma opettivat ja hioivat särmiä pois. Nyt olen jo kohta eläkeläinen. On pitänyt hyväksyä menetyksiä ja rupsahtamista. Toisaalta nuoret saavat nauttia siitä nuoruuden voimasta ja ulkonäöstä, minusta olisi kohtuutonta murehtia pari-kolmikymppisenä sitä että kuusikymppinen on erilainen olento. Siihen ehtii sitten sopeutua. Jokaisen elämäntarina on erilainen.

Vierailija
115/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Johtuisiko ärsytys siitä, että kun viisikymppiset käyttäytvät samalla tavalla kuin pari-kolmikymppiset, niin he vievät samalla nuoremmilta oikeuden erottautua? Joskus vielä 20 vuotta sitten viiskymppiset selvästi olivat jämähtäneempiä siihen punhe-, pukeutumis-, hius- ja meikkaustyyliin, minkä he olivat omassa nuoruudessaan omaksuneet. Silloin heidät oli helppo tunnistaa omaksi ikäryhmäkseen, ja heille myös naureskeltiin, koska eivät seuranneet aikaansa. 

Ei. Vaan että viiskymppiset luulevat olevansa nuorekkaita, kun yrittävät puhua tai pukeutua kuten nuoret. Mutta heidän arvot eivät ole kuitenkaan samat. Viiskymppisille kapina on kovaäänistä musiikkia, bileitä ja päihteitä. Nuorison valtavirralle 2020-luvun kapina on rasistisen, seksistisen ja syrjivän kielenkäytön haastamista, moninaisuuden vaatimista, avointa puhetta mielenterveydestä, päiheettömyyttä ja terveellisiä elämäntapoja. Eräänlaista vastakapinaa. 

Alakulttureihin kuuluu toki nekin, jotka jatkavat vanhaa kapinoinnin kaavaa, kuten räppärit. 

Vierailija
116/116 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli niitä pousereita. On vanha liitto ja sitten on nämä pouserit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän