Miten teidän perheessä vaikuttaisi jos toisen tulot putoisivat nollaan?
Tai siis jos kävisi niin että sillä enemmän tienaavalla tulisi yli kuukaudeksi tilanne että ei saisi yhtään rahaa. Olisiko sillä suuriakin vaikutuksia vai onko teillä aina ylimääräistä rahaa lojumassa käyttötilillä?
Kommentit (18)
eli ei vaikuttaisi meidän talouteen.
Jatkoin väikkärin vääntämistä ilman apurahaa, eli elelen nollatuloilla palkattoman opintovapaan (ja miehen palkkatulojen) turvin. Lapset on kunnallisessa päivähoidossa eli en saa edes kotihoidontukea. Meinaan olla silti ainakin vuoden kotona näin! Hyvin pärjätään, vaikka mieskin on vain keskituloinen. Ei ole liikaa lainoja eikä matkusteluintoa tms. kulutushysteriaa ;)
Normaalisti meillä on aina ylimääränen tonni säästötilillä, mutta muuton takia meni sekin raha (päällekkäiset vuokrat + muuttaminen).
Minä jäin työttömäksi ja miehen nimellä tullut kotihoidontuki päättyivät sattumalta samaan aikaan. Toimeentulotuesta emme saaneet mitään, koska he laskivat, että olisi pitänyt elää entisillä tuloilla. Kelan tuet lähtivät liikkeelle vasta lähes kahden kuukauden päästä siitä, kun tulomme menivät nollille.
Elimme tyhjentäen pakkasen ja ruokakaapit vanhoista ruoista. Tuli leivottua paljon. Kolmivuotias sai olla jonkin aikaa matkalippuna. Autoa ei ole, joten siitä ei tarvinnut murehtia. Jälkeenpäin ajatellen elimme kohtuullisesti, mutta silloin tuntui, että kärsimme paljon. Laskuista tein paljon maksusopimuksia.
Lainatilillä on varalla aina noin 1-2 kk rahat etukäteen (lainanhoito, vastike, lapsen hoitomaksu). Omilla tileillä ei mahdottomia " käteisvaroja" , mutta sitten taas rahastoista parin päivän viiveellä saisi rahat myös 2-3 kuukauden menoihin. Lisäksi olisi Visa, jolla saisi vähän vararahastoa, jos tietäisi, että sitten tulisi taas rahaa esim. 1,5kk päästä (korotonta max 45 päivää).
Eli selvittäisiin säästöillä ja toisen tuloilla noin puoli vuotta. Sen jälkeen pitäisi jo lainata, pyytää lyhennysvapaata asuntolainasta tai lainata porukoilta (esim. appivanhemmilla reilusti rahaa eli ei tarvis mennä näihin lainajuttuihin).
vuokralla asumme ja jos mul loppuis työt, niin tulotaso pysyis kutakuinkin samana, sillä sitten saisimme asumistukea.
Jos minunkin tuloni tippuisivat nolliin, saisimme toimaria. Siinä vaiheessa rahaa voisi jopa olla enemmän kuin nyt käytössä.
Mutta ongelmia ei varsianaisesti tulisi perusturvaan, sillä n. 10000¿ on " hätävararahastoa" .
ei paljon vaikuttaisi arkeen,
jos miehellä niin sitten olis säästöjä pahan päivän varalle.
eipä niillä silti montaa vuotta elettäisi,
mutta ens alkuun ei olis paniikki....
Mä olen nyt " nollalla" , eli opintotuella ja mies kuuluu liittoon. Tulis sitten ansiosidonnaista. Ollaan laskeskeltu, että kävi niin tai näin, niin kyllä me aina laskut saadaan maksettua (lainan lyhennykset yms. asumismenot) Ruokaa saa sitten vaikka dyykattua. Lisäksi osaamme molemmat tehdä myyntiin kelpaavaa käsityötä, jolla muutoinkin rahoitamme tiukissa paikoissa ekstra menoja.
