Mitä tarkoittaa terapeutin kirjaus "ei tunnetason yhteyttä?"
Huomasin juuri, että kirjoittanut yhteen käyntiin näin. Tästä jo aikaa ja terapia jatkunut kyllä sen jälkeen. Mutta mitä tuo tarkoittaa?
Kommentit (58)
Melko tavallista traumoja kokeneille. Voin luetella lukuisia traumaattisia kokemuksiani, ilman tunneyhteyttä. Tosiaan kuin luettelisin ostoslistaa. Tiedostan, että jollekin toiselle yksikin näistä voisi olla liikaa. En tiedä miksi tai miten olen selvinnyt.
Kun kerron ystävälle tai tutulle, yleensä ahdistuvat tai eivät usko. Heille olisi helpompi tuntea myötätuntoa tai uskoa, jos olisin kokenut vain yhden trauman. Tällainen jättää uhrin melko yksin. Muut eivät ymmärrä yhtään, eivätkä osaa olla myötätuntoisia, vaan heitä pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot tunteikkaista asioiista, muttet ilmehdi asiaankuuluvasti.
Itse sain saman maininnan, kun puhuin eräästä tragediasta ilman tunnekuohua.
Ilmeettömyys ja reagoimattomuus on puhtaasti traumareaktio,jota ei tunnisteta suomalaisessa alikoulutetussa ammattikunnassa. Lue asiasta,sinussa ei ole vikaa,vaan hoitotahossa,joka ei kykene toimimaan ja auttamaan vaaditulla tavalla.
Tyypillinen moniongelmaisen perustelu. Sellaisen, joka ei oikeasti edes hakua parantua koska elää niistä lukemattomistamielensä ongelmista, mutta ei tiedosta sitä. Syy on aina ammattitaidottomuudessa. Kaikkia ei vaan voi auttaa.
Sinä saa..nan pas ka joka et tiedä mitä on tulla esim rai sk atuksi kuoleman uhassa ja monen tap pou hkausken kohteeksi voit olla nyt hiljaa!!! Mikä sinun psykiatrian koulutuksesi on? Mitä sinä ymmärrrät syvä'stä psyykkisestä traumasta tai olosuhteista joista ne syntyvät? Lue aidosti asiansa tuntevien ammattilaisten kirjoituksia ja tutkimuksia sekä asiaan liittyvää neuro ym. tiedettä edes kerran elämässäsi,i d iootti trolli! V..u että tämä palsta on pa..kaa.
Älä välitä tuosta, joka halusi vain tulla ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskutelevat eivät tune omakohtaisesti mitä todella vakava,henkeä uhkaava traumatilanne saa aikaan monissa ihmisissä. Tulee lamaannus,tule pelkkä "selviydy tai kuole" toiminta. Tämä on täysin oppikirjanmukaista traumareaktiota,ei mitään "tunnekylmyyttää" tai epäempaattisuutta. Kyse on aloittajankin tapauksessa hoitavan tahon epäammattimaisuudesta ja tietämättömyydestä. Minut ra is kattiin ja yritettiin tappaa lapseni läsnäollessa-poliisi joka tuli paikalle kertoessani tilanteesta täysin ilmeettömänä ja tunteettomana "robottina"sanoi: "Ei sinua ole ra iskattu." Nmä sairaat yksilöt viranomaisjärjestelmässä kuuluvat vankilaan trauman tuottaneiden henkilöiden mukana. Lukekaa,mitä traumatisoituminen on,ottakaa selvää asioita älkääkä puhuko täällä pas kaa asioista joita ette ymmärrä!
Jaahas. Oman elämänsä ammattiterapeutti löysi paikalle. Sinun on ymmärrettävä, ettei sinulla ole pätevyyttä analysoida vieraan ihmisen asioita internetissä. Eikä missään muuallakaan. Sä et tiedä miksi olen siellä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että kirjaus ei viittaa sinun ja terapeutin väliseen yhteyteen, vaan sinun yhteyteesi asioihisi, joista kerrot.
Kiitos! Tämä selvensi asiaa paljon, ensin google ja tekoäly alkoivat väittää, että kyse omi minun ja terapeutin väleistä ja aloin ihmetellä:)
Ap
Tekoäly voi puhua ihan puuta heinää. Älä ikinä niele kritiikittä tekoälyn höpinöitä.
Tekoälyn väitteet voi aina käydä kriittisellä silmällä läpi,kuten kuuluu,mutta se ei tarkoita,etteikö sitä voi hyödyntää edes suuntaa antavasti asiassa josta aloittaja puhui. On epänormaalia tuo,mitä terapeutti kirjoitti. Aloittajan kannattaa tehdä vertaisarviointia,eli ei myöskään ottaa todesta mitään mitä hänelle hänen elämästään tietämättömät tahot sanovat-varsinkaan tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Melko tavallista traumoja kokeneille. Voin luetella lukuisia traumaattisia kokemuksiani, ilman tunneyhteyttä. Tosiaan kuin luettelisin ostoslistaa. Tiedostan, että jollekin toiselle yksikin näistä voisi olla liikaa. En tiedä miksi tai miten olen selvinnyt.
