Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanheneminen koskettaa meitä kaikkia. Miten saa vanheta, miten ei saa? Palsta on täynnä pilkkaa vanhenevista

Vierailija
06.09.2026 |

Milloin missi on mummo, jos on 30 (!!)-vuotias. Milloin on naurettavaa käyttää lippistä 40+-vuotiaana. Ei saisi matkustaa ratikassa, ei junassa, ei käydä kaupassa tukkimassa käytäviä. Kampaus on aina vääränlainen. Vaatteet myös aina vääränlaisia.

Millaisen vanhenamisen arvon av-raati suo eläkeikää lähestyville? 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ärsytä ikääntymisessä tai vanhenemisessa mikään niin paljon että nykyisin kuvitellaan olevinaan niin nuoria vaikka ollaan keski-ikäisiä. Sellaisia ihme luuloja on yli viisikymppisillä ihmisillä itsestään. Joku vimmainen yritys olla nuori, vaikkei olla. SE ärsyttää. Muuten ei ihmisten vanheneminen haittaa, mutta ei nyt pidä kuvitella että viisikymppisenä on joku kaksikymppinen! Sitä on vaikea selittää. Viisikymppinen on viisikymppinen, ei kaksikymppinen eikä kolmekymppinen. 

Olen eri mieltä. Viisikymppinen voi elää nykyään vielä 40 vuotta. Ei tarvitse ryhtyä vanhukseksi liian aikaisin, muuten siitä tulee elämän ylivoimaisesti pisin jakso. 

Harva elää ysikymppiseksi, älä viitsi. Tuolla vöyhöttää näitä viisikymppisiä kun jotakin teinejä. Ei voi käsittää. Luullaan että ollaan niin kiinnostavia ja kauniita. Yritetään kilpailla nuorien ihmisten kanssa vaikkapa nuorempien miesten kiinnostuksesta. Se on säälittävää! Katsokaa itseänne peiliiin ilman meikkejä että mikä kedon kukkanen sieltä kurkistaa, näkyykö kenties vanhuuden merkkejä? Verratkaa sitten vaikka kuviin kun olitte kaksikymppinen, näytättekö samalta?! 

No huh huh mitä kitkerää sepustusta! Homehdu sinä rauhassa kun muut jatkaa elämää elämästä innostuneena.👍🏼

Vierailija
42/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ärsytä ikääntymisessä tai vanhenemisessa mikään niin paljon että nykyisin kuvitellaan olevinaan niin nuoria vaikka ollaan keski-ikäisiä. Sellaisia ihme luuloja on yli viisikymppisillä ihmisillä itsestään. Joku vimmainen yritys olla nuori, vaikkei olla. SE ärsyttää. Muuten ei ihmisten vanheneminen haittaa, mutta ei nyt pidä kuvitella että viisikymppisenä on joku kaksikymppinen! Sitä on vaikea selittää. Viisikymppinen on viisikymppinen, ei kaksikymppinen eikä kolmekymppinen. 

Se että sinua ärsyttää, kertoo sinusta itsestäsi. Anna ihmisten olla mitä ovat. Jos joku kokee olevansa nuori viisikymppisenä, niin sehän on kaikin puolin mahtavaa! Ollaan toimeliaita, vireitä ja terveitä eikä kuormiteta yhteiskuntaa omalla terveydellä tai vajaakuntoisuudella. Ota mallia! Sitten kun olet hyvässä lykyssä selviytynyt viisikymppiseksi :D

Mikään ei ärsytä kuin joku viisikymppinen eukko vonkaamassa varattuja, nuoria miehiä ja julkkiksia. Silti ollaan niin yksin... niin yksin. Jos teillä on huippumarkkina-arvo niin ette varmaan ole niin yksin. Eli voitte päätellä ettei viisikymppinen ole kovin houkutteleva ainakaan nuoremmille miehille jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainaki uhriutumisen voisi lopettaa. Ihan niinkuin vanhemmat ihmiset ei jatkuvasti haukkuisi ja pilkkaisia nuorempia, usein jopa paljon ronskimmin kuin mitä nuoremmat pilkkaa vanhempia.

T: In the middle.

En tunnista ollenkaan nuorten haukkumista lähiympäristössäni. Joitain ilmiöitä kuten hajuvesien ylikäyttö julkisessa liikenteessä on kritisoitu. 

Mutta vanhusten haukkumisen tunnistat lähiympäristössäsi?

En sitäkään livenä. Netissä sitä harrastetaan. 

Vierailija
44/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Viisikymppinen voi elää nykyään vielä 40 vuotta. Ei tarvitse ryhtyä vanhukseksi liian aikaisin, muuten siitä tulee elämän ylivoimaisesti pisin jakso. 

