Teetkö paljon ylitöitä?
Pitemmän päälle ei välttämättä hyvä juttu terveyden kannalta jos tekee jatkuvasti paljon mutta mukavastihan niistä saa rahaa.
Kommentit (68)
Olen tehnyt. Aloittajan viestin allekirjoitan täysin. Olen paraikaa sairaalassa ja toivun mm. vatsahaavasta.
Lopetan raatamisen.
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienisti ottaa 150€ käynnistä joten on kova tuntipalkka !
Oletko tosiaan noin tyhmä, että luulet hänen saavan koko summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väitetään, että ylitöistä menee jotain lisäveroa? Siis verokortissahan on yksi ja sama ennakonpidätysprosentti koko vuodelle, eikä se pidätys tiedä, onko kyseessä kuukausipalkka, lomaraha vai ylityö. Tietysti jos ei osaa laskea vuosirajaa sopivaksi tai edes korjata sitä tilanteen muuttuessa, niin vuoden lopussa menee rahan ylittävältä osalta isommalla pidätyksellä, mutta ei sekään pidätys tiedä, onko kyseessä kuukausipalkka, lomaraha vai ylityö.
koska näin ei ollut 80-luvulla vaan sivutuloille ja ylitöille oli oma veroprosenttinsa. Sittemmin siitä luovuttiin ja tuli valinnaiseksi kuukausi- tai vuositulorajat perus- ja lisäprosentille. Sit tuosta kuukausirajastakin luovuttiin jo vuosia sitten.
Sivutulojen verokortin minäkin muistan (90-luvulta), mutta ylitöiden en. Sitä paitsi sivutulojen verokortinkin pystyi opiskelijana/pätkätyöläisenä välttämään jo tuolloin, jos ei kerta kaikkiaan ollut mitään "päätyötä" ja "sivutyötä" erikseen. Muistaakseni se oli ns freelancereiden verokortti, jossa oli vain yksi vuosiraja, ihan niin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt. Aloittajan viestin allekirjoitan täysin. Olen paraikaa sairaalassa ja toivun mm. vatsahaavasta.
Lopetan raatamisen.
Tsemppiä!
Ap
Tein ennen paljonkin ylitöitä metalli ja kunnossapito hommissa. Nyt vähän alle viiskymppisenä on selkä jalat ja käsi rikki. Ei kiinnosta tehdä enää. Nykyään teen mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väitetään, että ylitöistä menee jotain lisäveroa? Siis verokortissahan on yksi ja sama ennakonpidätysprosentti koko vuodelle, eikä se pidätys tiedä, onko kyseessä kuukausipalkka, lomaraha vai ylityö. Tietysti jos ei osaa laskea vuosirajaa sopivaksi tai edes korjata sitä tilanteen muuttuessa, niin vuoden lopussa menee rahan ylittävältä osalta isommalla pidätyksellä, mutta ei sekään pidätys tiedä, onko kyseessä kuukausipalkka, lomaraha vai ylityö.
koska näin ei ollut 80-luvulla vaan sivutuloille ja ylitöille oli oma veroprosenttinsa. Sittemmin siitä luovuttiin ja tuli valinnaiseksi kuukausi- tai vuositulorajat perus- ja lisäprosentille. Sit tuosta kuukausirajastakin luovuttiin jo vuosia sitten.
Suomessa verotus on aina perstunut vuosiansioon.
Se mitå sun palkasta on peritty, oli mikä vuosikymmen tahansa, perustuu vain Arvioon ja lopullisessa verotuksessa se korjataan ja saat veronpalautsta tai joudut maksamaan.
Teen. Työnantaja ei siihen velvoita, mutta jotta ihmiset saa tarvitsemansa avun, on pakko tehdä viikoittain ylitöitä. Virka-aika menee asiakastyöhön ja kirjaamiset ja päätösten teot tehdään usein ylitöinå. Ylitöistä ei saa palkkaa vaan yhden tunnin ylityöstä saa yhden tunnin vapaata, jonka voi pitää joskus, ehkä, kun ehtii ja, jos ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan raatamisen.
Heikot sortuu elon tiellä
Sillon kun tarvii. Kesä-elokuu aikana taisi tulla 1 h.
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä? Mitä ne ovat? Siis ne sellaiset, joista maksetaan ylityökorvausta? Nimimerkillä liukuman saldot ovat tälläkin hetkellä yli 70 tuntia plussalla, mutta ei niistä mitään makseta :D
Olet siis julkisella töissä. Samaa saldoa näyttää omakin liukuma.
Vierailija kirjoitti:
Ei ylitöitä kannata tehdä, valtio verottaa niitä lisäprosentilla joten et saa mitään käteen ja tekemäsi ylityö on pois toisten ihmisten työllisyydestä. Tällaisessa suurtyöttömyyden tilanteessa ylityöt pitäisi olla lailla kielletty!
Julkinen sektori ei palkkaa lisää työntekijöitä, jos ylityön tekeminen lopetetaan. Päinvastoin työntekijöitä pannaan nyt urakalla pihalle, joten jäljelle jäävät paiskivat yhä enemmän töitä, jotta lakivelvoitteet täyttyvät.