Kun kerron ystävälle tai tutulle, yleensä ahdistuvat tai eivät usko. Heille olisi helpompi tuntea myötätuntoa tai uskoa, jos olisin kokenut vain yhden trauman. Tällainen jättää uhrin melko yksin. Muut eivät ymmärrä yhtään, eivätkä osaa olla myötätuntoisia, vaan heitä pitää ymmärtää.
Oletkin selviytynyt juuri siksi, että mielesi on katkaissut sen tunneyhteyden tapahtumiin. Kykenet kertomaan niistä kuin lukisit sitä kauppalistaa. Mielesi suojelee sinua siten ja siksi olet siis selviytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot tunteikkaista asioiista, muttet ilmehdi asiaankuuluvasti.
Itse sain saman maininnan, kun puhuin eräästä tragediasta ilman tunnekuohua.
Ilmeettömyys ja reagoimattomuus on puhtaasti traumareaktio,jota ei tunnisteta suomalaisessa alikoulutetussa ammattikunnassa. Lue asiasta,sinussa ei ole vikaa,vaan hoitotahossa,joka ei kykene toimimaan ja auttamaan vaaditulla tavalla.
Tyypillinen moniongelmaisen perustelu. Sellaisen, joka ei oikeasti edes hakua parantua koska elää niistä lukemattomistamielensä ongelmista, mutta ei tiedosta sitä. Syy on aina ammattitaidottomuudessa. Kaikkia ei vaan voi auttaa.
Sinä saa..nan pas ka joka et tiedä mitä on tulla esim rai sk atuksi kuoleman uhassa ja monen tap pou hkausken kohteeksi voit olla nyt hiljaa!!! Mikä sinun psykiatrian koulutuksesi on? Mitä sinä ymmärrrät syvä'stä psyykkisestä traumasta tai olosuhteista joista ne syntyvät? Lue aidosti asiansa tuntevien ammattilaisten kirjoituksia ja tutkimuksia sekä asiaan liittyvää neuro ym. tiedettä edes kerran elämässäsi,i d iootti trolli! V..u että tämä palsta on pa..kaa.
Toivon todella että olet vielä avun piirissä. Olet todella aggressiivinen. Kokemuksesi eivät ole tuntemattomien nettikommentoijien syytä. Tarvitset vielä apua, eikä se väärin ole. Mutta väärin on purkaa ongelmiasi täysin syyttömiin ja solvata tuntemattomia ihmisiä. Palsta ei ole paskaa, käytöksesi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että kirjaus ei viittaa sinun ja terapeutin väliseen yhteyteen, vaan sinun yhteyteesi asioihisi, joista kerrot.
Kiitos! Tämä selvensi asiaa paljon, ensin google ja tekoäly alkoivat väittää, että kyse omi minun ja terapeutin väleistä ja aloin ihmetellä:)
Ap
Tekoäly voi puhua ihan puuta heinää. Älä ikinä niele kritiikittä tekoälyn höpinöitä.
Tekoälyn väitteet voi aina käydä kriittisellä silmällä läpi,kuten kuuluu,mutta se ei tarkoita,etteikö sitä voi hyödyntää edes suuntaa antavasti asiassa josta aloittaja puhui. On epänormaalia tuo,mitä terapeutti kirjoitti. Aloittajan kannattaa tehdä vertaisarviointia,eli ei myöskään ottaa todesta mitään mitä hänelle hänen elämästään tietämättömät tahot sanovat-varsinkaan tällä palstalla.
Paitsi jos SINÄ sanot, on syytä ottaa todesta. Mitään muuta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkin selviytynyt juuri siksi, että mielesi on katkaissut sen tunneyhteyden tapahtumiin. Kykenet kertomaan niistä kuin lukisit sitä kauppalistaa. Mielesi suojelee sinua siten ja siksi olet siis selviytynyt.
Totta, eli tunneyhteyden puuttuminen suojelee psyykettä. Sen enempää avaamatta tilannettani, olen kyllä selvinnyt fyysisesti eli olen elossa yhä. Henkisestikin tänä päivänä voin suhteellisen hyvin. Mutta traumat näyttäytyvät tietynlaisena kokonaisvaltaisena lamaannuksena. Tunne-elämäni on melko latteaa, olen iloinen ja nauravainen, ja saatan ärtyä ja suuttuakin, mutta tunnemaailman syvyys puuttuu. En ole enää pitkään aikaan, vuosiin, itkenyt kunnolla. En tunne vihaa.
Elämäni on pysähtynyt ja tietyissä asioissa en ole selvinnyt, eli traumat ovat jättäneet melko voimakkaat jäljet elämääni.
