Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanheneminen koskettaa meitä kaikkia. Miten saa vanheta, miten ei saa? Palsta on täynnä pilkkaa vanhenevista

Vierailija
06.09.2026 |

Milloin missi on mummo, jos on 30 (!!)-vuotias. Milloin on naurettavaa käyttää lippistä 40+-vuotiaana. Ei saisi matkustaa ratikassa, ei junassa, ei käydä kaupassa tukkimassa käytäviä. Kampaus on aina vääränlainen. Vaatteet myös aina vääränlaisia.

Millaisen vanhenamisen arvon av-raati suo eläkeikää lähestyville? 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainaki uhriutumisen voisi lopettaa. Ihan niinkuin vanhemmat ihmiset ei jatkuvasti haukkuisi ja pilkkaisia nuorempia, usein jopa paljon ronskimmin kuin mitä nuoremmat pilkkaa vanhempia.

T: In the middle.

Vierailija
22/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyminen johtuu pitkästä elämästä. Joku onnekas saa olla suht terve, joku toinen on muistisairas tai muuten kivulloinen. Itse olen hyväksynyt ryppyni, hidastuneen liikkumiseni ja sen, että uuden oppiminen vie noin kymmenen kertaa enemmän aikaa. Jos saan nähdä, kuulla...jos järki jotenkin leikkaa ja pystyn liikkumaan, tiedän olevani onnekas. Olen kiitollinen elämälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt tiedä muutamasta, kun tämä on aiheena täällä tämän tästä. Pitävätkö he omia vanhempiaan ja isovanhempiaan halveksittavina rupsahtaneina olioina? 

Todennäköisesti. Myös näiden oma vanhuus tulee olemaan kivulias ja surullinen. Sitä itseinhon määrää.

Vierailija
24/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Incelmies ei vanhene kun on eläkkeelläkin vielä poika.

Vierailija
25/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.  Kaikkeen muuhun rasismiin puututaan, mutta vanhemmista ihmisistä saa puhua mitä vaan. 

Vaikka ikääntyvät ihmiset eivät esim. Käyttäydy rikollisesti, kuten iso osa tiettyjen väestöryhmien edustajat. 

Tähän täytyisi saada muutos. 

Vanhuus ei ole rotu, niin ehkä siksi ei puhuta rotusorrosta jos puhutaan vanhuudesta.

Vierailija
26/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua että itsekin vanhenevat. Ovat jotain 20-24 vuotiaita.

Tämä on yllättävän vaikeaa monille sisäistää. Että kyseessä on sama ihminen eri ikävaiheissa. Inhotaan pikkulapsia ja vanhuksia ikään kuin ei itse koskaan olisi oltu lapsia eikä tultaisi vanhoiksi. Tai itse ainakin oltiin lapsena aina hyvin käyttäytyviä, ja itse ei vanhana varmasti koskaan rupsahdeta vaan pysytään ikinuorina. 

Vierailija
27/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on selvästi paljon ylilaudalla varttuneita. 

Ilmeisesti niillä aikuistuminen on sitä että siirrytään muille keskustelufoorumeille. 

Vierailija
28/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poissa nuorempien tieltä. 

Niissä nuorermmissa on paljon  edessä sellaisia lyllertäjiä, joita saa väistellä nopsakinttuisempana 

Totta!

Nuoret ovat järkyttävän läskejä nykyään.  Me kuusikymppiset ollaan pääsääntöisesti paljon hoikempia.  Näin ainakin täällä Helsingissä. 

Vierailija
29/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt tiedä muutamasta, kun tämä on aiheena täällä tämän tästä. Pitävätkö he omia vanhempiaan ja isovanhempiaan halveksittavina rupsahtaneina olioina? 

Ne ovat itse syrjäytyneitä, aikaisin orvoiksi jääneitä, avioeroperheistä jne,

Olin lastenkodissa töissä Helsingissä. Jotkut vihaajat kuulostavat samalta kuin lastenkodin pojat. 

Vierailija
30/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias. Suvussani on paljon pitkäikäisiä, tälläkin hetkellä useampi lähes 100-vuotias. Jos elän niin pitkään, olisi aika hullu ajatus olla viimeiset 35 vuotta näkymätön, rasittava, kaikkien tiellä oleva mummo.

Vierailija
31/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä ikääntymisessä tai vanhenemisessa mikään niin paljon että nykyisin kuvitellaan olevinaan niin nuoria vaikka ollaan keski-ikäisiä. Sellaisia ihme luuloja on yli viisikymppisillä ihmisillä itsestään. Joku vimmainen yritys olla nuori, vaikkei olla. SE ärsyttää. Muuten ei ihmisten vanheneminen haittaa, mutta ei nyt pidä kuvitella että viisikymppisenä on joku kaksikymppinen! Sitä on vaikea selittää. Viisikymppinen on viisikymppinen, ei kaksikymppinen eikä kolmekymppinen. 

Vierailija
32/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainaki uhriutumisen voisi lopettaa. Ihan niinkuin vanhemmat ihmiset ei jatkuvasti haukkuisi ja pilkkaisia nuorempia, usein jopa paljon ronskimmin kuin mitä nuoremmat pilkkaa vanhempia.