Oon ollut töissä virastossa jossa oli niin paljon töitä et töistä ei vaan yksinkertaisesti voinut lähteä pois normaalin työajan jälkeen ku hommat kaatu päälle. Ja tätä oli siis ihan alusta asti. Normiviikkona tuli 5-8 h ylitöitä eikä niitä maksettu vaan kertyivät saldoihin. Niitä vaan ei koskaan kerennyt pitää. Ihmiset kyllä uupuivatkin vähän väliä ja olivat pitkiäkin aikoja poissa. Uusia ei saanut palkata sijaistamaan.
En ole viimeiseen 15 vuoteen ajatellut että minulla olisi joku ”työaika”. Teen töitä tarpeen ja tilanteen mukaan, keskimäärin ehkä noin 40h/vko.
Jos joku homma täytyy saada tehtyä maanantaiksi eikä se ole perjantaina ollut valmis, niin sitten pistän sen kasaan viikonloppuna. Minulle työaikaa on 07-19 välinen aika, niin että täysipainoista työaikaa on suunnilleen 9-16 ja muu aika on tarpeen mukaan.
Vuosiansiot ovat olleet tasaisesti yli 100000€. Tulospalkkaus jossa kiinteän kk-palkan osuus on noin 80% ja loput tulevat tuloksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä? Mitä ne ovat? Siis ne sellaiset, joista maksetaan ylityökorvausta? Nimimerkillä liukuman saldot ovat tälläkin hetkellä yli 70 tuntia plussalla, mutta ei niistä mitään makseta :D
Olet siis julkisella töissä. Samaa saldoa näyttää omakin liukuma.
Töissä olen ollut kohta 30 vuotta mutta en koskaan julkisella vaan aina yksityisellä. Ylityökorvauksia kuitenkin saanut viimeksi ysärillä, matkailualan duunarihommissa, ennen kaikkea juhlapyhien ja lomakausien ruuhkahuippuina.
Vierailija kirjoitti:
Harva voi tehdä ylitöitå, niin että niistä maksetaan palkkaa, koska niitä viranomaiset valvovat ja yrityksellä ilmoitusvelvollisuus ylitöistä, muuten saktiot. Ylitöitå saa tehdä vuodessa 250h eli n. 20h kuukaudessa ja viikossa reilut 4h
Minulla on paukkunut useastikin tuo 4 tunnin raja. Eipä ole kukaan siitä sanonut yhtään mitään.
Ennen tein minkä sai. Nykyään en,koska työnantaja vaan ottaa eikä anna. Eli meillä ei ylitöitä saa rahana,koska jos vaikka tänään venyt aamuvuorosta iltavuoroon, niin sanotaan vaan et ota ne iltatunnit ripotellen pois tulevista työpäivistä. Ettei vahingossakaan makseta ylitöitä. Nykyään siis jos iltavuoro puuttuu,mulla näkyy vaan auton takavalot enkä jää ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva voi tehdä ylitöitå, niin että niistä maksetaan palkkaa, koska niitä viranomaiset valvovat ja yrityksellä ilmoitusvelvollisuus ylitöistä, muuten saktiot. Ylitöitå saa tehdä vuodessa 250h eli n. 20h kuukaudessa ja viikossa reilut 4h
Minulla on paukkunut useastikin tuo 4 tunnin raja. Eipä ole kukaan siitä sanonut yhtään mitään.
Lain mukaan neljän kuukauden jakson aikana ylitöitä saa tehdä enintään 138 tuntia. Tietääkseni mitään viikkokohtaista rajaa ei ole. Vuodessa max 250h ja paikallisella sopimuksella max 330h/v.
Ap
Tänäkin viikonloppuna ylitöissä, tykkään työstäni ja rahasta, joten mielelläni teen.
Vierailija kirjoitti:
En ole viimeiseen 15 vuoteen ajatellut että minulla olisi joku ”työaika”. Teen töitä tarpeen ja tilanteen mukaan, keskimäärin ehkä noin 40h/vko.
Jos joku homma täytyy saada tehtyä maanantaiksi eikä se ole perjantaina ollut valmis, niin sitten pistän sen kasaan viikonloppuna. Minulle työaikaa on 07-19 välinen aika, niin että täysipainoista työaikaa on suunnilleen 9-16 ja muu aika on tarpeen mukaan.
Vuosiansiot ovat olleet tasaisesti yli 100000€. Tulospalkkaus jossa kiinteän kk-palkan osuus on noin 80% ja loput tulevat tuloksen mukaan.
No jos työtehtävien tekemiseen riittää jatkuvasti keskimäärin 40h/vko, niin eihän siinä mitään ajattelemista olekaan (ihan normaali työaika) - mutta sitten se pistää kummasti ajattelemaan, jos edes pakollisista ja takarajoihin sidotuista työtehtävistä ei selviä ilman, että enemmän tai vähemmän jatkuvasti tulee 50h/vko tai enemmänkin, ilman että itselle jää mitään käteen (ylityökorvausta, bonuksia, 100ke vuosipalkkaa).
Ei me nuorena katseltu palkkanauhaa vaikka välillä tehtiin toisten vuoroja . Oli ja meni sitten viikon lomalle Espanjaan .