Harva elää ysikymppiseksi, älä viitsi. Tuolla vöyhöttää näitä viisikymppisiä kun jotakin teinejä. Ei voi käsittää. Luullaan että ollaan niin kiinnostavia ja kauniita. Yritetään kilpailla nuorien ihmisten kanssa vaikkapa nuorempien miesten kiinnostuksesta. Se on säälittävää! Katsokaa itseänne peiliiin ilman meikkejä että mikä kedon kukkanen sieltä kurkistaa, näkyykö kenties vanhuuden merkkejä? Verratkaa sitten vaikka kuviin kun olitte kaksikymppinen, näytättekö samalta?! 

"Sairaanhoidon mullistusten myötä ihminen tulee elämään entistä pidempään, tutkijat ennustavat.

– Uskomme, että noin 50 vuoden sisällä elinikä on ainakin kehittyneissä maissa noussut 100-120 vuoteen...."

Ruotsalainen tutkimus. 

Vierailija
45/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinua ärsyttää, kertoo sinusta itsestäsi. Anna ihmisten olla mitä ovat. Jos joku kokee olevansa nuori viisikymppisenä, niin sehän on kaikin puolin mahtavaa! Ollaan toimeliaita, vireitä ja terveitä eikä kuormiteta yhteiskuntaa omalla terveydellä tai vajaakuntoisuudella. Ota mallia! Sitten kun olet hyvässä lykyssä selviytynyt viisikymppiseksi :D

Mikään ei ärsytä kuin joku viisikymppinen eukko vonkaamassa varattuja, nuoria miehiä ja julkkiksia. Silti ollaan niin yksin... niin yksin. Jos teillä on huippumarkkina-arvo niin ette varmaan ole niin yksin. Eli voitte päätellä ettei viisikymppinen ole kovin houkutteleva ainakaan nuoremmille miehille jne.

Ilmeisesti olet jäänyt lehdelle soittelemaan kun joku upea viisikymppinen on vienyt sun nokan edestä nuoremman miehen..?😆

Vierailija
46/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalitonta vanhenemista on sellainen, missä periaate on, että mitenkään ei valmistauduta, lapset joutuvat vastuuseen kaikesta ja kaikesta yhteistyöstä kieltäydytään itsemääräämisoikeuteen vedoten ja käytännössä pilataan omien lasten elämä "koska mä voin".

Vierailija
47/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on selvästi paljon ylilaudalla varttuneita. 

Ilmeisesti niillä aikuistuminen on sitä että siirrytään muille keskustelufoorumeille. 

Eli elämätöntä elämää. 

Itse en ainakaan viitsi edes haukkua niitä -en ylilaudalla varttuneita sen enempää kuin negatiivisia vanhoja ihmisiähäkään joilla päivät kuluu netissä/somessa-, sillä tiedostan, että kaikki sellainen mikä minulle on elämässä normaalia, puuttuu heiltä.

Olisi siis lähinnä jotain heikomman päähän potkimista alkaa heitä haukkumaan, vaikka käyttäytyisivät miten huonosti. Eikä tuollainen nettiporukka ole minulle mitenkään relevanttia, niin senkin puolesta olisi outoa heitä haukkua. 

Jos tuon porukan mielipiteet alkaa tuntumaan jossain ja otatte niitä itseenne, niin kannattaa miettiä missä jamassa oma elämänne on? Oletteko samalla tasolla, vai miksi pidätte heidän mielipiteitään relevantteina?

Vierailija
48/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olet jäänyt lehdelle soittelemaan kun joku upea viisikymppinen on vienyt sun nokan edestä nuoremman miehen..?😆

Mulla on kyllä ollut sama kumppani jo yli 20 vuotta. Ihmetellen ollaan katsottu jotakin ihme vöyhkää jollain viisikymppisillä. Joku perus-Irmeli värjää tukan mustaksi ja alkaa kuunnella yhtäkkiä jotakin kuolometallia viisikymppisenä ja on sitten niin osa yhteisöä. EI HEMMETTI! Onko kypsän ihmisen käytöstä?

Vierailija
49/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti elämän parasta aikaa on ollut 55 ikävuodesta lähtien.   Joka saralla.  N yli 60

Vierailija
50/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pitäisi vain vaieta, eikä mistään ajan ilmiöistä saisi puhua? Minusta tämä on erittäin mielenkiintoinen ilmiö, vanhuksiin hyvin  negatiivisesti suhtautuminen.  Outo ajatus, ettei siitä saisi keskustella. Ja että siitä keskustelu olisi jotenkin luuserimaista. 

Vierailija
51/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenemisesta trollaavat ovat joko sellaisia yksinkertaisempia nuoria, jotka eivät yksinkertaisesti sisäistä, että ovat hyvin pian vastaavan pilkan kohteena itse. Tai sitten sellaisia keski-ikäisiä, jotka eivät ole hyväksyneet itseään, epäonnistuneet esim. parisuhderintamalla ja nyt purkavat katkeruuttaan muihin. Take your pick.

Vierailija
52/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori ei käsitä, että ihan jokainen vanhenee.

Vierailija
53/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ainakaan 34-vuotiaana vanha. Tapasin mieheni tuossa 30-vuotiaana ja olin niin kaunis, että mies vain tuijotti kun olimme treffeillä.