"Jaahas. Oman elämänsä ammattiterapeutti löysi paikalle. Sinun on ymmärrettävä, ettei sinulla ole pätevyyttä analysoida vieraan ihmisen asioita internetissä. Eikä missään muuallakaan. Sä et tiedä miksi olen siellä käynyt"
Ja viittaat mihin sanomaani? Minua ei kiinnosta miksi olet terapiassa käynyt/olllut käymättä, vaan otin kantaa siihen,ettäepäammattimasessa psykiatriassa /terapiassa ei yleensä ole riittävää ja tarvittavaa ymärrystä ihmisen reaktioon jos hän ei ole halutulla tavalla "empaattinen" tai "tunteellinen" tai osoita mitään ns.normaaleja tunnereaktioita käydessään puhumassa vakavasti traumaattisista asioistaan terapiassa-tunteettomuus on puhtaasti selviytymismekanismi,tajuatko?. Jokainen,joka on kokenut omat tunteensa tappavan ja lamauttavan trauman,ymmärtää,mistä puhun. Tunteettomuus voi olla myös oire psykopatiasta,joka on synnynnäistä tai sosiopatiasta,joka on yleensä olosuhteiden tuottamaa. Eli mikä sinun ongelmasi on? En kohdistanut mielipidettäni erityisesti juuri sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot jostain pahasta tapahtumasta, kuin lukisit kauppalistaa.
Tämä. Olen kertonut terapeutille itseeni kohdistuneista lukuisista pahoinpitelyistä naama peruslukemilla, ilmeettömänä. Haluan kertoa nämä asiat ja näin ne onnistuvat helpommin. Ei niin että alkaisin parkua vastaanottotilanteessa. Tuijotan tyhjyyteen ja puhun rauhallisella äänellä ilmehtimättä. Minulla on dissosiaatiohäiriö ja senkään vuoksi en ole läheskään aina kosketuksissa tunteisiini. Olen yleensä irrallaan tunteistani, tämä on ollut suojakeino lapsuudesta saakka. Dissosiaatiohäiriöistä minulla on vakavin, eli dissosiatiivinen identiteettihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyppä tekoälyltä-saat parempia vastauksia kysymyksiisi kuin laumaälyltä täällä.
*Kysypä
Ei,vaan "kysyppä". Tämä on täysin legitimiteettiä suomenkieltä,riippuen siitä,mistäpäin Suomea kirjoittaja on. Opiskele enemmän, tyhjästä nillittäjä.
Tässä kommentissa sinulla on seitsemän kielioppivirhettä. Kannattaa lukea paljon!
Lyhyesti: käsittelet vielä asiaa pintapuolisesti eli ei olla terapiassa vielä päästy itse asiaan eli siihen, mikä oikeasti korjaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Joku voi puhua hyvin traumaattisistakin asioista ihan vain asioina, kuin kertoisi mitä hänellä on jääkaapissa. Esim. kertoo tulleensa lapsena isän hyväksikäyttämäksi, mutta puhuu asiasta kuin lukisi uutisia tai jopa naureskellen. Eli pystyy kyllä puhumaan asioista, mutta irrottautuu niistä tunnetasolla täysin. Terapiassa pyritään tuomaan eri tasot yhteen, yhdeksi, kokonaiseksi.
Ainakin minut on terapiassa heitetty sekavassa tilassa ulos ovesta kun käyntiin varattu aika on ohi. Siinä sitten oppii jatkossa selostamaan asiat samalla tavalla kuin selostaisi mitä on syönyt aamiaiseksi.
Osa näistä "auttajista" nimittäin tekee ikäänkuin ruumiinavauksen potilaan kokemuksille kyselemällä hyvin yksityiskohtaisesti traumakokemuksista.
Kun selostat ties kuinka monetta kertaa miltä tuntuu löytää ruumis asunnolta, niin pakkohan siinä on oppia itsensä kuolettamaan.
Se tarkoittaa sitä, että vaikka ympärilläsi olisi ihmisiä, sinusta tuntuu, ettet saa heihin todellista yhteyttä. Vaikeus päästää muita lähelle voi johtua siitä, että aiemmat ihmissuhteet ovat haavoittaneet ja luottamus toisiin on kadonnut.
Hain netiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyppä tekoälyltä-saat parempia vastauksia kysymyksiisi kuin laumaälyltä täällä.
*Kysypä
Ei,vaan "kysyppä". Tämä on täysin legitimiteettiä suomenkieltä,riippuen siitä,mistäpäin Suomea kirjoittaja on. Opiskele enemmän, tyhjästä nillittäjä.
Tässä kommentissa sinulla on seitsemän kielioppivirhettä. Kannattaa lukea paljon!
Tuo nyt raivoaa täällä muutenkin ja edelleenkään ei laita pilkun jälkeen välilyöntiä. Todella epämiellyttävän ja ilkeän oloinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: käsittelet vielä asiaa pintapuolisesti eli ei olla terapiassa vielä päästy itse asiaan eli siihen, mikä oikeasti korjaa sinua.
Eli vasta kun kykenee itkemään/suremaan tms niin terapia on onnistunut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Kysypä
Kannattaa keskittyä itse keskustelun sisältöön ja lukea sitä,va ja kki!