Ei meillä nytkään ylimääräistä rahaa ole, mutta kumpikin meistä osaa elää myös 0-budjetilla (hätätilassa lasten vaipatkin korvataan kokonaan harsoilla.) Ja jos nyt kävis niin, että mies sais kenkää, niin ollaan molemmat oikeasti niin taitavia työssämme (minuakin jatkuvasti pyydetään palaamaan vanhaan duuniin), että saisimme hyvin pian uusia töitä ja ainahan mä voin vaikka keskeyttää opinnot.
alkaa tehdä kokopäivätyötä, joka vähän tasapainottaisi notkahdusta.
Vierailija:
Tai siis jos kävisi niin että sillä enemmän tienaavalla tulisi yli kuukaudeksi tilanne että ei saisi yhtään rahaa. Olisiko sillä suuriakin vaikutuksia vai onko teillä aina ylimääräistä rahaa lojumassa käyttötilillä?
tosin päivähoitomaksun kans vois olla tiukkaa. Se tulee aina kuukauden jäljessä et ei olis hyötyä vaikka heti katkeaisi lapsilla hoito. Muuten varmasti tultaisiin toimeen. Tosin meillä haukkaa kolmanneksen ja vähän ylikin palkasta asuntolaina.
Oletteko saaneet niitä perintönä/lahjoina? Oletteko pitkään olleet työelämässä? Mitkä ovat normaalit tulonne?
Mulla ei ole koskaan ollut elämässä mahdollisuutta säästää taikka sijoittaa. Olen 27 v. opiskelija ja tehnyt töitä kunnalle aikaisemmin n. 4 vuotta, mutta liksa oli niin pieni suhteutettuna asumiseen ja muuhun, että mitään " ylimääräistä" ei todellakaan ole karttunut. Koskaan ei myöskään ole ollut varaa luksukseen.
Mun elämäni paras säästö on nyt asuntolainanlyhennys. Nyt on meidän perheellä " kertynyt" joitakin tuhansia (ehkä 10 000).
Rahamme on itse säästettyjä, olen myös saanut perintöä mutta se on käytetty asunnon ostoon. Ollaan aloitettu sijoittaminen jo vuosia sitten, nyt on hyvin tuottanut tulosta. 14
Yli kuukaudeksi vai pysyvästi?
Jos nyt lyhyeksi aikaa, sanotaan alle puoleksi vuodeksi, niin sit syötäisiin säästörahoja.
Jos pidemmäksi aikaa, niin sit varmaan myytäisiin toinen auto.
Jos tilanne näyttäisi pysyvältä, niin luultavasti realisoitaisiin omaisuutta sen verran ettei jäisi lainaa.
Meillä siinä mielessä hyvä puskurirahasto että kaikki omaisuutemme ei ole kodissamme vaan on ns. hajasijoitettuna.
Mitään ei ole saatu perintönä/lahjoina (okei, mies sai vanhemmiltaan jonkin verran autoon, koska joudumme heitä kuskaamaan aika paljon).
Työelämässä yhtäjaksoisesti n. 10 vuotta kumpikin, sitä ennen sitten pätkiä ja sijaisuuksia mulla, mies on lähinnä opiskellut ennen sitä. Miehen nettotulot reilu 2000e, omani vähän alle tuon + lapsilisä eli nettotulo n. 4000e (bruttotulo on n. 5500e). Asuntolainaa maksettu n. 40 000e ja jäljellä n. 80 000e. Rahastoja ja muita " säästöjä" n. 10 000e.
Vierailija:
Oletteko saaneet niitä perintönä/lahjoina? Oletteko pitkään olleet työelämässä? Mitkä ovat normaalit tulonne?
Mies on opiskellut ja aikuiskoulutustuen loputtua hänellä ei ole ollut muita tuloja satunnaisia työkeikkoja lukuunottamatta. Ikää on jo yli 40 v ja asunto velaton, ei kai muuten oltaisi tällaiseen uskallettu lähteäkään. Kohta on edessä paluu työelämään ja meidän elintaso muuttuu melkoisen paljon paremmaksi.
Molemmilla on työpaikan huoltokonttorissa sen verran tileistä säästettyä rahaa, että niillä pärjää muutaman kuukauden. S-tilillä on liki 500e.
Ja minunkin nettotulot on n. 1600e, eli kyllä sillä pärjää lainoja järjestellen pidempäänkin. Maksettiin mun kotihoidontukijaksolla lainoja, jotka oli otettaessa mitoitettu kahden palkalle ja pärjättiin silti.