Onko mies vielä tyytyväinen ulkonäköösi jos olet jo vanha. Jos mies rakastuu nuoren naisen kauneuteen, ennustan avioeroa viisissäkymmenissä.

Vierailija
54/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ulkonäöstä suhteessa todelliseen ikään huolestuneet, tai yleensä yli-ikäisyydestä huolestuneet ovat mielestäni huolestuneet omasta ulkonäöstään ja iästään ja sen vuoksi tarkkailevat kaikkia muita ja tekevät huomioita että joku on liian vanha tai näyttää ikäistään vanhemmalta.

Näistä asioistahan voi nykyään  toistaiseksi keskustella tekoälyn kanssa ilmaiseksi ja tekoäly heittää asiallista ja kannustavaa keskustelua aiheesta :)  (ilmaiseksi siis toistaiseksi, jossain vaiheessa, tuttuun tapaan, alkaa rahastus ja joutuu tekoölystäkin maksmaaan (täysistä ominaisuuksista) itsensä taas kipeäksi, kuten kaikesta muustakin...

Vierailija
55/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poissa nuorempien tieltä. 

Niissä nuorermmissa on paljon  edessä sellaisia lyllertäjiä, joita saa väistellä nopsakinttuisempana 

Totta!

Nuoret ovat järkyttävän läskejä nykyään.  Me kuusikymppiset ollaan pääsääntöisesti paljon hoikempia.  Näin ainakin täällä Helsingissä. 

Sääliksi käy nuo paisuneet nuoret ihmiset, niin naiset kuin miehet. Heiltä menee nuoruus ohi. Ylipainoinen ehtii olla vaihdevuosien jälkeenkin, jos silloin itsekuri ei riitä säännöstellä herkuttelua.

Nuorena pitäisi pysyä ihan luonnostaan hoikkana. Mitä ihmettä ne nuoret oikein syövät? t. hoikka nainen 69 v, kasvissyöjä 40 vuotta.

Vierailija
56/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ainakaan 34-vuotiaana vanha. Tapasin mieheni tuossa 30-vuotiaana ja olin niin kaunis, että mies vain tuijotti kun olimme treffeillä.

Onko mies vielä tyytyväinen ulkonäköösi jos olet jo vanha. Jos mies rakastuu nuoren naisen kauneuteen, ennustan avioeroa viisissäkymmenissä.

no olen "jo" 34, pian 35v ja ainakin koko ajan kehuu mua. Mutta kyllä mä uskon että hä n myös tykkää minusta ihmisenä. :) En ole mikään hirviö. 

Vierailija
57/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhetessa ei enää kysellä ulkopuolisten mielipidettä itsestä, koska sillä EI OlE VÄLIÄ. 

N58

Vierailija
58/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.  Kaikkeen muuhun rasismiin puututaan, mutta vanhemmista ihmisistä saa puhua mitä vaan. 

Vaikka ikääntyvät ihmiset eivät esim. Käyttäydy rikollisesti, kuten iso osa tiettyjen väestöryhmien edustajat. 

Tähän täytyisi saada muutos. 

Tämä on muuten ihan totta! Auta armias, jos nykypäivänä sanot esim seksuaalivähemmistöstä tai jostain kansanryhmästä jotain kritiikkiä niin heti käydään päälle, mutta keski-ikäisten naisten pilkkaaminen tai ruma solvaaminen on aina ok. 

Eikös jossain maissa vielä ole tapana kunnioittaa vanhempia ihmisiä? Ei kyllä Suomessa ainakaan.

Vierailija
59/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotakin viisikymppisiä sinkkunaisia on niin paljon? Jos kerran ovat niin hehkeitä viisikymppisenä niin missä ne kumppanit ovat? Sitten juostaan epätoivoisena kaiken liikkuvan perässä. Jos olet niin haluttava, NUORI ja elämää pursuava niin kyllä varmaan saat kumppaninkin.

Vierailija
60/103 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poissa nuorempien tieltä. 

Niissä nuorermmissa on paljon  edessä sellaisia lyllertäjiä, joita saa väistellä nopsakinttuisempana 

Totta!

Nuoret ovat järkyttävän läskejä nykyään.  Me kuusikymppiset ollaan pääsääntöisesti paljon hoikempia.  Näin ainakin täällä Helsingissä. 

Sääliksi käy nuo paisuneet nuoret ihmiset, niin naiset kuin miehet. Heiltä menee nuoruus ohi. Ylipainoinen ehtii olla vaihdevuosien jälkeenkin, jos silloin itsekuri ei riitä säännöstellä herkuttelua.

Nuorena pitäisi pysyä ihan luonnostaan hoikkana. Mitä ihmettä ne nuoret oikein syövät? t. hoikka nainen 69 v, kasvissyöjä 40 vuotta.

Kun kävin enemmän Ruotsissa alkoi jossain vaiheessa 2010-luvulla näkyä laivan tullessa laituriin karkkilasteja maihin vieviä nuoria, oli paruskuntia joilla karkkikärryt molemmilla. Aiemmin niillä vietiin muuta esim alkoholia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme