Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö paljon ylitöitä?

Vierailija
05.09.2026 |

Pitemmän päälle ei välttämättä hyvä juttu terveyden kannalta jos tekee jatkuvasti paljon mutta mukavastihan niistä saa rahaa.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä väitetään, että ylitöistä menee jotain lisäveroa? Siis verokortissahan on yksi ja sama ennakonpidätysprosentti koko vuodelle, eikä se pidätys tiedä, onko kyseessä kuukausipalkka, lomaraha vai ylityö. Tietysti jos ei osaa laskea vuosirajaa sopivaksi tai edes korjata sitä tilanteen muuttuessa, niin vuoden lopussa menee rahan ylittävältä osalta isommalla pidätyksellä, mutta ei sekään pidätys tiedä, onko kyseessä kuukausipalkka, lomaraha vai ylityö. 

koska näin ei ollut 80-luvulla vaan sivutuloille ja ylitöille oli oma veroprosenttinsa. Sittemmin siitä luovuttiin ja tuli valinnaiseksi kuukausi- tai vuositulorajat perus- ja lisäprosentille. Sit tuosta kuukausirajastakin luovuttiin jo vuosia sitten. 

Suomessa verotus on aina perstunut vuosiansioon. 

Se mitå sun palkasta on peritty, oli mikä vuosikymmen tahansa, perustuu vain Arvioon ja lopullisessa verotuksessa se korjataan ja saat veronpalautsta tai joudut maksamaan. 

niin on mutta SILTI verokortin sai kuukausitulorajoilla. Se oli jopa oletusarvoisesti kuukausitulorajalla, ja halutessaan sai vuositulorajan käyttöön. 

Vierailija
62/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva voi tehdä ylitöitå, niin että niistä maksetaan palkkaa, koska niitä viranomaiset valvovat ja yrityksellä ilmoitusvelvollisuus ylitöistä, muuten saktiot. Ylitöitå saa tehdä vuodessa 250h eli n. 20h kuukaudessa ja viikossa reilut 4h

Minulla on paukkunut useastikin tuo 4 tunnin raja. Eipä ole kukaan siitä sanonut yhtään mitään. 

Lain mukaan neljän kuukauden jakson aikana ylitöitä saa tehdä enintään 138 tuntia. Tietääkseni mitään viikkokohtaista rajaa ei ole. Vuodessa max 250h ja paikallisella sopimuksella max 330h/v.

Ap

Siksi niitä liikahommia ei nykyään teetetäkään ylitöinä vaan liukuman puitteissa. Tulee vielä halvaksi työnantajalle, kun ei tarvitse maksaa mitään ylimääräistä ja voi lupailla niitä korvaavia vapaita sitten, "kun tulee hiljaisempaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee aika yleistä, että ylitöitä ei saa tehdä. Näin työnantajat säästää.

Vierailija
64/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva voi tehdä ylitöitå, niin että niistä maksetaan palkkaa, koska niitä viranomaiset valvovat ja yrityksellä ilmoitusvelvollisuus ylitöistä, muuten saktiot. Ylitöitå saa tehdä vuodessa 250h eli n. 20h kuukaudessa ja viikossa reilut 4h

Minulla on paukkunut useastikin tuo 4 tunnin raja. Eipä ole kukaan siitä sanonut yhtään mitään. 

ai... oletko MONTAKIN vuotta tehnyt siis 12 tunnin päiviä vuoden ympäri? se ei tarkoita etteikö YHTENÄ tai KAHTENA päivänä voisi tehdä enempää vaan kuinka paljon tunteja tulee JOKAISELLE päivälle. 

Vierailija
65/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen s-marketissa osa-aikanen, noin 30h vko. Täällä ylityöt on lisätunteja, ja pitäis olla reilusti lisätunteja ennenkun alkaa ylityöt. En todellakkaan tee. Täyspaska työnantaja mulla. Kunpa sais paremman elannon / duunin.

Tuo on rantautunut muillekin aloille. Osa-aikaistetaan porukkaa, jolloin ylitöitä ei synny. Korkeintaan just lisätöitä. Työnantaja säästää näin.

Vierailija
66/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole viimeiseen 15 vuoteen ajatellut että minulla olisi joku ”työaika”. Teen töitä tarpeen ja tilanteen mukaan, keskimäärin ehkä noin 40h/vko. 

Jos joku homma täytyy saada tehtyä maanantaiksi eikä se ole perjantaina ollut valmis, niin sitten pistän sen kasaan viikonloppuna. Minulle työaikaa on 07-19 välinen aika, niin että täysipainoista työaikaa on suunnilleen 9-16 ja muu aika on tarpeen mukaan. 

Vuosiansiot ovat olleet tasaisesti yli 100000€. Tulospalkkaus jossa kiinteän kk-palkan osuus on noin 80% ja loput tulevat tuloksen mukaan. 

No jos työtehtävien tekemiseen riittää jatkuvasti keskimäärin 40h/vko, niin eihän siinä mitään ajattelemista olekaan (ihan normaali työaika) - mutta sitten se pistää kummasti ajattelemaan, jos edes pakollisista ja takarajoihin sidotuista työtehtävistä ei selviä ilman, että enemmän tai vähemmän jatkuvasti tulee 50h/vko tai enemmänkin, ilman että itselle jää mitään käteen (ylityökorvausta, bonuksia, 100ke vuosipalkkaa).

Voin kertoa, että avain 100t€ vuosipalkkaan ei ole työtuntien laskeminen tai TES:n siteeraaminen. 

Se mitä 100t€ palkan kylkiäisenä tulee on täysi vapaus. Ei minun pomoani kiinnosta mistä päin maailmaa, minä viikonpäivänä tai kellonaikaan työni teen. Kukaan ei laske työtunteja, mutta kaikkia kiinnostaa työn tulokset. 

Ihan palkattuna työntekijänä olen. Organisaatiomielessä sijoitun keskijohtoon vaikka itselläni ei alaisia olekaan. Liiketoiminta-  ja tulosvastuu on kyllä. 

Haittapuoli (jos sen sellaiseksi haluaa laskea) on se, että olen aina vastuussa omasta vastuualueestani. Myös silloin kun olen lomalla tai on viikonloppu. Toisaalta itseäni tämä ei haittaa. 

Vierailija
67/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ICT-alalla 2 vuotta maksimit mitä laki salli. Burnis kaupan päälle. Verottaja vei yli puolet joka tunnista, tuli silti melko hyvin rahaa. Nykyään teen vain normipäiviä, saldoja ehkä 10h max plakkarissa normaalisfi

Vierailija
68/68 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä: lähes koko 30 v työuran ollut tehtävissä, joissa mun työn lisäarvo on se, mitä asiakkaalle/ välillisesti tietysti työnantajalle teen...koskaan ei ole ollut TESsin mukaista työajanseurantaa, vaan tärkeintä ollut se, mitä saan aikaan yritykselle. Siis: joskus kesken virka-aikaa vaikka parturiin, mutta vastavuoroisesti monesti esim.  19-20 asti illalla töissä, jos asiakas näin vaatinut. 

Ja kas, kaikki voittavat :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän