Tein kahta hyvää keittoa, ota reseptit, jos kiinnostaa.
Aasialainen kesäkurpitsakeitto
Kesäkurpitsaa
Punaisia linssejä
Sipulia
Valkosipulia
Kookoskermaa
Inkiviääriä
Soijakastiketta
Currytahnaa
Chilijauhetta
Korianterijauhetta
Sokeria
Viinietikkaa
Pilkoin sipulit ja valkosipulit ja huuhdoin linssit (ehkä 2 dl) kylmällä vedellä. Kuullotin ne öljyssä ja currytahnassa (mun piti ostaa punaista tai vihreää currytahnaa, mutta kaupassa ei ollut just niitä, joten otin jotain balilaista tahnaa). Sitten heitin paloitellut kesäkurpitsat (1,5 tosi isoa) kattilaan ja niiden perään kookoskerman. Lisäsin koko kypsennyksen ajan vettä vähän kerrallaan sopivan koostumuksen aikaansaamiseksi. Sitten lisäsin muut mausteet inkivääriä lukuun ottamatta. Etikkaa tuli 2 korkillista, sokeria 2 tl ja korianteria ehkä 1 tl. Kun linssit olivat kypsiä, pilkoin joukkoon pienen palan inkivääriä ja jätin keiton hautumaan miedolle lämmölle. Lopuksi soseutin sen sauvasekoittimella.
Tomaattinen jauhelilihakeitto
Naudan jauhelihaa
Sipulia
Valkosipulua
Kesäkurpitsaa
Porkkanaa
Perunaa
Tomaattipyreetä
Liemikuutio
Oreganoa
Paprikajauhetta
Ripaus chilijauhetta
Mustapippuria
Suolaa
Ruskistin jauhelihan, kuullotin sipulit ja paistoin kesäkurpitsanpalaset. Pilkoin porkkanat ja perunat. Laitoin juurekset kiehumaan ja lisäsin veteen n. puoli tuubia tomaattipyreetä. Kun perunat olivat puolipehmeitä, lisäsin kattilaan jauhelihan ja sipulit sekä mausteet. Lopuksi lisäsin paistetut kesäkurpitsat ja annoin vielä kiehahtaa.
Ai että tuli hyvää, söin molempia.
Kommentit (21)
Jauhelihakeittoon ei kuulu chilijauhe eikä tomaattipyre.Kesäkurpitsakin joutaa jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait ohjeet?
En mistään, itse sävelsin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liikaa höpö höpö ainesosia tykkään hyvistä yksinkertaisista
Mikä tai mitkä ne "höpö höpö" ainesosat noissa ovat? Minusta noissa on ihan kivoja perusjuttuja ja varmasti todella maistuvia keittoja.
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakeittoon ei kuulu chilijauhe eikä tomaattipyre.Kesäkurpitsakin joutaa jättää pois.
Oletko tiennyt sellaisesta asiasta kuin soveltaminen? Jokainen saa laittaa tai olla laittamatta aineksia mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tiennyt sellaisesta asiasta kuin soveltaminen? Jokainen saa laittaa tai olla laittamatta aineksia mitä haluaa.
Ei ne kuulu soveltamiseenkaan, vielä vähempi säveltämiseen.
Hyviä varmasti ovat. Tuontyylisiä peruskeittoja teen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait ohjeet?
Miksi pitäisi olla ohje? Eri
Kummankin voi tehdä terveellisemmin ilman paistamista ja kuullottamista, heittää vain keittoliemeen kiehumaan kaiken.
Kookos ja soija, noilla saat ainakin verisuonet ja sydämen tukkoon
Vierailija kirjoitti:
Kummankin voi tehdä terveellisemmin ilman paistamista ja kuullottamista, heittää vain keittoliemeen kiehumaan kaiken.
Voit soveltaa reseptejä haluamallasi tavalla, minä haluan makua!
Ap
Kiitos AP, otin talteen tuon ekan reseptin ja aion kokeilla <3
Vierailija kirjoitti:
Kiitos AP, otin talteen tuon ekan reseptin ja aion kokeilla <3
Ole hyvä, toivottavasti maistuu! Tykkään ruuanlaitosta, mutta joskus on ihan totaalisesti ideat kateissa ja kokkaamisesta ylipäätään tulee vähän tervanjuontia. Tänään oli selvä visio, mitä tekee mieli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait ohjeet?
En mistään, itse sävelsin.
Ap
itse keksityt on parhaita, sekä omat muunnokset
Vierailija kirjoitti:
hyi helkutti, raakaa jauhelihaa kiehumaan....
Liian paljon aineksia. Suosin keittoja joissa paljon juureksia ja niiden oma maku tulee esille
Nostan vielä, jos joku vaikka innostuu kokeilemaan. Nyt pitäisi nousta tästä, mennä katsomaan, onko kesäkurpitsasatoa tullut lisää ja sitten säilömään kantarellit...
Ap
Liikaa höpö höpö ainesosia tykkään hyvistä yksinkertaisista