En tunnista ollenkaan nuorten haukkumista lähiympäristössäni. Joitain ilmiöitä kuten hajuvesien ylikäyttö julkisessa liikenteessä on kritisoitu. 

Vierailija
33/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ärsytä ikääntymisessä tai vanhenemisessa mikään niin paljon että nykyisin kuvitellaan olevinaan niin nuoria vaikka ollaan keski-ikäisiä. Sellaisia ihme luuloja on yli viisikymppisillä ihmisillä itsestään. Joku vimmainen yritys olla nuori, vaikkei olla. SE ärsyttää. Muuten ei ihmisten vanheneminen haittaa, mutta ei nyt pidä kuvitella että viisikymppisenä on joku kaksikymppinen! Sitä on vaikea selittää. Viisikymppinen on viisikymppinen, ei kaksikymppinen eikä kolmekymppinen. 

Olen eri mieltä. Viisikymppinen voi elää nykyään vielä 40 vuotta. Ei tarvitse ryhtyä vanhukseksi liian aikaisin, muuten siitä tulee elämän ylivoimaisesti pisin jakso. 

Vierailija
34/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on täynnä väkivaltaa kaikkia kohtaan, erityisesti naisia ja naisvihaa. Kuten lehdistö ja ihan kaikki paikat, missä miehille annetaan suunvuoro. Naisviha on heissä joku sisäänrakennettu tyyppivika

Opettele vaan ignoraamaan se. Ei kukaan pakota kuuntelemaan ketään. Kohdista huomiosi sellaisiin avauksiin ja puheenvuoroihin, joita arvostat ja jotka vievät sinua eteenpäin. Älä takerru paskaan

Vierailija
35/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias. Suvussani on paljon pitkäikäisiä, tälläkin hetkellä useampi lähes 100-vuotias. Jos elän niin pitkään, olisi aika hullu ajatus olla viimeiset 35 vuotta näkymätön, rasittava, kaikkien tiellä oleva mummo.

"Mummoksi" ei ole pakko ryhtyä. Tarkoitan, että voi ankkuroitua muuhunkin kuin ikäänsä. Mummottelijat ovat yksinkertaisia. 

Vierailija
36/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Viisikymppinen voi elää nykyään vielä 40 vuotta. Ei tarvitse ryhtyä vanhukseksi liian aikaisin, muuten siitä tulee elämän ylivoimaisesti pisin jakso. 

Harva elää ysikymppiseksi, älä viitsi. Tuolla vöyhöttää näitä viisikymppisiä kun jotakin teinejä. Ei voi käsittää. Luullaan että ollaan niin kiinnostavia ja kauniita. Yritetään kilpailla nuorien ihmisten kanssa vaikkapa nuorempien miesten kiinnostuksesta. Se on säälittävää! Katsokaa itseänne peiliiin ilman meikkejä että mikä kedon kukkanen sieltä kurkistaa, näkyykö kenties vanhuuden merkkejä? Verratkaa sitten vaikka kuviin kun olitte kaksikymppinen, näytättekö samalta?! 

Vierailija
37/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sinua ärsyttää, kertoo sinusta itsestäsi. Anna ihmisten olla mitä ovat. Jos joku kokee olevansa nuori viisikymppisenä, niin sehän on kaikin puolin mahtavaa! Ollaan toimeliaita, vireitä ja terveitä eikä kuormiteta yhteiskuntaa omalla terveydellä tai vajaakuntoisuudella. Ota mallia! Sitten kun olet hyvässä lykyssä selviytynyt viisikymppiseksi :D

Vierailija
38/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua että itsekin vanhenevat. Ovat jotain 20-24 vuotiaita.

Tämä on yllättävän vaikeaa monille sisäistää. Että kyseessä on sama ihminen eri ikävaiheissa. Inhotaan pikkulapsia ja vanhuksia ikään kuin ei itse koskaan olisi oltu lapsia eikä tultaisi vanhoiksi. Tai itse ainakin oltiin lapsena aina hyvin käyttäytyviä, ja itse ei vanhana varmasti koskaan rupsahdeta vaan pysytään ikinuorina. 

Kuka inhoaa ja missä?

Vierailija
39/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vanhenevat, ihan kaikki, vaikka sitä voikin olla alle kolmekymppisenä vaikea uskoa.

Minua ei haittaa vanhenemisessa muu kuin se, että ikäihmiset jumittavat työelämässä vaikka heidän kykynsä ja jaksaminen ovat hyvin rajallisia kuudenkympin rajan ylityttyä. Nuoret tekevät heidän työnsä paljon tehokkaammin ja nopeammin eivätkä koko ajan kitise jostain eivätkä myöskään kiusaa työkavereitaan ja levitä juoruja. Eläkeiäksi ehdottomasti 60 vuotta eikä mitään armojatkoja kenellekään. Työpaikat kuuluvat nuorille ja perheellisille, ei itsekkäille ja ahneille vanheneville ihmisille, jotka ovat omaisuutensa jo keränneet.

Vierailija
40/81 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista ollenkaan nuorten haukkumista lähiympäristössäni. Joitain ilmiöitä kuten hajuvesien ylikäyttö julkisessa liikenteessä on kritisoitu. 

Mutta vanhusten haukkumisen tunnistat lähiympäristössäsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi